Претраживање
Приказ резултата 1-10 од 19
Prozodijska obeležja pragmatskih sposobnosti kod odraslih osoba sa intelektualnom ometenošću / Prosodic features of pragmatic abilities in adults with intellectual disabilities
(Drustvo defektologa SrbijeUniverzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation, 2021)
Osobe sa intelektualnom ometenošću imaju snižene socio-komunikacione
kompetencije. U odnosu na ostale pragmatske sposobnosti, oblast prozodije,
kao segmenta paralingvistike, kod osoba sa intelektualnom ometenošću manje ...
Vršnjački posredovane intervencije kod učenika sa intelektualnom ometenošću i/ili poremećajem iz spektra autizma / Peer-mediated interventions in students with intellectual disability and/or autism spectrum disorder
(Drustvo defektologa SrbijeUniverzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation, 2022)
Vršnjački posredovane intervencije se primenjuju u radu sa učenicima sa intelektualnom
ometenošću (IO) i/ili poremećajem iz spektra autizma (PSA),
kako bi se poboljšalo socijalno funkcionisanje i akademsko postignuće ...
Komunikacijski profili dece Sa autističkim spektrom poremećaja: socio-kognitivne komponente zajedničke pažnje / Communication profiles of children With autistic spectrum disorder: social and Cogntive components of joint attention
(Drustvo defektologa SrbijeUniverzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju (ICF), 2014)
Rad predstavlja teorijsku analizu ranih oblika komunikacijskih de- ficita na populaciji dece sa autističkim spektrom poremećaja (u daljem tekstu ASP). Komunikacijski deficit, kao što je odsustvo ili kašnje- nje u razvoju ...
Error types in interpretation of primary emotions in adults with intellectual disabilities and dual diagnosis / Tipovi grešaka u tumačenju primarnih emocija kod odraslih osoba sa intelektualnom ometenošću i dualnim dijagnozama
(Univerzitet u Beogradu - Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju, Beograd, 2016)
Bearing in mind that the wrong identification and interpretation of emotional expressions are associated with problems in social behavior, the aim of this study is to determine the most common errors that occur in identifying ...
Two-component aggression model of the reactive-proactive aggression questionnaire / Dvokomponentni model agresivnog ponašanja skale za procenu reaktivne i proaktivne agresije
(Univerzitet u Beogradu - Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju, Beograd, 2014)
Despite the fact that contemporary research studies indicate that reactive and proactive aggression have different causes and consequences a debate regarding the validity of the distinction between these types of aggressive ...
Non-verbal strategies in adolescents with mental development difficulties / Neverbalne strategije planiranja kod adolescenata sa teškoćama u mentalnom razvoju
(Univerzitet u Beogradu - Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju, Beograd, 2017)
The aim of this research is to determine relationship between level of intellectual abilities and use of non-verbal strategies in adolescents with mental development difficulties. The sample consisted of 50 adolescents ...
Sociometric status of students with intellectual disabilities in a regular educational environment / Sociometrijski status učenika sa intelektualnom ometenošću u redovnom obrazovnom okruženju
(Univerzitet u Beogradu - Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju, Beograd, 2016)
Providing more opportunities for the establishing of social relations with peers who develop in a typical manner represents one of the parents' major motives for the inclusion of children with disabilities into the regular ...
Assessment of cognitive, perceptual and motor abilities in persons with intelectual disability during the vocational rehabilitation process / Procena kognitivnih, perceptivnih i motoričkih sposobnosti osoba sa intelektualnom ometenošću u procesu profesionalne rehabilitacije
(Univerzitet u Beogradu - Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju, BeogradDruštvo defektologa Srbije, 2011)
Vocational assessment is aimed towards determining an individual's functional strengths and weaknesses, identification of psychosocial, academic and socioeconomic factors which could, in interaction with disability, influence ...
Professional orientation of students with intellectual disability / Profesionalna orijentacija učenika sa intelektualnom ometenošću
(Univerzitet u Beogradu - Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju, BeogradDruštvo defektologa Srbije, 2011)
Professional orientation of people with intellectual disabilities realizes its phases during one-year vocational training. It is a transition period of schooling, specifically designed for high school teaching system ...
Intellectual disability and visual impairment / Intelektualna ometenost i oštećenje vida
(Univerzitet u Beogradu - Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju, BeogradDruštvo defektologa Srbije, 2011)
Children with intellectual disability show different degrees of delay in the social field, in the field of communication and physical development. Very often they have additional auditory and visual impairment. These ...