Prikaz osnovnih podataka o dokumentu
Peer relationships: Differences considering intellectual abilities and age
Vršnjački odnosi učenika - razlike s obzirom na intelektualne sposobnosti i uzrast
dc.creator | Jelić, Marija | |
dc.date.accessioned | 2021-06-09T14:12:28Z | |
dc.date.available | 2021-06-09T14:12:28Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.issn | 0354-3293 | |
dc.identifier.uri | http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/965 | |
dc.description.abstract | Problems with peers are more common among children with intellectual disabilities (ID) than typical development (TD) children. As a lack of research in this field states the heterogeneity of the samples in relation to the level of disability and age, which is important for the ability to plan preventive programs and targeted interventions. The aim of this study was to examine the association between intellectual status and age with peer relationships. The study included 206 students aged 12 to 18 years, of which 76 with mild ID and 130 TD. Peer relationships were measured by Rahim Organizational Conflict Inventory (compromise, problem solving, yielding, avoidance and domination) and by The Strenghts and Difficulties Questionnaires, subscale Problems with peers, form for teachers. The main findings showed that students with mild ID have more problems with peers than TD students. Unlike TD students, students with mild IO at secondary school more often yielding and avoidance conflicts. At later age dominance is less frequent in both groups of students, and problem solving and compromise are statistically more frequent in students with mild ID group than in TD peers group. It was concluded that negative social experience of young people with mild ID simultaneously motivate to constructive and destructive ways of resolving conflicts. | en |
dc.description.abstract | Problemi sa vršnjacima učestaliji su u populaciji dece sa intelektualnom ometenošću (IO) nego dece tipičnog razvoja (TR). Kao nedostatak istraživanja u ovoj oblasti navodi se heterogenost uzoraka u odnosu na nivo ometenosti i uzrast, a što je značajno za mogućnost planiranja preventivnih programa i ciljnih intervencija. Cilj istraživanja bio je da se ispita povezanost intelektualnog statusa i uzrasta sa vršnjačkim odnosima učenika. U istraživanju je učestvovalo 206 ispitanika, uzrasta od 12 do 18 godina, od čega njih 76 sa lakom IO i 130 TR. Vršnjački odnosi su procenjivani preko Rahimovog inventara organizacijskog konflikta (kompromis, rešavanje problema, popuštanje, izbegavanje i dominacija) i subskale problemi sa vršnjacima Upitnika snage i teškoće. Glavni nalazi su pokazali da mladi sa lakom IO imaju više problema sa vršnjacima od mladih TR. Za razliku od učenika TR, što su stariji, učenici sa lakom IO češće popuštaju i izbegavaju konflikte. Dominacija je na starijem uzrastu manje zastupljena kod obe grupe učenika, a rešavanje problema i kompromis su statistički zastuljeniji kod učenika sa lakom IO nego kod njihovih vršnjaka TR. Zaključeno je da negativno socijalno iskustvo mlade sa lakom IO istovremeno motiviše i na konstuktivne i na destuktivne načine rešavanja međuvršnjačkih konflikata. | sr |
dc.publisher | Univerzitet u Prištini - Filozofski fakultet, Kosovska Mitrovica | |
dc.rights | openAccess | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/ | |
dc.source | Zbornik radova Filozofskog fakulteta u Prištini | |
dc.subject | peer relationships | en |
dc.subject | problems with peers | en |
dc.subject | conflict resolution | en |
dc.subject | students with mild intellectual disability | en |
dc.subject | typical development students | en |
dc.subject | vršnjački odnosi | sr |
dc.subject | problemi sa vršnjacima | sr |
dc.subject | načini rešavanja konflikata | sr |
dc.subject | učenici sa lakom intelektualnom ometenošću | sr |
dc.subject | učenici tipičnog razvoja | sr |
dc.title | Peer relationships: Differences considering intellectual abilities and age | en |
dc.title | Vršnjački odnosi učenika - razlike s obzirom na intelektualne sposobnosti i uzrast | sr |
dc.type | article | |
dc.rights.license | BY-NC | |
dc.citation.epage | 318 | |
dc.citation.issue | 46-1 | |
dc.citation.other | (46-1): 297-318 | |
dc.citation.rank | M51 | |
dc.citation.spage | 297 | |
dc.identifier.doi | 10.5937/zrffp46-10041 | |
dc.identifier.fulltext | http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/bitstream/id/830/962.pdf | |
dc.type.version | publishedVersion |