@article{
author = "Nedović, Goran and Sretenović, Ivana and Potić, Srećko",
year = "2021",
abstract = "Children with cerebral palsy are one of the largest, but also very heterogeneous
category in the population of people with motor disabilities. In the school
environment, children achieve their functioning and behavior through motor
activity, cognitive activity, communication and adaptation. The aim of the
study was to evaluate the functioning of students with cerebral palsy in school
and social activities. The basic assumption is that functional deficits that
accompany cerebral palsy limit students’ participation in school and social
activities and lead to the need for continued professional support. The sample
consists of 27 participants with cerebral palsy (59.3% boys), aged 9 to 16 years
(M = 12.48, SD = 4.89). The sample was uniform in gender structure (χ2
=
.926, df = 1, p = .336) and calendar age (χ2
= 1.556, df = 2, p = .459). For
the purposes of the research, a Protocol for assessment the functioning of the
students at school was developed. This protocol contains tests for assessment
functional status, subjects participation and their needs. The results of the
study showed that severe motor disorder (irreversible) is present in 22.2% of
children with cerebral palsy. In relation to the level of realization of activities
of daily living, 59.3% partially accomplish activities of daily living. 37% of
the subjects participate in school activities independently, while 51.9% of
the subjects with cerebral palsy have independent participation in social activities. At the same time, the need for a personal companion is recorded in
33.3% of children, while the need for support in development and learning is
identified in almost 97% children from our sample. The variability of results
indicates that the degree of functional ability and functional characteristics
is an important criterion for defining the program of rehabilitation and
education of children with cerebral palsy., Deca sa cerebralnom paralizom su jedna od najbrojnijih, a istovremeno i
veoma heterogenih kategorija u populaciji osoba sa motoričkim poremećajima.
Deca u školskoj sredini svoje funkcionisanje i ponašanje ostvaruju kroz
motoričku aktivnost, kognitivnu aktivnost, komunikaciju i adaptaciju. Cilj
istraživanja je bio procena funkcionisanja učenika sa cerebralnom paralizom u
školskim i socijalnim aktivnostima. Osnovna pretpostavka je da funkcionalni
deficiti koji prate cerebralnu paralizu ograničavaju participaciju učenika
u školskim i socijalnim aktivnostima i vode ka potrebi za kontinuiranom
stručnom podrškom. Uzorak istraživanja čini 27 ispitanika sa cerebralnom
paralizom (59,3% ispitanika muškog pola), uzrasta od devet do 16 godina (AS
= 12,48, SD = 4,89). Uzorak je ujednačeni u odnosu na polnu strukturu (χ2
=
0,926, df = 1, p = 0,336) i u odnosu na kalendarski uzrast (χ2
= 1,556, df = 2, p
= 0,459). Za potrebe istraživanja kreiran je Protokol za procenu funkcionisanja
učenika u školi. Ovaj protokol sadrži testove za procenu funkcionalnog statusa,
procenu participacije ispitanika i procenu potreba. Rezultati istraživanja
pokazuju da je teški poremećaj motorike (ireverzibilan) prisutan kod 22,2%
dece sa cerebralnom paralizom. U odnosu na stepen ostvarivanja aktivnosti
svakodnevnog života, 59,3% delimično ostvaruje aktivnosti svakodnevnog
života. U školskim aktivnostima samostalno participira 37% ispitanika, dok
samostalnu participaciju u socijalnim aktivnostima ostvaruje 51,9% ispitanika
sa cerebralnom paralizom. Istovremeno, potreba za ličnim pratiocem
evidentirana je kod 33,3% dece, dok je kod skoro 97% utvrđena potreba za
podrškom u razvoju i učenju. Varijabilnost rezultata ukazuje na to da su stepen
funkcionalnih sposobnosti i funkcionalne karakteristike bitan kriterijum za
definisanje programa rehabilitacije i edukacije (organizovanja školovanja) dece
sa cerebralnom paralizom.",
publisher = "Drustvo defektologa Srbije, Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation",
journal = "Beogradska defektološka škola",
title = "Functional characteristics of school age children with cerebral palsy, Funkcionalne karakteristike učenika sa cerebralnom paralizom",
pages = "19-9",
number = "3",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4121"
}