Socijalne veštine adolescenata sa lakom intelektualnom ometenošću
Social skills of adolescents with mild intellectual disability
Authors
Jelić, Marija
Stojković, Irena

Contributors
Vuković MileKovačević Jasmina
Maćešić-Petrović Dragana
Conference object (Published version)
Metadata
Show full item recordAbstract
U literaturi se ističe da osnovu za socijalno kompetentno ponašanje čine
socijalne veštine, te da se njihovim razvijanjem može unaprediti socijalno
funkcionisanje pojedinca. Istraživanja koja su se bavila povezanošću kognitivnog
i socijalnog razvoja nedvosmisleno su potvrdila da deca sa intelektualnom
ometenošću lošije socijalno funkcionišu nego njihovi vršnjaci tipičnog
razvoja, ali malo je istraživanja koja su ispitivala razlike u razvijenosti
socijalnih veština ove dve grupe dece. Takođe, kao nedostatak istraživanja
u ovoj oblasti navodi se heterogenost uzoraka u odnosu na nivo ometenosti
i uzrast, a što je značajno za mogućnost planiranja preventivnih programa
i ciljanih intervencija. Cilj istraživanja bio je da se utvrde razlike u razvijenosti
socijalnih veština adolescenata tipičnog razvoja i sa lakom intelektualnom
ometenošću, kao i da se sagleda povezanost uzrasta sa razvijenošću
socijalnih veština. U istraživanju je učestvovalo 206 mladih, uzrasta od 12
do 18 godi...na, od čega njih 76 sa lakom intelektualnom ometenošću i 130
prosečnih intelektualnih sposobnosti. Za ispitivanje socijalnih veština korišćena
je skala za procenu socijalnih veština Sistema za procenu socijalnih
veština, forma za nastavnike, koja se sastoji iz subskala: kooperativnost, odgovornost,
asertivnost i samokontrola. Glavni nalazi pokazali su da u razvijenosti
socijalnih veština između adolescenata tipičnog razvoja i sa lakom
intelektualnom ometenošću nema značajne razlike, ali je nađena značajna
interakcija uzrasta i intelektualnog statusa na skali samokontrole (p<0,05;
Eta2=0,029). S uzrastom raste sposobnost samokontrole mladih tipičnog
razvoja (12 do 14 godina, M=12,55; 15 do 18 godina, M=14,19), dok adolescenti
sa intelektualnom ometenošću na starijem uzrastu pokazuju lošiju
samokontrolu nego na mlađem uzrastu (12 do 14 godina, M=13,56; 15 do 18
godina, M=11,98). Dobijeni nalazi sugerišu da kognitivni deficiti adolescenata
sa lakom intelektualnom ometenošću nisu prepreka razvoju socijalnih
veština, kao i da na samokontrolu mladih sa intelektualnom ometenošću
značajniji uticaj imaju neke druge varijable, a ne sama ometenost.
The literature points out that social skills are the basis for socially competent behavior,
and that their development can improve the social functioning of the individual.
Researches focused on the relation between cognitive and social development, confirmed
that children with intellectual disabilities have more problems in social functioning
compared with their typical peers, but few studies have examined the differences in
the development of social skills of these two groups of children. Also, there is a lack of
research in the heterogeneity of the samples in relation to the level of disability and age,
which is important for planning prevention programs and targeted interventions. The
aim of the research was to determine the differences in the development of social skills of
typical adolescents and those with mild intellectual disability, as well as to examine the
correlation with age. The study included 206 young people, aged 12 to 18 years, of whom
76 with mild intelle...ctual disabilities and 130 with average intellectual abilities. Social
skills are measured by Social Skills Rating System, a form for teachers, consisting of the
following subscales: cooperation, responsibility, assertiveness and self-control. The main
findings showed that there are no significant differences in the development of social
skills between typical adolescents and those with mild intellectual disability, but that
there was a significant interaction of age and intellectual status on a scale of self-control
(p<0.05; Eta2=0.029). Self-control of tipical young people becomes better with age (age
12-14, M=12.55; age 15-18, M=14.19), while adolescents with intellectual disability at
older ages showed worse self-control than younger children (age 12-14, M=13.56; age
15-18, M=11.98). These findings suggest that cognitive deficits in adolescents with mild
intellectual disabilities are not barriers for their social skills development, and also
that some other variables have a more significant impact on self-control of youth with
intellectual disabilities.
Keywords:
socijalne veštine / laka intelektualna ometenost / adolescenti / social skills / mild intellectual disability / adolescentsSource:
Zbornik radova - 8. Međunarodni naučni skup „Specijalna edukacija i rehabilitacija danas“, Beograd, Srbija, 7-9. 11. 2014, 2014, 313-320Publisher:
- Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation
Collections
Institution/Community
rFASPERTY - CONF AU - Jelić, Marija AU - Stojković, Irena PY - 2014 UR - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/2262 AB - U literaturi se ističe da osnovu za socijalno kompetentno ponašanje čine socijalne veštine, te da se njihovim razvijanjem može unaprediti socijalno funkcionisanje pojedinca. Istraživanja koja su se bavila povezanošću kognitivnog i socijalnog razvoja nedvosmisleno su potvrdila da deca sa intelektualnom ometenošću lošije socijalno funkcionišu nego njihovi vršnjaci tipičnog razvoja, ali malo je istraživanja koja su ispitivala razlike u razvijenosti socijalnih veština ove dve grupe dece. Takođe, kao nedostatak istraživanja u ovoj oblasti navodi se heterogenost uzoraka u odnosu na nivo ometenosti i uzrast, a što je značajno za mogućnost planiranja preventivnih programa i ciljanih intervencija. Cilj istraživanja bio je da se utvrde razlike u razvijenosti socijalnih veština adolescenata tipičnog razvoja i sa lakom intelektualnom ometenošću, kao i da se sagleda povezanost uzrasta sa razvijenošću socijalnih veština. U istraživanju je učestvovalo 206 mladih, uzrasta od 12 do 18 godina, od čega njih 76 sa lakom intelektualnom ometenošću i 130 prosečnih intelektualnih sposobnosti. Za ispitivanje socijalnih veština korišćena je skala za procenu socijalnih veština Sistema za procenu socijalnih veština, forma za nastavnike, koja se sastoji iz subskala: kooperativnost, odgovornost, asertivnost i samokontrola. Glavni nalazi pokazali su da u razvijenosti socijalnih veština između adolescenata tipičnog razvoja i sa lakom intelektualnom ometenošću nema značajne razlike, ali je nađena značajna interakcija uzrasta i intelektualnog statusa na skali samokontrole (p<0,05; Eta2=0,029). S uzrastom raste sposobnost samokontrole mladih tipičnog razvoja (12 do 14 godina, M=12,55; 15 do 18 godina, M=14,19), dok adolescenti sa intelektualnom ometenošću na starijem uzrastu pokazuju lošiju samokontrolu nego na mlađem uzrastu (12 do 14 godina, M=13,56; 15 do 18 godina, M=11,98). Dobijeni nalazi sugerišu da kognitivni deficiti adolescenata sa lakom intelektualnom ometenošću nisu prepreka razvoju socijalnih veština, kao i da na samokontrolu mladih sa intelektualnom ometenošću značajniji uticaj imaju neke druge varijable, a ne sama ometenost. AB - The literature points out that social skills are the basis for socially competent behavior, and that their development can improve the social functioning of the individual. Researches focused on the relation between cognitive and social development, confirmed that children with intellectual disabilities have more problems in social functioning compared with their typical peers, but few studies have examined the differences in the development of social skills of these two groups of children. Also, there is a lack of research in the heterogeneity of the samples in relation to the level of disability and age, which is important for planning prevention programs and targeted interventions. The aim of the research was to determine the differences in the development of social skills of typical adolescents and those with mild intellectual disability, as well as to examine the correlation with age. The study included 206 young people, aged 12 to 18 years, of whom 76 with mild intellectual disabilities and 130 with average intellectual abilities. Social skills are measured by Social Skills Rating System, a form for teachers, consisting of the following subscales: cooperation, responsibility, assertiveness and self-control. The main findings showed that there are no significant differences in the development of social skills between typical adolescents and those with mild intellectual disability, but that there was a significant interaction of age and intellectual status on a scale of self-control (p<0.05; Eta2=0.029). Self-control of tipical young people becomes better with age (age 12-14, M=12.55; age 15-18, M=14.19), while adolescents with intellectual disability at older ages showed worse self-control than younger children (age 12-14, M=13.56; age 15-18, M=11.98). These findings suggest that cognitive deficits in adolescents with mild intellectual disabilities are not barriers for their social skills development, and also that some other variables have a more significant impact on self-control of youth with intellectual disabilities. PB - Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation C3 - Zbornik radova - 8. Međunarodni naučni skup „Specijalna edukacija i rehabilitacija danas“, Beograd, Srbija, 7-9. 11. 2014 T1 - Socijalne veštine adolescenata sa lakom intelektualnom ometenošću T1 - Social skills of adolescents with mild intellectual disability EP - 320 SP - 313 UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_2262 ER -
@conference{ author = "Jelić, Marija and Stojković, Irena", year = "2014", abstract = "U literaturi se ističe da osnovu za socijalno kompetentno ponašanje čine socijalne veštine, te da se njihovim razvijanjem može unaprediti socijalno funkcionisanje pojedinca. Istraživanja koja su se bavila povezanošću kognitivnog i socijalnog razvoja nedvosmisleno su potvrdila da deca sa intelektualnom ometenošću lošije socijalno funkcionišu nego njihovi vršnjaci tipičnog razvoja, ali malo je istraživanja koja su ispitivala razlike u razvijenosti socijalnih veština ove dve grupe dece. Takođe, kao nedostatak istraživanja u ovoj oblasti navodi se heterogenost uzoraka u odnosu na nivo ometenosti i uzrast, a što je značajno za mogućnost planiranja preventivnih programa i ciljanih intervencija. Cilj istraživanja bio je da se utvrde razlike u razvijenosti socijalnih veština adolescenata tipičnog razvoja i sa lakom intelektualnom ometenošću, kao i da se sagleda povezanost uzrasta sa razvijenošću socijalnih veština. U istraživanju je učestvovalo 206 mladih, uzrasta od 12 do 18 godina, od čega njih 76 sa lakom intelektualnom ometenošću i 130 prosečnih intelektualnih sposobnosti. Za ispitivanje socijalnih veština korišćena je skala za procenu socijalnih veština Sistema za procenu socijalnih veština, forma za nastavnike, koja se sastoji iz subskala: kooperativnost, odgovornost, asertivnost i samokontrola. Glavni nalazi pokazali su da u razvijenosti socijalnih veština između adolescenata tipičnog razvoja i sa lakom intelektualnom ometenošću nema značajne razlike, ali je nađena značajna interakcija uzrasta i intelektualnog statusa na skali samokontrole (p<0,05; Eta2=0,029). S uzrastom raste sposobnost samokontrole mladih tipičnog razvoja (12 do 14 godina, M=12,55; 15 do 18 godina, M=14,19), dok adolescenti sa intelektualnom ometenošću na starijem uzrastu pokazuju lošiju samokontrolu nego na mlađem uzrastu (12 do 14 godina, M=13,56; 15 do 18 godina, M=11,98). Dobijeni nalazi sugerišu da kognitivni deficiti adolescenata sa lakom intelektualnom ometenošću nisu prepreka razvoju socijalnih veština, kao i da na samokontrolu mladih sa intelektualnom ometenošću značajniji uticaj imaju neke druge varijable, a ne sama ometenost., The literature points out that social skills are the basis for socially competent behavior, and that their development can improve the social functioning of the individual. Researches focused on the relation between cognitive and social development, confirmed that children with intellectual disabilities have more problems in social functioning compared with their typical peers, but few studies have examined the differences in the development of social skills of these two groups of children. Also, there is a lack of research in the heterogeneity of the samples in relation to the level of disability and age, which is important for planning prevention programs and targeted interventions. The aim of the research was to determine the differences in the development of social skills of typical adolescents and those with mild intellectual disability, as well as to examine the correlation with age. The study included 206 young people, aged 12 to 18 years, of whom 76 with mild intellectual disabilities and 130 with average intellectual abilities. Social skills are measured by Social Skills Rating System, a form for teachers, consisting of the following subscales: cooperation, responsibility, assertiveness and self-control. The main findings showed that there are no significant differences in the development of social skills between typical adolescents and those with mild intellectual disability, but that there was a significant interaction of age and intellectual status on a scale of self-control (p<0.05; Eta2=0.029). Self-control of tipical young people becomes better with age (age 12-14, M=12.55; age 15-18, M=14.19), while adolescents with intellectual disability at older ages showed worse self-control than younger children (age 12-14, M=13.56; age 15-18, M=11.98). These findings suggest that cognitive deficits in adolescents with mild intellectual disabilities are not barriers for their social skills development, and also that some other variables have a more significant impact on self-control of youth with intellectual disabilities.", publisher = "Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation", journal = "Zbornik radova - 8. Međunarodni naučni skup „Specijalna edukacija i rehabilitacija danas“, Beograd, Srbija, 7-9. 11. 2014", title = "Socijalne veštine adolescenata sa lakom intelektualnom ometenošću, Social skills of adolescents with mild intellectual disability", pages = "320-313", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_2262" }
Jelić, M.,& Stojković, I.. (2014). Socijalne veštine adolescenata sa lakom intelektualnom ometenošću. in Zbornik radova - 8. Međunarodni naučni skup „Specijalna edukacija i rehabilitacija danas“, Beograd, Srbija, 7-9. 11. 2014 Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation., 313-320. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_2262
Jelić M, Stojković I. Socijalne veštine adolescenata sa lakom intelektualnom ometenošću. in Zbornik radova - 8. Međunarodni naučni skup „Specijalna edukacija i rehabilitacija danas“, Beograd, Srbija, 7-9. 11. 2014. 2014;:313-320. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_2262 .
Jelić, Marija, Stojković, Irena, "Socijalne veštine adolescenata sa lakom intelektualnom ometenošću" in Zbornik radova - 8. Međunarodni naučni skup „Specijalna edukacija i rehabilitacija danas“, Beograd, Srbija, 7-9. 11. 2014 (2014):313-320, https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_2262 .