@book{
author = "Stojković, Irena",
year = "2017",
abstract = "Religija postoji u svim ljudskim društvima i utiče na njihove različite
sfere: na vrednosti, politiku, obrazovanje, ekonomiju, umetnost… Taj uticaj
posebno je jasno uočljiv u razdobljima značajnih istorijskih promena u društvenom
položaju religije, kao što je period od proteklih nekoliko decenija u
našoj zemlji. S obzirom na to da religija prožima različite sfere kulture, ona je
značajan činilac psihičkog funkcionisanja i razvoja osoba.
U razvojnoj psihologiji, od samih početaka te nauke, teoretičari su sagledavali
uticaj okruženja na oblikovanje ličnosti. Kada je reč o religiji, već je
Stenli Hol (Stanley Hall), koji se smatra začetnikom ove naučne oblasti, razmatrao
pitanja religijskog obrazovanja dece. Međutim, prvi sistematičan i celovit
način sagledavanja uslovljenosti psihičkog razvoja međusobnim delovanjem
osobe i njenog okruženja dao je Juri Bronfenbrener (Urie Bronfenbrenner)
u ekološkoj teoriji ljudskog razvoja, krajem sedamdesetih godina dvadesetog
veka, govoreći da je ljudski razvoj uslovljen odnosima između individue i višestrukih
nivoa okruženja, od neposrednih kao što je porodica, do širih koji
obuhvataju kulturne vrednosti, socijalne institucije, politiku i ekonomiju.
U skladu sa pionirskim postavkama Bronfenbrenerove teorije, savremena
nauka o ljudskom razvoju počiva na, ili bar teži ka, metateorijskom okviru
koji se naziva relaciono-razvojno-sistemski model (eng. relational developmental
systems model) (Lerner i sar. 2003). Za razliku od organizmičkog i
mehanističkog modela, od kojih prvi razvoj sagledava kao pre svega uslovljen
činiocima ličnosti i organizma, dok drugi naglašava uticaje sredine na
jedinku, u relaciono-razvojno-sistemskom modelu razvoj se sagledava kao
uslovljen međusobnim delovanjem bioloških činilaca organizma, psiholoških
karakteristika osobe i činilaca koji potiču iz socijalnog okruženja, pri čemu se
naglašavaju promene tokom vremena u samoj osobi, u okruženju, kao i promene
u njihovom međusobnom odnosu.
Iz navedene osnovne karakteristike relaciono-razvojno-sistemskog modela,
a to je usmerenost na međusobni odnos osobe koja se razvija i okruženja
kao osnovnu jedinicu proučavanja, proizlaze i sledeće dve značajne odrednice
ovog modela: naglašavanje aktivne uloge osobe u vlastitom razvoju i sagledavanje
značaja kulturnih i istorijskih uticaja na razvoj. U pogledu orijentacije
empirijskih istraživanja, model se karakteriše težnjom ka objedinjenju, kako
u smislu primene i povezivanja različitih teorijskih perspektiva u cilju objašnjenja
pojava, tako i u smislu korišćenja i kvalitativne i kvantitativne metodologije
i povezivanja osnovnih i primenjenih istraživanja.Promene u društvenom položaju religije i u religioznosti, koje se odvijaju
u našoj sredini, empirijski su istraživane u okviru različitih naučnih oblasti
– sociologije, antropologije, etnologije i socijalne psihologije. Međutim, razvojno-
psihološko istraživanje religioznosti u našoj sredini je izostalo, ako izuzmemo
neka od istraživanja sociologa i socijalnih psihologa u kojima je razmatran
uticaj porodice i verske tradicije i obrazovanja na religioznost mladih osoba.
U našem radu nastojali smo da istražimo razvoj religioznosti mladih
osoba u našoj sredini. Pri tome, težili smo da obuhvatimo različite aspekte
religioznosti i njihov razvoj: sadržaj verovanja, religijski identitet i motivaciju.
Ovako široko osmišljenom istraživanju može se, možda, zameriti nedostatak
jedinstvenog teorijskog okvira kao polazišta. Međutim, mi smo se odlučili za
takav pristup vođeni znatiželjom i težnjom ka upoznavanju religioznog razvoja
kao celovitog procesa. Upoznavanje razvoja religioznosti, koje je predmet
ovog rada, može predstavljati početak daljih istraživanja o povezanosti religije,
kao društvenog sistema, i religioznosti osoba, sa drugim sferama njihovog
psihičkog razvoja.",
publisher = "Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation",
title = "Razvoj religioznosti mladih",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_2667"
}