The ability to maintain conversation subject and adequate word acquisition in adults with intellectual disabilities
Sposobnost održavanja teme i adekvatnog preuzimanja reči kod odraslih osoba sa intelektualnom ometenošću
Апстракт
Conversation is s structured activity in which participants meet certain standards. Within the framework of cognitive pragmatics, in the area of conversation the two key areas stand out: one refers to the ability to maintain topics of conversation, and the second on the skills of acquiring words from the interlocutor, as well as giving words to the interlocutor. The aim of this study is to determine the ability of maintaining the conversation subject and acquiring appropriate words in adults with intellectual disability (ID), in relation to the level of ID, gender and type of housing. The sample included a total of 60 persons, of both sexes, aged between 20 and 55 years (M=32.95, SD=8.83), residing in the family home or in an institution. The sample was divided into two subsamples in relation to the level ID - group of patients with mild ID (N=25) and group of patients with moderate ID (N=35). To assess conversational ability we used Conversational Scale from the Assessment Battery for... Communication - AbaCO; Sacco et al., 2008). The results of our research show that subjects with mild are no different from the patients with moderate IT on the studied variables, that is, that level of IO does not affect the ability of maintaining topics of conversation and adequate words acquisition. In the subsample of respondents with mild IO men achieved significantly better results on the Subscales of maintaining topics (U=35.50; z=-2,462; p lt 0.05), as well as on Conversational scale in whole (U=35.50; z=-2,462; p lt 0.05). Respondents living in the family home and in the institution achieved similar results in conversational tasks.
Konverzacija je strukturisana aktivnost u kojoj učesnici poštuju određene norme. U okviru Teorije kognitivne pragmatike, u sferi konverzacije ističu se dve ključne oblasti, jedna se odnosi na sposobnost održavanja teme razgovora, a druga na veštinu preuzimanja reči od sagovornika, kao i davanja reči sagovorniku. Cilj ovog rada je utvrđivanje sposobnosti održavanja teme i adekvatnog preuzimanja reči kod odraslih osoba sa intelektualnom ometenošću (IO), u odnosu na nivo IO, pol i tip stanovanja. Uzorkom istraživanja obuhvaćeno je ukupno 60 osoba, oba pola, starosti između 20 i 55 godina (AS=32,95, SD=8,83), koje stanuju u porodičnom domu ili u instituciji. Uzorak je podeljen na dva poduzorka u odnosu na nivo IO - grupu ispitanika sa lakom IO (N=25) i grupu ispitanika sa umerenom IO (N=35). Za procenu konverzacionih sposobnosti korišćena je Konverzaciona skala iz Baterije za procenu komunikacije (The Assessment Battery for Communication - AbaCo; Sacco et al., 2008). Rezultati našeg istraž...ivanja pokazuju da se ispitanici sa lakom ne razlikuju od ispitanika sa umerenom IO na ispitivanim varijablama, odnosno da nivo IO ne utiče na sposobnost održavanja teme razgovora i adekvatnog preuzimanja reči. U poduzorku ispitanika sa lakom IO muškarci su postizali značajno bolje rezultate na Supskali održavanje teme (U=35,50; z=-2,462; p lt 0,05), kao i na Konverzacijskoj skali u celini (U=35,50; z=-2,462; p lt 0,05). Ispitanici koji žive u porodičnom domu i u instituciji ostvaruju slična postignuća na konverzacionim zadacima.
Кључне речи:
maintaining conversational subject / changing the order / low intellectual functioning / održavanje teme / smenjivanje redosleda / sniženo intelektualno funkcionisanjeИзвор:
Beogradska defektološka škola, 2015, 21, 3, 9-19Издавач:
- Univerzitet u Beogradu - Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju, Beograd
Финансирање / пројекти:
- Социјална партиципација особа са интелектуалном ометеношћу (RS-MESTD-Basic Research (BR or ON)-179017)
Институција/група
rFASPERTY - JOUR AU - Đorđević, Mirjana AU - Glumbić, Nenad AU - Brojčin, Branislav PY - 2015 UR - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/884 AB - Conversation is s structured activity in which participants meet certain standards. Within the framework of cognitive pragmatics, in the area of conversation the two key areas stand out: one refers to the ability to maintain topics of conversation, and the second on the skills of acquiring words from the interlocutor, as well as giving words to the interlocutor. The aim of this study is to determine the ability of maintaining the conversation subject and acquiring appropriate words in adults with intellectual disability (ID), in relation to the level of ID, gender and type of housing. The sample included a total of 60 persons, of both sexes, aged between 20 and 55 years (M=32.95, SD=8.83), residing in the family home or in an institution. The sample was divided into two subsamples in relation to the level ID - group of patients with mild ID (N=25) and group of patients with moderate ID (N=35). To assess conversational ability we used Conversational Scale from the Assessment Battery for Communication - AbaCO; Sacco et al., 2008). The results of our research show that subjects with mild are no different from the patients with moderate IT on the studied variables, that is, that level of IO does not affect the ability of maintaining topics of conversation and adequate words acquisition. In the subsample of respondents with mild IO men achieved significantly better results on the Subscales of maintaining topics (U=35.50; z=-2,462; p lt 0.05), as well as on Conversational scale in whole (U=35.50; z=-2,462; p lt 0.05). Respondents living in the family home and in the institution achieved similar results in conversational tasks. AB - Konverzacija je strukturisana aktivnost u kojoj učesnici poštuju određene norme. U okviru Teorije kognitivne pragmatike, u sferi konverzacije ističu se dve ključne oblasti, jedna se odnosi na sposobnost održavanja teme razgovora, a druga na veštinu preuzimanja reči od sagovornika, kao i davanja reči sagovorniku. Cilj ovog rada je utvrđivanje sposobnosti održavanja teme i adekvatnog preuzimanja reči kod odraslih osoba sa intelektualnom ometenošću (IO), u odnosu na nivo IO, pol i tip stanovanja. Uzorkom istraživanja obuhvaćeno je ukupno 60 osoba, oba pola, starosti između 20 i 55 godina (AS=32,95, SD=8,83), koje stanuju u porodičnom domu ili u instituciji. Uzorak je podeljen na dva poduzorka u odnosu na nivo IO - grupu ispitanika sa lakom IO (N=25) i grupu ispitanika sa umerenom IO (N=35). Za procenu konverzacionih sposobnosti korišćena je Konverzaciona skala iz Baterije za procenu komunikacije (The Assessment Battery for Communication - AbaCo; Sacco et al., 2008). Rezultati našeg istraživanja pokazuju da se ispitanici sa lakom ne razlikuju od ispitanika sa umerenom IO na ispitivanim varijablama, odnosno da nivo IO ne utiče na sposobnost održavanja teme razgovora i adekvatnog preuzimanja reči. U poduzorku ispitanika sa lakom IO muškarci su postizali značajno bolje rezultate na Supskali održavanje teme (U=35,50; z=-2,462; p lt 0,05), kao i na Konverzacijskoj skali u celini (U=35,50; z=-2,462; p lt 0,05). Ispitanici koji žive u porodičnom domu i u instituciji ostvaruju slična postignuća na konverzacionim zadacima. PB - Univerzitet u Beogradu - Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju, Beograd T2 - Beogradska defektološka škola T1 - The ability to maintain conversation subject and adequate word acquisition in adults with intellectual disabilities T1 - Sposobnost održavanja teme i adekvatnog preuzimanja reči kod odraslih osoba sa intelektualnom ometenošću EP - 19 IS - 3 SP - 9 VL - 21 UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_884 ER -
@article{ author = "Đorđević, Mirjana and Glumbić, Nenad and Brojčin, Branislav", year = "2015", abstract = "Conversation is s structured activity in which participants meet certain standards. Within the framework of cognitive pragmatics, in the area of conversation the two key areas stand out: one refers to the ability to maintain topics of conversation, and the second on the skills of acquiring words from the interlocutor, as well as giving words to the interlocutor. The aim of this study is to determine the ability of maintaining the conversation subject and acquiring appropriate words in adults with intellectual disability (ID), in relation to the level of ID, gender and type of housing. The sample included a total of 60 persons, of both sexes, aged between 20 and 55 years (M=32.95, SD=8.83), residing in the family home or in an institution. The sample was divided into two subsamples in relation to the level ID - group of patients with mild ID (N=25) and group of patients with moderate ID (N=35). To assess conversational ability we used Conversational Scale from the Assessment Battery for Communication - AbaCO; Sacco et al., 2008). The results of our research show that subjects with mild are no different from the patients with moderate IT on the studied variables, that is, that level of IO does not affect the ability of maintaining topics of conversation and adequate words acquisition. In the subsample of respondents with mild IO men achieved significantly better results on the Subscales of maintaining topics (U=35.50; z=-2,462; p lt 0.05), as well as on Conversational scale in whole (U=35.50; z=-2,462; p lt 0.05). Respondents living in the family home and in the institution achieved similar results in conversational tasks., Konverzacija je strukturisana aktivnost u kojoj učesnici poštuju određene norme. U okviru Teorije kognitivne pragmatike, u sferi konverzacije ističu se dve ključne oblasti, jedna se odnosi na sposobnost održavanja teme razgovora, a druga na veštinu preuzimanja reči od sagovornika, kao i davanja reči sagovorniku. Cilj ovog rada je utvrđivanje sposobnosti održavanja teme i adekvatnog preuzimanja reči kod odraslih osoba sa intelektualnom ometenošću (IO), u odnosu na nivo IO, pol i tip stanovanja. Uzorkom istraživanja obuhvaćeno je ukupno 60 osoba, oba pola, starosti između 20 i 55 godina (AS=32,95, SD=8,83), koje stanuju u porodičnom domu ili u instituciji. Uzorak je podeljen na dva poduzorka u odnosu na nivo IO - grupu ispitanika sa lakom IO (N=25) i grupu ispitanika sa umerenom IO (N=35). Za procenu konverzacionih sposobnosti korišćena je Konverzaciona skala iz Baterije za procenu komunikacije (The Assessment Battery for Communication - AbaCo; Sacco et al., 2008). Rezultati našeg istraživanja pokazuju da se ispitanici sa lakom ne razlikuju od ispitanika sa umerenom IO na ispitivanim varijablama, odnosno da nivo IO ne utiče na sposobnost održavanja teme razgovora i adekvatnog preuzimanja reči. U poduzorku ispitanika sa lakom IO muškarci su postizali značajno bolje rezultate na Supskali održavanje teme (U=35,50; z=-2,462; p lt 0,05), kao i na Konverzacijskoj skali u celini (U=35,50; z=-2,462; p lt 0,05). Ispitanici koji žive u porodičnom domu i u instituciji ostvaruju slična postignuća na konverzacionim zadacima.", publisher = "Univerzitet u Beogradu - Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju, Beograd", journal = "Beogradska defektološka škola", title = "The ability to maintain conversation subject and adequate word acquisition in adults with intellectual disabilities, Sposobnost održavanja teme i adekvatnog preuzimanja reči kod odraslih osoba sa intelektualnom ometenošću", pages = "19-9", number = "3", volume = "21", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_884" }
Đorđević, M., Glumbić, N.,& Brojčin, B.. (2015). The ability to maintain conversation subject and adequate word acquisition in adults with intellectual disabilities. in Beogradska defektološka škola Univerzitet u Beogradu - Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju, Beograd., 21(3), 9-19. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_884
Đorđević M, Glumbić N, Brojčin B. The ability to maintain conversation subject and adequate word acquisition in adults with intellectual disabilities. in Beogradska defektološka škola. 2015;21(3):9-19. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_884 .
Đorđević, Mirjana, Glumbić, Nenad, Brojčin, Branislav, "The ability to maintain conversation subject and adequate word acquisition in adults with intellectual disabilities" in Beogradska defektološka škola, 21, no. 3 (2015):9-19, https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_884 .