rFASPER - Repository of the Faculty of Special Education and Rehabilitation
Faculty of Special Education and Rehabilitation
    • English
    • Српски
    • Српски (Serbia)
  • English 
    • English
    • Serbian (Cyrillic)
    • Serbian (Latin)
  • Login
View Item 
  •   rFASPER
  • rFASPER
  • Radovi istraživača / Researcher's publications
  • View Item
  •   rFASPER
  • rFASPER
  • Radovi istraživača / Researcher's publications
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Aggression in girls: Key research findings

Agresija kod devojčica - ključni istraživački nalazi

No Thumbnail
Authors
Popović-Ćitić, Branislava
Article (Published version)
Metadata
Show full item record
Abstract
With growing recognition that previous aggression research has neglected aspects of girls aggression, more recent studies are now investigating female aggression as a phenomenon in itself. Research has moved beyond simply asking whether boys are more aggressive than girls, to investigating the development, phenomenology, correlates, and outcome variables of aggression in girls. A more sensitive perception of the forms of female aggression, such as indirect or relational aggression, conduct disorder, psychopathy, deliberate self-harm, is starting to emerge. This article reviews key research findings about prevalence of these forms of aggression in girls.
Sa sve većim priznavanjem da su ranija istraživanja agresije zanemarivala aspekte agresije kod devojčica, novije studije izučavaju agresiju kod devojčica kao fenomen sam po sebi. Istraživanja se preusmeravaju sa prostog postavljanja pitanja da li su dečaci agresivniji od devojčica na izučavanje razvoja, fenomenologije, korelata i ishoda agresije kod devojčica. Pojavljuju se senzitivnije percepcije o oblicima agresije kod devojčica, kao što su: relaciona ili indirektna agresija, poremećaj ponašanja, psihopatija i namerno samo-povređivanje. U radu je dat kritički pregled ključnih istraživačkih nalaza o zastupljenosti ovih oblika agresije kod devojčica.
Keywords:
aggression in girls / gender differences / relational aggression / conduct disorder / psychopathy / deliberate self-harm / agresija kod devojčica / rodne razlike / relaciona agresija / poremećaj ponašanja / psihopatija / namerno samopovređivanje
Source:
Beogradska defektološka škola, 2008, 2, 161-175
Publisher:
  • Univerzitet u Beogradu - Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju, Beograd

ISSN: 0354-8759

[ Google Scholar ]
Handle
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_220
URI
http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/220
Collections
  • Radovi istraživača / Researcher's publications
Institution/Community
rFASPER
TY  - JOUR
AU  - Popović-Ćitić, Branislava
PY  - 2008
UR  - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/220
AB  - With growing recognition that previous aggression research has neglected aspects of girls aggression, more recent studies are now investigating female aggression as a phenomenon in itself. Research has moved beyond simply asking whether boys are more aggressive than girls, to investigating the development, phenomenology, correlates, and outcome variables of aggression in girls. A more sensitive perception of the forms of female aggression, such as indirect or relational aggression, conduct disorder, psychopathy, deliberate self-harm, is starting to emerge. This article reviews key research findings about prevalence of these forms of aggression in girls.
AB  - Sa sve većim priznavanjem da su ranija istraživanja agresije zanemarivala aspekte agresije kod devojčica, novije studije izučavaju agresiju kod devojčica kao fenomen sam po sebi. Istraživanja se preusmeravaju sa prostog postavljanja pitanja da li su dečaci agresivniji od devojčica na izučavanje razvoja, fenomenologije, korelata i ishoda agresije kod devojčica. Pojavljuju se senzitivnije percepcije o oblicima agresije kod devojčica, kao što su: relaciona ili indirektna agresija, poremećaj ponašanja, psihopatija i namerno samo-povređivanje. U radu je dat kritički pregled ključnih istraživačkih nalaza o zastupljenosti ovih oblika agresije kod devojčica.
PB  - Univerzitet u Beogradu - Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju, Beograd
T2  - Beogradska defektološka škola
T1  - Aggression in girls: Key research findings
T1  - Agresija kod devojčica - ključni istraživački nalazi
EP  - 175
IS  - 2
SP  - 161
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_220
ER  - 
@article{
author = "Popović-Ćitić, Branislava",
year = "2008",
abstract = "With growing recognition that previous aggression research has neglected aspects of girls aggression, more recent studies are now investigating female aggression as a phenomenon in itself. Research has moved beyond simply asking whether boys are more aggressive than girls, to investigating the development, phenomenology, correlates, and outcome variables of aggression in girls. A more sensitive perception of the forms of female aggression, such as indirect or relational aggression, conduct disorder, psychopathy, deliberate self-harm, is starting to emerge. This article reviews key research findings about prevalence of these forms of aggression in girls., Sa sve većim priznavanjem da su ranija istraživanja agresije zanemarivala aspekte agresije kod devojčica, novije studije izučavaju agresiju kod devojčica kao fenomen sam po sebi. Istraživanja se preusmeravaju sa prostog postavljanja pitanja da li su dečaci agresivniji od devojčica na izučavanje razvoja, fenomenologije, korelata i ishoda agresije kod devojčica. Pojavljuju se senzitivnije percepcije o oblicima agresije kod devojčica, kao što su: relaciona ili indirektna agresija, poremećaj ponašanja, psihopatija i namerno samo-povređivanje. U radu je dat kritički pregled ključnih istraživačkih nalaza o zastupljenosti ovih oblika agresije kod devojčica.",
publisher = "Univerzitet u Beogradu - Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju, Beograd",
journal = "Beogradska defektološka škola",
title = "Aggression in girls: Key research findings, Agresija kod devojčica - ključni istraživački nalazi",
pages = "175-161",
number = "2",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_220"
}
Popović-Ćitić, B.. (2008). Aggression in girls: Key research findings. in Beogradska defektološka škola
Univerzitet u Beogradu - Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju, Beograd.(2), 161-175.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_220
Popović-Ćitić B. Aggression in girls: Key research findings. in Beogradska defektološka škola. 2008;(2):161-175.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_220 .
Popović-Ćitić, Branislava, "Aggression in girls: Key research findings" in Beogradska defektološka škola, no. 2 (2008):161-175,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_220 .

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
About the rFASPER Repository | Send Feedback

OpenAIRERCUB
 

 

All of DSpaceCommunitiesAuthorsTitlesSubjectsThis institutionAuthorsTitlesSubjects

Statistics

View Usage Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
About the rFASPER Repository | Send Feedback

OpenAIRERCUB