Komunikaciono-pragmatske sposobnosti kod osoba sa intelektualnom ometenošću i pridruženim psihijatrijskim poremećajima – pregled istraživanja
Communication-pragmatic abilities in persons with Intellectual disability and associated psychiatric Disorders – a research review
Апстракт
Intelektualna ometenost je neretko praćena pridruženim psihijatrijskim poremećajima.
Prisustvo psihijatrijske simptomatologije nepovoljno utiče na
svakodnevno funkcionisanje osoba sa intelektualnom ometenošću.
Pragmatska sposobnost je sačinjena od nekoliko različitih veština koje omogućavaju
osobi da integriše informacije tokom konverzacije, kao i da prati
mentalna stanja sagovornika.
Cilj ovog rada je da se pregledom literature izdvoje i analiziraju studije u
kojima su izučavane komunikaciono-pragmatske sposobnosti osoba sa intelektualnom
ometenošću i pridruženim psihijatrijskim smetnjama.
Pri pregledu literature korišćen je servis Konzorcijuma biblioteka Srbije za
objedinjenu nabavku – KOBSON, kao i Google Scholar Advanced Search.
Dobijeni rezultati pokazuju da osobe sa intelektuanom ometenošću i pridruženim
psihijatrijskim stanjima ispoljavaju izraženije deficite u lingvističkim,
paralingvističkim, kao i konverzacionim aspektima pragmatike u poređenju
sa osobama sa int...elektualnom ometenošću bez pridruženih smetnji.
U skladu sa navedenim nalazima, a u cilju planiranja adekvatnog komunikaciono-
pragmatskog tretmana, neophodno je uzeti u obzir sve specifičnosti osoba sa intelektualnom ometenošću, uključujući i njihovu sklonost ka ispoljavanju
određenih psihijatrijskih stanja.
Intellectual disability is often accompanied by associated psychiatric
disorders. The presence of psychiatric symptomatology adversely affects daily
functioning of persons with intellectual disability.
The pragmatic ability is composed of several different skills that enable a
person to integrate information during the conversation, as well as to monitor
the mental state of the interlocutor.
The aim of this paper is to review and analyze the studies in which the
communication-pragmatic abilities of persons with intellectual disability and
associated psychiatric disorders have been surveyed.
The Serbian Library Consortium for Coordinated Acquisition – KoBSON,
as well as Google Scholar Advanced Search were used when reviewing the
literature.
The results obtained show that people with intellectual disability and
associated psychiatric conditions exhibit more pronounced deficits in linguistic,
paralinguistic, and conversational aspects of pragmatic compared to those with
int...ellectual disabilities without associated disorders.
In accordance with the above findings, and in order to plan an adequate
communication-pragmatic treatment, it is necessary to take into account all the
specificities of persons with intellectual disability, including their tendency to
manifest certain psychiatric conditions.
Кључне речи:
pragmatika / dualne dijagnoze / intelektualna ometenost / pragmatic / dual diagnoses / intellectual disabilityИзвор:
Beogradska defektološka škola, 2019, 25, 1, 71-84Издавач:
- Drustvo defektologa Srbije
- Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju (ICF)
Финансирање / пројекти:
- Социјална партиципација особа са интелектуалном ометеношћу (RS-MESTD-Basic Research (BR or ON)-179017)
Институција/група
rFASPERTY - JOUR AU - Đorđević, Mirjana AU - Glumbić, Nenad AU - Brojčin, Branislav PY - 2019 UR - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/3605 AB - Intelektualna ometenost je neretko praćena pridruženim psihijatrijskim poremećajima. Prisustvo psihijatrijske simptomatologije nepovoljno utiče na svakodnevno funkcionisanje osoba sa intelektualnom ometenošću. Pragmatska sposobnost je sačinjena od nekoliko različitih veština koje omogućavaju osobi da integriše informacije tokom konverzacije, kao i da prati mentalna stanja sagovornika. Cilj ovog rada je da se pregledom literature izdvoje i analiziraju studije u kojima su izučavane komunikaciono-pragmatske sposobnosti osoba sa intelektualnom ometenošću i pridruženim psihijatrijskim smetnjama. Pri pregledu literature korišćen je servis Konzorcijuma biblioteka Srbije za objedinjenu nabavku – KOBSON, kao i Google Scholar Advanced Search. Dobijeni rezultati pokazuju da osobe sa intelektuanom ometenošću i pridruženim psihijatrijskim stanjima ispoljavaju izraženije deficite u lingvističkim, paralingvističkim, kao i konverzacionim aspektima pragmatike u poređenju sa osobama sa intelektualnom ometenošću bez pridruženih smetnji. U skladu sa navedenim nalazima, a u cilju planiranja adekvatnog komunikaciono- pragmatskog tretmana, neophodno je uzeti u obzir sve specifičnosti osoba sa intelektualnom ometenošću, uključujući i njihovu sklonost ka ispoljavanju određenih psihijatrijskih stanja. AB - Intellectual disability is often accompanied by associated psychiatric disorders. The presence of psychiatric symptomatology adversely affects daily functioning of persons with intellectual disability. The pragmatic ability is composed of several different skills that enable a person to integrate information during the conversation, as well as to monitor the mental state of the interlocutor. The aim of this paper is to review and analyze the studies in which the communication-pragmatic abilities of persons with intellectual disability and associated psychiatric disorders have been surveyed. The Serbian Library Consortium for Coordinated Acquisition – KoBSON, as well as Google Scholar Advanced Search were used when reviewing the literature. The results obtained show that people with intellectual disability and associated psychiatric conditions exhibit more pronounced deficits in linguistic, paralinguistic, and conversational aspects of pragmatic compared to those with intellectual disabilities without associated disorders. In accordance with the above findings, and in order to plan an adequate communication-pragmatic treatment, it is necessary to take into account all the specificities of persons with intellectual disability, including their tendency to manifest certain psychiatric conditions. PB - Drustvo defektologa Srbije PB - Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju (ICF) T2 - Beogradska defektološka škola T1 - Komunikaciono-pragmatske sposobnosti kod osoba sa intelektualnom ometenošću i pridruženim psihijatrijskim poremećajima – pregled istraživanja T1 - Communication-pragmatic abilities in persons with Intellectual disability and associated psychiatric Disorders – a research review EP - 84 IS - 1 SP - 71 VL - 25 UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3605 ER -
@article{ author = "Đorđević, Mirjana and Glumbić, Nenad and Brojčin, Branislav", year = "2019", abstract = "Intelektualna ometenost je neretko praćena pridruženim psihijatrijskim poremećajima. Prisustvo psihijatrijske simptomatologije nepovoljno utiče na svakodnevno funkcionisanje osoba sa intelektualnom ometenošću. Pragmatska sposobnost je sačinjena od nekoliko različitih veština koje omogućavaju osobi da integriše informacije tokom konverzacije, kao i da prati mentalna stanja sagovornika. Cilj ovog rada je da se pregledom literature izdvoje i analiziraju studije u kojima su izučavane komunikaciono-pragmatske sposobnosti osoba sa intelektualnom ometenošću i pridruženim psihijatrijskim smetnjama. Pri pregledu literature korišćen je servis Konzorcijuma biblioteka Srbije za objedinjenu nabavku – KOBSON, kao i Google Scholar Advanced Search. Dobijeni rezultati pokazuju da osobe sa intelektuanom ometenošću i pridruženim psihijatrijskim stanjima ispoljavaju izraženije deficite u lingvističkim, paralingvističkim, kao i konverzacionim aspektima pragmatike u poređenju sa osobama sa intelektualnom ometenošću bez pridruženih smetnji. U skladu sa navedenim nalazima, a u cilju planiranja adekvatnog komunikaciono- pragmatskog tretmana, neophodno je uzeti u obzir sve specifičnosti osoba sa intelektualnom ometenošću, uključujući i njihovu sklonost ka ispoljavanju određenih psihijatrijskih stanja., Intellectual disability is often accompanied by associated psychiatric disorders. The presence of psychiatric symptomatology adversely affects daily functioning of persons with intellectual disability. The pragmatic ability is composed of several different skills that enable a person to integrate information during the conversation, as well as to monitor the mental state of the interlocutor. The aim of this paper is to review and analyze the studies in which the communication-pragmatic abilities of persons with intellectual disability and associated psychiatric disorders have been surveyed. The Serbian Library Consortium for Coordinated Acquisition – KoBSON, as well as Google Scholar Advanced Search were used when reviewing the literature. The results obtained show that people with intellectual disability and associated psychiatric conditions exhibit more pronounced deficits in linguistic, paralinguistic, and conversational aspects of pragmatic compared to those with intellectual disabilities without associated disorders. In accordance with the above findings, and in order to plan an adequate communication-pragmatic treatment, it is necessary to take into account all the specificities of persons with intellectual disability, including their tendency to manifest certain psychiatric conditions.", publisher = "Drustvo defektologa Srbije, Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju (ICF)", journal = "Beogradska defektološka škola", title = "Komunikaciono-pragmatske sposobnosti kod osoba sa intelektualnom ometenošću i pridruženim psihijatrijskim poremećajima – pregled istraživanja, Communication-pragmatic abilities in persons with Intellectual disability and associated psychiatric Disorders – a research review", pages = "84-71", number = "1", volume = "25", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3605" }
Đorđević, M., Glumbić, N.,& Brojčin, B.. (2019). Komunikaciono-pragmatske sposobnosti kod osoba sa intelektualnom ometenošću i pridruženim psihijatrijskim poremećajima – pregled istraživanja. in Beogradska defektološka škola Drustvo defektologa Srbije., 25(1), 71-84. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3605
Đorđević M, Glumbić N, Brojčin B. Komunikaciono-pragmatske sposobnosti kod osoba sa intelektualnom ometenošću i pridruženim psihijatrijskim poremećajima – pregled istraživanja. in Beogradska defektološka škola. 2019;25(1):71-84. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3605 .
Đorđević, Mirjana, Glumbić, Nenad, Brojčin, Branislav, "Komunikaciono-pragmatske sposobnosti kod osoba sa intelektualnom ometenošću i pridruženim psihijatrijskim poremećajima – pregled istraživanja" in Beogradska defektološka škola, 25, no. 1 (2019):71-84, https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3605 .