rFASPER - Repository of the Faculty of Special Education and Rehabilitation
Faculty of Special Education and Rehabilitation
    • English
    • Српски
    • Српски (Serbia)
  • English 
    • English
    • Serbian (Cyrillic)
    • Serbian (Latin)
  • Login
View Item 
  •   rFASPER
  • rFASPER
  • Radovi istraživača / Researcher's publications
  • View Item
  •   rFASPER
  • rFASPER
  • Radovi istraživača / Researcher's publications
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Implementation of the programs activities in developmental groups

Zastupljenost programskih aktivnosti u razvojnim grupama

No Thumbnail
Authors
Ilić, Snežana
Nikolić, Snežana
Article (Published version)
Metadata
Show full item record
Abstract
One of the main goals of programs of developmental groups is the development of motor abilities. These groups mainly encompass children that have intellectual disabilities. The aim of our research was to conduct a quantitative and qualitative analysis of sensory-motor activities in developmental groups, as well as their suitability to the motor development of the children. The evaluation of motor capabilities shows an average result of 6.88 out of the maximum 27 points. Motor abilities only make up a meager 15.36% of the programs implemented in developmental groups. Moreover, static motor skills are less represented compared to fine motor abilities. Despite the low scores none of the developmental groups are meeting either the full potential or the developmental needs of the children.
Jedan od osnovnih ciljeva programa razvojnih grupa je razvoj motoričkih sposobnosti. Programima razvojnih grupa najviše su obuhvaćena deca nedovoljno mentalno razvijena. Cilj istraživanja bio je da izvršimo kvantitativnu i kvalitativnu analizu motoričkih (telesnih) aktivnosti u programima razvojnih grupa, kao i njihovu primerenost motoričkim sposobnostima dece. Procena motoričke sposobnosti pokazuje prosečan motorički skor 6,88 od maksimalnih 27. Motoričke aktivnosti su u programima zastupljene sa samo 15,36% što je nedovoljna zastupljenost, pri čemu su statomotorne manje zastupljene od finih motoričkih aktivnosti. Ni u jednoj razvojnoj grupi, iako su zabeležena vrlo niska motorička postignuća, motoričke aktivnosti nisu realizovane u skladu sa sposobnostima i razvojnim potrebama dece.
Keywords:
developmental groups / children with disability / motor ability / motor activities / razvojne grupe / deca sa smetnjama u razvoju / motoričke sposobnosti / motoričke aktivnosti
Source:
Specijalna edukacija i rehabilitacija, 2008, 1-2, 73-92
Publisher:
  • Univerzitet u Beogradu - Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju, Beograd

ISSN: 1452-7367

[ Google Scholar ]
Handle
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_217
URI
http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/217
Collections
  • Radovi istraživača / Researcher's publications
Institution/Community
rFASPER
TY  - JOUR
AU  - Ilić, Snežana
AU  - Nikolić, Snežana
PY  - 2008
UR  - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/217
AB  - One of the main goals of programs of developmental groups is the development of motor abilities. These groups mainly encompass children that have intellectual disabilities. The aim of our research was to conduct a quantitative and qualitative analysis of sensory-motor activities in developmental groups, as well as their suitability to the motor development of the children. The evaluation of motor capabilities shows an average result of 6.88 out of the maximum 27 points. Motor abilities only make up a meager 15.36% of the programs implemented in developmental groups. Moreover, static motor skills are less represented compared to fine motor abilities. Despite the low scores none of the developmental groups are meeting either the full potential or the developmental needs of the children.
AB  - Jedan od osnovnih ciljeva programa razvojnih grupa je razvoj motoričkih sposobnosti. Programima razvojnih grupa najviše su obuhvaćena deca nedovoljno mentalno razvijena. Cilj istraživanja bio je da izvršimo kvantitativnu i kvalitativnu analizu motoričkih (telesnih) aktivnosti u programima razvojnih grupa, kao i njihovu primerenost motoričkim sposobnostima dece. Procena motoričke sposobnosti pokazuje prosečan motorički skor 6,88 od maksimalnih 27. Motoričke aktivnosti su u programima zastupljene sa samo 15,36% što je nedovoljna zastupljenost, pri čemu su statomotorne manje zastupljene od finih motoričkih aktivnosti. Ni u jednoj razvojnoj grupi, iako su zabeležena vrlo niska motorička postignuća, motoričke aktivnosti nisu realizovane u skladu sa sposobnostima i razvojnim potrebama dece.
PB  - Univerzitet u Beogradu - Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju, Beograd
T2  - Specijalna edukacija i rehabilitacija
T1  - Implementation of the programs activities in developmental groups
T1  - Zastupljenost programskih aktivnosti u razvojnim grupama
EP  - 92
IS  - 1-2
SP  - 73
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_217
ER  - 
@article{
author = "Ilić, Snežana and Nikolić, Snežana",
year = "2008",
abstract = "One of the main goals of programs of developmental groups is the development of motor abilities. These groups mainly encompass children that have intellectual disabilities. The aim of our research was to conduct a quantitative and qualitative analysis of sensory-motor activities in developmental groups, as well as their suitability to the motor development of the children. The evaluation of motor capabilities shows an average result of 6.88 out of the maximum 27 points. Motor abilities only make up a meager 15.36% of the programs implemented in developmental groups. Moreover, static motor skills are less represented compared to fine motor abilities. Despite the low scores none of the developmental groups are meeting either the full potential or the developmental needs of the children., Jedan od osnovnih ciljeva programa razvojnih grupa je razvoj motoričkih sposobnosti. Programima razvojnih grupa najviše su obuhvaćena deca nedovoljno mentalno razvijena. Cilj istraživanja bio je da izvršimo kvantitativnu i kvalitativnu analizu motoričkih (telesnih) aktivnosti u programima razvojnih grupa, kao i njihovu primerenost motoričkim sposobnostima dece. Procena motoričke sposobnosti pokazuje prosečan motorički skor 6,88 od maksimalnih 27. Motoričke aktivnosti su u programima zastupljene sa samo 15,36% što je nedovoljna zastupljenost, pri čemu su statomotorne manje zastupljene od finih motoričkih aktivnosti. Ni u jednoj razvojnoj grupi, iako su zabeležena vrlo niska motorička postignuća, motoričke aktivnosti nisu realizovane u skladu sa sposobnostima i razvojnim potrebama dece.",
publisher = "Univerzitet u Beogradu - Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju, Beograd",
journal = "Specijalna edukacija i rehabilitacija",
title = "Implementation of the programs activities in developmental groups, Zastupljenost programskih aktivnosti u razvojnim grupama",
pages = "92-73",
number = "1-2",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_217"
}
Ilić, S.,& Nikolić, S.. (2008). Implementation of the programs activities in developmental groups. in Specijalna edukacija i rehabilitacija
Univerzitet u Beogradu - Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju, Beograd.(1-2), 73-92.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_217
Ilić S, Nikolić S. Implementation of the programs activities in developmental groups. in Specijalna edukacija i rehabilitacija. 2008;(1-2):73-92.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_217 .
Ilić, Snežana, Nikolić, Snežana, "Implementation of the programs activities in developmental groups" in Specijalna edukacija i rehabilitacija, no. 1-2 (2008):73-92,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_217 .

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
About the rFASPER Repository | Send Feedback

OpenAIRERCUB
 

 

All of DSpaceCommunitiesAuthorsTitlesSubjectsThis institutionAuthorsTitlesSubjects

Statistics

View Usage Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
About the rFASPER Repository | Send Feedback

OpenAIRERCUB