Profesionalno postignuće osoba sa oštećenjem vida na računarskoj tehnologiji
Vocational achievement of visually impaired persons in computer technology
Authors
Žigić, VesnaJablan, Branka

Savković, Zorica

Maćešić-Petrović, Dragana

Contributors
Matejić-Đuričić ZoricaConference object (Published version)
Metadata
Show full item recordAbstract
Cilj rada je individualna procena uspešnosti u praktičnom radu na savremenoj
računarskoj tehnologiji lica oštećenog vida, što predstavlja osnovu
profesionalnog predviđanja i programiranja, profesionalnog uspeha, radne
i socijalne integracije ovih lica.
Uzorkom su obuhvaćena 32 ispitanika, od druge do pete kategorije oštećenja
vida, koji su se obučavali za rad na računarskoj tehnologiji. Hronološka
dob ispitanika je 15 - 34 godine.
Za procenu je korišćena „Skala Nezavisnog Ponašanja za vizuelno oštećena
lica” (Woo; Knowlton,1986), koja omogućava procenu čitavog niza
funkcionalnih sposobnosti, a uspešnost u praktičnom radu na računarskoj
tehnologiji je zastupljena sa 52 varijable.
Od stastističkih metoda primenjene su Hijerarhijska Klaster Analiza,
Multifaktorska analiza i Metoda glavnih komponenata. Rezultati istraživanja
su analizirani na manifestnom i latentnom nivou.
Zaključili smo da je faktorska struktura praktičnog rada na računaru
ukazala na faktore koji najviše de...terminišu profesionalno postignuće u ovoj
oblasti: manipulativne sposobnosti, odnos prema radu, odnos prema sredstvima
za učenje/rad, prednosti rada na računaru, mogućnost skeniranja
materijala, poznavanje osnovnih procedura rada, neprikladni oblici ponašanja,
mogućnost štampanja Brajevih materijala, poznavanje daktilografije.
The object of this research is individual evaluation of vocational competence
of visually impaired persons on computer technology, that represents the base of
vocational success and social integration of these persons.
The sample comprises 32 examinees of the second, the third, the fourth and
the fifth category of visual impairment, of both genders, aged 15-34, who were
trained for working on computer technology.
The evaluation is done by using The Scale of Independ ent Behavior (Woo;
Knowlton,1986), which enable the evaluation of the whole series of functional
abilities, and efficiency in practical work is done by 52 variables.
We used Hierarhical Cluster analysis,Principal Components analysis and
Multifactor analysis for statistic analysis. The results of investigation were studied
on manifest and latent level.
We concluded that the factor structure of practical work on computer technology
indicate a major factors of vocational achievement in this area: manipulative
abi...lities, relation to work, relation to resources of learning/work, priorities of
work on computer technology, possibility of scaning a materials, cognition of
principal procedures of work, inappropriate forms of behaviour, printing the
Braille materials, cognition of typing.
Keywords:
slepoća / profesionalno postignuće / računarska tehnologija / blindness / vocational achievement / computer technologySource:
Zbornik radova - „Istraživanja u specijalnoj edukaciji i rehabilitaciji / Research in Special Education and Rehabilitation“,Beograd / Belgrade,2009, 2009, 631-650Publisher:
- Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation
Collections
Institution/Community
rFASPERTY - CONF AU - Žigić, Vesna AU - Jablan, Branka AU - Savković, Zorica AU - Maćešić-Petrović, Dragana PY - 2009 UR - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/1757 AB - Cilj rada je individualna procena uspešnosti u praktičnom radu na savremenoj računarskoj tehnologiji lica oštećenog vida, što predstavlja osnovu profesionalnog predviđanja i programiranja, profesionalnog uspeha, radne i socijalne integracije ovih lica. Uzorkom su obuhvaćena 32 ispitanika, od druge do pete kategorije oštećenja vida, koji su se obučavali za rad na računarskoj tehnologiji. Hronološka dob ispitanika je 15 - 34 godine. Za procenu je korišćena „Skala Nezavisnog Ponašanja za vizuelno oštećena lica” (Woo; Knowlton,1986), koja omogućava procenu čitavog niza funkcionalnih sposobnosti, a uspešnost u praktičnom radu na računarskoj tehnologiji je zastupljena sa 52 varijable. Od stastističkih metoda primenjene su Hijerarhijska Klaster Analiza, Multifaktorska analiza i Metoda glavnih komponenata. Rezultati istraživanja su analizirani na manifestnom i latentnom nivou. Zaključili smo da je faktorska struktura praktičnog rada na računaru ukazala na faktore koji najviše determinišu profesionalno postignuće u ovoj oblasti: manipulativne sposobnosti, odnos prema radu, odnos prema sredstvima za učenje/rad, prednosti rada na računaru, mogućnost skeniranja materijala, poznavanje osnovnih procedura rada, neprikladni oblici ponašanja, mogućnost štampanja Brajevih materijala, poznavanje daktilografije. AB - The object of this research is individual evaluation of vocational competence of visually impaired persons on computer technology, that represents the base of vocational success and social integration of these persons. The sample comprises 32 examinees of the second, the third, the fourth and the fifth category of visual impairment, of both genders, aged 15-34, who were trained for working on computer technology. The evaluation is done by using The Scale of Independ ent Behavior (Woo; Knowlton,1986), which enable the evaluation of the whole series of functional abilities, and efficiency in practical work is done by 52 variables. We used Hierarhical Cluster analysis,Principal Components analysis and Multifactor analysis for statistic analysis. The results of investigation were studied on manifest and latent level. We concluded that the factor structure of practical work on computer technology indicate a major factors of vocational achievement in this area: manipulative abilities, relation to work, relation to resources of learning/work, priorities of work on computer technology, possibility of scaning a materials, cognition of principal procedures of work, inappropriate forms of behaviour, printing the Braille materials, cognition of typing. PB - Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation C3 - Zbornik radova - „Istraživanja u specijalnoj edukaciji i rehabilitaciji / Research in Special Education and Rehabilitation“,Beograd / Belgrade,2009 T1 - Profesionalno postignuće osoba sa oštećenjem vida na računarskoj tehnologiji T1 - Vocational achievement of visually impaired persons in computer technology EP - 650 SP - 631 UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_1757 ER -
@conference{ author = "Žigić, Vesna and Jablan, Branka and Savković, Zorica and Maćešić-Petrović, Dragana", year = "2009", abstract = "Cilj rada je individualna procena uspešnosti u praktičnom radu na savremenoj računarskoj tehnologiji lica oštećenog vida, što predstavlja osnovu profesionalnog predviđanja i programiranja, profesionalnog uspeha, radne i socijalne integracije ovih lica. Uzorkom su obuhvaćena 32 ispitanika, od druge do pete kategorije oštećenja vida, koji su se obučavali za rad na računarskoj tehnologiji. Hronološka dob ispitanika je 15 - 34 godine. Za procenu je korišćena „Skala Nezavisnog Ponašanja za vizuelno oštećena lica” (Woo; Knowlton,1986), koja omogućava procenu čitavog niza funkcionalnih sposobnosti, a uspešnost u praktičnom radu na računarskoj tehnologiji je zastupljena sa 52 varijable. Od stastističkih metoda primenjene su Hijerarhijska Klaster Analiza, Multifaktorska analiza i Metoda glavnih komponenata. Rezultati istraživanja su analizirani na manifestnom i latentnom nivou. Zaključili smo da je faktorska struktura praktičnog rada na računaru ukazala na faktore koji najviše determinišu profesionalno postignuće u ovoj oblasti: manipulativne sposobnosti, odnos prema radu, odnos prema sredstvima za učenje/rad, prednosti rada na računaru, mogućnost skeniranja materijala, poznavanje osnovnih procedura rada, neprikladni oblici ponašanja, mogućnost štampanja Brajevih materijala, poznavanje daktilografije., The object of this research is individual evaluation of vocational competence of visually impaired persons on computer technology, that represents the base of vocational success and social integration of these persons. The sample comprises 32 examinees of the second, the third, the fourth and the fifth category of visual impairment, of both genders, aged 15-34, who were trained for working on computer technology. The evaluation is done by using The Scale of Independ ent Behavior (Woo; Knowlton,1986), which enable the evaluation of the whole series of functional abilities, and efficiency in practical work is done by 52 variables. We used Hierarhical Cluster analysis,Principal Components analysis and Multifactor analysis for statistic analysis. The results of investigation were studied on manifest and latent level. We concluded that the factor structure of practical work on computer technology indicate a major factors of vocational achievement in this area: manipulative abilities, relation to work, relation to resources of learning/work, priorities of work on computer technology, possibility of scaning a materials, cognition of principal procedures of work, inappropriate forms of behaviour, printing the Braille materials, cognition of typing.", publisher = "Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation", journal = "Zbornik radova - „Istraživanja u specijalnoj edukaciji i rehabilitaciji / Research in Special Education and Rehabilitation“,Beograd / Belgrade,2009", title = "Profesionalno postignuće osoba sa oštećenjem vida na računarskoj tehnologiji, Vocational achievement of visually impaired persons in computer technology", pages = "650-631", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_1757" }
Žigić, V., Jablan, B., Savković, Z.,& Maćešić-Petrović, D.. (2009). Profesionalno postignuće osoba sa oštećenjem vida na računarskoj tehnologiji. in Zbornik radova - „Istraživanja u specijalnoj edukaciji i rehabilitaciji / Research in Special Education and Rehabilitation“,Beograd / Belgrade,2009 Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation., 631-650. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_1757
Žigić V, Jablan B, Savković Z, Maćešić-Petrović D. Profesionalno postignuće osoba sa oštećenjem vida na računarskoj tehnologiji. in Zbornik radova - „Istraživanja u specijalnoj edukaciji i rehabilitaciji / Research in Special Education and Rehabilitation“,Beograd / Belgrade,2009. 2009;:631-650. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_1757 .
Žigić, Vesna, Jablan, Branka, Savković, Zorica, Maćešić-Petrović, Dragana, "Profesionalno postignuće osoba sa oštećenjem vida na računarskoj tehnologiji" in Zbornik radova - „Istraživanja u specijalnoj edukaciji i rehabilitaciji / Research in Special Education and Rehabilitation“,Beograd / Belgrade,2009 (2009):631-650, https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_1757 .