Povezanost između dimenzija porodičnog funkcionisanja i internalizovanih problema u adolescenciji
Само за регистроване кориснике
2022
Мастер/магистарски рад (Објављена верзија)
Метаподаци
Приказ свих података о документуАпстракт
Интернализовани проблеми адолесцената и даље су у мањој мери фокус истраживања у бихевиоралним наукама у поређењу са екстернализованим проблемима. Обзиром да су интернализовани проблеми повезани са једнако озбиљним тешкоћама у био-психо- социјалном функционисању као и екстернализовани проблеми, потребно је проширивање сазнања о овом кластеру развојних проблема адолесцената. Независно од академских циљева емпиријских истраживања садржаних у проширивању сазнања о предмету проучавања, даље истраживање феноменологије и корелата интернализованих проблема у периоду адолесценције потребно је за креирање адекватних превентивних и третманских приступа и стратегија. Како је породица важан извор социјализације у овом развојном периоду, циљ овог истраживања је установљавање односа повезаности између породичног функционисања и интернализованих проблема. Методом анкетирања подаци су узети од адолесцената узраста 13 и 14 година из три основне школе Општине Ивањица (N = 241, 58.3% девојчица).
Примење...ни су Упитник снага и тешкоћа и Кратка верзија Мекмастер инструмента за процену породице. Утврђена је значајна позитивна повезаност између интернализованих проблема и тешкоћа општег породичног функционисања (r = .30, p < .01). Димензије породичног функционисања које су у највећој мери повезане са интернализованим проблемима су: решавање проблема (r = .29, p < .01), улоге (r = .26, p < .01), емоционална респонзивност (r = .26, p < .01) и емоционална укљученост (r = .25, p < .01). Регистроване везе су слабог интензитета. Виши нивои интернализованих проблема повезани су са нижом ефективношћу функционисања породице. Препоручује се да се у истраживање и праксу превенције и третмана интернализованих проблема укључе фактори на нивоу породице.
Internalizing problems during adolescence remain outside of behavioral sciences’ preferred domain of study, in contrast to externalizing problems. Considering that internalizing problems cause impairments in the overall biopsychosocial functioning that are similar in severity as those of externalizing problems, broadening the knowledge about this cluster of adolescents’ developmental problems is needed. The main goal of all empirical research is academical, i.e. broadening the scope of scientific knowledge about the subjects of study. Also, advancing the empirical findings on phenomenology and correlates of internalizing problems during adolescence is needed for optimizing preventive approaches and strategies. Considering that the adolescent’s family is an important agent of his/her socialization, the main goal of this research is to establish the correlation between family functioning and internalizing problems. The survey method was performed to gather the data from 13 and 14 years o...lds from three elementary schools in Ivanjica, Serbia (N = 241; girls accounted for 58.3% of N), and Strengths and Difficulties Questionnaire and a short version of The Family Assessment Device were used as instruments of data collecting. The relationship between internalizing problems and general family functioning was positive, weak and statistically significant (r = .30, p < .01). The relationships between internalizing problems and individual dimensions of family functioning were also established. Higher levels of internalizing problems correlate with higher levels of family functioning ineffectiveness. It is recommended that we include family factors in research and practice of prevention and treatment of internalizing problems.
Кључне речи:
адолесценти / интернализовани проблеми / породично функционисање / породични фактори / емоционални проблеми / adolescents / internalizing problems / family functioning / family factors / emotional problemsИзвор:
2022, 1-100Колекције
Институција/група
rFASPERTY - THES AU - Dovijanić, Sofija PY - 2022 UR - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/5193 AB - Интернализовани проблеми адолесцената и даље су у мањој мери фокус истраживања у бихевиоралним наукама у поређењу са екстернализованим проблемима. Обзиром да су интернализовани проблеми повезани са једнако озбиљним тешкоћама у био-психо- социјалном функционисању као и екстернализовани проблеми, потребно је проширивање сазнања о овом кластеру развојних проблема адолесцената. Независно од академских циљева емпиријских истраживања садржаних у проширивању сазнања о предмету проучавања, даље истраживање феноменологије и корелата интернализованих проблема у периоду адолесценције потребно је за креирање адекватних превентивних и третманских приступа и стратегија. Како је породица важан извор социјализације у овом развојном периоду, циљ овог истраживања је установљавање односа повезаности између породичног функционисања и интернализованих проблема. Методом анкетирања подаци су узети од адолесцената узраста 13 и 14 година из три основне школе Општине Ивањица (N = 241, 58.3% девојчица). Примењени су Упитник снага и тешкоћа и Кратка верзија Мекмастер инструмента за процену породице. Утврђена је значајна позитивна повезаност између интернализованих проблема и тешкоћа општег породичног функционисања (r = .30, p < .01). Димензије породичног функционисања које су у највећој мери повезане са интернализованим проблемима су: решавање проблема (r = .29, p < .01), улоге (r = .26, p < .01), емоционална респонзивност (r = .26, p < .01) и емоционална укљученост (r = .25, p < .01). Регистроване везе су слабог интензитета. Виши нивои интернализованих проблема повезани су са нижом ефективношћу функционисања породице. Препоручује се да се у истраживање и праксу превенције и третмана интернализованих проблема укључе фактори на нивоу породице. AB - Internalizing problems during adolescence remain outside of behavioral sciences’ preferred domain of study, in contrast to externalizing problems. Considering that internalizing problems cause impairments in the overall biopsychosocial functioning that are similar in severity as those of externalizing problems, broadening the knowledge about this cluster of adolescents’ developmental problems is needed. The main goal of all empirical research is academical, i.e. broadening the scope of scientific knowledge about the subjects of study. Also, advancing the empirical findings on phenomenology and correlates of internalizing problems during adolescence is needed for optimizing preventive approaches and strategies. Considering that the adolescent’s family is an important agent of his/her socialization, the main goal of this research is to establish the correlation between family functioning and internalizing problems. The survey method was performed to gather the data from 13 and 14 years olds from three elementary schools in Ivanjica, Serbia (N = 241; girls accounted for 58.3% of N), and Strengths and Difficulties Questionnaire and a short version of The Family Assessment Device were used as instruments of data collecting. The relationship between internalizing problems and general family functioning was positive, weak and statistically significant (r = .30, p < .01). The relationships between internalizing problems and individual dimensions of family functioning were also established. Higher levels of internalizing problems correlate with higher levels of family functioning ineffectiveness. It is recommended that we include family factors in research and practice of prevention and treatment of internalizing problems. T1 - Povezanost između dimenzija porodičnog funkcionisanja i internalizovanih problema u adolescenciji EP - 100 SP - 1 UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5193 ER -
@mastersthesis{ author = "Dovijanić, Sofija", year = "2022", abstract = "Интернализовани проблеми адолесцената и даље су у мањој мери фокус истраживања у бихевиоралним наукама у поређењу са екстернализованим проблемима. Обзиром да су интернализовани проблеми повезани са једнако озбиљним тешкоћама у био-психо- социјалном функционисању као и екстернализовани проблеми, потребно је проширивање сазнања о овом кластеру развојних проблема адолесцената. Независно од академских циљева емпиријских истраживања садржаних у проширивању сазнања о предмету проучавања, даље истраживање феноменологије и корелата интернализованих проблема у периоду адолесценције потребно је за креирање адекватних превентивних и третманских приступа и стратегија. Како је породица важан извор социјализације у овом развојном периоду, циљ овог истраживања је установљавање односа повезаности између породичног функционисања и интернализованих проблема. Методом анкетирања подаци су узети од адолесцената узраста 13 и 14 година из три основне школе Општине Ивањица (N = 241, 58.3% девојчица). Примењени су Упитник снага и тешкоћа и Кратка верзија Мекмастер инструмента за процену породице. Утврђена је значајна позитивна повезаност између интернализованих проблема и тешкоћа општег породичног функционисања (r = .30, p < .01). Димензије породичног функционисања које су у највећој мери повезане са интернализованим проблемима су: решавање проблема (r = .29, p < .01), улоге (r = .26, p < .01), емоционална респонзивност (r = .26, p < .01) и емоционална укљученост (r = .25, p < .01). Регистроване везе су слабог интензитета. Виши нивои интернализованих проблема повезани су са нижом ефективношћу функционисања породице. Препоручује се да се у истраживање и праксу превенције и третмана интернализованих проблема укључе фактори на нивоу породице., Internalizing problems during adolescence remain outside of behavioral sciences’ preferred domain of study, in contrast to externalizing problems. Considering that internalizing problems cause impairments in the overall biopsychosocial functioning that are similar in severity as those of externalizing problems, broadening the knowledge about this cluster of adolescents’ developmental problems is needed. The main goal of all empirical research is academical, i.e. broadening the scope of scientific knowledge about the subjects of study. Also, advancing the empirical findings on phenomenology and correlates of internalizing problems during adolescence is needed for optimizing preventive approaches and strategies. Considering that the adolescent’s family is an important agent of his/her socialization, the main goal of this research is to establish the correlation between family functioning and internalizing problems. The survey method was performed to gather the data from 13 and 14 years olds from three elementary schools in Ivanjica, Serbia (N = 241; girls accounted for 58.3% of N), and Strengths and Difficulties Questionnaire and a short version of The Family Assessment Device were used as instruments of data collecting. The relationship between internalizing problems and general family functioning was positive, weak and statistically significant (r = .30, p < .01). The relationships between internalizing problems and individual dimensions of family functioning were also established. Higher levels of internalizing problems correlate with higher levels of family functioning ineffectiveness. It is recommended that we include family factors in research and practice of prevention and treatment of internalizing problems.", title = "Povezanost između dimenzija porodičnog funkcionisanja i internalizovanih problema u adolescenciji", pages = "100-1", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5193" }
Dovijanić, S.. (2022). Povezanost između dimenzija porodičnog funkcionisanja i internalizovanih problema u adolescenciji. , 1-100. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5193
Dovijanić S. Povezanost između dimenzija porodičnog funkcionisanja i internalizovanih problema u adolescenciji. 2022;:1-100. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5193 .
Dovijanić, Sofija, "Povezanost između dimenzija porodičnog funkcionisanja i internalizovanih problema u adolescenciji" (2022):1-100, https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5193 .