rFASPER - Repository of the Faculty of Special Education and Rehabilitation
Faculty of Special Education and Rehabilitation
    • English
    • Српски
    • Српски (Serbia)
  • English 
    • English
    • Serbian (Cyrillic)
    • Serbian (Latin)
  • Login
View Item 
  •   rFASPER
  • rFASPER
  • Radovi istraživača / Researcher's publications
  • View Item
  •   rFASPER
  • rFASPER
  • Radovi istraživača / Researcher's publications
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Komunikativne veštine osoba sa intelektualnom ometenošću

Communicative skills in persons with intellectual disability

Thumbnail
2013
hgfjhdgfnfgh.pdf (325.4Kb)
Authors
Kaljača, Svetlana
Vuković, Mile
Petrović-Lazić, Mirjana
Contributors
Gligorović Milica
Conference object (Published version)
Metadata
Show full item record
Abstract
Ograničenja i teškoće u razvoju komunikativnih sposobnosti, kao i mogućnosti funkcionalne primene stečenih znanja, predstavljaju jednu od osnovnih krakteristika saznajnog i socijalnog razvoja osoba sa intelektualnom ometenošću. Prisustvo navedenih teškoća uslovljava visok nivo zavisnosti od podrške drugih osoba u obavljanju svakodnevnih životnih aktivnosti, socijalnoj participaciji i poboljšanju kvaliteta života i životnog zadovoljstva tih osoba. Zbog toga se kreiranje i primena obrazovnih i terapeutskih individualnih programa, namenjenih razvoju komunikativnih veština, može smatrati jednim od prioriteta u pružanju podrške. Pored primene standardnih bihejvioralnih procedura, neophodna je i primena različitih tipova asistivnih tehnika, kako bi se obezbedio visok nivo individualizacije i efikasnosti u procesu učenja novih i složenijih komunikativnih strategija.
Limitations and difficulties in developing communicative abilities, and functional application of the acquired knowledge, represent some of the main characteristics of cognitive and social development in persons with intellectual disability. Presence of the above mentioned difficulties leads to a high level of dependence on and support from other people in performing every day activities, social participation, improvement of life quality and life satisfaction of these persons. Thus, the development and application of educational and therapeutic individual programs, aimed at the development of communicative skills, may be considered as priority in providing support. Apart from the application of standard behavioral procedures, the application of different assistive techniques is also necessary in order to provide a high level of individualization and efficiency in the process of learning new and more complex communicative strategies.
Keywords:
komunikativne veštine / intelektualna ometenost / metodske procedure / programi učenja / communicative skills / intellectual disability / method procedures / learning programs
Source:
Tematski zbornik radova - „Novine u specijalnoj edukaciji i rehabilitaciji“,Beograd, Srbija, 2013, 2013, 353-371
Publisher:
  • Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation
Funding / projects:
  • Evaluation of treatment of acquired speech and language disorders (RS-179068)

ISBN: 978-86-6203-044-3

[ Google Scholar ]
Handle
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_2140
URI
http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/2140
Collections
  • Radovi istraživača / Researcher's publications
Institution/Community
rFASPER
TY  - CONF
AU  - Kaljača, Svetlana
AU  - Vuković, Mile
AU  - Petrović-Lazić, Mirjana
PY  - 2013
UR  - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/2140
AB  - Ograničenja i teškoće u razvoju komunikativnih sposobnosti, kao i
mogućnosti funkcionalne primene stečenih znanja, predstavljaju jednu od osnovnih
krakteristika saznajnog i socijalnog razvoja osoba sa intelektualnom ometenošću.
Prisustvo navedenih teškoća uslovljava visok nivo zavisnosti od podrške
drugih osoba u obavljanju svakodnevnih životnih aktivnosti, socijalnoj participaciji
i poboljšanju kvaliteta života i životnog zadovoljstva tih osoba. Zbog toga se
kreiranje i primena obrazovnih i terapeutskih individualnih programa, namenjenih
razvoju komunikativnih veština, može smatrati jednim od prioriteta u pružanju
podrške.
Pored primene standardnih bihejvioralnih procedura, neophodna je i
primena različitih tipova asistivnih tehnika, kako bi se obezbedio visok nivo
individualizacije i efikasnosti u procesu učenja novih i složenijih komunikativnih
strategija.
AB  - Limitations and difficulties in developing communicative abilities, and
functional application of the acquired knowledge, represent some of the main
characteristics of cognitive and social development in persons with intellectual
disability.
Presence of the above mentioned difficulties leads to a high level of
dependence on and support from other people in performing every day activities,
social participation, improvement of life quality and life satisfaction of these
persons. Thus, the development and application of educational and therapeutic
individual programs, aimed at the development of communicative skills, may be
considered as priority in providing support.
Apart from the application of standard behavioral procedures, the
application of different assistive techniques is also necessary in order to provide a
high level of individualization and efficiency in the process of learning new and
more complex communicative strategies.
PB  - Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation
C3  - Tematski zbornik radova - „Novine u specijalnoj edukaciji i rehabilitaciji“,Beograd, Srbija, 2013
T1  - Komunikativne veštine osoba sa intelektualnom ometenošću
T1  - Communicative skills
in persons with intellectual disability
EP  - 371
SP  - 353
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_2140
ER  - 
@conference{
author = "Kaljača, Svetlana and Vuković, Mile and Petrović-Lazić, Mirjana",
year = "2013",
abstract = "Ograničenja i teškoće u razvoju komunikativnih sposobnosti, kao i
mogućnosti funkcionalne primene stečenih znanja, predstavljaju jednu od osnovnih
krakteristika saznajnog i socijalnog razvoja osoba sa intelektualnom ometenošću.
Prisustvo navedenih teškoća uslovljava visok nivo zavisnosti od podrške
drugih osoba u obavljanju svakodnevnih životnih aktivnosti, socijalnoj participaciji
i poboljšanju kvaliteta života i životnog zadovoljstva tih osoba. Zbog toga se
kreiranje i primena obrazovnih i terapeutskih individualnih programa, namenjenih
razvoju komunikativnih veština, može smatrati jednim od prioriteta u pružanju
podrške.
Pored primene standardnih bihejvioralnih procedura, neophodna je i
primena različitih tipova asistivnih tehnika, kako bi se obezbedio visok nivo
individualizacije i efikasnosti u procesu učenja novih i složenijih komunikativnih
strategija., Limitations and difficulties in developing communicative abilities, and
functional application of the acquired knowledge, represent some of the main
characteristics of cognitive and social development in persons with intellectual
disability.
Presence of the above mentioned difficulties leads to a high level of
dependence on and support from other people in performing every day activities,
social participation, improvement of life quality and life satisfaction of these
persons. Thus, the development and application of educational and therapeutic
individual programs, aimed at the development of communicative skills, may be
considered as priority in providing support.
Apart from the application of standard behavioral procedures, the
application of different assistive techniques is also necessary in order to provide a
high level of individualization and efficiency in the process of learning new and
more complex communicative strategies.",
publisher = "Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation",
journal = "Tematski zbornik radova - „Novine u specijalnoj edukaciji i rehabilitaciji“,Beograd, Srbija, 2013",
title = "Komunikativne veštine osoba sa intelektualnom ometenošću, Communicative skills
in persons with intellectual disability",
pages = "371-353",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_2140"
}
Kaljača, S., Vuković, M.,& Petrović-Lazić, M.. (2013). Komunikativne veštine osoba sa intelektualnom ometenošću. in Tematski zbornik radova - „Novine u specijalnoj edukaciji i rehabilitaciji“,Beograd, Srbija, 2013
Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation., 353-371.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_2140
Kaljača S, Vuković M, Petrović-Lazić M. Komunikativne veštine osoba sa intelektualnom ometenošću. in Tematski zbornik radova - „Novine u specijalnoj edukaciji i rehabilitaciji“,Beograd, Srbija, 2013. 2013;:353-371.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_2140 .
Kaljača, Svetlana, Vuković, Mile, Petrović-Lazić, Mirjana, "Komunikativne veštine osoba sa intelektualnom ometenošću" in Tematski zbornik radova - „Novine u specijalnoj edukaciji i rehabilitaciji“,Beograd, Srbija, 2013 (2013):353-371,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_2140 .

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
About the rFASPER Repository | Send Feedback

OpenAIRERCUB
 

 

All of DSpaceCommunitiesAuthorsTitlesSubjectsThis institutionAuthorsTitlesSubjects

Statistics

View Usage Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
About the rFASPER Repository | Send Feedback

OpenAIRERCUB