Procena fonološke svesnosti kod dece uzrasta od pet do šest godina
Само за регистроване кориснике
2021
Мастер/магистарски рад (Објављена верзија)
Метаподаци
Приказ свих података о документуАпстракт
Фонолошка свесност се дефинише као системска организација гласова у језику која омогућава формирање и разумевање језичког значења. Ова спосбност омогућава човеку да организује и манипулише гласовима у циљу развијања разумљивог говора. Правила по којима се повезују језичке јединице се развијају поступно, према развојном редоследу који је уз варијације у темпу, сличан за све припаднике одређене језичке средине. Језички израз се постепено усложњава од гласа, преко слогова и појединачних речи, до реченице. Развој гласова се код деце одвија према одређеном следу, од артикулацијски једноставнијих гласова, према сложенијим, у сладу са узрастом детета. Елементе фонолошке свесности, као што су слоговно мешање, слоговна сегментација и неки аспекти вештине римовања, деца могу имати развијене на узраст од две до три године. Остали елементи фонолошке свесности се развијају касније и могу да зависе од тога колико су деца изложена писаној речи. Развој фонолошке свесности представља предуслов за разво...ј способности читања и писања, а самим тим утиче и на школска постигнућа.
У овом раду су приказани резултати истраживања чији је циљ био утврђивање нивоа развијености елемената фонолошке свесности, као металингвистичке способности код деце типичног развоја, узраста од пет до шест година. За потребе овог истраживања формиран је узорак од 40 испитаника (20 дечака и 20 девојчица), узраста од пет до шест година. За процену фонолошке свесности коришћен је Тест фонолошке свјести (ФОНТ тест) аутора Синише Суботић (Суботић, 2011), који је сачињен од осам различитих типова задатака. Резултати истраживања показују да постоје једноставнији и сложенији типови задатака за децу. Као једноставније задатаке, на основу истраживања, можемо издвојити спајање слогова, задатак слоговне сегментације и идентификовање почетног фонема, док су се задаци елиминације почетног фонема и фонемска супституција (почетни фонем) показали као сложенији тип задатака. На задатку слоговне сегментације утврђене су полне разлике у корист девојчица, док код осталих типова задатака не постоје статистички значајне разлике у односу на пол. Такође је утврђено да не постоје статистички значајне разлике у развијености елемената фонолошке свесности између две групе испитаника у односу на узраст (5 година-5,6 година/5,6 година-6 година).
Phonological awareness is defined as the systemic organization of voices in language that enables the formation and understanding of linguistic meaning. This ability allows a person to organize and manipulate voices in order to develop intelligible speech. The rules according to which language units are connected develop gradually, according to the developmental order, which, with variations in pace, is similar for all members of a certain language environment. Linguistic expression is gradually developing a more complex form from the voice, through syllables and individual words, to the sentence. The development of voices in children takes place according to a certain sequence, from articulatory simpler voices, to more complex ones, in accordance with the age of the child. Elements of phonological awareness, such as syllabic mixing, syllabic segmentation, and some aspects of rhyming skills, children may have developed at the age of two to three. Other elements of phonological awarene...ss develop later and may depend on how much children are exposed to the written word. The development of phonological awareness is a prerequisite for the development of reading and writing skills, and thus affects studying performance at school.
This work presents the results of research aimed at determining the level of development of elements of phonological consciousness, as a metalinguistic ability in children of typical development, aged five to six years. For the needs of this research, a sample of 40 respondents (20 boys and 20 girls), aged from five to six years, was formed. In this research the Phonological Awareness Test (FONT Test) was used whose author is Siniša Subotić (Subotić, 2011), which consists of eight different types of tasks in order to assess phonological awareness of the desired sample previously mentioned. The results of the research show that there are simpler and more complex types of tasks for children. As simpler tasks, based on research, we can single out syllable merging, syllable segmentation task and initial phoneme identification, while initial phoneme elimination tasks and phoneme substitution (initial phoneme) proved to be a more complex type of tasks. On the task of syllabic segmentation, gender differences were determined in favor of girls, while in other types of tasks there are no statistically significant differences in relation to gender. It was also found that there are no statistically significant differences in the development of elements of phonological awareness between the two groups of respondents in relation to age (5 years-5,6 years / 5,6 years-6 years).
Кључне речи:
фонолошка свесност / развијеност фонолошке свесности / предчитачке вештине / читање / phonological awareness / development of phonological awareness / pre-reading skills / readingИзвор:
2021, 2-58Колекције
Институција/група
rFASPERTY - THES AU - Petrović, Milica PY - 2021 UR - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/4938 AB - Фонолошка свесност се дефинише као системска организација гласова у језику која омогућава формирање и разумевање језичког значења. Ова спосбност омогућава човеку да организује и манипулише гласовима у циљу развијања разумљивог говора. Правила по којима се повезују језичке јединице се развијају поступно, према развојном редоследу који је уз варијације у темпу, сличан за све припаднике одређене језичке средине. Језички израз се постепено усложњава од гласа, преко слогова и појединачних речи, до реченице. Развој гласова се код деце одвија према одређеном следу, од артикулацијски једноставнијих гласова, према сложенијим, у сладу са узрастом детета. Елементе фонолошке свесности, као што су слоговно мешање, слоговна сегментација и неки аспекти вештине римовања, деца могу имати развијене на узраст од две до три године. Остали елементи фонолошке свесности се развијају касније и могу да зависе од тога колико су деца изложена писаној речи. Развој фонолошке свесности представља предуслов за развој способности читања и писања, а самим тим утиче и на школска постигнућа. У овом раду су приказани резултати истраживања чији је циљ био утврђивање нивоа развијености елемената фонолошке свесности, као металингвистичке способности код деце типичног развоја, узраста од пет до шест година. За потребе овог истраживања формиран је узорак од 40 испитаника (20 дечака и 20 девојчица), узраста од пет до шест година. За процену фонолошке свесности коришћен је Тест фонолошке свјести (ФОНТ тест) аутора Синише Суботић (Суботић, 2011), који је сачињен од осам различитих типова задатака. Резултати истраживања показују да постоје једноставнији и сложенији типови задатака за децу. Као једноставније задатаке, на основу истраживања, можемо издвојити спајање слогова, задатак слоговне сегментације и идентификовање почетног фонема, док су се задаци елиминације почетног фонема и фонемска супституција (почетни фонем) показали као сложенији тип задатака. На задатку слоговне сегментације утврђене су полне разлике у корист девојчица, док код осталих типова задатака не постоје статистички значајне разлике у односу на пол. Такође је утврђено да не постоје статистички значајне разлике у развијености елемената фонолошке свесности између две групе испитаника у односу на узраст (5 година-5,6 година/5,6 година-6 година). AB - Phonological awareness is defined as the systemic organization of voices in language that enables the formation and understanding of linguistic meaning. This ability allows a person to organize and manipulate voices in order to develop intelligible speech. The rules according to which language units are connected develop gradually, according to the developmental order, which, with variations in pace, is similar for all members of a certain language environment. Linguistic expression is gradually developing a more complex form from the voice, through syllables and individual words, to the sentence. The development of voices in children takes place according to a certain sequence, from articulatory simpler voices, to more complex ones, in accordance with the age of the child. Elements of phonological awareness, such as syllabic mixing, syllabic segmentation, and some aspects of rhyming skills, children may have developed at the age of two to three. Other elements of phonological awareness develop later and may depend on how much children are exposed to the written word. The development of phonological awareness is a prerequisite for the development of reading and writing skills, and thus affects studying performance at school. This work presents the results of research aimed at determining the level of development of elements of phonological consciousness, as a metalinguistic ability in children of typical development, aged five to six years. For the needs of this research, a sample of 40 respondents (20 boys and 20 girls), aged from five to six years, was formed. In this research the Phonological Awareness Test (FONT Test) was used whose author is Siniša Subotić (Subotić, 2011), which consists of eight different types of tasks in order to assess phonological awareness of the desired sample previously mentioned. The results of the research show that there are simpler and more complex types of tasks for children. As simpler tasks, based on research, we can single out syllable merging, syllable segmentation task and initial phoneme identification, while initial phoneme elimination tasks and phoneme substitution (initial phoneme) proved to be a more complex type of tasks. On the task of syllabic segmentation, gender differences were determined in favor of girls, while in other types of tasks there are no statistically significant differences in relation to gender. It was also found that there are no statistically significant differences in the development of elements of phonological awareness between the two groups of respondents in relation to age (5 years-5,6 years / 5,6 years-6 years). T1 - Procena fonološke svesnosti kod dece uzrasta od pet do šest godina EP - 58 SP - 2 UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4938 ER -
@mastersthesis{ author = "Petrović, Milica", year = "2021", abstract = "Фонолошка свесност се дефинише као системска организација гласова у језику која омогућава формирање и разумевање језичког значења. Ова спосбност омогућава човеку да организује и манипулише гласовима у циљу развијања разумљивог говора. Правила по којима се повезују језичке јединице се развијају поступно, према развојном редоследу који је уз варијације у темпу, сличан за све припаднике одређене језичке средине. Језички израз се постепено усложњава од гласа, преко слогова и појединачних речи, до реченице. Развој гласова се код деце одвија према одређеном следу, од артикулацијски једноставнијих гласова, према сложенијим, у сладу са узрастом детета. Елементе фонолошке свесности, као што су слоговно мешање, слоговна сегментација и неки аспекти вештине римовања, деца могу имати развијене на узраст од две до три године. Остали елементи фонолошке свесности се развијају касније и могу да зависе од тога колико су деца изложена писаној речи. Развој фонолошке свесности представља предуслов за развој способности читања и писања, а самим тим утиче и на школска постигнућа. У овом раду су приказани резултати истраживања чији је циљ био утврђивање нивоа развијености елемената фонолошке свесности, као металингвистичке способности код деце типичног развоја, узраста од пет до шест година. За потребе овог истраживања формиран је узорак од 40 испитаника (20 дечака и 20 девојчица), узраста од пет до шест година. За процену фонолошке свесности коришћен је Тест фонолошке свјести (ФОНТ тест) аутора Синише Суботић (Суботић, 2011), који је сачињен од осам различитих типова задатака. Резултати истраживања показују да постоје једноставнији и сложенији типови задатака за децу. Као једноставније задатаке, на основу истраживања, можемо издвојити спајање слогова, задатак слоговне сегментације и идентификовање почетног фонема, док су се задаци елиминације почетног фонема и фонемска супституција (почетни фонем) показали као сложенији тип задатака. На задатку слоговне сегментације утврђене су полне разлике у корист девојчица, док код осталих типова задатака не постоје статистички значајне разлике у односу на пол. Такође је утврђено да не постоје статистички значајне разлике у развијености елемената фонолошке свесности између две групе испитаника у односу на узраст (5 година-5,6 година/5,6 година-6 година)., Phonological awareness is defined as the systemic organization of voices in language that enables the formation and understanding of linguistic meaning. This ability allows a person to organize and manipulate voices in order to develop intelligible speech. The rules according to which language units are connected develop gradually, according to the developmental order, which, with variations in pace, is similar for all members of a certain language environment. Linguistic expression is gradually developing a more complex form from the voice, through syllables and individual words, to the sentence. The development of voices in children takes place according to a certain sequence, from articulatory simpler voices, to more complex ones, in accordance with the age of the child. Elements of phonological awareness, such as syllabic mixing, syllabic segmentation, and some aspects of rhyming skills, children may have developed at the age of two to three. Other elements of phonological awareness develop later and may depend on how much children are exposed to the written word. The development of phonological awareness is a prerequisite for the development of reading and writing skills, and thus affects studying performance at school. This work presents the results of research aimed at determining the level of development of elements of phonological consciousness, as a metalinguistic ability in children of typical development, aged five to six years. For the needs of this research, a sample of 40 respondents (20 boys and 20 girls), aged from five to six years, was formed. In this research the Phonological Awareness Test (FONT Test) was used whose author is Siniša Subotić (Subotić, 2011), which consists of eight different types of tasks in order to assess phonological awareness of the desired sample previously mentioned. The results of the research show that there are simpler and more complex types of tasks for children. As simpler tasks, based on research, we can single out syllable merging, syllable segmentation task and initial phoneme identification, while initial phoneme elimination tasks and phoneme substitution (initial phoneme) proved to be a more complex type of tasks. On the task of syllabic segmentation, gender differences were determined in favor of girls, while in other types of tasks there are no statistically significant differences in relation to gender. It was also found that there are no statistically significant differences in the development of elements of phonological awareness between the two groups of respondents in relation to age (5 years-5,6 years / 5,6 years-6 years).", title = "Procena fonološke svesnosti kod dece uzrasta od pet do šest godina", pages = "58-2", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4938" }
Petrović, M.. (2021). Procena fonološke svesnosti kod dece uzrasta od pet do šest godina. , 2-58. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4938
Petrović M. Procena fonološke svesnosti kod dece uzrasta od pet do šest godina. 2021;:2-58. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4938 .
Petrović, Milica, "Procena fonološke svesnosti kod dece uzrasta od pet do šest godina" (2021):2-58, https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4938 .