Приказ основних података о документу

Theory of mind training in people with autism spectrum disorder

dc.creatorMusić, Sofija
dc.date.accessioned2023-08-02T07:06:10Z
dc.date.available2023-08-02T07:06:10Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttp://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/5190
dc.description.abstractЈедна од главних теорија аутизма јесте Теорија ума. Још од почетка 20. века спроведена су многобројна истраживања са циљем да се испита способност теорије ума код особа са поремећајем из спектра аутизма (ПСА). У данашње време фокус истраживања се померио на различите методе тренинга теорије ума код деце са ПСА и ефикасност различитих облика интервенција. Циљ овог рада је да прикаже студије које се баве испитивањем ефикасности различитих облика интервенција усмерених на способност теорије ума код деце са ПСА. Релевантна литература прикупљена је путем претраживача GoogleScholar и Конзорцијум библиотека Србије за обједињену набавку (КоБСОН). Анализирани радови објављени су у периоду од 2011. до 2021. године, а фокус истраживања ефикасности усмерен је на шест различитих интервенција. Резултати ових студија потврђују мању или већу ефикасност сваког од ових тренинга с тим да се ефикасност различитих интервенција уочава у различитим доменима развоја. Тренинг теорије ума има позитиван ефекат на концептуалне и социјалне способности деце са ПСА. Мини тренинг теорије ума показао се ефикасним у унапређењу социјалне и емоционалне респонзивности. Ефикасност тренинга перспективе на могућност одређивања перспективе друге особе је потврђена, али је већа приликом коришћења реалних особа наспрам стимулусних картица. Тренинг „облачић за размишљање“ значајно доприности могућности разумевања перцепције друге особе код испитаника са ПСА. Ефикасност коришћења курикулума теорије ума код деце са ПСА огледа се у напретку у читању социјалних знакова, дељењу пажње, социјалног расуђивања, препознавања емоција и прагматике. Коришћење компјутерске технологије, нарочито виртуелне реалности, на основу резултата истраживања, чини се као најефикасније средство за ублажавање бихевиоралних проблема и унапређења социјалне компетенције деце са ПСА. Иако ове студије поред предности имају и одређене методолошке недостатке, њихови резултати су добар путоказ даљим истраживањима ка циљу утврђивања најефикасније методе тренинга теорије ума у овој популацији.sr
dc.description.abstractOne of the main theories of autism is the Theory of Mind. Since the beginning of the 20th century, numerous studies have been conducted with the aim of examining the ability of theory of mind in individuals with autism spectrum disorder (ASD). Nowadays, the focus of research has shifted to different methods of training theory of mind in children with ASD and the effectiveness of different forms of interventions. The aim of this paper is to present studies that examine the effectiveness of different forms of interventions aimed at theory of mind ability in children with ASD. Relevant literature was collected through the search engines GoogleScholar and Consortium of Serbian Libraries for Unified Procurement (KoBSON). The analyzed papers were published in the period from 2011 to 2021, and the focus of the effectiveness research is on six different interventions. The results of these studies confirm the lesser or greater effectiveness of each of these trainings, with the fact that the effectiveness of different interventions is observed in different developmental domains. Theory of mind training has a positive effect on the conceptual and social abilities of children with ASD. Mini theory of mind training has been shown to be effective in improving social and emotional responsiveness. The effectiveness of perspective training on the ability to determine the perspective of another person has been confirmed, but is greater when using real persons versus stimulus cards. "Thinking bubble" training significantly contributes to the ability to understand the perception of another person in subjects with ASD. The effectiveness of using the theory of mind curriculum in children with ASD is reflected in improvements in reading social cues, sharing attention, social reasoning, emotion recognition, and pragmatics. Based on research results, the use of computer technology, especially virtual reality, appears to be the most effective tool for alleviating behavioral problems and improving the social competence of children with ASD. Although these studies, in addition to their advantages, also have certain methodological shortcomings, their results are a good guide for further research towards the goal of determining the most effective theory of mind training method in this population.sr
dc.language.isosrsr
dc.rightsclosedAccesssr
dc.subjectпоремећај из спектра аутизмаsr
dc.subjectтеорија умаsr
dc.subjectтренинг теорије умаsr
dc.subjectефикасност интервенцијаsr
dc.subjectautism spectrum disordersr
dc.subjecttheory of mindsr
dc.subjecttheory of mind trainingsr
dc.subjecteffectiveness of interventionssr
dc.titleTrening teorije uma kod osoba s poremećajem iz spektra autizmasr
dc.titleTheory of mind training in people with autism spectrum disordersr
dc.typemasterThesissr
dc.rights.licenseARRsr
dc.citation.epage43
dc.citation.spage2
dc.identifier.rcubhttps://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5190
dc.type.versionpublishedVersionsr


Документи

Thumbnail

Овај документ се појављује у следећим колекцијама

Приказ основних података о документу