Izraženost socijalnih, emocionalnih i bihejvioralnih problema u populaciji učenika sa intelektualnom ometenošću
Expression of social, emotional and behavioral problems in the population of students with intellectual disabilities
Konferencijski prilog (Objavljena verzija)
Metapodaci
Prikaz svih podataka o dokumentuApstrakt
Dosadašnja istraživanja upućuju na to da su deca sa intelektualnom ometenošću
pod većim rizikom od pojave socijalnih, emocionalnih i bihejvioralnih problema
u odnosu na vršnjake tipičnog razvoja. U radu smo ispitali izraženost navedenih
problema kod 34 učenika sa lakšim i težim oblicima intelektualne ometenosti.
Ispitani su i efekti pojedinih individualnih i sredinskih faktora na izraženost tih
problema.
Za procenu socijalnog, emocionalnog i bihejvioralnog funkcionisanja ispitanika
korišćen je Upitnik snaga i teškoća. Informanti su bili defektolozi.
Rezultati deskriptivne statistike ukazuju na postojanje velikog raspona bodova
na svim skalama korišćenog upitnika. Ovo upućuje na veliku heterogenost ispitivane
populacije u pogledu izraženosti procenjivanih problema. Dok, s jedne strane,
ima ispitanika sa neznatnim emocionalnim, socijalnim i/ili bihejvioralnim problemima,
s druge strane se nalaze oni čiji skorovi dostižu maksimalne vrednosti na
pojedinim skalama. Prisustvo ko...morbiditeta (autizma i intelektualne ometenosti)
i iskustvo u radu sa osobama sa autizmom su bile jedine varijable čiji je efekat na
izraženost pojedinih problema bio statistički značajan, u slučajevima kada je ta
izraženost posmatrana kroz sumarne skorove primenjenih skala. S obzirom na dobijene
rezultate, neophodno je ostvariti kontinuiranu saradnju sa stručnjacima iz
oblasti mentalnog zdravlja kako bi se otklonili ili ublažili rizici od pojave psihopatologije
u populaciji učenika sa intelektualnom ometenošću.
Ključne reči:
mentalno zdravlje / psihopatologija / intelektualna ometenost / učenici / problemi u ponašanju / mental health / psychopathology / intellectual disabilities / students / behavioral problems / expressionIzvor:
Tematski zbornik radova - „ Teškoće u mentalnom razvoju “, Beograd, Srbija, 2015, 2015, 7-28Izdavač:
- Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation
Finansiranje / projekti:
- Socijalna participacija osoba sa intelektualnom ometenošću (RS-MESTD-Basic Research (BR or ON)-179017)
- Kreiranje Protokola za procenu edukativnih potencijala dece sa smetnjama u razvoju kao kriterijuma za izradu individualnih obrazovnih programa (RS-MESTD-Basic Research (BR or ON)-179025)
Institucija/grupa
rFASPERTY - CONF AU - Banković, Slobodan AU - Lukenić Gaši, Renata PY - 2015 UR - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/4216 AB - Dosadašnja istraživanja upućuju na to da su deca sa intelektualnom ometenošću pod većim rizikom od pojave socijalnih, emocionalnih i bihejvioralnih problema u odnosu na vršnjake tipičnog razvoja. U radu smo ispitali izraženost navedenih problema kod 34 učenika sa lakšim i težim oblicima intelektualne ometenosti. Ispitani su i efekti pojedinih individualnih i sredinskih faktora na izraženost tih problema. Za procenu socijalnog, emocionalnog i bihejvioralnog funkcionisanja ispitanika korišćen je Upitnik snaga i teškoća. Informanti su bili defektolozi. Rezultati deskriptivne statistike ukazuju na postojanje velikog raspona bodova na svim skalama korišćenog upitnika. Ovo upućuje na veliku heterogenost ispitivane populacije u pogledu izraženosti procenjivanih problema. Dok, s jedne strane, ima ispitanika sa neznatnim emocionalnim, socijalnim i/ili bihejvioralnim problemima, s druge strane se nalaze oni čiji skorovi dostižu maksimalne vrednosti na pojedinim skalama. Prisustvo komorbiditeta (autizma i intelektualne ometenosti) i iskustvo u radu sa osobama sa autizmom su bile jedine varijable čiji je efekat na izraženost pojedinih problema bio statistički značajan, u slučajevima kada je ta izraženost posmatrana kroz sumarne skorove primenjenih skala. S obzirom na dobijene rezultate, neophodno je ostvariti kontinuiranu saradnju sa stručnjacima iz oblasti mentalnog zdravlja kako bi se otklonili ili ublažili rizici od pojave psihopatologije u populaciji učenika sa intelektualnom ometenošću. PB - Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation C3 - Tematski zbornik radova - „ Teškoće u mentalnom razvoju “, Beograd, Srbija, 2015 T1 - Izraženost socijalnih, emocionalnih i bihejvioralnih problema u populaciji učenika sa intelektualnom ometenošću T1 - Expression of social, emotional and behavioral problems in the population of students with intellectual disabilities EP - 28 SP - 7 UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4216 ER -
@conference{ author = "Banković, Slobodan and Lukenić Gaši, Renata", year = "2015", abstract = "Dosadašnja istraživanja upućuju na to da su deca sa intelektualnom ometenošću pod većim rizikom od pojave socijalnih, emocionalnih i bihejvioralnih problema u odnosu na vršnjake tipičnog razvoja. U radu smo ispitali izraženost navedenih problema kod 34 učenika sa lakšim i težim oblicima intelektualne ometenosti. Ispitani su i efekti pojedinih individualnih i sredinskih faktora na izraženost tih problema. Za procenu socijalnog, emocionalnog i bihejvioralnog funkcionisanja ispitanika korišćen je Upitnik snaga i teškoća. Informanti su bili defektolozi. Rezultati deskriptivne statistike ukazuju na postojanje velikog raspona bodova na svim skalama korišćenog upitnika. Ovo upućuje na veliku heterogenost ispitivane populacije u pogledu izraženosti procenjivanih problema. Dok, s jedne strane, ima ispitanika sa neznatnim emocionalnim, socijalnim i/ili bihejvioralnim problemima, s druge strane se nalaze oni čiji skorovi dostižu maksimalne vrednosti na pojedinim skalama. Prisustvo komorbiditeta (autizma i intelektualne ometenosti) i iskustvo u radu sa osobama sa autizmom su bile jedine varijable čiji je efekat na izraženost pojedinih problema bio statistički značajan, u slučajevima kada je ta izraženost posmatrana kroz sumarne skorove primenjenih skala. S obzirom na dobijene rezultate, neophodno je ostvariti kontinuiranu saradnju sa stručnjacima iz oblasti mentalnog zdravlja kako bi se otklonili ili ublažili rizici od pojave psihopatologije u populaciji učenika sa intelektualnom ometenošću.", publisher = "Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation", journal = "Tematski zbornik radova - „ Teškoće u mentalnom razvoju “, Beograd, Srbija, 2015", title = "Izraženost socijalnih, emocionalnih i bihejvioralnih problema u populaciji učenika sa intelektualnom ometenošću, Expression of social, emotional and behavioral problems in the population of students with intellectual disabilities", pages = "28-7", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4216" }
Banković, S.,& Lukenić Gaši, R.. (2015). Izraženost socijalnih, emocionalnih i bihejvioralnih problema u populaciji učenika sa intelektualnom ometenošću. in Tematski zbornik radova - „ Teškoće u mentalnom razvoju “, Beograd, Srbija, 2015 Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation., 7-28. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4216
Banković S, Lukenić Gaši R. Izraženost socijalnih, emocionalnih i bihejvioralnih problema u populaciji učenika sa intelektualnom ometenošću. in Tematski zbornik radova - „ Teškoće u mentalnom razvoju “, Beograd, Srbija, 2015. 2015;:7-28. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4216 .
Banković, Slobodan, Lukenić Gaši, Renata, "Izraženost socijalnih, emocionalnih i bihejvioralnih problema u populaciji učenika sa intelektualnom ometenošću" in Tematski zbornik radova - „ Teškoće u mentalnom razvoju “, Beograd, Srbija, 2015 (2015):7-28, https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4216 .