Fonološka svesnost kod dece predškolskog uzrasta
Само за регистроване кориснике
2022
Мастер/магистарски рад (Објављена верзија)
Метаподаци
Приказ свих података о документуАпстракт
Циљ овог истраживања је утврђивање нивоа развијености елемената фонолошке свесности код деце типичног развоја узраста од шест до седам година и испитивање да ли постоје разлике у развијености фонолошке свесности код деце у односу на узраст и пол.
Истраживањем је обухваћено 30 деце типичног развоја која су у тренутку испитивања похађала припремни предшколски програм. Испитивани узорак обухватио је децу оба пола (15 односно 50% дечака и 15 односно 50% девојчица) узраста од 6 до 7 година (АS=2,939;SD=0,997). Истраживање је спроведено током априла, маја и јуна месеца 2022. године у предшколској установи „Миколу“ и Центру за едукацију „Speak up“ на Новом Београду. За процену фонолошке свесности коришћен је Тест фонолошке свјести (ФОНТ тест) аутора Синише Суботић (Суботић, 2011), који је сачињен од осам различитих типова задатака. Развој фонолошке свесности представља предуслов за развој способности читања и писања, а самим тим утиче и на школска постигнућа.
Резултати процене фонолошке све...сности показују да постоје једноставнији и сложенији типови задатака за децу. На основу истраживања, као једноставније задатке, можемо издвојити спајање слогова (100%), задатак слоговне сегментације (100%), идентификовање почетног фонема (96,7%) и препознавање риме (96,7%). Као сложенији задаци издвојили су се елиминација почетног фонема (80%) и фонемска супституција (почетни фонем) (83,3%). Поредећи успешност дечака и девојчица, на задацима фонолошке свесности, утврђене су статистички значајне разлике из три од осам субтестова: идентификовање почетног фонема, препознавање риме и фонемска сегментација. Више вредности на субтесту идентификовање почетног фонема постижу девојчице (AS=6) него дечаци (AS=5,07), на субтесту препознавање риме дечаци (АS=6) него девојчице (AS=5,07) и на субтесту фонемска сегментација девојчице (AS=6) него дечаци (AS=5,13). Поредећи успешност на задацима фонолошке свесности у односу на узраст деце, утврђене су статистички значајне разлике из два од осам субтестова (елемената фонолошке свесности): идентификовање почетног фонема и фонемска сегментација. Више вредности на субтесту идентификовање почетног фонема постижу испитаници узраста од седам година (АS=6) него испитаници узраста од шест година (АS=5,08) и на субтесту фонемска сегментација узраста од шест година (АS=6) него узраста од седам година (АS=5,11).
The goal of this research is to determine the level of development of the elements of phonological awareness in children of typical development between the ages of six and seven and to examine whether there are differences in the development of phonological awareness in children in relation to age and gender. The research included 30 children with typical development who were attending a preparatory preschool program at the time of the investigation. The examined sample included children of both sexes (15 or 50% boys and 15 or 50% girls) aged 6 to 7 years (AS=2.939; SD=0.997). The research was conducted during April, May and June 2022 in the preschool institution "Mikolu" and the Еducation center "Speak up" in New Belgrade. The Phonological Awareness Test (FONT test) by Siniša Subotić (Subotić, 2011) was used to assess phonological awareness, which consists of eight different types of tasks. The results of the assessment of phonological awareness show that there are simpler and more co...mplex types of tasks for children. Based on the research, as simpler tasks, we can single out syllable joining (100%), syllable segmentation task (100%), identifying the initial phoneme (96.7%) and rhyme recognition (96.7%). The elimination of the initial phoneme (80%) and phonemic substitution (initial phoneme) (83.3%) stood out as more complex tasks. Comparing the performance of boys and girls on phonological awareness tasks, statistically significant differences were found in three out of eight subtests: initial phoneme identification, rhyme recognition and phonemic segmentation. Higher values on the initial phoneme identification subtest are achieved by girls (AS=6) than boys (AS=5.07), on the rhyme recognition subtest by boys (AS=6) than by girls (AS=5.07) and on the phonemic segmentation subtest by girls ( AS=6) than boys (AS=5.13). Comparing the success on the phonological awareness tasks in relation to the children's age, statistically significant differences were found in two of the eight subtests (elements of phonological awareness): initial phoneme identification, rhyme recognition and phonemic segmentation. Higher values on the initial phoneme identification subtest are achieved by girls (AS=6) than boys (AS=5.07), on the rhyme recognition subtest by boys (AS=6) than by girls (AS=5.07) and on the phonemic segmentation subtest by girls ( AS=6) than boys (AS=5.13). Comparing the success on the phonological awareness tasks in relation to the children's age, statistically significant differences were found in two of the eight subtests (elements of phonological awareness): identifying the initial phoneme and phonemic segmentation. Seven-year-old subjects (AS=6) score higher on the initial phoneme identification subtest than six-year-old subjects (AS=5.08) and on the six-year-old phoneme segmentation subtest (AS=6) than seven-year-old subjects (AS=5.11).
Кључне речи:
фонолошка свесност / развијеност фонолошке свесности / ФОНТ тест / читање / phonological awareness / development of phonological awareness / FONT test / readingИзвор:
2022, 1-53Колекције
Институција/група
rFASPERTY - THES AU - Daničić, Katarina PY - 2022 UR - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/5203 AB - Циљ овог истраживања је утврђивање нивоа развијености елемената фонолошке свесности код деце типичног развоја узраста од шест до седам година и испитивање да ли постоје разлике у развијености фонолошке свесности код деце у односу на узраст и пол. Истраживањем је обухваћено 30 деце типичног развоја која су у тренутку испитивања похађала припремни предшколски програм. Испитивани узорак обухватио је децу оба пола (15 односно 50% дечака и 15 односно 50% девојчица) узраста од 6 до 7 година (АS=2,939;SD=0,997). Истраживање је спроведено током априла, маја и јуна месеца 2022. године у предшколској установи „Миколу“ и Центру за едукацију „Speak up“ на Новом Београду. За процену фонолошке свесности коришћен је Тест фонолошке свјести (ФОНТ тест) аутора Синише Суботић (Суботић, 2011), који је сачињен од осам различитих типова задатака. Развој фонолошке свесности представља предуслов за развој способности читања и писања, а самим тим утиче и на школска постигнућа. Резултати процене фонолошке свесности показују да постоје једноставнији и сложенији типови задатака за децу. На основу истраживања, као једноставније задатке, можемо издвојити спајање слогова (100%), задатак слоговне сегментације (100%), идентификовање почетног фонема (96,7%) и препознавање риме (96,7%). Као сложенији задаци издвојили су се елиминација почетног фонема (80%) и фонемска супституција (почетни фонем) (83,3%). Поредећи успешност дечака и девојчица, на задацима фонолошке свесности, утврђене су статистички значајне разлике из три од осам субтестова: идентификовање почетног фонема, препознавање риме и фонемска сегментација. Више вредности на субтесту идентификовање почетног фонема постижу девојчице (AS=6) него дечаци (AS=5,07), на субтесту препознавање риме дечаци (АS=6) него девојчице (AS=5,07) и на субтесту фонемска сегментација девојчице (AS=6) него дечаци (AS=5,13). Поредећи успешност на задацима фонолошке свесности у односу на узраст деце, утврђене су статистички значајне разлике из два од осам субтестова (елемената фонолошке свесности): идентификовање почетног фонема и фонемска сегментација. Више вредности на субтесту идентификовање почетног фонема постижу испитаници узраста од седам година (АS=6) него испитаници узраста од шест година (АS=5,08) и на субтесту фонемска сегментација узраста од шест година (АS=6) него узраста од седам година (АS=5,11). AB - The goal of this research is to determine the level of development of the elements of phonological awareness in children of typical development between the ages of six and seven and to examine whether there are differences in the development of phonological awareness in children in relation to age and gender. The research included 30 children with typical development who were attending a preparatory preschool program at the time of the investigation. The examined sample included children of both sexes (15 or 50% boys and 15 or 50% girls) aged 6 to 7 years (AS=2.939; SD=0.997). The research was conducted during April, May and June 2022 in the preschool institution "Mikolu" and the Еducation center "Speak up" in New Belgrade. The Phonological Awareness Test (FONT test) by Siniša Subotić (Subotić, 2011) was used to assess phonological awareness, which consists of eight different types of tasks. The results of the assessment of phonological awareness show that there are simpler and more complex types of tasks for children. Based on the research, as simpler tasks, we can single out syllable joining (100%), syllable segmentation task (100%), identifying the initial phoneme (96.7%) and rhyme recognition (96.7%). The elimination of the initial phoneme (80%) and phonemic substitution (initial phoneme) (83.3%) stood out as more complex tasks. Comparing the performance of boys and girls on phonological awareness tasks, statistically significant differences were found in three out of eight subtests: initial phoneme identification, rhyme recognition and phonemic segmentation. Higher values on the initial phoneme identification subtest are achieved by girls (AS=6) than boys (AS=5.07), on the rhyme recognition subtest by boys (AS=6) than by girls (AS=5.07) and on the phonemic segmentation subtest by girls ( AS=6) than boys (AS=5.13). Comparing the success on the phonological awareness tasks in relation to the children's age, statistically significant differences were found in two of the eight subtests (elements of phonological awareness): initial phoneme identification, rhyme recognition and phonemic segmentation. Higher values on the initial phoneme identification subtest are achieved by girls (AS=6) than boys (AS=5.07), on the rhyme recognition subtest by boys (AS=6) than by girls (AS=5.07) and on the phonemic segmentation subtest by girls ( AS=6) than boys (AS=5.13). Comparing the success on the phonological awareness tasks in relation to the children's age, statistically significant differences were found in two of the eight subtests (elements of phonological awareness): identifying the initial phoneme and phonemic segmentation. Seven-year-old subjects (AS=6) score higher on the initial phoneme identification subtest than six-year-old subjects (AS=5.08) and on the six-year-old phoneme segmentation subtest (AS=6) than seven-year-old subjects (AS=5.11). T1 - Fonološka svesnost kod dece predškolskog uzrasta EP - 53 SP - 1 UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5203 ER -
@mastersthesis{ author = "Daničić, Katarina", year = "2022", abstract = "Циљ овог истраживања је утврђивање нивоа развијености елемената фонолошке свесности код деце типичног развоја узраста од шест до седам година и испитивање да ли постоје разлике у развијености фонолошке свесности код деце у односу на узраст и пол. Истраживањем је обухваћено 30 деце типичног развоја која су у тренутку испитивања похађала припремни предшколски програм. Испитивани узорак обухватио је децу оба пола (15 односно 50% дечака и 15 односно 50% девојчица) узраста од 6 до 7 година (АS=2,939;SD=0,997). Истраживање је спроведено током априла, маја и јуна месеца 2022. године у предшколској установи „Миколу“ и Центру за едукацију „Speak up“ на Новом Београду. За процену фонолошке свесности коришћен је Тест фонолошке свјести (ФОНТ тест) аутора Синише Суботић (Суботић, 2011), који је сачињен од осам различитих типова задатака. Развој фонолошке свесности представља предуслов за развој способности читања и писања, а самим тим утиче и на школска постигнућа. Резултати процене фонолошке свесности показују да постоје једноставнији и сложенији типови задатака за децу. На основу истраживања, као једноставније задатке, можемо издвојити спајање слогова (100%), задатак слоговне сегментације (100%), идентификовање почетног фонема (96,7%) и препознавање риме (96,7%). Као сложенији задаци издвојили су се елиминација почетног фонема (80%) и фонемска супституција (почетни фонем) (83,3%). Поредећи успешност дечака и девојчица, на задацима фонолошке свесности, утврђене су статистички значајне разлике из три од осам субтестова: идентификовање почетног фонема, препознавање риме и фонемска сегментација. Више вредности на субтесту идентификовање почетног фонема постижу девојчице (AS=6) него дечаци (AS=5,07), на субтесту препознавање риме дечаци (АS=6) него девојчице (AS=5,07) и на субтесту фонемска сегментација девојчице (AS=6) него дечаци (AS=5,13). Поредећи успешност на задацима фонолошке свесности у односу на узраст деце, утврђене су статистички значајне разлике из два од осам субтестова (елемената фонолошке свесности): идентификовање почетног фонема и фонемска сегментација. Више вредности на субтесту идентификовање почетног фонема постижу испитаници узраста од седам година (АS=6) него испитаници узраста од шест година (АS=5,08) и на субтесту фонемска сегментација узраста од шест година (АS=6) него узраста од седам година (АS=5,11)., The goal of this research is to determine the level of development of the elements of phonological awareness in children of typical development between the ages of six and seven and to examine whether there are differences in the development of phonological awareness in children in relation to age and gender. The research included 30 children with typical development who were attending a preparatory preschool program at the time of the investigation. The examined sample included children of both sexes (15 or 50% boys and 15 or 50% girls) aged 6 to 7 years (AS=2.939; SD=0.997). The research was conducted during April, May and June 2022 in the preschool institution "Mikolu" and the Еducation center "Speak up" in New Belgrade. The Phonological Awareness Test (FONT test) by Siniša Subotić (Subotić, 2011) was used to assess phonological awareness, which consists of eight different types of tasks. The results of the assessment of phonological awareness show that there are simpler and more complex types of tasks for children. Based on the research, as simpler tasks, we can single out syllable joining (100%), syllable segmentation task (100%), identifying the initial phoneme (96.7%) and rhyme recognition (96.7%). The elimination of the initial phoneme (80%) and phonemic substitution (initial phoneme) (83.3%) stood out as more complex tasks. Comparing the performance of boys and girls on phonological awareness tasks, statistically significant differences were found in three out of eight subtests: initial phoneme identification, rhyme recognition and phonemic segmentation. Higher values on the initial phoneme identification subtest are achieved by girls (AS=6) than boys (AS=5.07), on the rhyme recognition subtest by boys (AS=6) than by girls (AS=5.07) and on the phonemic segmentation subtest by girls ( AS=6) than boys (AS=5.13). Comparing the success on the phonological awareness tasks in relation to the children's age, statistically significant differences were found in two of the eight subtests (elements of phonological awareness): initial phoneme identification, rhyme recognition and phonemic segmentation. Higher values on the initial phoneme identification subtest are achieved by girls (AS=6) than boys (AS=5.07), on the rhyme recognition subtest by boys (AS=6) than by girls (AS=5.07) and on the phonemic segmentation subtest by girls ( AS=6) than boys (AS=5.13). Comparing the success on the phonological awareness tasks in relation to the children's age, statistically significant differences were found in two of the eight subtests (elements of phonological awareness): identifying the initial phoneme and phonemic segmentation. Seven-year-old subjects (AS=6) score higher on the initial phoneme identification subtest than six-year-old subjects (AS=5.08) and on the six-year-old phoneme segmentation subtest (AS=6) than seven-year-old subjects (AS=5.11).", title = "Fonološka svesnost kod dece predškolskog uzrasta", pages = "53-1", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5203" }
Daničić, K.. (2022). Fonološka svesnost kod dece predškolskog uzrasta. , 1-53. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5203
Daničić K. Fonološka svesnost kod dece predškolskog uzrasta. 2022;:1-53. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5203 .
Daničić, Katarina, "Fonološka svesnost kod dece predškolskog uzrasta" (2022):1-53, https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5203 .