dc.description.abstract | Pod bazičnim akademskim veštinama podrazumeva se set sposobnosti,
veština i ponašanja koji je neophodan za savladavanje različitih nastavnih sadržaja
tokom procesa školovanja, a njihovo usvajanje počiva na nizu kognitivnih
sposobnosti i veština različite složenosti, uključujući mogućnosti praćenja,
upamćivanja i reprodukovanja informacija, planiranje, organizaciju i kontrolu
aktivnosti, samostalnost u radu i odgovorno ponašanje prema osobama i obavezama
u školskom okruženju. Bazične akademske veštine, pod kojima se u užem
smislu podrazumevaju čitanje, pisanje i matematičke veštine, istovremeno predstavljaju
obrazovni ishod i sredstvo za ovladavanje širokim spektrom drugih
znanja i veština (DiPerna et al., 2002; Fleming & Malone, 1983). Osim sticanja
raznorodnih znanja i složenijih veština, bazične akademske veštine važne su i za
sve ostale sfere svakodnevnog života. Dobre matematičke veštine su, na primer,
povezane s donošenjem adekvatnih finansijskih odluka (Agarwal & Mazumder,
2013), a, nasuprot tome, lošije razumevanje medicinskih informacija češće se javlja
kod osoba sa nižim nivoom pismenosti i matematičkih veština, što se odražava
i na njihovo zdravlje (Anker & Kaufman, 2007) i na socioekonomski status
(Cai & Kalb, 2006).
Na osnovu rezultata nekih istraživanja bazične akademske veštine povezane
su i sa socioemocionalnim statusom, pri čemu veština čitanja pozitivno korelira sa
nivoom samopoštovanja (Kiuru et al., 2012), a negativno s pojavom delinkvencije
(Svensson, 2011). | sr |