Приказ основних података о документу

Neki aspekti senzorne disfunkcije kod mladih osoba sa poremećajem iz spektra autizma

dc.creatorĐorđević, Mirjana
dc.creatorGlumbić, Nenad
dc.creatorLangher, Viviana
dc.date.accessioned2021-06-09T14:27:35Z
dc.date.available2021-06-09T14:27:35Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.issn1452-7367
dc.identifier.urihttp://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/1199
dc.description.abstractSensory dysfunction is characterized by difficulty in receiving, processing, and integrating sensory stimuli, resulting in an unusual response to sensory stimulations. An altered sensory reactivity is observed in a large number of people with autism spectrum disorder. The aims of this study were to determine: a) the relationship between the severity of autistic disorder and sensory dysfunctions; b) the relationship between different sensory modalities; c) the relationship between age and functioning on sensory modalities; d) the modalities in which respondents have the most pronounced sensory dysfunctions. The sample included 60 participants with autism spectrum disorder, aged 11 to 26. The adolescent and adult sensory profile (The Adolescent / Adult Sensory Profile, Brown & Dunn, 2002) was used to measure sensory responses of the subjects. For the purposes of determining the severity of autistic disorder, a PDD-MRS scale was used (Pervasive Developmental Disorder Mental Retardation Scale, PDD-MRS, Kraijer & de Bildt, 2005). The results obtained show that in young people with autism spectrum disorder there is no statistically significant relationship between the severity of autistic disorder and the sensory dysfunction. Almost all sensory modalities were mutually correlated significantly. Significant correlations were missing between the participants` age and the altered sensory responses. The results show that subjects achieved significantly higher scores on the Activity Engagement subscale compared with all other subscales, which leads us to conclude that the participants from our sample had the most difficulty in adjusting their activity level to the demands of everyday situations. These findings have significant practical implications, both on the planning and realization of sensory interventions in these individuals, as well as on the need to harmonize the characteristics of the environment in which they reside, the tasks delegated to them, and their sensory specifcities.en
dc.description.abstractSenzornu disfunkciju karakterišu poteškoće pri prijemu, obradi i integraciji senzornih stimulusa, koje rezultiraju neobičnom reakcijom na senzorne podražaje. Izmenjena senzorna reaktivnost beleži se kod velikog broja osoba s poremećajem iz spektra autizma. Ciljevi ovog istraživanja su da se utvrde: a) odnos između težine autističkog poremećaja i senzornih disfunkcija; b) odnos između različitih senzornih modaliteta; c) odnos između uzrasta i funkcionisanja na senzornim modalitetima; d) modaliteti u kojima ispitanici imaju najizraženije senzorne disfunkcije. Uzorkom je obuhvaćeno 60 ispitanika s poremećajem iz spektra autizma, uzrasta od 11 do 26 godina. Za merenje senzornih odgovora ispitanika korišćen je Senzorni profl adolescenata i odraslih (Te Adolescent/Adult Sensory Profle, Brown & Dunn, 2002). Za potrebe utvrđivanja težine autističkog poremećaja korišćena je Skala za procenu pervazivnih poremećaja razvoja kod osoba sa intelektualnom ometenošću (Pervasive Developmental Disorder Mental Retardation Scale, PDD-MRS, Kraijer & de Bildt, 2005). Dobijeni rezultati pokazuju da kod mladih osoba s poremećajem iz spektra autizma nema statistički značajnih relacija između težine autističkog poremećaja i senzornih disfunkcija. Skoro svi senzorni modaliteti međusobno koreliraju statistički značajno. Značajne korelacije su izostale između uzrasta ispitanika i izmenjenih senzornih reakcija. Dobijeni rezultati pokazuju da ispitanici ostvaruju značajno viša postignuća na supskali Aktivitet u poređenju sa svim ostalim supskalama, na osnovu čega zaključujemo da ispitanici iz našeg uzorka imaju najviše poteškoća u prilagođavanju svog nivoa aktivnosti zahtevima svakodnevnih situacija. Ovi nalazi imaju značajne praktične implikacije, kako na planiranje i realizaciju senzornih intervencija kod ovih osoba, tako i na potrebu za usklađivanjem karakteristika okruženja u kom borave, zadataka koji im se zadaju i njihovih senzornih specifčnosti.sr
dc.publisherUniverzitet u Beogradu - Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju, Beograd
dc.relationinfo:eu-repo/grantAgreement/MESTD/Basic Research (BR or ON)/179017/RS//
dc.rightsopenAccess
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/
dc.sourceSpecijalna edukacija i rehabilitacija
dc.subjectactivity engagementen
dc.subjectyoung peopleen
dc.subjectsensory dysfunctionen
dc.subjectASDen
dc.subjectaktivitetsr
dc.subjectmladisr
dc.subjectsenzorna disfunkcijasr
dc.subjectPSAsr
dc.titleSome aspects of sensory disfunction in young people with autism spectrum disorderen
dc.titleNeki aspekti senzorne disfunkcije kod mladih osoba sa poremećajem iz spektra autizmasr
dc.typearticle
dc.rights.licenseBY-SA
dc.citation.epage61
dc.citation.issue1
dc.citation.other18(1): 43-61
dc.citation.rankM51
dc.citation.spage43
dc.citation.volume18
dc.identifier.doi10.5937/specedreh18-19843
dc.identifier.fulltexthttp://rfasper.fasper.bg.ac.rs/bitstream/id/172/1196.pdf
dc.type.versionpublishedVersion


Документи

Thumbnail

Овај документ се појављује у следећим колекцијама

Приказ основних података о документу