Neuropsihološke funkcije kao prediktori uspešnosti osnovnih aritmetičkih operacija kod dece s intelektualnom ometenošću
Neuropsychological functions as predictors of a successful basic aritmethical operations in children with intellectual disabilities
Конференцијски прилог (Објављена верзија)
Метаподаци
Приказ свих података о документуАпстракт
Cilj ovako koncipiranog istraživanja kreće se u pravcu procene neuropsiholoških
funkcija dece s IO školskog uzrasta koje se nalaze u osnovi usvajanja
osnovnih računskih operacija: sabiranja i oduzimanja, kao i identifikovanje
najvažnije među njima. Osnovna svrha ovog istraživanja odnosila se
na činjenicu da je potrebno identifikovati najvažnije funkcije koje su direktno
povezane sa elementarnim računskim operacijama kao i određivanja
koja od njih daje najveći parcijalni doprinos. Stodvadeset četiri ispitanika s
lakom intelektualnom ometenošću, starosti 8-16 godina ispitano je Testom
dvadeset pitanja, Stroop testom, Beter-Cragin testom, LAP, Testom za vremensku
orijentaciju. Našim istraživanjem ukazano je na statistički značajnu
povezanost između skupa varijabli i procenjenih elementarnih računskih
operacija. Sposobnost pažnje pokazala se kao najrelevantnija za postupak
sabiranja, dok su egzekutivne funkcije najznačajnije za radnju oduzimanja
kod dece sa lakom intelektualno...m ometenešću.
The aim of the study designed in this way is moving toward evaluation of
neuropsychological functions of school age children with intellectual disabilities
and which are the fundamental for arithmetic operations: addition and
subtraction, as well as identification of most important among them. The main
purpose of the study is related to the fact that is nedeed to identify most important
particular function which are directly linked with basic arithmetical operations,
as well as to determine the which one is most effective. One hundred twenty-four
participants with intellectual disabilities, aged 8-16 were subjected to the Twenty
Questions Test, Stroop test, Beter-Crain test, LAP and Test orientation-time. The
results that we got point out that statistically significantly correlation between set
of variables and estimated basic arithmetical operations. Attention ability is most
relevant for addition operation, and executive functions are most significant for
succesful subtra...ction operation in chidleren with mild intellectual disabilities.
Кључне речи:
pažnja / pamćenje / egzekutivne funkcije / laka intelektualna ometenost / računske operacije / attention / memory / executive functions / mild intellectual disabilities / arithmetical operationsИзвор:
Zbornik radova - „Istraživanja u specijalnoj edukaciji i rehabilitaciji / Research in Special Education and Rehabilitation“,Beograd / Belgrade,2009, 2009, 185-203Издавач:
- Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation
Институција/група
rFASPERTY - CONF AU - Japundža-Milisavljević, Mirjana PY - 2009 UR - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/1724 AB - Cilj ovako koncipiranog istraživanja kreće se u pravcu procene neuropsiholoških funkcija dece s IO školskog uzrasta koje se nalaze u osnovi usvajanja osnovnih računskih operacija: sabiranja i oduzimanja, kao i identifikovanje najvažnije među njima. Osnovna svrha ovog istraživanja odnosila se na činjenicu da je potrebno identifikovati najvažnije funkcije koje su direktno povezane sa elementarnim računskim operacijama kao i određivanja koja od njih daje najveći parcijalni doprinos. Stodvadeset četiri ispitanika s lakom intelektualnom ometenošću, starosti 8-16 godina ispitano je Testom dvadeset pitanja, Stroop testom, Beter-Cragin testom, LAP, Testom za vremensku orijentaciju. Našim istraživanjem ukazano je na statistički značajnu povezanost između skupa varijabli i procenjenih elementarnih računskih operacija. Sposobnost pažnje pokazala se kao najrelevantnija za postupak sabiranja, dok su egzekutivne funkcije najznačajnije za radnju oduzimanja kod dece sa lakom intelektualnom ometenešću. AB - The aim of the study designed in this way is moving toward evaluation of neuropsychological functions of school age children with intellectual disabilities and which are the fundamental for arithmetic operations: addition and subtraction, as well as identification of most important among them. The main purpose of the study is related to the fact that is nedeed to identify most important particular function which are directly linked with basic arithmetical operations, as well as to determine the which one is most effective. One hundred twenty-four participants with intellectual disabilities, aged 8-16 were subjected to the Twenty Questions Test, Stroop test, Beter-Crain test, LAP and Test orientation-time. The results that we got point out that statistically significantly correlation between set of variables and estimated basic arithmetical operations. Attention ability is most relevant for addition operation, and executive functions are most significant for succesful subtraction operation in chidleren with mild intellectual disabilities. PB - Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation C3 - Zbornik radova - „Istraživanja u specijalnoj edukaciji i rehabilitaciji / Research in Special Education and Rehabilitation“,Beograd / Belgrade,2009 T1 - Neuropsihološke funkcije kao prediktori uspešnosti osnovnih aritmetičkih operacija kod dece s intelektualnom ometenošću T1 - Neuropsychological functions as predictors of a successful basic aritmethical operations in children with intellectual disabilities EP - 203 SP - 185 UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_1724 ER -
@conference{ author = "Japundža-Milisavljević, Mirjana", year = "2009", abstract = "Cilj ovako koncipiranog istraživanja kreće se u pravcu procene neuropsiholoških funkcija dece s IO školskog uzrasta koje se nalaze u osnovi usvajanja osnovnih računskih operacija: sabiranja i oduzimanja, kao i identifikovanje najvažnije među njima. Osnovna svrha ovog istraživanja odnosila se na činjenicu da je potrebno identifikovati najvažnije funkcije koje su direktno povezane sa elementarnim računskim operacijama kao i određivanja koja od njih daje najveći parcijalni doprinos. Stodvadeset četiri ispitanika s lakom intelektualnom ometenošću, starosti 8-16 godina ispitano je Testom dvadeset pitanja, Stroop testom, Beter-Cragin testom, LAP, Testom za vremensku orijentaciju. Našim istraživanjem ukazano je na statistički značajnu povezanost između skupa varijabli i procenjenih elementarnih računskih operacija. Sposobnost pažnje pokazala se kao najrelevantnija za postupak sabiranja, dok su egzekutivne funkcije najznačajnije za radnju oduzimanja kod dece sa lakom intelektualnom ometenešću., The aim of the study designed in this way is moving toward evaluation of neuropsychological functions of school age children with intellectual disabilities and which are the fundamental for arithmetic operations: addition and subtraction, as well as identification of most important among them. The main purpose of the study is related to the fact that is nedeed to identify most important particular function which are directly linked with basic arithmetical operations, as well as to determine the which one is most effective. One hundred twenty-four participants with intellectual disabilities, aged 8-16 were subjected to the Twenty Questions Test, Stroop test, Beter-Crain test, LAP and Test orientation-time. The results that we got point out that statistically significantly correlation between set of variables and estimated basic arithmetical operations. Attention ability is most relevant for addition operation, and executive functions are most significant for succesful subtraction operation in chidleren with mild intellectual disabilities.", publisher = "Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation", journal = "Zbornik radova - „Istraživanja u specijalnoj edukaciji i rehabilitaciji / Research in Special Education and Rehabilitation“,Beograd / Belgrade,2009", title = "Neuropsihološke funkcije kao prediktori uspešnosti osnovnih aritmetičkih operacija kod dece s intelektualnom ometenošću, Neuropsychological functions as predictors of a successful basic aritmethical operations in children with intellectual disabilities", pages = "203-185", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_1724" }
Japundža-Milisavljević, M.. (2009). Neuropsihološke funkcije kao prediktori uspešnosti osnovnih aritmetičkih operacija kod dece s intelektualnom ometenošću. in Zbornik radova - „Istraživanja u specijalnoj edukaciji i rehabilitaciji / Research in Special Education and Rehabilitation“,Beograd / Belgrade,2009 Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation., 185-203. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_1724
Japundža-Milisavljević M. Neuropsihološke funkcije kao prediktori uspešnosti osnovnih aritmetičkih operacija kod dece s intelektualnom ometenošću. in Zbornik radova - „Istraživanja u specijalnoj edukaciji i rehabilitaciji / Research in Special Education and Rehabilitation“,Beograd / Belgrade,2009. 2009;:185-203. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_1724 .
Japundža-Milisavljević, Mirjana, "Neuropsihološke funkcije kao prediktori uspešnosti osnovnih aritmetičkih operacija kod dece s intelektualnom ometenošću" in Zbornik radova - „Istraživanja u specijalnoj edukaciji i rehabilitaciji / Research in Special Education and Rehabilitation“,Beograd / Belgrade,2009 (2009):185-203, https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_1724 .