Motoričke funkcije i prostorna orijentacija slepe dece
Motor functions and spatial orientation in blind children
Conference object (Published version)
Metadata
Show full item recordAbstract
U radu su prikazani rezultati istraživanja sprovedenog u cilju utvrđivanja
kvaliteta razvijenosti motoričkih funkcija, nivoa razvijenosti prostorne orijentacije i
odnosa motoričkih funkcija i orijentacije u prostoru kod slepe dece
osnovnoškolskog uzrasta. Istraživanje je sprovedeno na uzorku od 95 slepih
ispitanika. U istraživanju su korišćene Skala za procenu motoričkih funkcija (C1)
iz Lurija-Nebraska neuropsihološke baterije za decu (LNNB-C) i Skala za procenu
nivoa razvoja prostorne orijentacije.
Rezultati istraživanja ukazuju na neujednačen razvoj motoričkih funkcija
kod ispitanika u našem uzorku. Procenom prostorne orijentacije utvrđeno je da su
slepi učenici najuspešniji u direktnom dolaženju korakom uz statični zvučni
orijentir, nešto manje uspešni u direktnom dolaženju korakom uz zvučni orijentir
koji se premešta, potom u situaciji direktnog dolaženja korakom, dok su najmanje
uspešni u direktnom dolaženju trčećim korakom.
Između motoričkih funkcija i orijentacije ...u prostoru postoji niska
korelacija na nivou statističke značajnosti od 0,05. Sa povećanjem nivoa
usklađenosti razvoja motoričkih funkcija kod slepih ispitanika dolazi do povećanja
uspešnosti orijentacije u objektivnom prostoru.
This paper presents primary-school-age blind children’s results related to
determining the quality of the development of motor skills, the level of
development of spatial orientation and correlation between motor functions and
orientation in space. The survey was conducted on a sample of 95 blind students.
Scale for the Assessment of Motor Functions C1 of Luria-Nebraska
Neuropsychological Battery (LNNB-C) and Scale for the Assessment of the
Development Level of Spatial Orientation were used in this research.
The results indicate uneven development of motor functions in the
participants in this sample. Regarding the assessment of spatial orientation, the
results show that blind students are most successful in direct walking with static
sound landmark, then in direct reach by walking with a moving sound landmark,then in a situation of direct walking, while they are least successful in direct
reaching by running.
There is a low but statistically significant negative correlatio...n at the 0.05
level between motor functions and spatial orientation. With the increase of
harmonious development of motor functions in blind participants there is also the
increase in the level of their orientation in the objective space.
Keywords:
motor functions / spatial orientation / blind children / motoričke funkcije / prostorna orijentacija / slepa decaSource:
Tematski zbornik radova - „Novine u specijalnoj edukaciji i rehabilitaciji“,Beograd, Srbija, 2013, 2013, 157-178Publisher:
- Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation
Funding / projects:
Collections
Institution/Community
rFASPERTY - CONF AU - Jablan, Branka AU - Vučinić, Vesna AU - Gligorović, Milica PY - 2013 UR - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/2215 AB - U radu su prikazani rezultati istraživanja sprovedenog u cilju utvrđivanja kvaliteta razvijenosti motoričkih funkcija, nivoa razvijenosti prostorne orijentacije i odnosa motoričkih funkcija i orijentacije u prostoru kod slepe dece osnovnoškolskog uzrasta. Istraživanje je sprovedeno na uzorku od 95 slepih ispitanika. U istraživanju su korišćene Skala za procenu motoričkih funkcija (C1) iz Lurija-Nebraska neuropsihološke baterije za decu (LNNB-C) i Skala za procenu nivoa razvoja prostorne orijentacije. Rezultati istraživanja ukazuju na neujednačen razvoj motoričkih funkcija kod ispitanika u našem uzorku. Procenom prostorne orijentacije utvrđeno je da su slepi učenici najuspešniji u direktnom dolaženju korakom uz statični zvučni orijentir, nešto manje uspešni u direktnom dolaženju korakom uz zvučni orijentir koji se premešta, potom u situaciji direktnog dolaženja korakom, dok su najmanje uspešni u direktnom dolaženju trčećim korakom. Između motoričkih funkcija i orijentacije u prostoru postoji niska korelacija na nivou statističke značajnosti od 0,05. Sa povećanjem nivoa usklađenosti razvoja motoričkih funkcija kod slepih ispitanika dolazi do povećanja uspešnosti orijentacije u objektivnom prostoru. AB - This paper presents primary-school-age blind children’s results related to determining the quality of the development of motor skills, the level of development of spatial orientation and correlation between motor functions and orientation in space. The survey was conducted on a sample of 95 blind students. Scale for the Assessment of Motor Functions C1 of Luria-Nebraska Neuropsychological Battery (LNNB-C) and Scale for the Assessment of the Development Level of Spatial Orientation were used in this research. The results indicate uneven development of motor functions in the participants in this sample. Regarding the assessment of spatial orientation, the results show that blind students are most successful in direct walking with static sound landmark, then in direct reach by walking with a moving sound landmark,then in a situation of direct walking, while they are least successful in direct reaching by running. There is a low but statistically significant negative correlation at the 0.05 level between motor functions and spatial orientation. With the increase of harmonious development of motor functions in blind participants there is also the increase in the level of their orientation in the objective space. PB - Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation C3 - Tematski zbornik radova - „Novine u specijalnoj edukaciji i rehabilitaciji“,Beograd, Srbija, 2013 T1 - Motoričke funkcije i prostorna orijentacija slepe dece T1 - Motor functions and spatial orientation in blind children EP - 178 SP - 157 UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_2215 ER -
@conference{ author = "Jablan, Branka and Vučinić, Vesna and Gligorović, Milica", year = "2013", abstract = "U radu su prikazani rezultati istraživanja sprovedenog u cilju utvrđivanja kvaliteta razvijenosti motoričkih funkcija, nivoa razvijenosti prostorne orijentacije i odnosa motoričkih funkcija i orijentacije u prostoru kod slepe dece osnovnoškolskog uzrasta. Istraživanje je sprovedeno na uzorku od 95 slepih ispitanika. U istraživanju su korišćene Skala za procenu motoričkih funkcija (C1) iz Lurija-Nebraska neuropsihološke baterije za decu (LNNB-C) i Skala za procenu nivoa razvoja prostorne orijentacije. Rezultati istraživanja ukazuju na neujednačen razvoj motoričkih funkcija kod ispitanika u našem uzorku. Procenom prostorne orijentacije utvrđeno je da su slepi učenici najuspešniji u direktnom dolaženju korakom uz statični zvučni orijentir, nešto manje uspešni u direktnom dolaženju korakom uz zvučni orijentir koji se premešta, potom u situaciji direktnog dolaženja korakom, dok su najmanje uspešni u direktnom dolaženju trčećim korakom. Između motoričkih funkcija i orijentacije u prostoru postoji niska korelacija na nivou statističke značajnosti od 0,05. Sa povećanjem nivoa usklađenosti razvoja motoričkih funkcija kod slepih ispitanika dolazi do povećanja uspešnosti orijentacije u objektivnom prostoru., This paper presents primary-school-age blind children’s results related to determining the quality of the development of motor skills, the level of development of spatial orientation and correlation between motor functions and orientation in space. The survey was conducted on a sample of 95 blind students. Scale for the Assessment of Motor Functions C1 of Luria-Nebraska Neuropsychological Battery (LNNB-C) and Scale for the Assessment of the Development Level of Spatial Orientation were used in this research. The results indicate uneven development of motor functions in the participants in this sample. Regarding the assessment of spatial orientation, the results show that blind students are most successful in direct walking with static sound landmark, then in direct reach by walking with a moving sound landmark,then in a situation of direct walking, while they are least successful in direct reaching by running. There is a low but statistically significant negative correlation at the 0.05 level between motor functions and spatial orientation. With the increase of harmonious development of motor functions in blind participants there is also the increase in the level of their orientation in the objective space.", publisher = "Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation", journal = "Tematski zbornik radova - „Novine u specijalnoj edukaciji i rehabilitaciji“,Beograd, Srbija, 2013", title = "Motoričke funkcije i prostorna orijentacija slepe dece, Motor functions and spatial orientation in blind children", pages = "178-157", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_2215" }
Jablan, B., Vučinić, V.,& Gligorović, M.. (2013). Motoričke funkcije i prostorna orijentacija slepe dece. in Tematski zbornik radova - „Novine u specijalnoj edukaciji i rehabilitaciji“,Beograd, Srbija, 2013 Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation., 157-178. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_2215
Jablan B, Vučinić V, Gligorović M. Motoričke funkcije i prostorna orijentacija slepe dece. in Tematski zbornik radova - „Novine u specijalnoj edukaciji i rehabilitaciji“,Beograd, Srbija, 2013. 2013;:157-178. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_2215 .
Jablan, Branka, Vučinić, Vesna, Gligorović, Milica, "Motoričke funkcije i prostorna orijentacija slepe dece" in Tematski zbornik radova - „Novine u specijalnoj edukaciji i rehabilitaciji“,Beograd, Srbija, 2013 (2013):157-178, https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_2215 .