Model podrške mladima bez roditeljskog staranja u procesu osamostaljivanja
Conference object (Published version)
Metadata
Show full item recordAbstract
Suočavanje sa zahtevima samostalnog života smatra se jednim od ključnih
izazova sa kojima se mladi bez roditeljskog staranja, posebno oni koji se nalaze na
domskom smeštaju u ustanovama za decu i mlade, susreću po izlasku iz sistema socijalne
zaštite. Uvažavajući važnost i značaj uspešne adaptacije na tranzicije vezane za proces
osamostaljivanja, tim organizacija civilnog društva, na čelu sa Cepora – Centrom za
pozitivan razvoj dece i omladine, koncipirao je, u saradnji sa Centrom za zaštitu odojčadi,
dece i omladine – Beograd, i uz finansijsku podršku Kinderperspectief i Trag fondacije,
participativni model podrške mladima koji se nalaze u procesu pripreme za samostalan
život. Model je organizovan u formi integrativnog devetomesečnog programa obuke koji
se zasniva na komplementarnoj primeni grupnog, individualnog i rada u zajednici, te
obuhvata tri strukturno celovite i međusobno povezane komponente. Prvu komponentu
čine aktivnosti grupne podrške koje se sprovode kroz radio...ničarski rad sa ciljem
unapređenja ključnih socijalnih i emocionalnih veština mladih, kao što su komunikacija,
rešavanje konflikata, odupiranje socijalnim pritiscima, samokontrola, samoefikasnost.
Druga komponenta podrazumeva pružanje individualne podrške, u formi tradicionalnog
jedan-na-jedan mentorstva, ciljno usmerene na emocionalno osnaživanje i prevazilaženje
ličnih teškoća mladih. Treća komponenta zasniva se na organizovanju aktivnosti u
zajednici koje podrazumevaju umrežavanje mladih sa značajnim lokalnim akterima, a u
cilju njihovog osnaživanja da koriste raspoložive resurse iz okruženja. Model je pilotiran
tokom 2019. godine, na uzorku od 34 mladih bez roditeljskog staranja, uz kontinuiranu
evaluaciju u formi vršnjačke procene od strane samih mladih koji su bili deo sistema i
imali iskustvo procesa osamostaljivanja. U radu će biti predstavljeni struktura i sadržaj
programskih komponenti, opis principa rada i načina primene konkretnih intervencija,
kao i smernice za implementaciju programa podrške u praksi.
Keywords:
mladi bez roditeljskog staranja / proces osamostaljivanja / model podrškeSource:
Zbornik rezimea Stručno-naučna konferencija sa Međunarodnim učešćem, 2020, 159-159Publisher:
- Zbornik rezimea – Stručno-naučna konferencija sa međunarodnim učešćem „Dani defektologa Srbije”, Beograd, 20– 23.02.2020
Note:
- Dani defektologa Srbije
Collections
Institution/Community
rFASPERTY - CONF AU - Popović-Ćitić, Branislava AU - Bukvić, Lidija PY - 2020 UR - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/3291 AB - Suočavanje sa zahtevima samostalnog života smatra se jednim od ključnih izazova sa kojima se mladi bez roditeljskog staranja, posebno oni koji se nalaze na domskom smeštaju u ustanovama za decu i mlade, susreću po izlasku iz sistema socijalne zaštite. Uvažavajući važnost i značaj uspešne adaptacije na tranzicije vezane za proces osamostaljivanja, tim organizacija civilnog društva, na čelu sa Cepora – Centrom za pozitivan razvoj dece i omladine, koncipirao je, u saradnji sa Centrom za zaštitu odojčadi, dece i omladine – Beograd, i uz finansijsku podršku Kinderperspectief i Trag fondacije, participativni model podrške mladima koji se nalaze u procesu pripreme za samostalan život. Model je organizovan u formi integrativnog devetomesečnog programa obuke koji se zasniva na komplementarnoj primeni grupnog, individualnog i rada u zajednici, te obuhvata tri strukturno celovite i međusobno povezane komponente. Prvu komponentu čine aktivnosti grupne podrške koje se sprovode kroz radioničarski rad sa ciljem unapređenja ključnih socijalnih i emocionalnih veština mladih, kao što su komunikacija, rešavanje konflikata, odupiranje socijalnim pritiscima, samokontrola, samoefikasnost. Druga komponenta podrazumeva pružanje individualne podrške, u formi tradicionalnog jedan-na-jedan mentorstva, ciljno usmerene na emocionalno osnaživanje i prevazilaženje ličnih teškoća mladih. Treća komponenta zasniva se na organizovanju aktivnosti u zajednici koje podrazumevaju umrežavanje mladih sa značajnim lokalnim akterima, a u cilju njihovog osnaživanja da koriste raspoložive resurse iz okruženja. Model je pilotiran tokom 2019. godine, na uzorku od 34 mladih bez roditeljskog staranja, uz kontinuiranu evaluaciju u formi vršnjačke procene od strane samih mladih koji su bili deo sistema i imali iskustvo procesa osamostaljivanja. U radu će biti predstavljeni struktura i sadržaj programskih komponenti, opis principa rada i načina primene konkretnih intervencija, kao i smernice za implementaciju programa podrške u praksi. PB - Zbornik rezimea – Stručno-naučna konferencija sa međunarodnim učešćem „Dani defektologa Srbije”, Beograd, 20– 23.02.2020 C3 - Zbornik rezimea Stručno-naučna konferencija sa Međunarodnim učešćem T1 - Model podrške mladima bez roditeljskog staranja u procesu osamostaljivanja EP - 159 SP - 159 UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3291 ER -
@conference{ author = "Popović-Ćitić, Branislava and Bukvić, Lidija", year = "2020", abstract = "Suočavanje sa zahtevima samostalnog života smatra se jednim od ključnih izazova sa kojima se mladi bez roditeljskog staranja, posebno oni koji se nalaze na domskom smeštaju u ustanovama za decu i mlade, susreću po izlasku iz sistema socijalne zaštite. Uvažavajući važnost i značaj uspešne adaptacije na tranzicije vezane za proces osamostaljivanja, tim organizacija civilnog društva, na čelu sa Cepora – Centrom za pozitivan razvoj dece i omladine, koncipirao je, u saradnji sa Centrom za zaštitu odojčadi, dece i omladine – Beograd, i uz finansijsku podršku Kinderperspectief i Trag fondacije, participativni model podrške mladima koji se nalaze u procesu pripreme za samostalan život. Model je organizovan u formi integrativnog devetomesečnog programa obuke koji se zasniva na komplementarnoj primeni grupnog, individualnog i rada u zajednici, te obuhvata tri strukturno celovite i međusobno povezane komponente. Prvu komponentu čine aktivnosti grupne podrške koje se sprovode kroz radioničarski rad sa ciljem unapređenja ključnih socijalnih i emocionalnih veština mladih, kao što su komunikacija, rešavanje konflikata, odupiranje socijalnim pritiscima, samokontrola, samoefikasnost. Druga komponenta podrazumeva pružanje individualne podrške, u formi tradicionalnog jedan-na-jedan mentorstva, ciljno usmerene na emocionalno osnaživanje i prevazilaženje ličnih teškoća mladih. Treća komponenta zasniva se na organizovanju aktivnosti u zajednici koje podrazumevaju umrežavanje mladih sa značajnim lokalnim akterima, a u cilju njihovog osnaživanja da koriste raspoložive resurse iz okruženja. Model je pilotiran tokom 2019. godine, na uzorku od 34 mladih bez roditeljskog staranja, uz kontinuiranu evaluaciju u formi vršnjačke procene od strane samih mladih koji su bili deo sistema i imali iskustvo procesa osamostaljivanja. U radu će biti predstavljeni struktura i sadržaj programskih komponenti, opis principa rada i načina primene konkretnih intervencija, kao i smernice za implementaciju programa podrške u praksi.", publisher = "Zbornik rezimea – Stručno-naučna konferencija sa međunarodnim učešćem „Dani defektologa Srbije”, Beograd, 20– 23.02.2020", journal = "Zbornik rezimea Stručno-naučna konferencija sa Međunarodnim učešćem", title = "Model podrške mladima bez roditeljskog staranja u procesu osamostaljivanja", pages = "159-159", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3291" }
Popović-Ćitić, B.,& Bukvić, L.. (2020). Model podrške mladima bez roditeljskog staranja u procesu osamostaljivanja. in Zbornik rezimea Stručno-naučna konferencija sa Međunarodnim učešćem Zbornik rezimea – Stručno-naučna konferencija sa međunarodnim učešćem „Dani defektologa Srbije”, Beograd, 20– 23.02.2020., 159-159. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3291
Popović-Ćitić B, Bukvić L. Model podrške mladima bez roditeljskog staranja u procesu osamostaljivanja. in Zbornik rezimea Stručno-naučna konferencija sa Međunarodnim učešćem. 2020;:159-159. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3291 .
Popović-Ćitić, Branislava, Bukvić, Lidija, "Model podrške mladima bez roditeljskog staranja u procesu osamostaljivanja" in Zbornik rezimea Stručno-naučna konferencija sa Međunarodnim učešćem (2020):159-159, https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3291 .