Osnove razvojne neurologije za studente Fakulteta za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju
Abstract
Udžbenik Osnove razvojne neurologije za studente Fakulteta za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju namenjen je studentima na studijskim grupama Specijalna edukacija i rehabilitacija osoba sa teškoćama u mentalnom razvoju i Logopedija, koji u sklopu osnovnih akademskih studija slušaju i polažu predmet Razvojna neurologija. Sadržaj udžbenika usaglašen je sa silabusom ovog predmeta, te je glavni cilj da bude osnovni materijal preko koga će se studenti upoznati sa najvažnijim bolestima i stanjima iz oblasti neurologije razvojnog perioda. Iako se ovaj predmet na Fakultetu za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju izučava godinama, do sada nije postojao odgovarajući udžbenik. Autorka, međutim, veruje da će biti koristan i studentima drugih studijskih programa Fakulteta za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju koji će se u praksi susretati sa decom i odraslim osobama sa razvojnim neurološkim problemima. Imajući u vidu činjenicu da se u novije vreme na svetskom nivou registruje porast učestalo...sti mnogih bolesti i stanja iz razvojne neurologije, nesumnjivo je da se radi o temama koje će biti u žiži medicine i defektologije narednih decenija. Autorka udžbenika je lekarka, specijalista neurologije, i daje medicinski pogled na bolesti i stanja kojima će se budući oligofrenolozi, logopedi i defektolozi susretati na dnevnom nivou. U svakom poglavlju od četvrtog do poslednjeg, sedamnaestog, obrađene su bolesti po sistemu koji se koristi u medicini: definicija; etiologija; epidemiologija; patofiziologija; klinička slika (anamneza i nalaz); komorbiditeti i komplikacije; dijagnostika; diferencijalna dijagnoza; terapija; prognoza, a gde god je moguće ovaj niz završava se prevencijom. U tekstu koji se bavi dijagnostikom i terapijom dati su osnovni principi prepoznavanja i lečenja pojedinih bolesti i stanja, kao i osnovne informacije o lekovima, njihovoj efikasnosti i neželjenim dejstvima. Poseban akcenat stavljen je na komorbiditete i komplikacije pojedinih bolesti i stanja s obzirom na to da često nepovoljno utiču na kvalitet života deteta i njegove okoline, na prvom mestu porodice i staratelja. Za sve entitete iz oblasti razvojne neurologije očigledna je istovremena pojava neuroloških, defektoloških, psiholoških i psihijatrijskih manifestacija (a neretko i internističkih, fizijatrijskih, hirurških, oftalmoloških itd.), te je neophodan timski trud stručnjaka iz svih ovih oblasti u cilju precizne dijagnostike i adekvatnog lečenja. Autorka veruje da na ovaj način bar u nekoj meri doprinosi multidisciplinarnosti i, idealno, transdisciplinarnosti u ovoj oblasti. Takođe, veruje da je prevencija ključna stavka medicine, ali i obaveza celog društva, koje treba da bude informisano i angažovano na zajedničkom zadatku da se, kad god je moguće, ublaži ili spreči razvoj bolesti ili nastanak patološkog stanja. Kroz sve obrađene oblasti autorka se trudila da sagleda i istakne osnovne neurološke, defektološke, psihološke i psihijatrijske, kao i opšte zdravstvene probleme koji se prelivaju i često usložnjavaju pri tranziciji iz dečjeg u odraslo životno doba. Sve informacije iz teksta temelje se na medicini zasnovanoj na dokazima i savremenoj literaturi. Za najveći broj bolesti i stanja iz razvojne neurologije naučne i stručne informacije ažuriraju se gotovo na mesečnom nivou, sa mnogim novim klasifikacionim sistemima i kriterijumima objavljenim u poslednjih nekoliko godina. S druge strane, neki aspekti entiteta kojima se tekst bavi još uvek čekaju da se na njih obrati pažnja savremenih istraživača, pa su o njima dostupne samo informacije iz publikacija od pre par decenija i ranije. Ipak, preko 70% referenci korišćenih u tekstu nije starije od sedam godina. Autorka se nada da će ovaj udžbenik biti od koristi svim čitaocima i zahvaljuje se na svim savetima i sugestijama.
Source:
2024, 1-446Publisher:
- Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation
Collections
Institution/Community
rFASPERPavlović, A.. (2024). Osnove razvojne neurologije za studente Fakulteta za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju. Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation., 1-446. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5430
Pavlović A. Osnove razvojne neurologije za studente Fakulteta za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju. 2024;:1-446. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5430 .
Pavlović, Aleksandra, "Osnove razvojne neurologije za studente Fakulteta za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju" (2024):1-446, https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5430 .