Model podrške mladima bez roditeljskog staranja u procesu osamostaljivanja
Конференцијски прилог (Објављена верзија)
Метаподаци
Приказ свих података о документуАпстракт
Suočavanje sa zahtevima samostalnog života smatra se jednim od ključnih
izazova sa kojima se mladi bez roditeljskog staranja, posebno oni koji se nalaze na
domskom smeštaju u ustanovama za decu i mlade, susreću po izlasku iz sistema socijalne
zaštite. Uvažavajući važnost i značaj uspešne adaptacije na tranzicije vezane za proces
osamostaljivanja, tim organizacija civilnog društva, na čelu sa Cepora – Centrom za
pozitivan razvoj dece i omladine, koncipirao je, u saradnji sa Centrom za zaštitu odojčadi,
dece i omladine – Beograd, i uz finansijsku podršku Kinderperspectief i Trag fondacije,
participativni model podrške mladima koji se nalaze u procesu pripreme za samostalan
život. Model je organizovan u formi integrativnog devetomesečnog programa obuke koji
se zasniva na komplementarnoj primeni grupnog, individualnog i rada u zajednici, te
obuhvata tri strukturno celovite i međusobno povezane komponente. Prvu komponentu
čine aktivnosti grupne podrške koje se sprovode kroz radio...ničarski rad sa ciljem
unapređenja ključnih socijalnih i emocionalnih veština mladih, kao što su komunikacija,
rešavanje konflikata, odupiranje socijalnim pritiscima, samokontrola, samoefikasnost.
Druga komponenta podrazumeva pružanje individualne podrške, u formi tradicionalnog
jedan-na-jedan mentorstva, ciljno usmerene na emocionalno osnaživanje i prevazilaženje
ličnih teškoća mladih. Treća komponenta zasniva se na organizovanju aktivnosti u
zajednici koje podrazumevaju umrežavanje mladih sa značajnim lokalnim akterima, a u
cilju njihovog osnaživanja da koriste raspoložive resurse iz okruženja. Model je pilotiran
tokom 2019. godine, na uzorku od 34 mladih bez roditeljskog staranja, uz kontinuiranu
evaluaciju u formi vršnjačke procene od strane samih mladih koji su bili deo sistema i
imali iskustvo procesa osamostaljivanja. U radu će biti predstavljeni struktura i sadržaj
programskih komponenti, opis principa rada i načina primene konkretnih intervencija,
kao i smernice za implementaciju programa podrške u praksi.
Кључне речи:
mladi bez roditeljskog staranja / proces osamostaljivanja / model podrškeИзвор:
Zbornik rezimea Stručno-naučna konferencija sa Međunarodnim učešćem, 2020, 159-159Издавач:
- Zbornik rezimea – Stručno-naučna konferencija sa međunarodnim učešćem „Dani defektologa Srbije”, Beograd, 20– 23.02.2020
Напомена:
- Dani defektologa Srbije
Институција/група
rFASPERTY - CONF AU - Popović-Ćitić, Branislava AU - Bukvić, Lidija PY - 2020 UR - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/3291 AB - Suočavanje sa zahtevima samostalnog života smatra se jednim od ključnih izazova sa kojima se mladi bez roditeljskog staranja, posebno oni koji se nalaze na domskom smeštaju u ustanovama za decu i mlade, susreću po izlasku iz sistema socijalne zaštite. Uvažavajući važnost i značaj uspešne adaptacije na tranzicije vezane za proces osamostaljivanja, tim organizacija civilnog društva, na čelu sa Cepora – Centrom za pozitivan razvoj dece i omladine, koncipirao je, u saradnji sa Centrom za zaštitu odojčadi, dece i omladine – Beograd, i uz finansijsku podršku Kinderperspectief i Trag fondacije, participativni model podrške mladima koji se nalaze u procesu pripreme za samostalan život. Model je organizovan u formi integrativnog devetomesečnog programa obuke koji se zasniva na komplementarnoj primeni grupnog, individualnog i rada u zajednici, te obuhvata tri strukturno celovite i međusobno povezane komponente. Prvu komponentu čine aktivnosti grupne podrške koje se sprovode kroz radioničarski rad sa ciljem unapređenja ključnih socijalnih i emocionalnih veština mladih, kao što su komunikacija, rešavanje konflikata, odupiranje socijalnim pritiscima, samokontrola, samoefikasnost. Druga komponenta podrazumeva pružanje individualne podrške, u formi tradicionalnog jedan-na-jedan mentorstva, ciljno usmerene na emocionalno osnaživanje i prevazilaženje ličnih teškoća mladih. Treća komponenta zasniva se na organizovanju aktivnosti u zajednici koje podrazumevaju umrežavanje mladih sa značajnim lokalnim akterima, a u cilju njihovog osnaživanja da koriste raspoložive resurse iz okruženja. Model je pilotiran tokom 2019. godine, na uzorku od 34 mladih bez roditeljskog staranja, uz kontinuiranu evaluaciju u formi vršnjačke procene od strane samih mladih koji su bili deo sistema i imali iskustvo procesa osamostaljivanja. U radu će biti predstavljeni struktura i sadržaj programskih komponenti, opis principa rada i načina primene konkretnih intervencija, kao i smernice za implementaciju programa podrške u praksi. PB - Zbornik rezimea – Stručno-naučna konferencija sa međunarodnim učešćem „Dani defektologa Srbije”, Beograd, 20– 23.02.2020 C3 - Zbornik rezimea Stručno-naučna konferencija sa Međunarodnim učešćem T1 - Model podrške mladima bez roditeljskog staranja u procesu osamostaljivanja EP - 159 SP - 159 UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3291 ER -
@conference{ author = "Popović-Ćitić, Branislava and Bukvić, Lidija", year = "2020", abstract = "Suočavanje sa zahtevima samostalnog života smatra se jednim od ključnih izazova sa kojima se mladi bez roditeljskog staranja, posebno oni koji se nalaze na domskom smeštaju u ustanovama za decu i mlade, susreću po izlasku iz sistema socijalne zaštite. Uvažavajući važnost i značaj uspešne adaptacije na tranzicije vezane za proces osamostaljivanja, tim organizacija civilnog društva, na čelu sa Cepora – Centrom za pozitivan razvoj dece i omladine, koncipirao je, u saradnji sa Centrom za zaštitu odojčadi, dece i omladine – Beograd, i uz finansijsku podršku Kinderperspectief i Trag fondacije, participativni model podrške mladima koji se nalaze u procesu pripreme za samostalan život. Model je organizovan u formi integrativnog devetomesečnog programa obuke koji se zasniva na komplementarnoj primeni grupnog, individualnog i rada u zajednici, te obuhvata tri strukturno celovite i međusobno povezane komponente. Prvu komponentu čine aktivnosti grupne podrške koje se sprovode kroz radioničarski rad sa ciljem unapređenja ključnih socijalnih i emocionalnih veština mladih, kao što su komunikacija, rešavanje konflikata, odupiranje socijalnim pritiscima, samokontrola, samoefikasnost. Druga komponenta podrazumeva pružanje individualne podrške, u formi tradicionalnog jedan-na-jedan mentorstva, ciljno usmerene na emocionalno osnaživanje i prevazilaženje ličnih teškoća mladih. Treća komponenta zasniva se na organizovanju aktivnosti u zajednici koje podrazumevaju umrežavanje mladih sa značajnim lokalnim akterima, a u cilju njihovog osnaživanja da koriste raspoložive resurse iz okruženja. Model je pilotiran tokom 2019. godine, na uzorku od 34 mladih bez roditeljskog staranja, uz kontinuiranu evaluaciju u formi vršnjačke procene od strane samih mladih koji su bili deo sistema i imali iskustvo procesa osamostaljivanja. U radu će biti predstavljeni struktura i sadržaj programskih komponenti, opis principa rada i načina primene konkretnih intervencija, kao i smernice za implementaciju programa podrške u praksi.", publisher = "Zbornik rezimea – Stručno-naučna konferencija sa međunarodnim učešćem „Dani defektologa Srbije”, Beograd, 20– 23.02.2020", journal = "Zbornik rezimea Stručno-naučna konferencija sa Međunarodnim učešćem", title = "Model podrške mladima bez roditeljskog staranja u procesu osamostaljivanja", pages = "159-159", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3291" }
Popović-Ćitić, B.,& Bukvić, L.. (2020). Model podrške mladima bez roditeljskog staranja u procesu osamostaljivanja. in Zbornik rezimea Stručno-naučna konferencija sa Međunarodnim učešćem Zbornik rezimea – Stručno-naučna konferencija sa međunarodnim učešćem „Dani defektologa Srbije”, Beograd, 20– 23.02.2020., 159-159. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3291
Popović-Ćitić B, Bukvić L. Model podrške mladima bez roditeljskog staranja u procesu osamostaljivanja. in Zbornik rezimea Stručno-naučna konferencija sa Međunarodnim učešćem. 2020;:159-159. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3291 .
Popović-Ćitić, Branislava, Bukvić, Lidija, "Model podrške mladima bez roditeljskog staranja u procesu osamostaljivanja" in Zbornik rezimea Stručno-naučna konferencija sa Međunarodnim učešćem (2020):159-159, https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3291 .