Приказ основних података о документу

Aggressive behaviour in students with intellectual disability

dc.creatorĐurić-Zdravković, Aleksandra
dc.creatorJapundža-Milisavljević, Mirjana
dc.date.accessioned2023-03-06T08:12:18Z
dc.date.available2023-03-06T08:12:18Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.issn1451-673X
dc.identifier.urihttp://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/5078
dc.description.abstractAгресивно понашање ученика с интелектуалном ометеношћу повезано je са бројним проблемима у школском и кућном окружењу. Неретко због присуства ове форме понашања ученици имају смањен квалитет живота, ограничене могућности за усвајање правилних формата адаптивног или социјалног понашања, као и отежано напредовање у школи. Циљ овог рада је да утврди повезаност испољавања вербалне, прикривене и физичке агресије, као и малтретирања и непријатељства код ученика с лаком интелектуалном ометеношћу, и то у односу на извештавање родитеља и наставника – дефектолога. Узорак истраживања укључивао је 57 ученика V, VI и VII разреда, који су похађали основне школе за ученике са тешкоћама у менталном развоју. За процену агресивног понашања коришћена је Дечија скала непријатељства и агресије: реактивне/ проактивне. Резултатима истраживања евидентирано је непријатељство као доминантан формат при процени агресивног понашања код ученика с лаком интелектуалном ометеношћу. Родитељи оцењују да њихова деца показују мање непријатељства и малтретирања према другима, него што то процењују наставници – дефектолози. Добијена је значајна конгруенција родитељских и наставничких верзија процене агресивног понашања у бројним сегментима. Налазе треба описати у педагошком профилу, у плану мера индивидуализације и персонализованом програму наставе и учења како би се спровела адекватна интервенција која би поспешила контролу агресивног понашања код ученика с лаком интелектуалном ометеношћу.sr
dc.description.abstractAggressive behavior of students with intellectual disability is associated with numerous problems in school and home environment. Often, due to the presence of this form of behavior, students have a reduced quality of life, limited opportunities to adopt the correct formats of adaptive or social behavior, as well as difficult progress in school. The aim of this research was to determine the correlation between manifestation of verbal, covert and physical aggression, as well as bullying and hostility in students with mild intellectual disability, on one side, and the reports of parents and teachers – special educators on the other. The research sample included 57 students of fifth, sixth and seventh grade, who attended elementary schools for students with mental disabilities. Children’s Scale of Hostility and Aggression – Reactive/Proactive was used to assess aggressive behavior. The results of the research noted hostility as the dominant format in the assessment of aggressive behavior in students with mild intellectual disability. Parents assess that their children show hostility and abuse towards others less often than teachers – special educators estimate. A significant congruence of parents’ and teachers’ versions of the assessment of aggressive behavior in numerous segments was obtained. The findings should be incorporated in child’s pedagogical profile, in the plan of individualization measures and in the personalized educational program in order to implement an adequate intervention that would improve the control of aggressive behavior in students with mild intellectual disability.sr
dc.language.isosrsr
dc.publisherФакултет педагошких наука Универзитета у Крагујевцу, Јагодинаsr
dc.relationinfo:eu-repo/grantAgreement/MESTD/Basic Research (BR or ON)/179025/RS//sr
dc.relationinfo:eu-repo/grantAgreement/MESTD/Basic Research (BR or ON)/179017/RS//sr
dc.rightsopenAccesssr
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/
dc.sourceУзданицаsr
dc.subjectвербалнаsr
dc.subjectфизичка и прикривена агресијаsr
dc.subjectнепријатељствоsr
dc.subjectмалтретирањеsr
dc.subjectлака интелектуална ометеностsr
dc.subjectученициsr
dc.subjectverbalsr
dc.subjectphysical and covert aggressionsr
dc.subjecthostilitysr
dc.subjectbullyingsr
dc.subjectmild intellectual disabilitysr
dc.subjectstudentssr
dc.titleАгресивно понашање код ученика с интелектуалном ометеношћуsr
dc.titleAggressive behaviour in students with intellectual disabilitysr
dc.typearticlesr
dc.rights.licenseBY-SAsr
dc.citation.epage159
dc.citation.issue2
dc.citation.rankM51
dc.citation.spage145
dc.citation.volume19
dc.identifier.doi10.46793/Uzdanica19.2.145DZ
dc.identifier.fulltexthttp://rfasper.fasper.bg.ac.rs/bitstream/id/10074/bitstream_10074.pdf
dc.type.versionpublishedVersionsr


Документи

Thumbnail

Овај документ се појављује у следећим колекцијама

Приказ основних података о документу