@conference{
author = "Marković, Danijel",
year = "2019",
abstract = "Samopovređivanje je ponašanje usmereno ka sopstvenom telu, koje je praćeno
njegovim fizičkim oštećenjem. Postoji veliki broj topografija samopovređivanja
kod dece sa poremećajem autističkog spektra (PAS) i dece sa intelektualnom
ometenošću (IO), pri čemu se svako od njih ponaosob može samopovređivati
na više različitih načina. Istraživanje ima za cilj da utvrdi topografiju
samopovređivanja kod dece sa PAS i dece sa IO. Uzorak je formiran od 22
ispitanika sa PAS i pridruženom IO, uzrasta od 7 do 12,9 godina (AS = 9,72;
SD = 1,74), i 30 ispitanika sa IO starosti od 7,1 do 12,1 godina (AS = 9,68; SD
= 1,70). U oba slučaja se radi o ispitanicima sa težim oblicima IO. Topografija
samopovređivanja je utvrđena primenom podskale Samopovređivanje iz
Inventara problematičnog ponašanja, pri čemu su podaci dobijeni od roditelja.
Samopovređivanje je prisutno kod 90,9% dece sa PAS, i kod nešto više od
polovine (56,7%) dece sa IO. Prinošenje ustima ili gutanje nejestivih predmeta
(pika) (65%) je najučestalija topografija samopovređivanja kod dece sa PAS,
dok se među učestalije ubrajaju još i udaranje po glavi (50%) i drugim delovima
tela (45%), grebanje (45%) i štipanje (40%). Kod dece sa IO, udaranje po
glavi, prinošenje ustima ili gutanje nejestivih predmeta (pika), čupanje noktiju
na prstima ruku i nogu, gutanje vazduha i čupanje kose su najzastupljenije
topografije samopovređivanja, pri čemu je svaka od pomenutih, registrovana
kod 41,2% ispitanika. Broj topografija samopovređivanja kod dece sa PAS
kreće se između 1 i 10 (AS = 4,60; SD = 2,68), a u slučaju dece sa IO, od 1 do
9 (AS = 4,00; SD = 2,42). Uzrast statistički značajno i visoko korelira sa brojem
topografija samopovređivanja (r = 0,61, p < 0,01), samo kod dece sa PAS.
Neophodno je sagledati uticaj različitih činilaca koji mogu imati ulogu u nastanku
i perzistiranju samopovređivanja, zatim, utvrditi funkciju samopovređivanja
i primeniti bihevioralne strategije za njegovo preusmeravanje., Self-injury is behavior directed towards one’s own body, followed by its physical
damage. There is a large number of topography of self-injury in children with autism
spectrum disorder (ASD) and children with intellectual disability (ID), whereby each of
them individually, may self-injure in several different ways. The aim of the research was to
determine the topography of self-injury in children with ASD and children with ID. The sample
was formed from 22 subjects with ASD and associated ID, from 7 to 12.9 years of age (M =
9.72; SD = 1.74), and 30 subjects with ID, 7.1 to 12.1 years of age. In both cases, these people
had more severe forms of ID. The topography of self-injury was determined by using the
Self-injury subscale from the Behavior Problems Inventory, wherein the data was obtained
from the parents. Self-injury was present in 90.9% of children with ASD, and in slightly more
than half (56.7%) of children with ID. Mouthing or swallowing of non-food items (pica) (65%),
was the most common topography of self-injury in children with ASD, while hitting on the
head (50%) and other parts of the body (45%), scratching (45%) and pinching (40%) were
among more frequent ones. In children with ID, hitting on the head, mouthing or swallowing
of non-food items (pica), pulling out finger or toe nails, air swallowing and hear pulling
were the most common topography of self-injury, with each of them registered in 41.2% of
respondents. The number of topography of self-injury in children with ASD ranges between
1 and 10 (M = 4.60; SD = 2.68), and in children with ID, from 1 to 9 (M = 4.00; SD = 2.42). Age
statistically significantly and highly correlated with the number of topography of self-injury (r
= 0.61, p < 0.01), only in children with ASD. It is necessary to consider the influence of various
factors that may play a role in the onset and persistence of self-injury, then, establish the
function of self-injury and apply behavioral strategies for its redirection.",
publisher = "Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation",
journal = "Zbornik radova - 10. Međunarodni naučni skup „Specijalna edukacija i rehabilitacija danas“, Beograd, Srbija, 25–26. 10.2019.",
title = "Topografija samopovređivanja kod dece sa poremećajem autističkog spektra i dece sa intelektualnom ometenošću, Topography of self-injury in children with autism spectrum disorder and children with intellectual disability",
pages = "252-245",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4098"
}