Ortografske kompetencije i fonološka svesnost dece sa razvojnim poremećajem koordinacije
Orthographic competencies and phonological awareness in children with developmental coordination disorder
Članak u časopisu (Objavljena verzija)
Metapodaci
Prikaz svih podataka o dokumentuApstrakt
Uvod: Razvojni poremećaj koordinacije predstavlja poremećaj planiranja i koordinacije
složenih pokreta tokom akcije, bez prethodno dijagnostikovane intelektualne ometenosti,
neurološkog ili senzornog oštećenja. Iako je relativno čest poremećaj u školskoj
populaciji dece, povezanost fonoloških smetnji i pravopisa kod ove dece nije dovoljno
istražena. Cilj: Cilj rada bilo je utvrđivanje povezanosti fonološke svesnosti i pravopisnih
postignuća kod dece sa razvojnim poremećajem koordinacije u odnosu na decu bez
smetnji u koordinaciji. Metode: Istraživanjem je obuhvaćeno 65 dece trećeg razreda
osnovnih škola iz Beograda. Kod 29 dece uočen je razvojni poremećaj koordinacije, dok
je 36 dece bilo bez takvih smetnji. Za utvrđivanje razvojnog poremećaja koordinacije
korišćen je Upitnik za razvojni poremećaj koordinacije. Fonološka svesnost procenjena
je Testom fonološke svesnosti srpskog jezika, a pravopis diktatom. Rezultati: Rezultati
istraživanja pokazuju značajna ispodprosečna pos...tignuća na proceni fonološke svesnosti
i pravopisa kod dece sa razvojnim poremećajem koordinacije. Fonemska supstitucija je
najmanje razvijen element fonološke svesnosti. Najveći broj grešaka opaža se na nivou
reči usled njihovog nepravilnog rastavljanja, dok je najčešća opažena greška na slogovnom
i slovnom nivou supstitucija. Pozitivna korelacija između fonemskih segmenata i
postignuća u pravopisu kod dece sa razvojnim poremećajem koordinacije ukazuje na
povezanost subleksičkog nivoa i ovladavanja pravopisom. Zaključak: Slabija ovladanost
fonološkom svesnošću i pravopisom nesumnjivo dovodi do smetnji u učenju, koje decu
sa razvojnim poremećajem koordinacije prate od najranijeg školovanja. Neprepoznate
smetnje tu populaciju dece, u manjoj ili većoj meri, ograničavaju tokom obrazovnog
procesa. Posledica toga je sveukupno slabije obrazovno postignuće ove populacije dece.
Introduction. Developmental coordination disorder is a disorder of planning and
coordination of complex movements during action, without previously diagnosed
intellectual disability, neurological or any other sensory impairment. Although it is a
relatively common disorderin school-age population,the correlation between phonological
awareness and spelling in these children has not been sufficiently investigated. Objective.
The aim of this study was to determine the relationship between phonological awareness
and spelling in children with developmental coordination disorder compared to children
without coordination difficulty. Methods. The research included 65 children of the third
grade of primary schoolsin Belgrade. Developmental coordination disorder was observed
in 29 children, while 36 children did not have this disorder. The Questionnaire for
Developmental Coordination Disorder was used to determine its presence. Phonological
awareness was assessed by the Test of Phonolo...gical Awareness, and spelling by dictation.
Results. The results show significant below-average achievements in the assessment of
phonological awareness and spelling in childrenwith developmental coordination disorder.
Phonemic substitution was the least developed element of phonological awareness. The
largest number of errors was observed at the word level, while substitution was the most
common error at the syllabic and letter level. A positive correlation between phonemic
segments and achievements in spelling indicates a relationship between the sublexical
level and spelling development. Conclusion. Poor phonological awareness and spelling
ability lead to learning disabilities during the educational process, which results in an
overall poorer educational achievement in these children
Ključne reči:
razvojni poremećaj koordinacije / fonološka svesnost / pravopis / srpski jezik / developmental coordination disorder / phonological awareness / spelling / Serbian languageIzvor:
Specijalna edukacija i rehabilitacija, 2021, 20, 3, 171-183Izdavač:
- Univerzitet u Beogradu - Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju
DOI: 10.5937/specedreh20-33182
ISBN: 2406-1328 (eISSN)
ISSN: 1452-7367
Scopus: 2-s2.0-85119202737
Institucija/grupa
rFASPERTY - JOUR AU - Janjić, Jovana AU - Nikolić, Snežana AU - Ilić-Stošović, Danijela PY - 2021 UR - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/3802 AB - Uvod: Razvojni poremećaj koordinacije predstavlja poremećaj planiranja i koordinacije složenih pokreta tokom akcije, bez prethodno dijagnostikovane intelektualne ometenosti, neurološkog ili senzornog oštećenja. Iako je relativno čest poremećaj u školskoj populaciji dece, povezanost fonoloških smetnji i pravopisa kod ove dece nije dovoljno istražena. Cilj: Cilj rada bilo je utvrđivanje povezanosti fonološke svesnosti i pravopisnih postignuća kod dece sa razvojnim poremećajem koordinacije u odnosu na decu bez smetnji u koordinaciji. Metode: Istraživanjem je obuhvaćeno 65 dece trećeg razreda osnovnih škola iz Beograda. Kod 29 dece uočen je razvojni poremećaj koordinacije, dok je 36 dece bilo bez takvih smetnji. Za utvrđivanje razvojnog poremećaja koordinacije korišćen je Upitnik za razvojni poremećaj koordinacije. Fonološka svesnost procenjena je Testom fonološke svesnosti srpskog jezika, a pravopis diktatom. Rezultati: Rezultati istraživanja pokazuju značajna ispodprosečna postignuća na proceni fonološke svesnosti i pravopisa kod dece sa razvojnim poremećajem koordinacije. Fonemska supstitucija je najmanje razvijen element fonološke svesnosti. Najveći broj grešaka opaža se na nivou reči usled njihovog nepravilnog rastavljanja, dok je najčešća opažena greška na slogovnom i slovnom nivou supstitucija. Pozitivna korelacija između fonemskih segmenata i postignuća u pravopisu kod dece sa razvojnim poremećajem koordinacije ukazuje na povezanost subleksičkog nivoa i ovladavanja pravopisom. Zaključak: Slabija ovladanost fonološkom svesnošću i pravopisom nesumnjivo dovodi do smetnji u učenju, koje decu sa razvojnim poremećajem koordinacije prate od najranijeg školovanja. Neprepoznate smetnje tu populaciju dece, u manjoj ili većoj meri, ograničavaju tokom obrazovnog procesa. Posledica toga je sveukupno slabije obrazovno postignuće ove populacije dece. AB - Introduction. Developmental coordination disorder is a disorder of planning and coordination of complex movements during action, without previously diagnosed intellectual disability, neurological or any other sensory impairment. Although it is a relatively common disorderin school-age population,the correlation between phonological awareness and spelling in these children has not been sufficiently investigated. Objective. The aim of this study was to determine the relationship between phonological awareness and spelling in children with developmental coordination disorder compared to children without coordination difficulty. Methods. The research included 65 children of the third grade of primary schoolsin Belgrade. Developmental coordination disorder was observed in 29 children, while 36 children did not have this disorder. The Questionnaire for Developmental Coordination Disorder was used to determine its presence. Phonological awareness was assessed by the Test of Phonological Awareness, and spelling by dictation. Results. The results show significant below-average achievements in the assessment of phonological awareness and spelling in childrenwith developmental coordination disorder. Phonemic substitution was the least developed element of phonological awareness. The largest number of errors was observed at the word level, while substitution was the most common error at the syllabic and letter level. A positive correlation between phonemic segments and achievements in spelling indicates a relationship between the sublexical level and spelling development. Conclusion. Poor phonological awareness and spelling ability lead to learning disabilities during the educational process, which results in an overall poorer educational achievement in these children PB - Univerzitet u Beogradu - Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju T2 - Specijalna edukacija i rehabilitacija T1 - Ortografske kompetencije i fonološka svesnost dece sa razvojnim poremećajem koordinacije T1 - Orthographic competencies and phonological awareness in children with developmental coordination disorder EP - 183 IS - 3 SP - 171 VL - 20 DO - 10.5937/specedreh20-33182 ER -
@article{ author = "Janjić, Jovana and Nikolić, Snežana and Ilić-Stošović, Danijela", year = "2021", abstract = "Uvod: Razvojni poremećaj koordinacije predstavlja poremećaj planiranja i koordinacije složenih pokreta tokom akcije, bez prethodno dijagnostikovane intelektualne ometenosti, neurološkog ili senzornog oštećenja. Iako je relativno čest poremećaj u školskoj populaciji dece, povezanost fonoloških smetnji i pravopisa kod ove dece nije dovoljno istražena. Cilj: Cilj rada bilo je utvrđivanje povezanosti fonološke svesnosti i pravopisnih postignuća kod dece sa razvojnim poremećajem koordinacije u odnosu na decu bez smetnji u koordinaciji. Metode: Istraživanjem je obuhvaćeno 65 dece trećeg razreda osnovnih škola iz Beograda. Kod 29 dece uočen je razvojni poremećaj koordinacije, dok je 36 dece bilo bez takvih smetnji. Za utvrđivanje razvojnog poremećaja koordinacije korišćen je Upitnik za razvojni poremećaj koordinacije. Fonološka svesnost procenjena je Testom fonološke svesnosti srpskog jezika, a pravopis diktatom. Rezultati: Rezultati istraživanja pokazuju značajna ispodprosečna postignuća na proceni fonološke svesnosti i pravopisa kod dece sa razvojnim poremećajem koordinacije. Fonemska supstitucija je najmanje razvijen element fonološke svesnosti. Najveći broj grešaka opaža se na nivou reči usled njihovog nepravilnog rastavljanja, dok je najčešća opažena greška na slogovnom i slovnom nivou supstitucija. Pozitivna korelacija između fonemskih segmenata i postignuća u pravopisu kod dece sa razvojnim poremećajem koordinacije ukazuje na povezanost subleksičkog nivoa i ovladavanja pravopisom. Zaključak: Slabija ovladanost fonološkom svesnošću i pravopisom nesumnjivo dovodi do smetnji u učenju, koje decu sa razvojnim poremećajem koordinacije prate od najranijeg školovanja. Neprepoznate smetnje tu populaciju dece, u manjoj ili većoj meri, ograničavaju tokom obrazovnog procesa. Posledica toga je sveukupno slabije obrazovno postignuće ove populacije dece., Introduction. Developmental coordination disorder is a disorder of planning and coordination of complex movements during action, without previously diagnosed intellectual disability, neurological or any other sensory impairment. Although it is a relatively common disorderin school-age population,the correlation between phonological awareness and spelling in these children has not been sufficiently investigated. Objective. The aim of this study was to determine the relationship between phonological awareness and spelling in children with developmental coordination disorder compared to children without coordination difficulty. Methods. The research included 65 children of the third grade of primary schoolsin Belgrade. Developmental coordination disorder was observed in 29 children, while 36 children did not have this disorder. The Questionnaire for Developmental Coordination Disorder was used to determine its presence. Phonological awareness was assessed by the Test of Phonological Awareness, and spelling by dictation. Results. The results show significant below-average achievements in the assessment of phonological awareness and spelling in childrenwith developmental coordination disorder. Phonemic substitution was the least developed element of phonological awareness. The largest number of errors was observed at the word level, while substitution was the most common error at the syllabic and letter level. A positive correlation between phonemic segments and achievements in spelling indicates a relationship between the sublexical level and spelling development. Conclusion. Poor phonological awareness and spelling ability lead to learning disabilities during the educational process, which results in an overall poorer educational achievement in these children", publisher = "Univerzitet u Beogradu - Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju", journal = "Specijalna edukacija i rehabilitacija", title = "Ortografske kompetencije i fonološka svesnost dece sa razvojnim poremećajem koordinacije, Orthographic competencies and phonological awareness in children with developmental coordination disorder", pages = "183-171", number = "3", volume = "20", doi = "10.5937/specedreh20-33182" }
Janjić, J., Nikolić, S.,& Ilić-Stošović, D.. (2021). Ortografske kompetencije i fonološka svesnost dece sa razvojnim poremećajem koordinacije. in Specijalna edukacija i rehabilitacija Univerzitet u Beogradu - Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju., 20(3), 171-183. https://doi.org/10.5937/specedreh20-33182
Janjić J, Nikolić S, Ilić-Stošović D. Ortografske kompetencije i fonološka svesnost dece sa razvojnim poremećajem koordinacije. in Specijalna edukacija i rehabilitacija. 2021;20(3):171-183. doi:10.5937/specedreh20-33182 .
Janjić, Jovana, Nikolić, Snežana, Ilić-Stošović, Danijela, "Ortografske kompetencije i fonološka svesnost dece sa razvojnim poremećajem koordinacije" in Specijalna edukacija i rehabilitacija, 20, no. 3 (2021):171-183, https://doi.org/10.5937/specedreh20-33182 . .