Verbalne asocijacije kod emotivno obojenih reči
Verbal associations emotionally colored words
Abstract
Asocijacije reči predstavljaju važan izvor podataka za proučavanja u raznim naučnim oblastima pa samim tim i za proučavanje emocionalnog izraza jer podrazumevaju pojavu kad god je jedna reč izrečena ili pomišljena, druge reči se javljaju istovremeno u svesti govornika ili slušaoca.
Predmet istraživanja su one slobodne asocijacije reči koje su nasta- le kao reakcija na one reči– stimuluse koje su emotivno obojene ili već u samom nazivu predstavljaju neku emocije. Cilj našeg istraživanja je ispi- tati karakteristike reakcija na reči koje u sebi sadrže one emocionalne kategorije koje su svakodnevno prisutne u svesti dece i razlike u osobeno- stima verbalnih asocijacija između dve grupe ispitanika.
Uzorak je činilo 100 dece predškolskog uzrasta sa razvojnom disfazi- jom (Eksperimentalna grupa) i 200 dece sa normalnim govorno-jezičkim raz- vojem (Kontrolna grupa). Kao merni instrument korišćen je Test asocija- cija autora Nataše D. Čabarkape koji se sastoji iz 40 reči stimulusa. Iz testa ...je izdvojeno 6 emotivno obojenih reči koje su služile kao stimulus za davanje slobodih asocijacija( mama, tata, ljubav, voleti, ljut, tužan).
Poređenje rezultata kontrolne i eksperimentalne grupe pokazalo je da se te dve grupe međusobno značajno razlikuju u svim ispitivanim segmenti- ma. Deca normalnog govorno-jezičkog razvoja daju značajno veći broj slobod- nih asocijacija i kod njih su prisutniji odgovori tipa fraze i prave asoci- jacije, dok je deci sa razvojnom disfazijom za svaku asociranu reč potrebno značajno više vremena da daju odgovor i kod njih su zastupljeniji omisija, eholalija i aocijacije tipa suprotnosti.
Association words are an important source of data for research in
various scientific fields and therefore the study of emotional expressions
since there is occurrence whenever a word pronounced or thoughtful, the
other words occurring simultaneously in the mind of the speaker or the
listener.
Case studies have free association of words that emerged as a reaction to
one-word stimuli that are emotionally colored or already in the title represent
an emotion. The aim of our study was to examine the characteristics of the
response to words that contain those emotional categories that are daily
present in the minds of children and differences in the characteristics of
verbal associations between the two groups.
The sample consisted of 100 preschool children with developmental
dysphasia (experimental group) and 200 children with normal speech and
language development (control group). As a measuring instrument was
used to test associations by Natasha D. Cabarkapa consisting of 40... words of
the stimulus. From the test has been allocated 6 emotionally colored words
that served as a stimulus for giving-release association (mom, dad, love,
love, angry, sad).
Comparison of the control and experimental groups showed that the
two groups differ significantly in all examined segments. Children with
normal speech and language development provide a significantly higher
number of free association with them are present answers type phrases
and make the association, while children with developmental dysphasia
associated with each word takes significantly more time to respond to them
and they respond omission type, echolalia and association of the contrary
Keywords:
slobodne asocijacije reči / emotivno obojene reči / deca sa razvojnom disfazijom / deca sa normalnim govorno-jezičkim razvojem / free associations of words / emotional expression / dysphasic children / children with normal speech–language developmentSource:
Beogradska defektološka škola, 2013, 19, 3, 529-540Publisher:
- Drustvo defektologa Srbije
- Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju (ICF)
Collections
Institution/Community
rFASPERTY - JOUR AU - Čabarkapa, Nataša AU - Maksimović, Slavica AU - Fatić, Saška PY - 2013 UR - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/3710 AB - Asocijacije reči predstavljaju važan izvor podataka za proučavanja u raznim naučnim oblastima pa samim tim i za proučavanje emocionalnog izraza jer podrazumevaju pojavu kad god je jedna reč izrečena ili pomišljena, druge reči se javljaju istovremeno u svesti govornika ili slušaoca. Predmet istraživanja su one slobodne asocijacije reči koje su nasta- le kao reakcija na one reči– stimuluse koje su emotivno obojene ili već u samom nazivu predstavljaju neku emocije. Cilj našeg istraživanja je ispi- tati karakteristike reakcija na reči koje u sebi sadrže one emocionalne kategorije koje su svakodnevno prisutne u svesti dece i razlike u osobeno- stima verbalnih asocijacija između dve grupe ispitanika. Uzorak je činilo 100 dece predškolskog uzrasta sa razvojnom disfazi- jom (Eksperimentalna grupa) i 200 dece sa normalnim govorno-jezičkim raz- vojem (Kontrolna grupa). Kao merni instrument korišćen je Test asocija- cija autora Nataše D. Čabarkape koji se sastoji iz 40 reči stimulusa. Iz testa je izdvojeno 6 emotivno obojenih reči koje su služile kao stimulus za davanje slobodih asocijacija( mama, tata, ljubav, voleti, ljut, tužan). Poređenje rezultata kontrolne i eksperimentalne grupe pokazalo je da se te dve grupe međusobno značajno razlikuju u svim ispitivanim segmenti- ma. Deca normalnog govorno-jezičkog razvoja daju značajno veći broj slobod- nih asocijacija i kod njih su prisutniji odgovori tipa fraze i prave asoci- jacije, dok je deci sa razvojnom disfazijom za svaku asociranu reč potrebno značajno više vremena da daju odgovor i kod njih su zastupljeniji omisija, eholalija i aocijacije tipa suprotnosti. AB - Association words are an important source of data for research in various scientific fields and therefore the study of emotional expressions since there is occurrence whenever a word pronounced or thoughtful, the other words occurring simultaneously in the mind of the speaker or the listener. Case studies have free association of words that emerged as a reaction to one-word stimuli that are emotionally colored or already in the title represent an emotion. The aim of our study was to examine the characteristics of the response to words that contain those emotional categories that are daily present in the minds of children and differences in the characteristics of verbal associations between the two groups. The sample consisted of 100 preschool children with developmental dysphasia (experimental group) and 200 children with normal speech and language development (control group). As a measuring instrument was used to test associations by Natasha D. Cabarkapa consisting of 40 words of the stimulus. From the test has been allocated 6 emotionally colored words that served as a stimulus for giving-release association (mom, dad, love, love, angry, sad). Comparison of the control and experimental groups showed that the two groups differ significantly in all examined segments. Children with normal speech and language development provide a significantly higher number of free association with them are present answers type phrases and make the association, while children with developmental dysphasia associated with each word takes significantly more time to respond to them and they respond omission type, echolalia and association of the contrary PB - Drustvo defektologa Srbije PB - Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju (ICF) T2 - Beogradska defektološka škola T1 - Verbalne asocijacije kod emotivno obojenih reči T1 - Verbal associations emotionally colored words EP - 540 IS - 3 SP - 529 VL - 19 UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3710 ER -
@article{ author = "Čabarkapa, Nataša and Maksimović, Slavica and Fatić, Saška", year = "2013", abstract = "Asocijacije reči predstavljaju važan izvor podataka za proučavanja u raznim naučnim oblastima pa samim tim i za proučavanje emocionalnog izraza jer podrazumevaju pojavu kad god je jedna reč izrečena ili pomišljena, druge reči se javljaju istovremeno u svesti govornika ili slušaoca. Predmet istraživanja su one slobodne asocijacije reči koje su nasta- le kao reakcija na one reči– stimuluse koje su emotivno obojene ili već u samom nazivu predstavljaju neku emocije. Cilj našeg istraživanja je ispi- tati karakteristike reakcija na reči koje u sebi sadrže one emocionalne kategorije koje su svakodnevno prisutne u svesti dece i razlike u osobeno- stima verbalnih asocijacija između dve grupe ispitanika. Uzorak je činilo 100 dece predškolskog uzrasta sa razvojnom disfazi- jom (Eksperimentalna grupa) i 200 dece sa normalnim govorno-jezičkim raz- vojem (Kontrolna grupa). Kao merni instrument korišćen je Test asocija- cija autora Nataše D. Čabarkape koji se sastoji iz 40 reči stimulusa. Iz testa je izdvojeno 6 emotivno obojenih reči koje su služile kao stimulus za davanje slobodih asocijacija( mama, tata, ljubav, voleti, ljut, tužan). Poređenje rezultata kontrolne i eksperimentalne grupe pokazalo je da se te dve grupe međusobno značajno razlikuju u svim ispitivanim segmenti- ma. Deca normalnog govorno-jezičkog razvoja daju značajno veći broj slobod- nih asocijacija i kod njih su prisutniji odgovori tipa fraze i prave asoci- jacije, dok je deci sa razvojnom disfazijom za svaku asociranu reč potrebno značajno više vremena da daju odgovor i kod njih su zastupljeniji omisija, eholalija i aocijacije tipa suprotnosti., Association words are an important source of data for research in various scientific fields and therefore the study of emotional expressions since there is occurrence whenever a word pronounced or thoughtful, the other words occurring simultaneously in the mind of the speaker or the listener. Case studies have free association of words that emerged as a reaction to one-word stimuli that are emotionally colored or already in the title represent an emotion. The aim of our study was to examine the characteristics of the response to words that contain those emotional categories that are daily present in the minds of children and differences in the characteristics of verbal associations between the two groups. The sample consisted of 100 preschool children with developmental dysphasia (experimental group) and 200 children with normal speech and language development (control group). As a measuring instrument was used to test associations by Natasha D. Cabarkapa consisting of 40 words of the stimulus. From the test has been allocated 6 emotionally colored words that served as a stimulus for giving-release association (mom, dad, love, love, angry, sad). Comparison of the control and experimental groups showed that the two groups differ significantly in all examined segments. Children with normal speech and language development provide a significantly higher number of free association with them are present answers type phrases and make the association, while children with developmental dysphasia associated with each word takes significantly more time to respond to them and they respond omission type, echolalia and association of the contrary", publisher = "Drustvo defektologa Srbije, Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju (ICF)", journal = "Beogradska defektološka škola", title = "Verbalne asocijacije kod emotivno obojenih reči, Verbal associations emotionally colored words", pages = "540-529", number = "3", volume = "19", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3710" }
Čabarkapa, N., Maksimović, S.,& Fatić, S.. (2013). Verbalne asocijacije kod emotivno obojenih reči. in Beogradska defektološka škola Drustvo defektologa Srbije., 19(3), 529-540. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3710
Čabarkapa N, Maksimović S, Fatić S. Verbalne asocijacije kod emotivno obojenih reči. in Beogradska defektološka škola. 2013;19(3):529-540. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3710 .
Čabarkapa, Nataša, Maksimović, Slavica, Fatić, Saška, "Verbalne asocijacije kod emotivno obojenih reči" in Beogradska defektološka škola, 19, no. 3 (2013):529-540, https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3710 .