rFASPER - Repository of the Faculty of Special Education and Rehabilitation
Faculty of Special Education and Rehabilitation
    • English
    • Српски
    • Српски (Serbia)
  • English 
    • English
    • Serbian (Cyrillic)
    • Serbian (Latin)
  • Login
View Item 
  •   rFASPER
  • rFASPER
  • Radovi istraživača / Researcher's publications
  • View Item
  •   rFASPER
  • rFASPER
  • Radovi istraživača / Researcher's publications
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Motorne i taktilne funkcije kod slepe dece

Authorized Users Only
2007
Authors
Jablan, Branka
Book (Published version)
Metadata
Show full item record
Abstract
Oštećenje vida u interakciji sa zapostavljenom bio-psiho-soci jalnom sferom rezultuje nizom sekundarnih smetnji. Izostanak sen zo-motorne stimulacije i taktilnog treninga kod slepe dece, dovode do slabijeg ili neujednačenog razvoja njihovih taktilnih i motornih funkcija, teškoća u prostornoj orijentaciji i ispoljavanja stereotipnih pokreta. Rezultati istraživanja koje smo organizovali ukazuju i na potrebu razvoja taktilno-kinestetičke percepcije, taktilnih i motornih funkcija slepe dece znatno ranije pre polaska u školu. U velikom broju slu čajeva slepa deca su tek polaskom u školu podvrgnuta tiflološkom tretmanu. U inicijalnoj fazi obrazovanja dominira upotreba nastavnih sredstava i primena nastavnih metoda koje u najvećoj meri razvijaju sposobnost topognozije i diskriminacije dve tačke, jer se intenzivno radi na učenju čitanja i pisanja Brajevog pisma. Složene taktilne funk cije ostaju u takvim uslovima nedovoljno stimulisane. Slepa deca u značajnom procentu ispo...ljavaju stereotipne pokrete poput pritiskanja očnih jabučica prstima, savijanja tela napred-nazad i cupkanja u mestu. Rezultati istraživanja (Jablan, 1997) pokazuju da su stereotipni pokreti učestaliji kod slepe dece sa slabije razvijenom motorikom. Prevencija ovih pokreta, poznatijih kao blindizmi, vrši se putem stimulativnih motornih aktivnosti još u prvoj godini detetovog života, a odgovarajućim motornim treningom možemo da utičemo i na pravilan i skladan razvoj motornih funkcija. S druge strane, potrebno je i u školskim uslovima stvoriti ade kvatnije situacije za učenje i uvežbavanje taktilnih i motornih vešti na, u skladu sa individualnim razlikama dece. Poznato je da se deca razlikuju po fizičkim i mentalnim sposobnostima, stepenu oštećenja vida, nivou razvijenosti taktilnih i motornih funkcija. Dok neka de ca ispoljavaju stereotipne pokrete, kod druge se uočava hiperaktivno ponašanje. U odnosu na prisutne razlike neophodno je izvršiti indivi dualizaciju nastavnih programa. Individualizacija nastave znači ori jentacija na realne tipove, uzimajući u obzir razlike među njima, i usklađivanje postupaka i metoda putem organizovanih aktivnosti. 8 Svrha ove knjige je da studentima Fakulteta za specijalnu eduka ciju i rehabilitaciju i stručnjacima koji rade sa slepom decom pomog ne u što boljem razumevanju taktilnih i motornih funkcija i osmišlja vanju programa za njihov skladan razvoj. Na kraju udžbenika prikazano je nekoliko modela taktilno-kine stetičkog treninga sa praktičnim primerima. Taj deo je poželjno po smatrati u kontekstu potrebe za pronalaženjem i definisanjem novih pristupa i metoda različitih za svako slepo dete. Zahvaljujem se svima koji su mi pomogli da napišem ovu knjigu.

Source:
2007, 175-
Publisher:
  • Univerzitet u Beogradu - Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju

ISBN: 86-80113-57-3

[ Google Scholar ]
Handle
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_1625
URI
http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/1625
Collections
  • Radovi istraživača / Researcher's publications
Institution/Community
rFASPER
TY  - BOOK
AU  - Jablan, Branka
PY  - 2007
UR  - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/1625
AB  - Oštećenje vida u interakciji sa zapostavljenom bio-psiho-soci jalnom sferom rezultuje nizom sekundarnih smetnji. Izostanak sen zo-motorne stimulacije i taktilnog treninga kod slepe dece, dovode 
do slabijeg ili neujednačenog razvoja njihovih taktilnih i motornih 
funkcija, teškoća u prostornoj orijentaciji i ispoljavanja stereotipnih 
pokreta.
Rezultati istraživanja koje smo organizovali ukazuju i na potrebu 
razvoja taktilno-kinestetičke percepcije, taktilnih i motornih funkcija 
slepe dece znatno ranije pre polaska u školu. U velikom broju slu čajeva slepa deca su tek polaskom u školu podvrgnuta tiflološkom 
tretmanu. U inicijalnoj fazi obrazovanja dominira upotreba nastavnih 
sredstava i primena nastavnih metoda koje u najvećoj meri razvijaju 
sposobnost topognozije i diskriminacije dve tačke, jer se intenzivno 
radi na učenju čitanja i pisanja Brajevog pisma. Složene taktilne funk cije ostaju u takvim uslovima nedovoljno stimulisane. 
Slepa deca u značajnom procentu ispoljavaju stereotipne pokrete 
poput pritiskanja očnih jabučica prstima, savijanja tela napred-nazad 
i cupkanja u mestu. Rezultati istraživanja (Jablan, 1997) pokazuju da 
su stereotipni pokreti učestaliji kod slepe dece sa slabije razvijenom 
motorikom. Prevencija ovih pokreta, poznatijih kao blindizmi, vrši se 
putem stimulativnih motornih aktivnosti još u prvoj godini detetovog 
života, a odgovarajućim motornim treningom možemo da utičemo i 
na pravilan i skladan razvoj motornih funkcija.
 S druge strane, potrebno je i u školskim uslovima stvoriti ade kvatnije situacije za učenje i uvežbavanje taktilnih i motornih vešti na, u skladu sa individualnim razlikama dece. Poznato je da se deca 
razlikuju po fizičkim i mentalnim sposobnostima, stepenu oštećenja 
vida, nivou razvijenosti taktilnih i motornih funkcija. Dok neka de ca ispoljavaju stereotipne pokrete, kod druge se uočava hiperaktivno 
ponašanje. U odnosu na prisutne razlike neophodno je izvršiti indivi dualizaciju nastavnih programa. Individualizacija nastave znači ori jentacija na realne tipove, uzimajući u obzir razlike među njima, i 
usklađivanje postupaka i metoda putem organizovanih aktivnosti.
8
Svrha ove knjige je da studentima Fakulteta za specijalnu eduka ciju i rehabilitaciju i stručnjacima koji rade sa slepom decom pomog ne u što boljem razumevanju taktilnih i motornih funkcija i osmišlja vanju programa za njihov skladan razvoj.
Na kraju udžbenika prikazano je nekoliko modela taktilno-kine stetičkog treninga sa praktičnim primerima. Taj deo je poželjno po smatrati u kontekstu potrebe za pronalaženjem i definisanjem novih 
pristupa i metoda različitih za svako slepo dete.
Zahvaljujem se svima koji su mi pomogli da napišem ovu knjigu.
PB  - Univerzitet u Beogradu - Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju
T1  - Motorne i taktilne funkcije kod slepe dece
SP  - 175
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_1625
ER  - 
@book{
author = "Jablan, Branka",
year = "2007",
abstract = "Oštećenje vida u interakciji sa zapostavljenom bio-psiho-soci jalnom sferom rezultuje nizom sekundarnih smetnji. Izostanak sen zo-motorne stimulacije i taktilnog treninga kod slepe dece, dovode 
do slabijeg ili neujednačenog razvoja njihovih taktilnih i motornih 
funkcija, teškoća u prostornoj orijentaciji i ispoljavanja stereotipnih 
pokreta.
Rezultati istraživanja koje smo organizovali ukazuju i na potrebu 
razvoja taktilno-kinestetičke percepcije, taktilnih i motornih funkcija 
slepe dece znatno ranije pre polaska u školu. U velikom broju slu čajeva slepa deca su tek polaskom u školu podvrgnuta tiflološkom 
tretmanu. U inicijalnoj fazi obrazovanja dominira upotreba nastavnih 
sredstava i primena nastavnih metoda koje u najvećoj meri razvijaju 
sposobnost topognozije i diskriminacije dve tačke, jer se intenzivno 
radi na učenju čitanja i pisanja Brajevog pisma. Složene taktilne funk cije ostaju u takvim uslovima nedovoljno stimulisane. 
Slepa deca u značajnom procentu ispoljavaju stereotipne pokrete 
poput pritiskanja očnih jabučica prstima, savijanja tela napred-nazad 
i cupkanja u mestu. Rezultati istraživanja (Jablan, 1997) pokazuju da 
su stereotipni pokreti učestaliji kod slepe dece sa slabije razvijenom 
motorikom. Prevencija ovih pokreta, poznatijih kao blindizmi, vrši se 
putem stimulativnih motornih aktivnosti još u prvoj godini detetovog 
života, a odgovarajućim motornim treningom možemo da utičemo i 
na pravilan i skladan razvoj motornih funkcija.
 S druge strane, potrebno je i u školskim uslovima stvoriti ade kvatnije situacije za učenje i uvežbavanje taktilnih i motornih vešti na, u skladu sa individualnim razlikama dece. Poznato je da se deca 
razlikuju po fizičkim i mentalnim sposobnostima, stepenu oštećenja 
vida, nivou razvijenosti taktilnih i motornih funkcija. Dok neka de ca ispoljavaju stereotipne pokrete, kod druge se uočava hiperaktivno 
ponašanje. U odnosu na prisutne razlike neophodno je izvršiti indivi dualizaciju nastavnih programa. Individualizacija nastave znači ori jentacija na realne tipove, uzimajući u obzir razlike među njima, i 
usklađivanje postupaka i metoda putem organizovanih aktivnosti.
8
Svrha ove knjige je da studentima Fakulteta za specijalnu eduka ciju i rehabilitaciju i stručnjacima koji rade sa slepom decom pomog ne u što boljem razumevanju taktilnih i motornih funkcija i osmišlja vanju programa za njihov skladan razvoj.
Na kraju udžbenika prikazano je nekoliko modela taktilno-kine stetičkog treninga sa praktičnim primerima. Taj deo je poželjno po smatrati u kontekstu potrebe za pronalaženjem i definisanjem novih 
pristupa i metoda različitih za svako slepo dete.
Zahvaljujem se svima koji su mi pomogli da napišem ovu knjigu.",
publisher = "Univerzitet u Beogradu - Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju",
title = "Motorne i taktilne funkcije kod slepe dece",
pages = "175",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_1625"
}
Jablan, B.. (2007). Motorne i taktilne funkcije kod slepe dece. 
Univerzitet u Beogradu - Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju., 175.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_1625
Jablan B. Motorne i taktilne funkcije kod slepe dece. 2007;:175.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_1625 .
Jablan, Branka, "Motorne i taktilne funkcije kod slepe dece" (2007):175,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_1625 .

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
About the rFASPER Repository | Send Feedback

OpenAIRERCUB
 

 

All of DSpaceCommunitiesAuthorsTitlesSubjectsThis institutionAuthorsTitlesSubjects

Statistics

View Usage Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
About the rFASPER Repository | Send Feedback

OpenAIRERCUB