Pavlović, Sonja

Link to this page

Authority KeyName Variants
f67d1dc0-f7ce-47ff-ba0a-ac147533b40d
  • Pavlović, Sonja (3)
Projects
No records found.

Author's Bibliography

Istorija tiflopedagogije pregled istorijskog razvoja opšte i srpske tiflopedagogije

Pavlović, Sonja

(Univerzitet u Beogradu - Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju, 2012)

TY  - BOOK
AU  - Pavlović, Sonja
PY  - 2012
UR  - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/3953
AB  - Istorija tiflopedagogije, kao posebna edukološka disciplina, prouča-
va istorijski razvoj vaspitanja i obrazovanja osoba sa oštećenim vidom i
kao takva pripada porodici srodnih naučnih disciplina, koje proučavaju
istorijski razvoj vaspitanja i obrazovanja osoba sa posebnim potrebama.
Po prirodi predmeta, istorija tiflopedagogije pripada posebnom
ogranku opšte istorije prosvetnog i naučnog rada. Zasnovana na metodo-
loškim načelima interdisciplinarnosti i multidisciplinarnosti,
savremena istraživanja u oblasti istorije vaspitanja i obrazovanja osoba
sa posebnim potrebama okupljaju stručnjake raznih naučnih usmerenja, te
stoga ne zaostaju za srodnim istraživanjima u ostalim oblastima pro-
svetnog i naučnog rada.
Proučavanje postanka i razvoja prosvetnih i naučnih delatnosti po-
čiva na sagledavanju opštih okolnosti društvenog i istorijskog razvoja.
Stoga predmetni istraživači polaze od savremenih dostignuća istorij-
ske nauke i oslanjaju se na radove istoričara, prvenstveno onih koji nepo-
srednom obradom i objavljivanjem istorijskih izvora stvaraju preduslove
za razvoj predmetnih istraživanja u oblasti prosvetne istorije. Na isto-
rijskoj osnovi počivaju istraživački napori pedagoga, koji proučavanju
prosvetne istorije pristupaju u sklopu predmetnog sagledavanja isto-
rijskog razvoja pedagoških pojava. Na istoj osnovi počivaju i istraži-
vački napori sociologa, usmereni ka proučavanju mesta i uloge prosvet-
nih i naučnih delatnosti u sklopu opšteg društvenog razvoja.
O visokim naučnim dometima savremenih istraživanja u oblasti
opšte istorije prosvetnih i naučnih delatnosti svedoči i pojava zna-
čajnih monografskih radova i predmetnih zbornika, posvećenih isto-
rijskom razvoju raznih oblasti vaspitanja i obrazovanja osoba sa poseb-
nim potrebama. Mnogi od takvih radova posvećeni su upravo istoriji
tiflopedagogije.
Iz potrebe za upoznavanjem domaće stručne i ostale javnosti sa savre-
menim dostignućima na polju opšte tiflopedagoške istorije proističe
i potreba za novim osvrtom na istorijski razvoj srpske tiflopedagogije,
iako proučavanje mnogih složenih pitanja na tom polju još uvek nije za-
okruženo čak ni u oblasti osnovnih istraživanja. Stoga je, radi budućeg
dovršavanja zostalih poslova, bilo potrebno pristupiti pisanju jednog
ovakvog preglednog rada, koji je nastao uz oslonac na dostignuća domaćih
i stranih istraživanja u oblasti istorije vaspitanja i obrazovanja oso-
ba sa oštećenim vidom i istorijskog razvoja tiflopedagogije kao posebne
naučne discipline.
PB  - Univerzitet u Beogradu - Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju
T1  - Istorija tiflopedagogije pregled istorijskog razvoja opšte i srpske tiflopedagogije
EP  - 445
SP  - 1
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3953
ER  - 
@book{
author = "Pavlović, Sonja",
year = "2012",
abstract = "Istorija tiflopedagogije, kao posebna edukološka disciplina, prouča-
va istorijski razvoj vaspitanja i obrazovanja osoba sa oštećenim vidom i
kao takva pripada porodici srodnih naučnih disciplina, koje proučavaju
istorijski razvoj vaspitanja i obrazovanja osoba sa posebnim potrebama.
Po prirodi predmeta, istorija tiflopedagogije pripada posebnom
ogranku opšte istorije prosvetnog i naučnog rada. Zasnovana na metodo-
loškim načelima interdisciplinarnosti i multidisciplinarnosti,
savremena istraživanja u oblasti istorije vaspitanja i obrazovanja osoba
sa posebnim potrebama okupljaju stručnjake raznih naučnih usmerenja, te
stoga ne zaostaju za srodnim istraživanjima u ostalim oblastima pro-
svetnog i naučnog rada.
Proučavanje postanka i razvoja prosvetnih i naučnih delatnosti po-
čiva na sagledavanju opštih okolnosti društvenog i istorijskog razvoja.
Stoga predmetni istraživači polaze od savremenih dostignuća istorij-
ske nauke i oslanjaju se na radove istoričara, prvenstveno onih koji nepo-
srednom obradom i objavljivanjem istorijskih izvora stvaraju preduslove
za razvoj predmetnih istraživanja u oblasti prosvetne istorije. Na isto-
rijskoj osnovi počivaju istraživački napori pedagoga, koji proučavanju
prosvetne istorije pristupaju u sklopu predmetnog sagledavanja isto-
rijskog razvoja pedagoških pojava. Na istoj osnovi počivaju i istraži-
vački napori sociologa, usmereni ka proučavanju mesta i uloge prosvet-
nih i naučnih delatnosti u sklopu opšteg društvenog razvoja.
O visokim naučnim dometima savremenih istraživanja u oblasti
opšte istorije prosvetnih i naučnih delatnosti svedoči i pojava zna-
čajnih monografskih radova i predmetnih zbornika, posvećenih isto-
rijskom razvoju raznih oblasti vaspitanja i obrazovanja osoba sa poseb-
nim potrebama. Mnogi od takvih radova posvećeni su upravo istoriji
tiflopedagogije.
Iz potrebe za upoznavanjem domaće stručne i ostale javnosti sa savre-
menim dostignućima na polju opšte tiflopedagoške istorije proističe
i potreba za novim osvrtom na istorijski razvoj srpske tiflopedagogije,
iako proučavanje mnogih složenih pitanja na tom polju još uvek nije za-
okruženo čak ni u oblasti osnovnih istraživanja. Stoga je, radi budućeg
dovršavanja zostalih poslova, bilo potrebno pristupiti pisanju jednog
ovakvog preglednog rada, koji je nastao uz oslonac na dostignuća domaćih
i stranih istraživanja u oblasti istorije vaspitanja i obrazovanja oso-
ba sa oštećenim vidom i istorijskog razvoja tiflopedagogije kao posebne
naučne discipline.",
publisher = "Univerzitet u Beogradu - Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju",
title = "Istorija tiflopedagogije pregled istorijskog razvoja opšte i srpske tiflopedagogije",
pages = "445-1",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3953"
}
Pavlović, S.. (2012). Istorija tiflopedagogije pregled istorijskog razvoja opšte i srpske tiflopedagogije. 
Univerzitet u Beogradu - Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju., 1-445.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3953
Pavlović S. Istorija tiflopedagogije pregled istorijskog razvoja opšte i srpske tiflopedagogije. 2012;:1-445.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3953 .
Pavlović, Sonja, "Istorija tiflopedagogije pregled istorijskog razvoja opšte i srpske tiflopedagogije" (2012):1-445,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3953 .

Modern typhlological views on life of visually impaired persons in prehistoric populations

Pavlović, Sonja; Žigić, Vesna; Vučinić, Vesna

(Univerzitet u Beogradu - Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju, Beograd, 2009)

TY  - JOUR
AU  - Pavlović, Sonja
AU  - Žigić, Vesna
AU  - Vučinić, Vesna
PY  - 2009
UR  - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/291
AB  - Modern scientific views on life conditions of visually impaired persons in prehistoric populations are based on new paleopathological, paleoanthropological and similar studies focused on human life in prehistoric times. Faced with absence of any written data, some earlier researchers initially produced various, mainly generalized and simplified assumptions on life conditions of visually impaired individuals in prehistoric populations. Such assumptions were usually based on data taken from some of the earliest ethnological and anthropological studies of life in contemporary tribal societies. Marking such assumptions as ungrounded, modern researchers have pointed out that questions about life conditions of visually impaired persons in prehistoric times can not be answered with generalized and simplified assumptions, since life conditions and internal relations in various prehistoric populations, scattered across the prehistoric world, have not been the same and therefore the conditions of life of their visually impaired members can not be described by any form of simplified generalization. Therefore, the results of new scientific studies have been presented here from the angle of modern typhlology.
AB  - Savremena naučna saznanja o životu slepih i slabovidih osoba u praistorijskim zajednicama počivaju na novim rezultatima paleopatologije, paleo-antropologije i ostalih naučnih disciplina koje se bave proučavanjem života praistorijskih ljudi. Suočeni sa nepostojanjem pisanih izvora, stariji istraživači su izricali razne, na uporednim antropološkim istraživanjima zasnovane i po pravilu uopštene i pojednostavljene pretpostavke o položaju vizuelno hendikepiranih osoba u praistorijskim zajednicama. Ukazavši na nedostatke takvog pristupa, savremeni istraživači su na osnovu novih naučnih saznanja došli do zaključka da se na pitanja o životu slepih i slabovidih osoba ne mogu davati uopšteni i pojednostavljeni odgovori, pošto životni uslovi i unutrašnji odnosi u različitim praistorijskim zajednicama nisu bili istovetni, te stoga istovetni nisu mogli biti ni činioci koji su uticali na položaj slepih i slabovidih osoba u pojedinim zajednicama, koje su bile rasute širom praistorijskog sveta. Tim povodom su u ovom radu, iz ugla tiflologije, prikazani rezultati savremenih naučnih istraživanja.
PB  - Univerzitet u Beogradu - Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju, Beograd
T2  - Beogradska defektološka škola
T1  - Modern typhlological views on life of visually impaired persons in prehistoric populations
T1  - Savremeni tiflološki pogledi na život slepih i slabovidih osoba u praistorijskim zajednicama
EP  - 148
IS  - 1
SP  - 135
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_291
ER  - 
@article{
author = "Pavlović, Sonja and Žigić, Vesna and Vučinić, Vesna",
year = "2009",
abstract = "Modern scientific views on life conditions of visually impaired persons in prehistoric populations are based on new paleopathological, paleoanthropological and similar studies focused on human life in prehistoric times. Faced with absence of any written data, some earlier researchers initially produced various, mainly generalized and simplified assumptions on life conditions of visually impaired individuals in prehistoric populations. Such assumptions were usually based on data taken from some of the earliest ethnological and anthropological studies of life in contemporary tribal societies. Marking such assumptions as ungrounded, modern researchers have pointed out that questions about life conditions of visually impaired persons in prehistoric times can not be answered with generalized and simplified assumptions, since life conditions and internal relations in various prehistoric populations, scattered across the prehistoric world, have not been the same and therefore the conditions of life of their visually impaired members can not be described by any form of simplified generalization. Therefore, the results of new scientific studies have been presented here from the angle of modern typhlology., Savremena naučna saznanja o životu slepih i slabovidih osoba u praistorijskim zajednicama počivaju na novim rezultatima paleopatologije, paleo-antropologije i ostalih naučnih disciplina koje se bave proučavanjem života praistorijskih ljudi. Suočeni sa nepostojanjem pisanih izvora, stariji istraživači su izricali razne, na uporednim antropološkim istraživanjima zasnovane i po pravilu uopštene i pojednostavljene pretpostavke o položaju vizuelno hendikepiranih osoba u praistorijskim zajednicama. Ukazavši na nedostatke takvog pristupa, savremeni istraživači su na osnovu novih naučnih saznanja došli do zaključka da se na pitanja o životu slepih i slabovidih osoba ne mogu davati uopšteni i pojednostavljeni odgovori, pošto životni uslovi i unutrašnji odnosi u različitim praistorijskim zajednicama nisu bili istovetni, te stoga istovetni nisu mogli biti ni činioci koji su uticali na položaj slepih i slabovidih osoba u pojedinim zajednicama, koje su bile rasute širom praistorijskog sveta. Tim povodom su u ovom radu, iz ugla tiflologije, prikazani rezultati savremenih naučnih istraživanja.",
publisher = "Univerzitet u Beogradu - Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju, Beograd",
journal = "Beogradska defektološka škola",
title = "Modern typhlological views on life of visually impaired persons in prehistoric populations, Savremeni tiflološki pogledi na život slepih i slabovidih osoba u praistorijskim zajednicama",
pages = "148-135",
number = "1",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_291"
}
Pavlović, S., Žigić, V.,& Vučinić, V.. (2009). Modern typhlological views on life of visually impaired persons in prehistoric populations. in Beogradska defektološka škola
Univerzitet u Beogradu - Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju, Beograd.(1), 135-148.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_291
Pavlović S, Žigić V, Vučinić V. Modern typhlological views on life of visually impaired persons in prehistoric populations. in Beogradska defektološka škola. 2009;(1):135-148.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_291 .
Pavlović, Sonja, Žigić, Vesna, Vučinić, Vesna, "Modern typhlological views on life of visually impaired persons in prehistoric populations" in Beogradska defektološka škola, no. 1 (2009):135-148,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_291 .

Improvement ways of the development of visually impaired preschool children

Vučinić, Vesna; Pavlović, Sonja

(Univerzitet u Beogradu - Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju, Beograd, 2007)

TY  - JOUR
AU  - Vučinić, Vesna
AU  - Pavlović, Sonja
PY  - 2007
UR  - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/109
AB  - Visual deprivation at the pre-school period can directly or indirectly influence almost all development areas of a child. In planning early pedagogical assistance, and educational and corrective work, it is necessary to pay attention to those functions and abilities in whose development the role of visual experience is most important and most decisive. Providing a timely typhlological support for visually impaired children and their parents has a valuable role in creating a sensually consequent environment. Owing to a expert involvement of typhlodidactically designed visual training packages, of tactile and kinesthetic training materials, toys, and household objects in games and daily activities with a child, it is possible to create such an environment. It is hereby important to bear in mind that the activation of perceptive modalities must be in accordance with cognitive and mobile development, in order for the child to leave the position of a passive subject, the subject that receives, and take the position of the subject playing the active role in his/her development. .
AB  - Vizuelna deprivacija u predškolskom periodu može direktno ili indirektno negativno uticati na gotovo sve oblasti razvoja deteta. U planiranju rane pedagoške pomoći, vaspitno-obrazovnog i korektivnog rada neophodno je obratiti pažnju na one funkcije i sposobnosti u čijem razvoju je uloga vizuelnog iskustva najprisutnija i najvažnija. Obezbeđivanje pravovremene tiflološke podrške deci oštećenog vida i njihovim roditeljima ima dragocenu ulogu u stvaranju čulno doslednog okruženja. Zahvaljujući znalačkom uključivanju tiflodidaktički dizajniranih paketa za vizuelni trening, materijala za taktilno-kinestetički trening, igračaka i predmeta iz domaćinstva u igre i svakodnevne aktivnosti sa detetom moguće je stvoriti ovo okruženje. Pri tome je veoma važno imati na umu da aktiviranje perceptivnih modaliteta mora biti usklađeno sa kognitivnim i motornim razvojem kako bi dovelo do toga da dete iz pozicije pasivnog subjekta, koji prima zauzme poziciju subjekta koji igra aktivnu ulogu u svom razvoju. .
PB  - Univerzitet u Beogradu - Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju, Beograd
T2  - Beogradska defektološka škola
T1  - Improvement ways of the development of visually impaired preschool children
T1  - Putevi unapređenja razvoja dece oštećenog vida predškolskog uzrasta
EP  - 114
IS  - 1
SP  - 99
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_109
ER  - 
@article{
author = "Vučinić, Vesna and Pavlović, Sonja",
year = "2007",
abstract = "Visual deprivation at the pre-school period can directly or indirectly influence almost all development areas of a child. In planning early pedagogical assistance, and educational and corrective work, it is necessary to pay attention to those functions and abilities in whose development the role of visual experience is most important and most decisive. Providing a timely typhlological support for visually impaired children and their parents has a valuable role in creating a sensually consequent environment. Owing to a expert involvement of typhlodidactically designed visual training packages, of tactile and kinesthetic training materials, toys, and household objects in games and daily activities with a child, it is possible to create such an environment. It is hereby important to bear in mind that the activation of perceptive modalities must be in accordance with cognitive and mobile development, in order for the child to leave the position of a passive subject, the subject that receives, and take the position of the subject playing the active role in his/her development. ., Vizuelna deprivacija u predškolskom periodu može direktno ili indirektno negativno uticati na gotovo sve oblasti razvoja deteta. U planiranju rane pedagoške pomoći, vaspitno-obrazovnog i korektivnog rada neophodno je obratiti pažnju na one funkcije i sposobnosti u čijem razvoju je uloga vizuelnog iskustva najprisutnija i najvažnija. Obezbeđivanje pravovremene tiflološke podrške deci oštećenog vida i njihovim roditeljima ima dragocenu ulogu u stvaranju čulno doslednog okruženja. Zahvaljujući znalačkom uključivanju tiflodidaktički dizajniranih paketa za vizuelni trening, materijala za taktilno-kinestetički trening, igračaka i predmeta iz domaćinstva u igre i svakodnevne aktivnosti sa detetom moguće je stvoriti ovo okruženje. Pri tome je veoma važno imati na umu da aktiviranje perceptivnih modaliteta mora biti usklađeno sa kognitivnim i motornim razvojem kako bi dovelo do toga da dete iz pozicije pasivnog subjekta, koji prima zauzme poziciju subjekta koji igra aktivnu ulogu u svom razvoju. .",
publisher = "Univerzitet u Beogradu - Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju, Beograd",
journal = "Beogradska defektološka škola",
title = "Improvement ways of the development of visually impaired preschool children, Putevi unapređenja razvoja dece oštećenog vida predškolskog uzrasta",
pages = "114-99",
number = "1",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_109"
}
Vučinić, V.,& Pavlović, S.. (2007). Improvement ways of the development of visually impaired preschool children. in Beogradska defektološka škola
Univerzitet u Beogradu - Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju, Beograd.(1), 99-114.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_109
Vučinić V, Pavlović S. Improvement ways of the development of visually impaired preschool children. in Beogradska defektološka škola. 2007;(1):99-114.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_109 .
Vučinić, Vesna, Pavlović, Sonja, "Improvement ways of the development of visually impaired preschool children" in Beogradska defektološka škola, no. 1 (2007):99-114,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_109 .