Prednosti i nedostaci upotrebe digitalnih tehnologija kod osoba sa autizmom – Perspektive roditelja i stručnjaka
2024
Преузимање 🢃
Конференцијски прилог (Објављена верзија)
Метаподаци
Приказ свих података о документуАпстракт
Sklonost mnogih osoba sa autizmom ka upotrebi savremenih digitalnih tehnologija moguće je koristiti u različite svrhe, od intervencija namenjenih poboljšanju njihovih komunikacionih sposobnosti, preko aplikacija za učenje, do specifičnih digitalnih resursa usmerenih na profesionalno osposobljavanje, obezbeđivanje participacije u aktivnostima lokalne zajednice i strukturisanje slobodnih aktivnosti. Cilj ovog istraživanja je utvrđivanje prednosti i nedostataka upotrebe digitalnih tehnologija kod osoba sa autizmom. Istraživanje je realizovano u okviru projekta „IDEAL: Inkluzivna digitalna edukacija za učenje osoba sa autizmom“, a podaci su prikupljeni tokom dve fokus grupe. Obe fokus grupe realizovane su onlajn, a prisustvovalo im je 13 ispitanika, sedmoro stručnjaka sa višegodišnjim iskustvom u radu sa osobama sa autizmom i šestoro roditelja. Jedna od tema obrađenih tokom grupnog intervjua odnosila se na iskustva ispitanika u vezi sa korišćenjem primenjene tehnologije kod osoba sa autizm...om. Rezultati pokazuju da čak i stručnjaci sa sličnim radnim stažom i stepenom obrazovanja imaju veoma različita iskustva i stavove po ovom pitanju. Kao najveće prednosti korišćenja informaciono-komunikacionih tehnologija oni navode: visok stepen motivisanosti osoba sa autizmom, mogućnost poboljšanja akademskih i veština komunikacija, kao i vlastitu motivaciju da usavrše digitalne veštine. Kao najveće nedostatke oni navode: smanjene prilike za komunikaciju uživo, povećane rizike za viktimizaciju u digitalnom prostoru i potrebu za pojačanim nadzorom i kontrolom. S druge strane, roditelji kao najveće prednosti ističu bolju organizaciju slobodnog vremena, kao i veće mogućnosti za učenje na daljinu. Prema njihovom iskustvu deca sa autizmom vole da prate video-snimke i preferiraju ekrane osetljive na dodir umesto korišćenja miša. Kao glavne nedostatke roditelji navode frustriranost njihove dece sa autizmom ako se digitalni uređaj pokvari ili prekine internet veza, ekscesivno korišćenje tehnoloških sredstava i preteranu ekcitiranost, kao i mogućnost da određeni sadržaji dodatno provociraju nesigurnost i anksioznost. Dobijeni podaci ukazuju na potrebu da se, prilikom procene različitih aspekata korišćenja savremenih digitalnih tehnologija kod osoba sa autizmom, vodi računa o različitim iskustvima i perspektivama roditelja i stručnjaka.
Кључне речи:
digitalne tehnologije / autizam / prednosti / nedostaciИзвор:
Zbornik rezimea ,Dani efektologa Srbije, 2024Издавач:
- Društvo defektologa Srbije
Финансирање / пројекти:
- „IDEAL: Inkluzivna digitalna edukacija za učenje osoba sa autizmom“ (2021-1-ES01-KA220-VET-000033204); The Ministry of Science, Technological Development and Innovation (451-03-66/2024-03/200096).
Институција/група
rFASPERTY - CONF AU - Petrović, Sunčica AU - Glumbić, Nenad AU - Đorđević, Mirjana PY - 2024 UR - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/5432 AB - Sklonost mnogih osoba sa autizmom ka upotrebi savremenih digitalnih tehnologija moguće je koristiti u različite svrhe, od intervencija namenjenih poboljšanju njihovih komunikacionih sposobnosti, preko aplikacija za učenje, do specifičnih digitalnih resursa usmerenih na profesionalno osposobljavanje, obezbeđivanje participacije u aktivnostima lokalne zajednice i strukturisanje slobodnih aktivnosti. Cilj ovog istraživanja je utvrđivanje prednosti i nedostataka upotrebe digitalnih tehnologija kod osoba sa autizmom. Istraživanje je realizovano u okviru projekta „IDEAL: Inkluzivna digitalna edukacija za učenje osoba sa autizmom“, a podaci su prikupljeni tokom dve fokus grupe. Obe fokus grupe realizovane su onlajn, a prisustvovalo im je 13 ispitanika, sedmoro stručnjaka sa višegodišnjim iskustvom u radu sa osobama sa autizmom i šestoro roditelja. Jedna od tema obrađenih tokom grupnog intervjua odnosila se na iskustva ispitanika u vezi sa korišćenjem primenjene tehnologije kod osoba sa autizmom. Rezultati pokazuju da čak i stručnjaci sa sličnim radnim stažom i stepenom obrazovanja imaju veoma različita iskustva i stavove po ovom pitanju. Kao najveće prednosti korišćenja informaciono-komunikacionih tehnologija oni navode: visok stepen motivisanosti osoba sa autizmom, mogućnost poboljšanja akademskih i veština komunikacija, kao i vlastitu motivaciju da usavrše digitalne veštine. Kao najveće nedostatke oni navode: smanjene prilike za komunikaciju uživo, povećane rizike za viktimizaciju u digitalnom prostoru i potrebu za pojačanim nadzorom i kontrolom. S druge strane, roditelji kao najveće prednosti ističu bolju organizaciju slobodnog vremena, kao i veće mogućnosti za učenje na daljinu. Prema njihovom iskustvu deca sa autizmom vole da prate video-snimke i preferiraju ekrane osetljive na dodir umesto korišćenja miša. Kao glavne nedostatke roditelji navode frustriranost njihove dece sa autizmom ako se digitalni uređaj pokvari ili prekine internet veza, ekscesivno korišćenje tehnoloških sredstava i preteranu ekcitiranost, kao i mogućnost da određeni sadržaji dodatno provociraju nesigurnost i anksioznost. Dobijeni podaci ukazuju na potrebu da se, prilikom procene različitih aspekata korišćenja savremenih digitalnih tehnologija kod osoba sa autizmom, vodi računa o različitim iskustvima i perspektivama roditelja i stručnjaka. PB - Društvo defektologa Srbije C3 - Zbornik rezimea ,Dani efektologa Srbije T1 - Prednosti i nedostaci upotrebe digitalnih tehnologija kod osoba sa autizmom – Perspektive roditelja i stručnjaka UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5432 ER -
@conference{ author = "Petrović, Sunčica and Glumbić, Nenad and Đorđević, Mirjana", year = "2024", abstract = "Sklonost mnogih osoba sa autizmom ka upotrebi savremenih digitalnih tehnologija moguće je koristiti u različite svrhe, od intervencija namenjenih poboljšanju njihovih komunikacionih sposobnosti, preko aplikacija za učenje, do specifičnih digitalnih resursa usmerenih na profesionalno osposobljavanje, obezbeđivanje participacije u aktivnostima lokalne zajednice i strukturisanje slobodnih aktivnosti. Cilj ovog istraživanja je utvrđivanje prednosti i nedostataka upotrebe digitalnih tehnologija kod osoba sa autizmom. Istraživanje je realizovano u okviru projekta „IDEAL: Inkluzivna digitalna edukacija za učenje osoba sa autizmom“, a podaci su prikupljeni tokom dve fokus grupe. Obe fokus grupe realizovane su onlajn, a prisustvovalo im je 13 ispitanika, sedmoro stručnjaka sa višegodišnjim iskustvom u radu sa osobama sa autizmom i šestoro roditelja. Jedna od tema obrađenih tokom grupnog intervjua odnosila se na iskustva ispitanika u vezi sa korišćenjem primenjene tehnologije kod osoba sa autizmom. Rezultati pokazuju da čak i stručnjaci sa sličnim radnim stažom i stepenom obrazovanja imaju veoma različita iskustva i stavove po ovom pitanju. Kao najveće prednosti korišćenja informaciono-komunikacionih tehnologija oni navode: visok stepen motivisanosti osoba sa autizmom, mogućnost poboljšanja akademskih i veština komunikacija, kao i vlastitu motivaciju da usavrše digitalne veštine. Kao najveće nedostatke oni navode: smanjene prilike za komunikaciju uživo, povećane rizike za viktimizaciju u digitalnom prostoru i potrebu za pojačanim nadzorom i kontrolom. S druge strane, roditelji kao najveće prednosti ističu bolju organizaciju slobodnog vremena, kao i veće mogućnosti za učenje na daljinu. Prema njihovom iskustvu deca sa autizmom vole da prate video-snimke i preferiraju ekrane osetljive na dodir umesto korišćenja miša. Kao glavne nedostatke roditelji navode frustriranost njihove dece sa autizmom ako se digitalni uređaj pokvari ili prekine internet veza, ekscesivno korišćenje tehnoloških sredstava i preteranu ekcitiranost, kao i mogućnost da određeni sadržaji dodatno provociraju nesigurnost i anksioznost. Dobijeni podaci ukazuju na potrebu da se, prilikom procene različitih aspekata korišćenja savremenih digitalnih tehnologija kod osoba sa autizmom, vodi računa o različitim iskustvima i perspektivama roditelja i stručnjaka.", publisher = "Društvo defektologa Srbije", journal = "Zbornik rezimea ,Dani efektologa Srbije", title = "Prednosti i nedostaci upotrebe digitalnih tehnologija kod osoba sa autizmom – Perspektive roditelja i stručnjaka", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5432" }
Petrović, S., Glumbić, N.,& Đorđević, M.. (2024). Prednosti i nedostaci upotrebe digitalnih tehnologija kod osoba sa autizmom – Perspektive roditelja i stručnjaka. in Zbornik rezimea ,Dani efektologa Srbije Društvo defektologa Srbije.. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5432
Petrović S, Glumbić N, Đorđević M. Prednosti i nedostaci upotrebe digitalnih tehnologija kod osoba sa autizmom – Perspektive roditelja i stručnjaka. in Zbornik rezimea ,Dani efektologa Srbije. 2024;. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5432 .
Petrović, Sunčica, Glumbić, Nenad, Đorđević, Mirjana, "Prednosti i nedostaci upotrebe digitalnih tehnologija kod osoba sa autizmom – Perspektive roditelja i stručnjaka" in Zbornik rezimea ,Dani efektologa Srbije (2024), https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5432 .