Why are the developmental disturbances an issue in psychology? The question of IQ stability in children with specific learning disorders
Zašto su razvojni poremećaji tema u psihologiji? Pitanje stabilnosti IQ dece sa specifičnim smetnjama u učenju
Apstrakt
A small group of elementary school students (age 10.4 to 13.10 yrs) with specific developmental disability of scholastic skills (app. F81.0/81.3 according to ICD-10) was retested by REVISK (locally standardized approximate of WISC-III) within, in average, 3 yrs post diagnosis, for detecting possible changes in their general ability performance. REVSIK measures were adjoined by 3 and 4-factor schemes proposed by Kaufman and Bannatyne. The results have indicated significant decline of the total IQ score (average difference=-3.0, t=2.434, df=24, t lt 0.05), intra-subtest variability on the verbal subscale (-1.3, t=2.397, df=24, p lt 0.05) and Bannatyne's factors of Acquired Knowledge (-1.5, t=4.375, df=24, p lt 0.01) and Spatial factor (-0.6, t=2.701, df=24, p lt 0.05). No homogenous subtest profiles were detected in original either repeated testing. The results and implications for the future studies are discussed against the background of contemporary theory and research in this field, ...as well as of empirically-based constraints in recognizing this population in a local setting.
Na malom uzorku učenika osnovne škole uzrasta 10;4 do 13;10 godina sa specifičnim razvojnim poremećajem školskih veština (pribl. F81.0/81.3 prema MKB-10) ispitivano je eventualno prisustvo promena u postignuću na testu opšte intelektualne sposobnosti (REVISK) u periodu od približno tri godine nakon postavljanja dijagnoze. U obradu su uključeni i posebni klasteri skorova (Banatinovi i Kaufmanovi 'profili') bazirani na faktorskoj analizi Vekslerovih testova i indikativni za uže domene kognitivnog funkcionisanja nego što su standardni skalirani pokazatelji instrumenta. Rezultati su pokazali u proseku značajan pad ukupnog IQ skora (prosečna razlika=-3.0, t=2.434, df=24, t lt 0.05), varijabilnosti postignuća na verbalnom delu skale (-1.3, t=2.397, df=24, p lt 0.05), kao i Banatinovih faktora Stečenog znanja (-1.5, t=4.375, df=24, p lt 0.01) i Spacijalne (prostorne) organizacije (-0.6, t=2.701, df=24, p lt 0.05). Homogeni profili suptest skatera nisu registrovani ni u prvoj ni u ponovljenoj ...proceni. Nalaz i njegove implikacije za dalje provere su diskutovani u okvirima koje postavljaju savremena shvatanja i istraživanja na ovom polju, ali i u odnosu na ograničenja koja proizilaze iz relativno skromne empirijske validacije koncepata vezanih za ovu populaciju kod nas.
Ključne reči:
specific developmental learning disorders (specific developmental disability of scholastic skills) / specific developmental reading disorder (dyslexia) / IQ / longitudinal follow-up / specifični razvojni poremećaj učenja (specifični razvojni poremećaj školskih veština) / specifični razvojni poremećaj u čitanju (razvojna disleksija) / IQ / longitudinalno praćenjeIzvor:
Psihologija, 2012, 45, 3, 339-356Izdavač:
- Društvo psihologa Srbije, Beograd
DOI: 10.2298/PSI1203339K
ISSN: 0048-5705
WoS: 000309276600007
Scopus: 2-s2.0-84872581416
Institucija/grupa
rFASPERTY - JOUR AU - Krstić, Nadežda AU - Obradović, Svetlana PY - 2012 UR - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/576 AB - A small group of elementary school students (age 10.4 to 13.10 yrs) with specific developmental disability of scholastic skills (app. F81.0/81.3 according to ICD-10) was retested by REVISK (locally standardized approximate of WISC-III) within, in average, 3 yrs post diagnosis, for detecting possible changes in their general ability performance. REVSIK measures were adjoined by 3 and 4-factor schemes proposed by Kaufman and Bannatyne. The results have indicated significant decline of the total IQ score (average difference=-3.0, t=2.434, df=24, t lt 0.05), intra-subtest variability on the verbal subscale (-1.3, t=2.397, df=24, p lt 0.05) and Bannatyne's factors of Acquired Knowledge (-1.5, t=4.375, df=24, p lt 0.01) and Spatial factor (-0.6, t=2.701, df=24, p lt 0.05). No homogenous subtest profiles were detected in original either repeated testing. The results and implications for the future studies are discussed against the background of contemporary theory and research in this field, as well as of empirically-based constraints in recognizing this population in a local setting. AB - Na malom uzorku učenika osnovne škole uzrasta 10;4 do 13;10 godina sa specifičnim razvojnim poremećajem školskih veština (pribl. F81.0/81.3 prema MKB-10) ispitivano je eventualno prisustvo promena u postignuću na testu opšte intelektualne sposobnosti (REVISK) u periodu od približno tri godine nakon postavljanja dijagnoze. U obradu su uključeni i posebni klasteri skorova (Banatinovi i Kaufmanovi 'profili') bazirani na faktorskoj analizi Vekslerovih testova i indikativni za uže domene kognitivnog funkcionisanja nego što su standardni skalirani pokazatelji instrumenta. Rezultati su pokazali u proseku značajan pad ukupnog IQ skora (prosečna razlika=-3.0, t=2.434, df=24, t lt 0.05), varijabilnosti postignuća na verbalnom delu skale (-1.3, t=2.397, df=24, p lt 0.05), kao i Banatinovih faktora Stečenog znanja (-1.5, t=4.375, df=24, p lt 0.01) i Spacijalne (prostorne) organizacije (-0.6, t=2.701, df=24, p lt 0.05). Homogeni profili suptest skatera nisu registrovani ni u prvoj ni u ponovljenoj proceni. Nalaz i njegove implikacije za dalje provere su diskutovani u okvirima koje postavljaju savremena shvatanja i istraživanja na ovom polju, ali i u odnosu na ograničenja koja proizilaze iz relativno skromne empirijske validacije koncepata vezanih za ovu populaciju kod nas. PB - Društvo psihologa Srbije, Beograd T2 - Psihologija T1 - Why are the developmental disturbances an issue in psychology? The question of IQ stability in children with specific learning disorders T1 - Zašto su razvojni poremećaji tema u psihologiji? Pitanje stabilnosti IQ dece sa specifičnim smetnjama u učenju EP - 356 IS - 3 SP - 339 VL - 45 DO - 10.2298/PSI1203339K ER -
@article{ author = "Krstić, Nadežda and Obradović, Svetlana", year = "2012", abstract = "A small group of elementary school students (age 10.4 to 13.10 yrs) with specific developmental disability of scholastic skills (app. F81.0/81.3 according to ICD-10) was retested by REVISK (locally standardized approximate of WISC-III) within, in average, 3 yrs post diagnosis, for detecting possible changes in their general ability performance. REVSIK measures were adjoined by 3 and 4-factor schemes proposed by Kaufman and Bannatyne. The results have indicated significant decline of the total IQ score (average difference=-3.0, t=2.434, df=24, t lt 0.05), intra-subtest variability on the verbal subscale (-1.3, t=2.397, df=24, p lt 0.05) and Bannatyne's factors of Acquired Knowledge (-1.5, t=4.375, df=24, p lt 0.01) and Spatial factor (-0.6, t=2.701, df=24, p lt 0.05). No homogenous subtest profiles were detected in original either repeated testing. The results and implications for the future studies are discussed against the background of contemporary theory and research in this field, as well as of empirically-based constraints in recognizing this population in a local setting., Na malom uzorku učenika osnovne škole uzrasta 10;4 do 13;10 godina sa specifičnim razvojnim poremećajem školskih veština (pribl. F81.0/81.3 prema MKB-10) ispitivano je eventualno prisustvo promena u postignuću na testu opšte intelektualne sposobnosti (REVISK) u periodu od približno tri godine nakon postavljanja dijagnoze. U obradu su uključeni i posebni klasteri skorova (Banatinovi i Kaufmanovi 'profili') bazirani na faktorskoj analizi Vekslerovih testova i indikativni za uže domene kognitivnog funkcionisanja nego što su standardni skalirani pokazatelji instrumenta. Rezultati su pokazali u proseku značajan pad ukupnog IQ skora (prosečna razlika=-3.0, t=2.434, df=24, t lt 0.05), varijabilnosti postignuća na verbalnom delu skale (-1.3, t=2.397, df=24, p lt 0.05), kao i Banatinovih faktora Stečenog znanja (-1.5, t=4.375, df=24, p lt 0.01) i Spacijalne (prostorne) organizacije (-0.6, t=2.701, df=24, p lt 0.05). Homogeni profili suptest skatera nisu registrovani ni u prvoj ni u ponovljenoj proceni. Nalaz i njegove implikacije za dalje provere su diskutovani u okvirima koje postavljaju savremena shvatanja i istraživanja na ovom polju, ali i u odnosu na ograničenja koja proizilaze iz relativno skromne empirijske validacije koncepata vezanih za ovu populaciju kod nas.", publisher = "Društvo psihologa Srbije, Beograd", journal = "Psihologija", title = "Why are the developmental disturbances an issue in psychology? The question of IQ stability in children with specific learning disorders, Zašto su razvojni poremećaji tema u psihologiji? Pitanje stabilnosti IQ dece sa specifičnim smetnjama u učenju", pages = "356-339", number = "3", volume = "45", doi = "10.2298/PSI1203339K" }
Krstić, N.,& Obradović, S.. (2012). Why are the developmental disturbances an issue in psychology? The question of IQ stability in children with specific learning disorders. in Psihologija Društvo psihologa Srbije, Beograd., 45(3), 339-356. https://doi.org/10.2298/PSI1203339K
Krstić N, Obradović S. Why are the developmental disturbances an issue in psychology? The question of IQ stability in children with specific learning disorders. in Psihologija. 2012;45(3):339-356. doi:10.2298/PSI1203339K .
Krstić, Nadežda, Obradović, Svetlana, "Why are the developmental disturbances an issue in psychology? The question of IQ stability in children with specific learning disorders" in Psihologija, 45, no. 3 (2012):339-356, https://doi.org/10.2298/PSI1203339K . .