Vizuomotorna integracija kod dece sa i bez smetnji u razvoju
Visual-motor integration in children with and without Developmental disorders
Само за регистроване кориснике
2021
Конференцијски прилог (Објављена верзија)
Метаподаци
Приказ свих података о документуАпстракт
Vizuomotorna integracija je složeni proces koji nastaje spajanjem motoričkog izlaza
i vizuelnog ulaza, odnosno to je sposobnost povezivanja pokreta oka i ruke sa vizuelnim
informacijama. Deca sa problemima vizuomotorne integracije mogu da imaju teškoće sa
motoričkim aktivnostima koje zahtevaju vizuelni input i povratnu spregu. Cilj istraživanja je
bio da se proceni vizuomotorna integracija kod dece sa i bez smetnji u razvoju, koja pohađaju
prvi razred osnovne škole. Uzorak istraživanja je formiran od 105 učenika oba pola. Prosečan
uzrast učenika je Mdn = 7,7 godina. U odnosu na tip razvoja bilo je 28,6% učenika tipičnog
razvoja i 71,4% učenika sa smetnjama i poremećajima u razvoju (učenici sa motoričkim
smetnjama i poremećajima, učenici sa senzornim smetnjama i poremećajima i učenici sa
kognitivnim smetnjama i poremećajima). Za procenu vizuomotorne integracije korišćen je
subtest 2, Fina motorička integracija iz baterije testova Bruininks-Oseretsky Test of Motor
Proficiency,... 2nd edition (BOT-2; Bruininks & Bruininks, 2005). U statističkoj obradi podataka
primenjene su mere prebrojavanja, mere centralne tendencije i mere varijabilnosti, a za
utvrđivanje razlike između grupa primenjena je jednofaktorska analiza varijanse sa naknadnim
Post-hoc testovima. Rezultati pokazuju da sve grupe ispitanika ostvaruju niža prosečna
postignuća u odnosu na maksimalno moguće postignuće. Istovremeno, statistički značajna
razlika (p ≤ .05) je otkrivena između ispitanika tipičnog razvoja i svih grupa ispitanika sa
smetnjama u razvoju, dok između grupa ispitanika sa smetnjama u razvoju ta razlika nije na
nivou statističke značajnosti. Ovi rezultati upućuju na značaj i potrebu stimulacije
vizuomotorne integracije, kako kod dece sa smetnjama u razvoju, tako i kod dece tipičnog
razvoja. Ukoliko ova sposobnost ne bude na vreme podvrgnuta preventivno – korektivnim
programima može da utiče na smanjenu fizičku aktivnost i participaciju dece u vršnjačkim
igrama, ali i da ostavi posledice na usvajanje akademskih veština, poput čitanja i pisanja.
Visual-motor integration is a complex process that arises by merging motor output
and visual input. This is the ability that connect eye and hand movements with visual
information. Children with visual-motor integration problems may have difficulty with motor
activities that require visual input and feedback. The aim of the research was to evaluate the
visual-motor integration in children with and without developmental disorders, who attend the
first grade of elementary school. The research sample was formed of 105 participants of both
sexes. The average age of participants was Mdn = 7.7 years. In relation to the type of
development, there were 28.6% of children with typical development and 71.4% of children
with developmental disorders (children with motor, sensory and cognitive disorders). Subtest
2, Fine Motor Integration from the Bruininks-Oseretsky Test of Motor Proficiency, 2nd edition
(BOT-2; Bruininks & Bruininks, 2005) was used to assess visual-motor integration. Cou...nting
measures, measures of central tendency and measures of variability were applied in statistical
data processing, and one-factor analysis of variance with subsequent Post-hoc tests was used
to determine the difference between groups. The results showed that all groups of participants
achieved lower average achievements compared to the maximum possible achievement. At the
same time, a statistically significant difference (p ≤ .05) was detected between participants with
typical development and all groups of participants with developmental disorders, while
between groups of participants with developmental disorders this difference was not at the level
of statistical significance. These results indicate the importance and need to stimulate visualmotor
integration, both in children with developmental disorders and in children of typical
development. If this ability is not subjected to preventive and corrective programs in time, it
can affect the reduced physical activity and participation of children in peer games, but it can
also have consequences for the acquisition of reading and writing skills.
Кључне речи:
vizuelna integracija / motorna integracija / motoričke aktivnosti / akademske veštine / visual integration / motor integration / motor activities / academic skillsИзвор:
Zbornik sažetaka - IV Međunarodne naučne konferencije „Zdravlje, sport, rekreacija”, Beograd, 14.05.2020, 2021, 155-156Издавач:
- Visoka sportska i zdravstvena škola, Toše Jovanovića 11, Beograd
Институција/група
rFASPERTY - CONF AU - Sretenović, Ivana AU - Nedović, Goran AU - Potić, Srećko PY - 2021 UR - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/3350 AB - Vizuomotorna integracija je složeni proces koji nastaje spajanjem motoričkog izlaza i vizuelnog ulaza, odnosno to je sposobnost povezivanja pokreta oka i ruke sa vizuelnim informacijama. Deca sa problemima vizuomotorne integracije mogu da imaju teškoće sa motoričkim aktivnostima koje zahtevaju vizuelni input i povratnu spregu. Cilj istraživanja je bio da se proceni vizuomotorna integracija kod dece sa i bez smetnji u razvoju, koja pohađaju prvi razred osnovne škole. Uzorak istraživanja je formiran od 105 učenika oba pola. Prosečan uzrast učenika je Mdn = 7,7 godina. U odnosu na tip razvoja bilo je 28,6% učenika tipičnog razvoja i 71,4% učenika sa smetnjama i poremećajima u razvoju (učenici sa motoričkim smetnjama i poremećajima, učenici sa senzornim smetnjama i poremećajima i učenici sa kognitivnim smetnjama i poremećajima). Za procenu vizuomotorne integracije korišćen je subtest 2, Fina motorička integracija iz baterije testova Bruininks-Oseretsky Test of Motor Proficiency, 2nd edition (BOT-2; Bruininks & Bruininks, 2005). U statističkoj obradi podataka primenjene su mere prebrojavanja, mere centralne tendencije i mere varijabilnosti, a za utvrđivanje razlike između grupa primenjena je jednofaktorska analiza varijanse sa naknadnim Post-hoc testovima. Rezultati pokazuju da sve grupe ispitanika ostvaruju niža prosečna postignuća u odnosu na maksimalno moguće postignuće. Istovremeno, statistički značajna razlika (p ≤ .05) je otkrivena između ispitanika tipičnog razvoja i svih grupa ispitanika sa smetnjama u razvoju, dok između grupa ispitanika sa smetnjama u razvoju ta razlika nije na nivou statističke značajnosti. Ovi rezultati upućuju na značaj i potrebu stimulacije vizuomotorne integracije, kako kod dece sa smetnjama u razvoju, tako i kod dece tipičnog razvoja. Ukoliko ova sposobnost ne bude na vreme podvrgnuta preventivno – korektivnim programima može da utiče na smanjenu fizičku aktivnost i participaciju dece u vršnjačkim igrama, ali i da ostavi posledice na usvajanje akademskih veština, poput čitanja i pisanja. AB - Visual-motor integration is a complex process that arises by merging motor output and visual input. This is the ability that connect eye and hand movements with visual information. Children with visual-motor integration problems may have difficulty with motor activities that require visual input and feedback. The aim of the research was to evaluate the visual-motor integration in children with and without developmental disorders, who attend the first grade of elementary school. The research sample was formed of 105 participants of both sexes. The average age of participants was Mdn = 7.7 years. In relation to the type of development, there were 28.6% of children with typical development and 71.4% of children with developmental disorders (children with motor, sensory and cognitive disorders). Subtest 2, Fine Motor Integration from the Bruininks-Oseretsky Test of Motor Proficiency, 2nd edition (BOT-2; Bruininks & Bruininks, 2005) was used to assess visual-motor integration. Counting measures, measures of central tendency and measures of variability were applied in statistical data processing, and one-factor analysis of variance with subsequent Post-hoc tests was used to determine the difference between groups. The results showed that all groups of participants achieved lower average achievements compared to the maximum possible achievement. At the same time, a statistically significant difference (p ≤ .05) was detected between participants with typical development and all groups of participants with developmental disorders, while between groups of participants with developmental disorders this difference was not at the level of statistical significance. These results indicate the importance and need to stimulate visualmotor integration, both in children with developmental disorders and in children of typical development. If this ability is not subjected to preventive and corrective programs in time, it can affect the reduced physical activity and participation of children in peer games, but it can also have consequences for the acquisition of reading and writing skills. PB - Visoka sportska i zdravstvena škola, Toše Jovanovića 11, Beograd C3 - Zbornik sažetaka - IV Međunarodne naučne konferencije „Zdravlje, sport, rekreacija”, Beograd, 14.05.2020 C3 - Fourth international scientific conference „ health, sport, recreation“/ Četvrta međunarodna naučna konferencija „ zdravlje, sport, rekreacija“ T1 - Vizuomotorna integracija kod dece sa i bez smetnji u razvoju T1 - Visual-motor integration in children with and without Developmental disorders EP - 156 SP - 155 UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3350 ER -
@conference{ author = "Sretenović, Ivana and Nedović, Goran and Potić, Srećko", year = "2021", abstract = "Vizuomotorna integracija je složeni proces koji nastaje spajanjem motoričkog izlaza i vizuelnog ulaza, odnosno to je sposobnost povezivanja pokreta oka i ruke sa vizuelnim informacijama. Deca sa problemima vizuomotorne integracije mogu da imaju teškoće sa motoričkim aktivnostima koje zahtevaju vizuelni input i povratnu spregu. Cilj istraživanja je bio da se proceni vizuomotorna integracija kod dece sa i bez smetnji u razvoju, koja pohađaju prvi razred osnovne škole. Uzorak istraživanja je formiran od 105 učenika oba pola. Prosečan uzrast učenika je Mdn = 7,7 godina. U odnosu na tip razvoja bilo je 28,6% učenika tipičnog razvoja i 71,4% učenika sa smetnjama i poremećajima u razvoju (učenici sa motoričkim smetnjama i poremećajima, učenici sa senzornim smetnjama i poremećajima i učenici sa kognitivnim smetnjama i poremećajima). Za procenu vizuomotorne integracije korišćen je subtest 2, Fina motorička integracija iz baterije testova Bruininks-Oseretsky Test of Motor Proficiency, 2nd edition (BOT-2; Bruininks & Bruininks, 2005). U statističkoj obradi podataka primenjene su mere prebrojavanja, mere centralne tendencije i mere varijabilnosti, a za utvrđivanje razlike između grupa primenjena je jednofaktorska analiza varijanse sa naknadnim Post-hoc testovima. Rezultati pokazuju da sve grupe ispitanika ostvaruju niža prosečna postignuća u odnosu na maksimalno moguće postignuće. Istovremeno, statistički značajna razlika (p ≤ .05) je otkrivena između ispitanika tipičnog razvoja i svih grupa ispitanika sa smetnjama u razvoju, dok između grupa ispitanika sa smetnjama u razvoju ta razlika nije na nivou statističke značajnosti. Ovi rezultati upućuju na značaj i potrebu stimulacije vizuomotorne integracije, kako kod dece sa smetnjama u razvoju, tako i kod dece tipičnog razvoja. Ukoliko ova sposobnost ne bude na vreme podvrgnuta preventivno – korektivnim programima može da utiče na smanjenu fizičku aktivnost i participaciju dece u vršnjačkim igrama, ali i da ostavi posledice na usvajanje akademskih veština, poput čitanja i pisanja., Visual-motor integration is a complex process that arises by merging motor output and visual input. This is the ability that connect eye and hand movements with visual information. Children with visual-motor integration problems may have difficulty with motor activities that require visual input and feedback. The aim of the research was to evaluate the visual-motor integration in children with and without developmental disorders, who attend the first grade of elementary school. The research sample was formed of 105 participants of both sexes. The average age of participants was Mdn = 7.7 years. In relation to the type of development, there were 28.6% of children with typical development and 71.4% of children with developmental disorders (children with motor, sensory and cognitive disorders). Subtest 2, Fine Motor Integration from the Bruininks-Oseretsky Test of Motor Proficiency, 2nd edition (BOT-2; Bruininks & Bruininks, 2005) was used to assess visual-motor integration. Counting measures, measures of central tendency and measures of variability were applied in statistical data processing, and one-factor analysis of variance with subsequent Post-hoc tests was used to determine the difference between groups. The results showed that all groups of participants achieved lower average achievements compared to the maximum possible achievement. At the same time, a statistically significant difference (p ≤ .05) was detected between participants with typical development and all groups of participants with developmental disorders, while between groups of participants with developmental disorders this difference was not at the level of statistical significance. These results indicate the importance and need to stimulate visualmotor integration, both in children with developmental disorders and in children of typical development. If this ability is not subjected to preventive and corrective programs in time, it can affect the reduced physical activity and participation of children in peer games, but it can also have consequences for the acquisition of reading and writing skills.", publisher = "Visoka sportska i zdravstvena škola, Toše Jovanovića 11, Beograd", journal = "Zbornik sažetaka - IV Međunarodne naučne konferencije „Zdravlje, sport, rekreacija”, Beograd, 14.05.2020, Fourth international scientific conference „ health, sport, recreation“/ Četvrta međunarodna naučna konferencija „ zdravlje, sport, rekreacija“", title = "Vizuomotorna integracija kod dece sa i bez smetnji u razvoju, Visual-motor integration in children with and without Developmental disorders", pages = "156-155", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3350" }
Sretenović, I., Nedović, G.,& Potić, S.. (2021). Vizuomotorna integracija kod dece sa i bez smetnji u razvoju. in Zbornik sažetaka - IV Međunarodne naučne konferencije „Zdravlje, sport, rekreacija”, Beograd, 14.05.2020 Visoka sportska i zdravstvena škola, Toše Jovanovića 11, Beograd., 155-156. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3350
Sretenović I, Nedović G, Potić S. Vizuomotorna integracija kod dece sa i bez smetnji u razvoju. in Zbornik sažetaka - IV Međunarodne naučne konferencije „Zdravlje, sport, rekreacija”, Beograd, 14.05.2020. 2021;:155-156. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3350 .
Sretenović, Ivana, Nedović, Goran, Potić, Srećko, "Vizuomotorna integracija kod dece sa i bez smetnji u razvoju" in Zbornik sažetaka - IV Međunarodne naučne konferencije „Zdravlje, sport, rekreacija”, Beograd, 14.05.2020 (2021):155-156, https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3350 .