Produkcija osnovnih glagolskih vremena kod dece sa kohlearnim implantom
Production of verb tenses in children with cochlear implants
Article (Published version)
Metadata
Show full item recordAbstract
Produkcija osnovnih glagolskih vremena dovodi do kvalitetnijeg
razvoja jezika dece sa kohlearnim implantom. Cilj rada je da se ispita
usvojenost glagolskih vremena kod ove grupe dece. Uzorak je činilo 60
ispitanika uzrasta od 9 do 15 godina, prosečnih intelektualnih sposobnosti.
Ispitivana grupa je bila sačinjena od 30 ispitanika sa kohlearnim
implantom, bez dodatnih smetnji u razvoju. Kontrolna grupa je obuhvatala
30 ispitanika tipičnog govorno-jezičkog razvoja i očuvanog sluha.
Za procenu produkcije osnovnih glagolskih vremena korišćen je test
„Korpus za procenu upotrebe osnovnih glagolskih vremena” (Dimić,
2003). Između dece sa kohlearnim implantom i čujuće dece dobijena je
signifikantna razlika u upotrebi prezenta (t=-4,385; p<0,001), perfekta
(t=-4,650; p<0,001), i futura I (t=-4,269; p<0,001). Takođe, postojala je
statistički značajna razlika u upotrebi nepravilnog glagola „ići” za perfekat
i futur I (t=3,958; p<0,001), kao i u upotrebi osnovnih glagolskih
vremena u... rečenicama sa dva ili tri različita glagolska oblika (prezent
i perfekat, t=-5,806; p<0,001). Pravilna upotreba prezenta dobijena je
kod 70% dece sa kohlearnim implantom, perfekta kod 53%, a futura I
kod 23%. Deca sa kohlearnim implantom i posle višegodišnje re/habilitacije
ne dostižu gramatički razvoj čujuće dece.
The production of verb tenses leads to better language development
of children with cochlear implants. The aim of this study was to assess
the acquisition of verb tenses in children with cochlear implants. The
sample included 60 children, aged from 9 to 15, with average intellectual
abilities. The study group consisted of 30 patients with cochlear
implants, with no additional disabilities. The control group consisted of
30 subjects with typical speech – language development and preserved
hearing. The acquisition of basic tenses was assessed by “Corpus for the
Assessment of the Use of Tenses” (Dimić, 2003). Significant statistical
differences were found in the use of the present tense in children with
cochlear implants and hearing children (t=-4.385; p<0.001) as well as
in the use of the past tense (t=-4.650; p<0.001), and the future tense
(t=-4.269; p<0.001). There was also a significant difference in the use of
irregular verb “go” (t=-3.958; p<0.001), as well as in the co...mbination of
the present and the past tense (t=-5.806; p<0.001). The present tense was
used correctly by most children with cochlear implants (70%), followed
by the past tense (53%), and finally the future tense (23%). Children with
cochlear implants, even after several years of re/habilitation, do not
reach the grammatical development of children with normal hearing.
Keywords:
gluvoća / jezik / gramatika / lični glagolski oblici / deafness / language / grammar / verb formsSource:
Specijalna edukacija i rehabilitacija, 2016, 15, 4, 437-458Publisher:
- Univerzitet u Beogradu - Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju
Collections
Institution/Community
rFASPERTY - JOUR AU - Sokolovac, Ivana AU - Slavnić, Svetlana AU - Škrbić, Renata AU - Lemajić - Komazec, Slobodanka PY - 2016 UR - https://www.casopis.fasper.bg.ac.rs/ UR - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/3378 AB - Produkcija osnovnih glagolskih vremena dovodi do kvalitetnijeg razvoja jezika dece sa kohlearnim implantom. Cilj rada je da se ispita usvojenost glagolskih vremena kod ove grupe dece. Uzorak je činilo 60 ispitanika uzrasta od 9 do 15 godina, prosečnih intelektualnih sposobnosti. Ispitivana grupa je bila sačinjena od 30 ispitanika sa kohlearnim implantom, bez dodatnih smetnji u razvoju. Kontrolna grupa je obuhvatala 30 ispitanika tipičnog govorno-jezičkog razvoja i očuvanog sluha. Za procenu produkcije osnovnih glagolskih vremena korišćen je test „Korpus za procenu upotrebe osnovnih glagolskih vremena” (Dimić, 2003). Između dece sa kohlearnim implantom i čujuće dece dobijena je signifikantna razlika u upotrebi prezenta (t=-4,385; p<0,001), perfekta (t=-4,650; p<0,001), i futura I (t=-4,269; p<0,001). Takođe, postojala je statistički značajna razlika u upotrebi nepravilnog glagola „ići” za perfekat i futur I (t=3,958; p<0,001), kao i u upotrebi osnovnih glagolskih vremena u rečenicama sa dva ili tri različita glagolska oblika (prezent i perfekat, t=-5,806; p<0,001). Pravilna upotreba prezenta dobijena je kod 70% dece sa kohlearnim implantom, perfekta kod 53%, a futura I kod 23%. Deca sa kohlearnim implantom i posle višegodišnje re/habilitacije ne dostižu gramatički razvoj čujuće dece. AB - The production of verb tenses leads to better language development of children with cochlear implants. The aim of this study was to assess the acquisition of verb tenses in children with cochlear implants. The sample included 60 children, aged from 9 to 15, with average intellectual abilities. The study group consisted of 30 patients with cochlear implants, with no additional disabilities. The control group consisted of 30 subjects with typical speech – language development and preserved hearing. The acquisition of basic tenses was assessed by “Corpus for the Assessment of the Use of Tenses” (Dimić, 2003). Significant statistical differences were found in the use of the present tense in children with cochlear implants and hearing children (t=-4.385; p<0.001) as well as in the use of the past tense (t=-4.650; p<0.001), and the future tense (t=-4.269; p<0.001). There was also a significant difference in the use of irregular verb “go” (t=-3.958; p<0.001), as well as in the combination of the present and the past tense (t=-5.806; p<0.001). The present tense was used correctly by most children with cochlear implants (70%), followed by the past tense (53%), and finally the future tense (23%). Children with cochlear implants, even after several years of re/habilitation, do not reach the grammatical development of children with normal hearing. PB - Univerzitet u Beogradu - Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju T2 - Specijalna edukacija i rehabilitacija T1 - Produkcija osnovnih glagolskih vremena kod dece sa kohlearnim implantom T1 - Production of verb tenses in children with cochlear implants EP - 458 IS - 4 SP - 437 VL - 15 DO - 10.5937/specedreh15-11309 ER -
@article{ author = "Sokolovac, Ivana and Slavnić, Svetlana and Škrbić, Renata and Lemajić - Komazec, Slobodanka", year = "2016", abstract = "Produkcija osnovnih glagolskih vremena dovodi do kvalitetnijeg razvoja jezika dece sa kohlearnim implantom. Cilj rada je da se ispita usvojenost glagolskih vremena kod ove grupe dece. Uzorak je činilo 60 ispitanika uzrasta od 9 do 15 godina, prosečnih intelektualnih sposobnosti. Ispitivana grupa je bila sačinjena od 30 ispitanika sa kohlearnim implantom, bez dodatnih smetnji u razvoju. Kontrolna grupa je obuhvatala 30 ispitanika tipičnog govorno-jezičkog razvoja i očuvanog sluha. Za procenu produkcije osnovnih glagolskih vremena korišćen je test „Korpus za procenu upotrebe osnovnih glagolskih vremena” (Dimić, 2003). Između dece sa kohlearnim implantom i čujuće dece dobijena je signifikantna razlika u upotrebi prezenta (t=-4,385; p<0,001), perfekta (t=-4,650; p<0,001), i futura I (t=-4,269; p<0,001). Takođe, postojala je statistički značajna razlika u upotrebi nepravilnog glagola „ići” za perfekat i futur I (t=3,958; p<0,001), kao i u upotrebi osnovnih glagolskih vremena u rečenicama sa dva ili tri različita glagolska oblika (prezent i perfekat, t=-5,806; p<0,001). Pravilna upotreba prezenta dobijena je kod 70% dece sa kohlearnim implantom, perfekta kod 53%, a futura I kod 23%. Deca sa kohlearnim implantom i posle višegodišnje re/habilitacije ne dostižu gramatički razvoj čujuće dece., The production of verb tenses leads to better language development of children with cochlear implants. The aim of this study was to assess the acquisition of verb tenses in children with cochlear implants. The sample included 60 children, aged from 9 to 15, with average intellectual abilities. The study group consisted of 30 patients with cochlear implants, with no additional disabilities. The control group consisted of 30 subjects with typical speech – language development and preserved hearing. The acquisition of basic tenses was assessed by “Corpus for the Assessment of the Use of Tenses” (Dimić, 2003). Significant statistical differences were found in the use of the present tense in children with cochlear implants and hearing children (t=-4.385; p<0.001) as well as in the use of the past tense (t=-4.650; p<0.001), and the future tense (t=-4.269; p<0.001). There was also a significant difference in the use of irregular verb “go” (t=-3.958; p<0.001), as well as in the combination of the present and the past tense (t=-5.806; p<0.001). The present tense was used correctly by most children with cochlear implants (70%), followed by the past tense (53%), and finally the future tense (23%). Children with cochlear implants, even after several years of re/habilitation, do not reach the grammatical development of children with normal hearing.", publisher = "Univerzitet u Beogradu - Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju", journal = "Specijalna edukacija i rehabilitacija", title = "Produkcija osnovnih glagolskih vremena kod dece sa kohlearnim implantom, Production of verb tenses in children with cochlear implants", pages = "458-437", number = "4", volume = "15", doi = "10.5937/specedreh15-11309" }
Sokolovac, I., Slavnić, S., Škrbić, R.,& Lemajić - Komazec, S.. (2016). Produkcija osnovnih glagolskih vremena kod dece sa kohlearnim implantom. in Specijalna edukacija i rehabilitacija Univerzitet u Beogradu - Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju., 15(4), 437-458. https://doi.org/10.5937/specedreh15-11309
Sokolovac I, Slavnić S, Škrbić R, Lemajić - Komazec S. Produkcija osnovnih glagolskih vremena kod dece sa kohlearnim implantom. in Specijalna edukacija i rehabilitacija. 2016;15(4):437-458. doi:10.5937/specedreh15-11309 .
Sokolovac, Ivana, Slavnić, Svetlana, Škrbić, Renata, Lemajić - Komazec, Slobodanka, "Produkcija osnovnih glagolskih vremena kod dece sa kohlearnim implantom" in Specijalna edukacija i rehabilitacija, 15, no. 4 (2016):437-458, https://doi.org/10.5937/specedreh15-11309 . .