Stavovi prema seksualnosti odraslih osoba sa umerenom intelektualnom ometenošću
Attitudes toward the sexuality of adult individuals with moderate intellectual disability
Аутори
Banković, SlobodanDučić, Bojan
Đorđević, Mirjana
Остала ауторства
Kovačević JasminaVučinić Vesna
Конференцијски прилог (Објављена верзија)
Метаподаци
Приказ свих података о документуАпстракт
U procesu odrastanja i seksualnog sazrevanja osoba sa intelektualnom
ometenošću (IO), specijalni edukatori imaju značajnu ulogu i od njih se
očekuje da ukazuju na realne mogućnosti partnerskih odnosa osoba sa IO,
stvaraju uslove za razvoj seksualnosti kao i da sarađuju sa porodicom i pomognu
joj u prihvatanju ideje o seksualnosti njihove dece.
Predmet ovog istraživanja je ispitivanje stavova diplomiranih specijalnih
edukatora sa direktnim iskustvom u radu sa osobama sa IO prema seksualnosti
osoba sa umerenom IO.
Uzorak su činili specijalni edukatori zaposleni u školama i dnevnim
boravcima na teritoriji Republike Srbije. Za ispitivanje stavova korišćen
je Upitnik za procenu stavova o seksualnosti osoba sa IO (ASQ-ID), kao i
kraća verzija ovog upitnika koja je primenjena za procenu stavova o seksualnosti
osoba koje pripadaju opštoj populaciji (ASQ-GP). Upitnicima su
obuhvaćeni različiti aspekti ljudske seksualnosti.
Izvršena je faktorska analiza oba upitnika, pri čemu su fa...ktori ekstrahovani
analizom glavnih komponenti. Ispitana je i korelacija stavova prema
seksualnosti osoba sa umerenom IO i stavova prema seksualnosti osoba opšte
populacije.
Rezultati su razmatrani u svetlu dosadašnjih istraživanja u kojima su
primenjeni navedeni upitnici, kao i onih istraživanja kojima je obuhvaćena
problematika sagledavanja seksualnosti osoba sa IO.
During growing up and sexual maturation of individuals with an intellectual
disability, special educators have significant role and they are expected to present
real possibilities of partnership for individuals with an intellectual disability;
to produce conditions for the evolution of their sexuality; and also to cooperate
with family in order to help in accepting the sexuality of their children.
The subject of this research is an examination of the attitudes of certified special
educators, with experience in working with individuals with an intellectual
disability, toward sexuality of individuals with moderate intellectual disability.
The focus was the attitude of special educators employed in schools and daycare
facilities, in the Republic of Serbia. The Attitudes to Sexuality Questionnaire
of Individuals with an Intellectual Disability (ASQ-ID) was used for attitudes
questionnaire, as well as the short version of this questionnaire, which was applied
for assessment of a...ttitudes towards sexuality of individuals belonging to general
population (ASQ-GP). Different aspects of human sexuality were included.
Factor analysis of both questionnaires was made. Correlation of the attitudes
toward sexuality of individuals with an Intellectual Disability, and attitudes
toward sexuality of individuals belonging to the general population were also
examined.
Results were considered in the light of recent researches where the above
mentioned questionnaires were applied, and also research that includes issues of
perception of sexuality of individuals with an Intellectual Disability.
Кључне речи:
umerena IO / stavovi / seksualnost / moderate intellectual disability / attitudes / sexualityИзвор:
Zbornik radova - „ Smetnje i poremećaji: fenomenologija, prevencija i tretman deo I / Disabilities and Disorders: Phenomenology, Prevention and Treatment Part I “,Beograd / Belgrade 2010, 2010, 455-470Издавач:
- Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation
Институција/група
rFASPERTY - CONF AU - Banković, Slobodan AU - Dučić, Bojan AU - Đorđević, Mirjana PY - 2010 UR - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/1849 AB - U procesu odrastanja i seksualnog sazrevanja osoba sa intelektualnom ometenošću (IO), specijalni edukatori imaju značajnu ulogu i od njih se očekuje da ukazuju na realne mogućnosti partnerskih odnosa osoba sa IO, stvaraju uslove za razvoj seksualnosti kao i da sarađuju sa porodicom i pomognu joj u prihvatanju ideje o seksualnosti njihove dece. Predmet ovog istraživanja je ispitivanje stavova diplomiranih specijalnih edukatora sa direktnim iskustvom u radu sa osobama sa IO prema seksualnosti osoba sa umerenom IO. Uzorak su činili specijalni edukatori zaposleni u školama i dnevnim boravcima na teritoriji Republike Srbije. Za ispitivanje stavova korišćen je Upitnik za procenu stavova o seksualnosti osoba sa IO (ASQ-ID), kao i kraća verzija ovog upitnika koja je primenjena za procenu stavova o seksualnosti osoba koje pripadaju opštoj populaciji (ASQ-GP). Upitnicima su obuhvaćeni različiti aspekti ljudske seksualnosti. Izvršena je faktorska analiza oba upitnika, pri čemu su faktori ekstrahovani analizom glavnih komponenti. Ispitana je i korelacija stavova prema seksualnosti osoba sa umerenom IO i stavova prema seksualnosti osoba opšte populacije. Rezultati su razmatrani u svetlu dosadašnjih istraživanja u kojima su primenjeni navedeni upitnici, kao i onih istraživanja kojima je obuhvaćena problematika sagledavanja seksualnosti osoba sa IO. AB - During growing up and sexual maturation of individuals with an intellectual disability, special educators have significant role and they are expected to present real possibilities of partnership for individuals with an intellectual disability; to produce conditions for the evolution of their sexuality; and also to cooperate with family in order to help in accepting the sexuality of their children. The subject of this research is an examination of the attitudes of certified special educators, with experience in working with individuals with an intellectual disability, toward sexuality of individuals with moderate intellectual disability. The focus was the attitude of special educators employed in schools and daycare facilities, in the Republic of Serbia. The Attitudes to Sexuality Questionnaire of Individuals with an Intellectual Disability (ASQ-ID) was used for attitudes questionnaire, as well as the short version of this questionnaire, which was applied for assessment of attitudes towards sexuality of individuals belonging to general population (ASQ-GP). Different aspects of human sexuality were included. Factor analysis of both questionnaires was made. Correlation of the attitudes toward sexuality of individuals with an Intellectual Disability, and attitudes toward sexuality of individuals belonging to the general population were also examined. Results were considered in the light of recent researches where the above mentioned questionnaires were applied, and also research that includes issues of perception of sexuality of individuals with an Intellectual Disability. PB - Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation C3 - Zbornik radova - „ Smetnje i poremećaji: fenomenologija, prevencija i tretman deo I / Disabilities and Disorders: Phenomenology, Prevention and Treatment Part I “,Beograd / Belgrade 2010 T1 - Stavovi prema seksualnosti odraslih osoba sa umerenom intelektualnom ometenošću T1 - Attitudes toward the sexuality of adult individuals with moderate intellectual disability EP - 470 SP - 455 UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_1849 ER -
@conference{ author = "Banković, Slobodan and Dučić, Bojan and Đorđević, Mirjana", year = "2010", abstract = "U procesu odrastanja i seksualnog sazrevanja osoba sa intelektualnom ometenošću (IO), specijalni edukatori imaju značajnu ulogu i od njih se očekuje da ukazuju na realne mogućnosti partnerskih odnosa osoba sa IO, stvaraju uslove za razvoj seksualnosti kao i da sarađuju sa porodicom i pomognu joj u prihvatanju ideje o seksualnosti njihove dece. Predmet ovog istraživanja je ispitivanje stavova diplomiranih specijalnih edukatora sa direktnim iskustvom u radu sa osobama sa IO prema seksualnosti osoba sa umerenom IO. Uzorak su činili specijalni edukatori zaposleni u školama i dnevnim boravcima na teritoriji Republike Srbije. Za ispitivanje stavova korišćen je Upitnik za procenu stavova o seksualnosti osoba sa IO (ASQ-ID), kao i kraća verzija ovog upitnika koja je primenjena za procenu stavova o seksualnosti osoba koje pripadaju opštoj populaciji (ASQ-GP). Upitnicima su obuhvaćeni različiti aspekti ljudske seksualnosti. Izvršena je faktorska analiza oba upitnika, pri čemu su faktori ekstrahovani analizom glavnih komponenti. Ispitana je i korelacija stavova prema seksualnosti osoba sa umerenom IO i stavova prema seksualnosti osoba opšte populacije. Rezultati su razmatrani u svetlu dosadašnjih istraživanja u kojima su primenjeni navedeni upitnici, kao i onih istraživanja kojima je obuhvaćena problematika sagledavanja seksualnosti osoba sa IO., During growing up and sexual maturation of individuals with an intellectual disability, special educators have significant role and they are expected to present real possibilities of partnership for individuals with an intellectual disability; to produce conditions for the evolution of their sexuality; and also to cooperate with family in order to help in accepting the sexuality of their children. The subject of this research is an examination of the attitudes of certified special educators, with experience in working with individuals with an intellectual disability, toward sexuality of individuals with moderate intellectual disability. The focus was the attitude of special educators employed in schools and daycare facilities, in the Republic of Serbia. The Attitudes to Sexuality Questionnaire of Individuals with an Intellectual Disability (ASQ-ID) was used for attitudes questionnaire, as well as the short version of this questionnaire, which was applied for assessment of attitudes towards sexuality of individuals belonging to general population (ASQ-GP). Different aspects of human sexuality were included. Factor analysis of both questionnaires was made. Correlation of the attitudes toward sexuality of individuals with an Intellectual Disability, and attitudes toward sexuality of individuals belonging to the general population were also examined. Results were considered in the light of recent researches where the above mentioned questionnaires were applied, and also research that includes issues of perception of sexuality of individuals with an Intellectual Disability.", publisher = "Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation", journal = "Zbornik radova - „ Smetnje i poremećaji: fenomenologija, prevencija i tretman deo I / Disabilities and Disorders: Phenomenology, Prevention and Treatment Part I “,Beograd / Belgrade 2010", title = "Stavovi prema seksualnosti odraslih osoba sa umerenom intelektualnom ometenošću, Attitudes toward the sexuality of adult individuals with moderate intellectual disability", pages = "470-455", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_1849" }
Banković, S., Dučić, B.,& Đorđević, M.. (2010). Stavovi prema seksualnosti odraslih osoba sa umerenom intelektualnom ometenošću. in Zbornik radova - „ Smetnje i poremećaji: fenomenologija, prevencija i tretman deo I / Disabilities and Disorders: Phenomenology, Prevention and Treatment Part I “,Beograd / Belgrade 2010 Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation., 455-470. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_1849
Banković S, Dučić B, Đorđević M. Stavovi prema seksualnosti odraslih osoba sa umerenom intelektualnom ometenošću. in Zbornik radova - „ Smetnje i poremećaji: fenomenologija, prevencija i tretman deo I / Disabilities and Disorders: Phenomenology, Prevention and Treatment Part I “,Beograd / Belgrade 2010. 2010;:455-470. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_1849 .
Banković, Slobodan, Dučić, Bojan, Đorđević, Mirjana, "Stavovi prema seksualnosti odraslih osoba sa umerenom intelektualnom ometenošću" in Zbornik radova - „ Smetnje i poremećaji: fenomenologija, prevencija i tretman deo I / Disabilities and Disorders: Phenomenology, Prevention and Treatment Part I “,Beograd / Belgrade 2010 (2010):455-470, https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_1849 .