Pseudopojmovi i vizuelna konstrukcija u geometriji kod dece sa lakom intelektualnom ometenošću
Geometric pseudo terms and visual construction in children with intellectual disabilities
Authors
Đurić-Zdravković, Aleksandra
Japundža-Milisavljević, Mirjana

Contributors
Kovačević JasminaVučinić Vesna
Conference object (Published version)
Metadata
Show full item recordAbstract
Pri procesu usvajanja pojmova pažnju treba obratiti na važna obeležja,
nevažno treba apstrahovati, a relevantne karakteristike objašnjavati na konkretnim
primerima. Ukoliko ne dođe do aktivnog upoznavanja pojma, nedostatkom
mišljenja u pojmovima bi se stvorio odgovarajući pseudopojam.
Cilj ovog rada obuhvata procenu vizuokonstruktivnih sposobnosti kod
dece sa lakom intelektualnom ometenošću starijeg školskog uzrasta, kao
jedan od uslova kvalitetnog usvajanja geometrijskog pojma i utvrđivanje
korelativiteta sa savladanošću programskih sadržaja iz geometrije. U okviru
ciljeva je, takođe, planirano utvrđivanje nepravilno usvojenih pojmova
geometrijskih sadržaja. Uzorak ovog istraživanja uključuje 90 učenika, oba
pola. Kriterijumi za izbor ispitanika podrazumevali su količnik inteligencije
učenika koji se kretao u okvirima od 50 do 69, kalendarski uzrast od 12 do
15 godina, školski uzrast koji je podrazumevao uključivanje učenika od V
do VII razreda, odsustvo neuroloških, psih...ijatrijskih, senzornih, izraženih
emocionalnih i kombinovanih smetnji.
Vizuokonstrukciona organizacija ispitana je Testom slaganja složene
figure, dok je za procenu savladanosti geometrijskih sadržaja korišćen je
kriterijumski test znanja. Oba instrumenta su posebno konstruisana za potrebe
ovog istraživanja.
U radu je ukazano na teškoće vizuokonstruktivne analize figura, utvrđivanje
korelata sa savladanošću geometrijskih sadržaja, kao i na nepravilno
usvojene pojmove ovog programa. Implikacije rada se odnose na predloge
ponavljanja i vežbanja, primene igre, konkretnih sadržaja, demonstracije,
eksperimenata i nastavnih sredstava prijemčivih za nastavu geometrije, čijom
favorizacijom bi se obezbedilo i učvrstilo pravilno formiranje pojmova
u geometriji.
In the adopting concepts process, attention should be paid to the important
features, irrelevant to abstract and explain the relevant features on concrete
examples. If there is no active introduce of the concept, lack of thought in terms
will create the appropriate pseudo term.
The aim of this work includes assessment of the visuoconstructive abilities in
children with mild ID, older school-age, as one of the condition of high quality
adoption of geometric terms and establishing correlativity with mastering of
geometric program content.
As part of the objectives is also planned to establish improperly accepted
geometric terms content.
The sample of this research contains 90 students: criteria for choosing
interviewees were IQ (between 50 and 65), calendar age (between 5th and 8th
grade), and absence of neurological, psychiatric, sensor, expressed emotional and
combined disorders.
Visuoconstructive organization is examined with Test-matching complex
figure, whereas for es...timation of mastering geometrical contents we used the
criterion knowledge test. Both of instruments are specifically designed for the
purpose of this research.
In the paper was indicate on the difficulties of visuoconstructive figure
analysis, identification of correlates with mastering of geometric content, as well
as improperly adopted terms of this program.
Implications of the paper refer on suggestions of repetition and exercise by
games, through definite contents, demonstrations, experiment and teaching
means appropriate for the geometry teaching whose application will be ensure
and solidified a proper form of the geometry concept.
Keywords:
pseudopojmovi / geometrijski sadržaji / deca sa lakom intelektualnom ometenošću / pseudo terms / geometric content / children with mild intellectual disabilitiesSource:
Zbornik radova - „ Smetnje i poremećaji: fenomenologija, prevencija i tretman deo I / Disabilities and Disorders: Phenomenology, Prevention and Treatment Part I “,Beograd / Belgrade 2010, 2010Publisher:
- Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation
Collections
Institution/Community
rFASPERTY - CONF AU - Đurić-Zdravković, Aleksandra AU - Japundža-Milisavljević, Mirjana PY - 2010 UR - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/1833 AB - Pri procesu usvajanja pojmova pažnju treba obratiti na važna obeležja, nevažno treba apstrahovati, a relevantne karakteristike objašnjavati na konkretnim primerima. Ukoliko ne dođe do aktivnog upoznavanja pojma, nedostatkom mišljenja u pojmovima bi se stvorio odgovarajući pseudopojam. Cilj ovog rada obuhvata procenu vizuokonstruktivnih sposobnosti kod dece sa lakom intelektualnom ometenošću starijeg školskog uzrasta, kao jedan od uslova kvalitetnog usvajanja geometrijskog pojma i utvrđivanje korelativiteta sa savladanošću programskih sadržaja iz geometrije. U okviru ciljeva je, takođe, planirano utvrđivanje nepravilno usvojenih pojmova geometrijskih sadržaja. Uzorak ovog istraživanja uključuje 90 učenika, oba pola. Kriterijumi za izbor ispitanika podrazumevali su količnik inteligencije učenika koji se kretao u okvirima od 50 do 69, kalendarski uzrast od 12 do 15 godina, školski uzrast koji je podrazumevao uključivanje učenika od V do VII razreda, odsustvo neuroloških, psihijatrijskih, senzornih, izraženih emocionalnih i kombinovanih smetnji. Vizuokonstrukciona organizacija ispitana je Testom slaganja složene figure, dok je za procenu savladanosti geometrijskih sadržaja korišćen je kriterijumski test znanja. Oba instrumenta su posebno konstruisana za potrebe ovog istraživanja. U radu je ukazano na teškoće vizuokonstruktivne analize figura, utvrđivanje korelata sa savladanošću geometrijskih sadržaja, kao i na nepravilno usvojene pojmove ovog programa. Implikacije rada se odnose na predloge ponavljanja i vežbanja, primene igre, konkretnih sadržaja, demonstracije, eksperimenata i nastavnih sredstava prijemčivih za nastavu geometrije, čijom favorizacijom bi se obezbedilo i učvrstilo pravilno formiranje pojmova u geometriji. AB - In the adopting concepts process, attention should be paid to the important features, irrelevant to abstract and explain the relevant features on concrete examples. If there is no active introduce of the concept, lack of thought in terms will create the appropriate pseudo term. The aim of this work includes assessment of the visuoconstructive abilities in children with mild ID, older school-age, as one of the condition of high quality adoption of geometric terms and establishing correlativity with mastering of geometric program content. As part of the objectives is also planned to establish improperly accepted geometric terms content. The sample of this research contains 90 students: criteria for choosing interviewees were IQ (between 50 and 65), calendar age (between 5th and 8th grade), and absence of neurological, psychiatric, sensor, expressed emotional and combined disorders. Visuoconstructive organization is examined with Test-matching complex figure, whereas for estimation of mastering geometrical contents we used the criterion knowledge test. Both of instruments are specifically designed for the purpose of this research. In the paper was indicate on the difficulties of visuoconstructive figure analysis, identification of correlates with mastering of geometric content, as well as improperly adopted terms of this program. Implications of the paper refer on suggestions of repetition and exercise by games, through definite contents, demonstrations, experiment and teaching means appropriate for the geometry teaching whose application will be ensure and solidified a proper form of the geometry concept. PB - Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation C3 - Zbornik radova - „ Smetnje i poremećaji: fenomenologija, prevencija i tretman deo I / Disabilities and Disorders: Phenomenology, Prevention and Treatment Part I “,Beograd / Belgrade 2010 T1 - Pseudopojmovi i vizuelna konstrukcija u geometriji kod dece sa lakom intelektualnom ometenošću T1 - Geometric pseudo terms and visual construction in children with intellectual disabilities UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_1833 ER -
@conference{ author = "Đurić-Zdravković, Aleksandra and Japundža-Milisavljević, Mirjana", year = "2010", abstract = "Pri procesu usvajanja pojmova pažnju treba obratiti na važna obeležja, nevažno treba apstrahovati, a relevantne karakteristike objašnjavati na konkretnim primerima. Ukoliko ne dođe do aktivnog upoznavanja pojma, nedostatkom mišljenja u pojmovima bi se stvorio odgovarajući pseudopojam. Cilj ovog rada obuhvata procenu vizuokonstruktivnih sposobnosti kod dece sa lakom intelektualnom ometenošću starijeg školskog uzrasta, kao jedan od uslova kvalitetnog usvajanja geometrijskog pojma i utvrđivanje korelativiteta sa savladanošću programskih sadržaja iz geometrije. U okviru ciljeva je, takođe, planirano utvrđivanje nepravilno usvojenih pojmova geometrijskih sadržaja. Uzorak ovog istraživanja uključuje 90 učenika, oba pola. Kriterijumi za izbor ispitanika podrazumevali su količnik inteligencije učenika koji se kretao u okvirima od 50 do 69, kalendarski uzrast od 12 do 15 godina, školski uzrast koji je podrazumevao uključivanje učenika od V do VII razreda, odsustvo neuroloških, psihijatrijskih, senzornih, izraženih emocionalnih i kombinovanih smetnji. Vizuokonstrukciona organizacija ispitana je Testom slaganja složene figure, dok je za procenu savladanosti geometrijskih sadržaja korišćen je kriterijumski test znanja. Oba instrumenta su posebno konstruisana za potrebe ovog istraživanja. U radu je ukazano na teškoće vizuokonstruktivne analize figura, utvrđivanje korelata sa savladanošću geometrijskih sadržaja, kao i na nepravilno usvojene pojmove ovog programa. Implikacije rada se odnose na predloge ponavljanja i vežbanja, primene igre, konkretnih sadržaja, demonstracije, eksperimenata i nastavnih sredstava prijemčivih za nastavu geometrije, čijom favorizacijom bi se obezbedilo i učvrstilo pravilno formiranje pojmova u geometriji., In the adopting concepts process, attention should be paid to the important features, irrelevant to abstract and explain the relevant features on concrete examples. If there is no active introduce of the concept, lack of thought in terms will create the appropriate pseudo term. The aim of this work includes assessment of the visuoconstructive abilities in children with mild ID, older school-age, as one of the condition of high quality adoption of geometric terms and establishing correlativity with mastering of geometric program content. As part of the objectives is also planned to establish improperly accepted geometric terms content. The sample of this research contains 90 students: criteria for choosing interviewees were IQ (between 50 and 65), calendar age (between 5th and 8th grade), and absence of neurological, psychiatric, sensor, expressed emotional and combined disorders. Visuoconstructive organization is examined with Test-matching complex figure, whereas for estimation of mastering geometrical contents we used the criterion knowledge test. Both of instruments are specifically designed for the purpose of this research. In the paper was indicate on the difficulties of visuoconstructive figure analysis, identification of correlates with mastering of geometric content, as well as improperly adopted terms of this program. Implications of the paper refer on suggestions of repetition and exercise by games, through definite contents, demonstrations, experiment and teaching means appropriate for the geometry teaching whose application will be ensure and solidified a proper form of the geometry concept.", publisher = "Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation", journal = "Zbornik radova - „ Smetnje i poremećaji: fenomenologija, prevencija i tretman deo I / Disabilities and Disorders: Phenomenology, Prevention and Treatment Part I “,Beograd / Belgrade 2010", title = "Pseudopojmovi i vizuelna konstrukcija u geometriji kod dece sa lakom intelektualnom ometenošću, Geometric pseudo terms and visual construction in children with intellectual disabilities", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_1833" }
Đurić-Zdravković, A.,& Japundža-Milisavljević, M.. (2010). Pseudopojmovi i vizuelna konstrukcija u geometriji kod dece sa lakom intelektualnom ometenošću. in Zbornik radova - „ Smetnje i poremećaji: fenomenologija, prevencija i tretman deo I / Disabilities and Disorders: Phenomenology, Prevention and Treatment Part I “,Beograd / Belgrade 2010 Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation.. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_1833
Đurić-Zdravković A, Japundža-Milisavljević M. Pseudopojmovi i vizuelna konstrukcija u geometriji kod dece sa lakom intelektualnom ometenošću. in Zbornik radova - „ Smetnje i poremećaji: fenomenologija, prevencija i tretman deo I / Disabilities and Disorders: Phenomenology, Prevention and Treatment Part I “,Beograd / Belgrade 2010. 2010;. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_1833 .
Đurić-Zdravković, Aleksandra, Japundža-Milisavljević, Mirjana, "Pseudopojmovi i vizuelna konstrukcija u geometriji kod dece sa lakom intelektualnom ometenošću" in Zbornik radova - „ Smetnje i poremećaji: fenomenologija, prevencija i tretman deo I / Disabilities and Disorders: Phenomenology, Prevention and Treatment Part I “,Beograd / Belgrade 2010 (2010), https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_1833 .