Karakteristike znakovnog i govornog vokabulara gluvih i nagluvih učenika osnovnoškolskog uzrasta
Characteristics оf sign and spoken vocabulary of deaf and hard of hearing pupils of elementary school age
Authors
Kovačević, Tamara
Dimić, Nadežda
Isaković, Ljubica

Contributors
Vuković MileKovačević Jasmina
Maćešić-Petrović Dragana
Conference object (Published version)
Metadata
Show full item recordAbstract
Gluvo dete istovremeno uči da izgovara reči i samo značenje te reči, odnosno
i reč i pojam koji je tom rečju označen. Cilj istraživanja bio je ispitivanje
stepena usvojenosti znakovnog i govornog jezičkog izraza kod gluvih
i nagluvih učenika osnovnoškolskog uzrasta, i razumevanje pojmova
u okviru leksičke oblasti Komunikacija. Uzorak je činilo 91 gluve i nagluve
dece osnovnoškolskog uzrasta. Uzrast i ocena iz srpskog jezika utiču na
poznavanje i razumevanje pojmova (p=0,01).Razvoj znakovnog jezika prati
razvoj govora, utiče na bolje razumevanje značenja postojećih reči, kao i na
usvajanje značenja novih-nepoznatih reči. Uočene su izvesne specifičnosti u
znakovnom i govornom izražavanju gluvih i nagluvih učenika osnovnoškolskog
uzrasta. Gluva i nagluva deca su pokazala slabo razumevanje pojmova,
teškoće u razumevanju pročitanog i poznavanju značenja reči.
The deaf child learns to pronounce words and their factual meaning, meaning both
the word and notion signified by that word. The aim of the research was to examine the
level of acquisition of the sign language and speech by deaf and hard of hearing pupils
of the elementary school age, and their understanding the notions within the lexical
field Communication. The sample comprised 91 deaf and hard of hearing children of
elementary school age. The results show that age and the grade in Serbian language
have impact on understanding the notions (p=0.01). The development of sign language
coincides with the development of speech and that it facilitates the better understanding of
the meanings of existing words, as well as the adoption of the meanings of new-unknown
words.Certain specific characteristics were observed in sign language expression and
spoken expression of deaf and hard of hearing pupils of elementary school age. Deaf and
hard of hearing children showed little underst...anding of notions, difficulty in reading
and understanding the read text and difficulty in knowing the meanings of words.
Keywords:
gluvi i nagluvi učenici / osnovnoškolski uzrast / pojmovi / vokabular / deaf and hard of hearing pupils / elementary school age / notions / vocabularySource:
Zbornik radova - 8. Međunarodni naučni skup „Specijalna edukacija i rehabilitacija danas“, Beograd, Srbija, 7-9. 11. 2014, 2014, 291-298Publisher:
- Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation
Funding / projects:
Collections
Institution/Community
rFASPERTY - CONF AU - Kovačević, Tamara AU - Dimić, Nadežda AU - Isaković, Ljubica PY - 2014 UR - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/2297 AB - Gluvo dete istovremeno uči da izgovara reči i samo značenje te reči, odnosno i reč i pojam koji je tom rečju označen. Cilj istraživanja bio je ispitivanje stepena usvojenosti znakovnog i govornog jezičkog izraza kod gluvih i nagluvih učenika osnovnoškolskog uzrasta, i razumevanje pojmova u okviru leksičke oblasti Komunikacija. Uzorak je činilo 91 gluve i nagluve dece osnovnoškolskog uzrasta. Uzrast i ocena iz srpskog jezika utiču na poznavanje i razumevanje pojmova (p=0,01).Razvoj znakovnog jezika prati razvoj govora, utiče na bolje razumevanje značenja postojećih reči, kao i na usvajanje značenja novih-nepoznatih reči. Uočene su izvesne specifičnosti u znakovnom i govornom izražavanju gluvih i nagluvih učenika osnovnoškolskog uzrasta. Gluva i nagluva deca su pokazala slabo razumevanje pojmova, teškoće u razumevanju pročitanog i poznavanju značenja reči. AB - The deaf child learns to pronounce words and their factual meaning, meaning both the word and notion signified by that word. The aim of the research was to examine the level of acquisition of the sign language and speech by deaf and hard of hearing pupils of the elementary school age, and their understanding the notions within the lexical field Communication. The sample comprised 91 deaf and hard of hearing children of elementary school age. The results show that age and the grade in Serbian language have impact on understanding the notions (p=0.01). The development of sign language coincides with the development of speech and that it facilitates the better understanding of the meanings of existing words, as well as the adoption of the meanings of new-unknown words.Certain specific characteristics were observed in sign language expression and spoken expression of deaf and hard of hearing pupils of elementary school age. Deaf and hard of hearing children showed little understanding of notions, difficulty in reading and understanding the read text and difficulty in knowing the meanings of words. PB - Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation C3 - Zbornik radova - 8. Međunarodni naučni skup „Specijalna edukacija i rehabilitacija danas“, Beograd, Srbija, 7-9. 11. 2014 T1 - Karakteristike znakovnog i govornog vokabulara gluvih i nagluvih učenika osnovnoškolskog uzrasta T1 - Characteristics оf sign and spoken vocabulary of deaf and hard of hearing pupils of elementary school age EP - 298 SP - 291 UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_2297 ER -
@conference{ author = "Kovačević, Tamara and Dimić, Nadežda and Isaković, Ljubica", year = "2014", abstract = "Gluvo dete istovremeno uči da izgovara reči i samo značenje te reči, odnosno i reč i pojam koji je tom rečju označen. Cilj istraživanja bio je ispitivanje stepena usvojenosti znakovnog i govornog jezičkog izraza kod gluvih i nagluvih učenika osnovnoškolskog uzrasta, i razumevanje pojmova u okviru leksičke oblasti Komunikacija. Uzorak je činilo 91 gluve i nagluve dece osnovnoškolskog uzrasta. Uzrast i ocena iz srpskog jezika utiču na poznavanje i razumevanje pojmova (p=0,01).Razvoj znakovnog jezika prati razvoj govora, utiče na bolje razumevanje značenja postojećih reči, kao i na usvajanje značenja novih-nepoznatih reči. Uočene su izvesne specifičnosti u znakovnom i govornom izražavanju gluvih i nagluvih učenika osnovnoškolskog uzrasta. Gluva i nagluva deca su pokazala slabo razumevanje pojmova, teškoće u razumevanju pročitanog i poznavanju značenja reči., The deaf child learns to pronounce words and their factual meaning, meaning both the word and notion signified by that word. The aim of the research was to examine the level of acquisition of the sign language and speech by deaf and hard of hearing pupils of the elementary school age, and their understanding the notions within the lexical field Communication. The sample comprised 91 deaf and hard of hearing children of elementary school age. The results show that age and the grade in Serbian language have impact on understanding the notions (p=0.01). The development of sign language coincides with the development of speech and that it facilitates the better understanding of the meanings of existing words, as well as the adoption of the meanings of new-unknown words.Certain specific characteristics were observed in sign language expression and spoken expression of deaf and hard of hearing pupils of elementary school age. Deaf and hard of hearing children showed little understanding of notions, difficulty in reading and understanding the read text and difficulty in knowing the meanings of words.", publisher = "Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation", journal = "Zbornik radova - 8. Međunarodni naučni skup „Specijalna edukacija i rehabilitacija danas“, Beograd, Srbija, 7-9. 11. 2014", title = "Karakteristike znakovnog i govornog vokabulara gluvih i nagluvih učenika osnovnoškolskog uzrasta, Characteristics оf sign and spoken vocabulary of deaf and hard of hearing pupils of elementary school age", pages = "298-291", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_2297" }
Kovačević, T., Dimić, N.,& Isaković, L.. (2014). Karakteristike znakovnog i govornog vokabulara gluvih i nagluvih učenika osnovnoškolskog uzrasta. in Zbornik radova - 8. Međunarodni naučni skup „Specijalna edukacija i rehabilitacija danas“, Beograd, Srbija, 7-9. 11. 2014 Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation., 291-298. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_2297
Kovačević T, Dimić N, Isaković L. Karakteristike znakovnog i govornog vokabulara gluvih i nagluvih učenika osnovnoškolskog uzrasta. in Zbornik radova - 8. Međunarodni naučni skup „Specijalna edukacija i rehabilitacija danas“, Beograd, Srbija, 7-9. 11. 2014. 2014;:291-298. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_2297 .
Kovačević, Tamara, Dimić, Nadežda, Isaković, Ljubica, "Karakteristike znakovnog i govornog vokabulara gluvih i nagluvih učenika osnovnoškolskog uzrasta" in Zbornik radova - 8. Međunarodni naučni skup „Specijalna edukacija i rehabilitacija danas“, Beograd, Srbija, 7-9. 11. 2014 (2014):291-298, https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_2297 .