Приказ основних података о документу

Verbalni i neverbalni aspekti egzekutivnih funkcija kod dece sa smetnjama u razvoju

dc.contributor.advisorGligorović, Milica
dc.contributor.otherJapundža-Milisavljević, Mirjana
dc.contributor.otherLakić, Aneta
dc.creatorBuha, Nataša
dc.date.accessioned2021-06-09T13:07:40Z
dc.date.available2021-06-09T13:07:40Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttp://nardus.mpn.gov.rs/handle/123456789/7908
dc.identifier.urihttp://eteze.bg.ac.rs/application/showtheses?thesesId=4783
dc.identifier.urihttps://fedorabg.bg.ac.rs/fedora/get/o:15074/bdef:Content/download
dc.identifier.urihttp://vbs.rs/scripts/cobiss?command=DISPLAY&base=70036&RID=48843023
dc.identifier.urihttp://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/15
dc.description.abstractEarly school years represent a highly dynamic period of significant progress in development of numerous cognitive abilities and skills which are essential for adequate academic success. This is also a period when a number of children manifest learning difficulties. Considering the fact that there are different factors lying behind the learning difficulties, the aim of this disertation is to determine the relationship between developmental level of executive functions and learning difficulties in population of younger school-aged children. Sample consists of 114 students with typical intellectual development, of both gender, attending third (48,2%) and forth grade (51,8%) of primary school. The age of participants ranges between 8,7-10,8 years (M=9,80; SD=0,57). Analysis of various developmental abilities that are necessary for academic success, assessed by means of Acadia test with cutoff criteria of one standard deviation, showed that 18,4% of children have difficulties in various developmental areas. Analysis of developmental level of executive functions in children with learning difficulties, determined that they lag behind their peers in verbal planning skills. Their basic executive functions (verbal and nonverbal) are also lower, but only compared with children whose developmental achievements are in the range of upper level of average or above average (for a given sample). In the domain of nonverbal planning skills, their scores are also lower, but only compared with children with highest developmental achievements...en
dc.description.abstractRani osnovnoškolski uzrast predstavlja izrazito dinamičan period u kome se odigrava značajan napredak u razvoju brojnih kognitivnih sposobnosti i veština koje su neophodne za adekvatan školski uspeh. To je ujedno i period kada izvestan broj dece ispoljava smetnje u učenju. S obzirom na to da se u osnovi teškoća u učenju nalaze različiti faktori, cilj ove disertacije je utvrđivanje odnosa između nivoa razvoja egzekutivnih funkcija i smetnji u učenju kod dece mlađeg školskog uzrasta (III i IV razreda). Uzorak istraživanja čini 114 učenika tipičnog intelektualnog razvoja, oba pola, koji pohađaju treći (48,2%) i četvrti razred (51,8%) osnovne škole. Uzrast ispitanika se kreće u rasponu od 8,7-10,8 godina (AS=9,80; SD=0,57). Analizom različitih razvojnih sposobnosti koje su preduslov razvoja akademskih veština, primenom Akadija testa i kriterijuma odstupanja za jednu i više standardnih devijacija, utvrđeno je da teškoće u različitim oblastima ispoljava 18,4% dece. Analizom nivoa razvoja egzekutivnih funkcija kod dece sa smetnjama u učenju, utvrđeno je da su oni znatno lošiji u domenu verbalnog planiranja. Nivo razvoja bazičnih egzekutivnih funkcija (i verbalnih i neverbalnih) kod ove dece je takođe niži, ali samo u odnosu na decu čija su postignuća na Akadija testu u ravni gornje granice ili iznad proseka (za dati uzorak). Ostvaruju i znatno niža postignuća u domenu neverbalnog planiranja, ali samo u odnosu na decu koja ostvaruju najbolja postignuća na Akadija testu...sr
dc.languagesr
dc.publisherUniverzitet u Beogradu, Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju
dc.relationinfo:eu-repo/grantAgreement/MESTD/Basic Research (BR or ON)/179025/RS//
dc.rightsopenAccess
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.sourceUniverzitet u Beogradu
dc.subjectlearning difficultiesen
dc.subjectexecutive functionsen
dc.subjectyounger school-aged childrenen
dc.subjecttypical populationen
dc.subjectAcadia Test of Developmental Abilitiesen
dc.subjectsmetnje u učenjusr
dc.subjectegzekutivne funkcijesr
dc.subjectmlađi školski uzrastsr
dc.subjecttipična populacijasr
dc.subjectAkadija test razvojnih sposobnostisr
dc.titleVerbal and nonverbal executive functions in children with learning difficultiesen
dc.titleVerbalni i neverbalni aspekti egzekutivnih funkcija kod dece sa smetnjama u razvojusr
dc.typedoctoralThesis
dc.rights.licenseBY
dc.identifier.fulltexthttp://rfasper.fasper.bg.ac.rs/bitstream/id/265/12.pdf
dc.identifier.rcubhttps://hdl.handle.net/21.15107/rcub_nardus_7908
dc.type.versionpublishedVersion


Документи

Thumbnail

Овај документ се појављује у следећим колекцијама

Приказ основних података о документу