Приказ основних података о документу

dc.creatorJablan, Branka
dc.date.accessioned2021-06-17T12:30:17Z
dc.date.available2021-06-17T12:30:17Z
dc.date.issued2007
dc.identifier.isbn86-80113-57-3
dc.identifier.isbn978-86-80113-57-9
dc.identifier.urihttp://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/1625
dc.description.abstractOštećenje vida u interakciji sa zapostavljenom bio-psiho-soci jalnom sferom rezultuje nizom sekundarnih smetnji. Izostanak sen zo-motorne stimulacije i taktilnog treninga kod slepe dece, dovode do slabijeg ili neujednačenog razvoja njihovih taktilnih i motornih funkcija, teškoća u prostornoj orijentaciji i ispoljavanja stereotipnih pokreta. Rezultati istraživanja koje smo organizovali ukazuju i na potrebu razvoja taktilno-kinestetičke percepcije, taktilnih i motornih funkcija slepe dece znatno ranije pre polaska u školu. U velikom broju slu čajeva slepa deca su tek polaskom u školu podvrgnuta tiflološkom tretmanu. U inicijalnoj fazi obrazovanja dominira upotreba nastavnih sredstava i primena nastavnih metoda koje u najvećoj meri razvijaju sposobnost topognozije i diskriminacije dve tačke, jer se intenzivno radi na učenju čitanja i pisanja Brajevog pisma. Složene taktilne funk cije ostaju u takvim uslovima nedovoljno stimulisane. Slepa deca u značajnom procentu ispoljavaju stereotipne pokrete poput pritiskanja očnih jabučica prstima, savijanja tela napred-nazad i cupkanja u mestu. Rezultati istraživanja (Jablan, 1997) pokazuju da su stereotipni pokreti učestaliji kod slepe dece sa slabije razvijenom motorikom. Prevencija ovih pokreta, poznatijih kao blindizmi, vrši se putem stimulativnih motornih aktivnosti još u prvoj godini detetovog života, a odgovarajućim motornim treningom možemo da utičemo i na pravilan i skladan razvoj motornih funkcija. S druge strane, potrebno je i u školskim uslovima stvoriti ade kvatnije situacije za učenje i uvežbavanje taktilnih i motornih vešti na, u skladu sa individualnim razlikama dece. Poznato je da se deca razlikuju po fizičkim i mentalnim sposobnostima, stepenu oštećenja vida, nivou razvijenosti taktilnih i motornih funkcija. Dok neka de ca ispoljavaju stereotipne pokrete, kod druge se uočava hiperaktivno ponašanje. U odnosu na prisutne razlike neophodno je izvršiti indivi dualizaciju nastavnih programa. Individualizacija nastave znači ori jentacija na realne tipove, uzimajući u obzir razlike među njima, i usklađivanje postupaka i metoda putem organizovanih aktivnosti. 8 Svrha ove knjige je da studentima Fakulteta za specijalnu eduka ciju i rehabilitaciju i stručnjacima koji rade sa slepom decom pomog ne u što boljem razumevanju taktilnih i motornih funkcija i osmišlja vanju programa za njihov skladan razvoj. Na kraju udžbenika prikazano je nekoliko modela taktilno-kine stetičkog treninga sa praktičnim primerima. Taj deo je poželjno po smatrati u kontekstu potrebe za pronalaženjem i definisanjem novih pristupa i metoda različitih za svako slepo dete. Zahvaljujem se svima koji su mi pomogli da napišem ovu knjigu.
dc.languagesr
dc.publisherUniverzitet u Beogradu - Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju
dc.rightsclosedAccess
dc.titleMotorne i taktilne funkcije kod slepe decesr
dc.typebook
dc.rights.licenseARR
dc.citation.spage175
dc.identifier.rcubhttps://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_1625
dc.type.versionpublishedVersion


Документи

Thumbnail

Овај документ се појављује у следећим колекцијама

Приказ основних података о документу