Fonološka svesnost i artikulacione sposobnosti dece predškolskog uzrasta
Abstract
Предмет истраживања овог рада је утврђивање артикулационих способности и елемената фонолошке свесности код деце предшколског узраста. Развијеност
артикулационих способности и елемената фонолошке свесноти испитани су Глобалним артикулационим тестом, Tестом гласовне анализе и синтезе речи и Tестом фонолошке свесности - ФОНТ (Суботић, 2011). Узорак су чинила деца предшколског узраста на територији Београда. Анализом изговора гласова Глобалним артикулационим тестоm утврђено je присуство дислалије, највише по типу дисторзије i атипичном продукцијом гласова /Љ/, /Л/, /Ц/, /С/, /З/ и /Р/. Разлике између полова нису биле статистички значајне. Процене елемената фонолошке свесности указују да су деца на 6 од 8 задатака показала просечну и изнад просечну развијеност, као и да нису утврђене разлике између полова. Резултати гласовне анализе и синтезе речи, показују просечне способности деце на 8 од 9 задатака анализе, а на задацима синтезе указују на велику успешност синтезе речи које су високо ф...реквентне у свакодневном говору. Компарација постигнућа међу половима указује да у задацима анализе речи нема разлика и да су девојчице биле успешније на задацима синтезе речи – укупно. Деца са дислалијом имала су значајно ниже резултате у односу на децу типичне продукције на свим задацима синтезе гласова. Није утврђена статистички значајна разлика између деце са дислалијом и деце типичног развоја на задацима анализе гласова.
The subject of this research is examination of articulation abilities and elements of phonological awareness in preschool age children. The development of articulation abilities and elements of phonological awareness were examined by the Global Articulation Test, the Test of word analysis and word synthesis, and The phonological awareness test – FONT (Subotić,2011). The sample was made by children of pre-school age on the territory of Belgrade. By analyzing the speech, using Global Articulation Test, the obtained findings showing the presence of dislalia, mostly the distortion type, and atypical production of sounds /Lj/, /L/, /C/, /S/, /Z/, /R/. Gender differences were not statistically significant. The estimations of elements of phonological awareness indicate that children showed an average and above average development on 6 out of 8 tasks, and that gender differences were not found. The results of word analysis and word synthesis test show the average analysis abilities of children... in 8 out of 9 tasks, but the word synthesis tasks indicate the high success of synthesis of words that are highly frequent in everyday speech. Comparison of achievements among girls and boys indicates that there are no differences between them in word analysis tasks, but girls were more successful in the synthesis of words - total. Children with dislalia had significantly lower results compared to the children of typical pronunciation on all of the word synthesis tasks. There was no statistically significant difference between children with dislalia and children of typical production in word analysis tasks.
Keywords:
гласови / патолошки говор / атипична продукција / типична продукција / артикулација / дислалија / дисторзија / фонолошка свесност / анализа / синтеза / sounds / pathological pronunciation / atypical production / typical production / articulation / dislalia / distortion / phonological awareness / analysis / synthesisSource:
2018, 3-73Collections
Institution/Community
rFASPERTY - THES AU - Radivojević, Nevena PY - 2018 UR - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/4591 AB - Предмет истраживања овог рада је утврђивање артикулационих способности и елемената фонолошке свесности код деце предшколског узраста. Развијеност артикулационих способности и елемената фонолошке свесноти испитани су Глобалним артикулационим тестом, Tестом гласовне анализе и синтезе речи и Tестом фонолошке свесности - ФОНТ (Суботић, 2011). Узорак су чинила деца предшколског узраста на територији Београда. Анализом изговора гласова Глобалним артикулационим тестоm утврђено je присуство дислалије, највише по типу дисторзије i атипичном продукцијом гласова /Љ/, /Л/, /Ц/, /С/, /З/ и /Р/. Разлике између полова нису биле статистички значајне. Процене елемената фонолошке свесности указују да су деца на 6 од 8 задатака показала просечну и изнад просечну развијеност, као и да нису утврђене разлике између полова. Резултати гласовне анализе и синтезе речи, показују просечне способности деце на 8 од 9 задатака анализе, а на задацима синтезе указују на велику успешност синтезе речи које су високо фреквентне у свакодневном говору. Компарација постигнућа међу половима указује да у задацима анализе речи нема разлика и да су девојчице биле успешније на задацима синтезе речи – укупно. Деца са дислалијом имала су значајно ниже резултате у односу на децу типичне продукције на свим задацима синтезе гласова. Није утврђена статистички значајна разлика између деце са дислалијом и деце типичног развоја на задацима анализе гласова. AB - The subject of this research is examination of articulation abilities and elements of phonological awareness in preschool age children. The development of articulation abilities and elements of phonological awareness were examined by the Global Articulation Test, the Test of word analysis and word synthesis, and The phonological awareness test – FONT (Subotić,2011). The sample was made by children of pre-school age on the territory of Belgrade. By analyzing the speech, using Global Articulation Test, the obtained findings showing the presence of dislalia, mostly the distortion type, and atypical production of sounds /Lj/, /L/, /C/, /S/, /Z/, /R/. Gender differences were not statistically significant. The estimations of elements of phonological awareness indicate that children showed an average and above average development on 6 out of 8 tasks, and that gender differences were not found. The results of word analysis and word synthesis test show the average analysis abilities of children in 8 out of 9 tasks, but the word synthesis tasks indicate the high success of synthesis of words that are highly frequent in everyday speech. Comparison of achievements among girls and boys indicates that there are no differences between them in word analysis tasks, but girls were more successful in the synthesis of words - total. Children with dislalia had significantly lower results compared to the children of typical pronunciation on all of the word synthesis tasks. There was no statistically significant difference between children with dislalia and children of typical production in word analysis tasks. T1 - Fonološka svesnost i artikulacione sposobnosti dece predškolskog uzrasta EP - 73 SP - 3 UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4591 ER -
@mastersthesis{ author = "Radivojević, Nevena", year = "2018", abstract = "Предмет истраживања овог рада је утврђивање артикулационих способности и елемената фонолошке свесности код деце предшколског узраста. Развијеност артикулационих способности и елемената фонолошке свесноти испитани су Глобалним артикулационим тестом, Tестом гласовне анализе и синтезе речи и Tестом фонолошке свесности - ФОНТ (Суботић, 2011). Узорак су чинила деца предшколског узраста на територији Београда. Анализом изговора гласова Глобалним артикулационим тестоm утврђено je присуство дислалије, највише по типу дисторзије i атипичном продукцијом гласова /Љ/, /Л/, /Ц/, /С/, /З/ и /Р/. Разлике између полова нису биле статистички значајне. Процене елемената фонолошке свесности указују да су деца на 6 од 8 задатака показала просечну и изнад просечну развијеност, као и да нису утврђене разлике између полова. Резултати гласовне анализе и синтезе речи, показују просечне способности деце на 8 од 9 задатака анализе, а на задацима синтезе указују на велику успешност синтезе речи које су високо фреквентне у свакодневном говору. Компарација постигнућа међу половима указује да у задацима анализе речи нема разлика и да су девојчице биле успешније на задацима синтезе речи – укупно. Деца са дислалијом имала су значајно ниже резултате у односу на децу типичне продукције на свим задацима синтезе гласова. Није утврђена статистички значајна разлика између деце са дислалијом и деце типичног развоја на задацима анализе гласова., The subject of this research is examination of articulation abilities and elements of phonological awareness in preschool age children. The development of articulation abilities and elements of phonological awareness were examined by the Global Articulation Test, the Test of word analysis and word synthesis, and The phonological awareness test – FONT (Subotić,2011). The sample was made by children of pre-school age on the territory of Belgrade. By analyzing the speech, using Global Articulation Test, the obtained findings showing the presence of dislalia, mostly the distortion type, and atypical production of sounds /Lj/, /L/, /C/, /S/, /Z/, /R/. Gender differences were not statistically significant. The estimations of elements of phonological awareness indicate that children showed an average and above average development on 6 out of 8 tasks, and that gender differences were not found. The results of word analysis and word synthesis test show the average analysis abilities of children in 8 out of 9 tasks, but the word synthesis tasks indicate the high success of synthesis of words that are highly frequent in everyday speech. Comparison of achievements among girls and boys indicates that there are no differences between them in word analysis tasks, but girls were more successful in the synthesis of words - total. Children with dislalia had significantly lower results compared to the children of typical pronunciation on all of the word synthesis tasks. There was no statistically significant difference between children with dislalia and children of typical production in word analysis tasks.", title = "Fonološka svesnost i artikulacione sposobnosti dece predškolskog uzrasta", pages = "73-3", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4591" }
Radivojević, N.. (2018). Fonološka svesnost i artikulacione sposobnosti dece predškolskog uzrasta. , 3-73. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4591
Radivojević N. Fonološka svesnost i artikulacione sposobnosti dece predškolskog uzrasta. 2018;:3-73. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4591 .
Radivojević, Nevena, "Fonološka svesnost i artikulacione sposobnosti dece predškolskog uzrasta" (2018):3-73, https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4591 .