Приказ основних података о документу
Brzina čitanja, broj grešaka i razumevanje pročitanog kod dece mlađeg školskog uzrasta
dc.creator | Ječmenica, Nevena | |
dc.creator | Golubović, Slavica | |
dc.date.accessioned | 2021-06-17T14:04:48Z | |
dc.date.available | 2021-06-17T14:04:48Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.isbn | 978-86-84765-55-2 | |
dc.identifier.uri | http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/3224 | |
dc.description.abstract | Čitanje predstavlja kompleksnu kognitivnu sposobnost, koja u sebe uključuje koordinaciju niza okulomotornih i perceptivnih procesa, kao i sposobnost razumevanja pročitanog. Cilj istraživanja je utvrđivanje brzine čitanja, broja grešaka i sposobnosti razumevanja pročitanog kod dece mlađeg školskog uzrasta. Ispitivani uzorak čini 75 dece III i IV razreda, i to 36 dečaka (48%) i 39 devojčica (52%). Za procenu sposobnosti čitanja primenjen je Trodimenzionalni test čitanja, koji predstavlja adaptaciju standardizovanog testa Helene Saks i namenjen je proceni brzine čitanja, broja grešaka i razumevanja pročitanog materijala. Istraživanje je obavljeno tokom 2017. i 2018. godine u osnovnim školama „Ivan Goran Kovačić“ i „Kralj Petar I“ u Beogradu. Istraživanjem je utvrđeno da deca iz uzorka čitaju tekst za prosečno 57.78 sekundi (SD=23.01), pri čemu deca trećeg razreda čitaju tekst za prosečno 65.81 sekundi (SD=26.23), dok deca četvrtog razreda u proseku čitaju tekst za 50.37 sekundi (SD=16.73), što je u skladu sa uzrasnim normama Helene Saks. Između dece trećeg i četvrtog razreda utvrđene su statistički značajne razlike u brzini čitanja, u korist dece četvrtog razreda (t=3.06; df=73; p<.05). Analizom dobijenih rezultata utvrđeno je da je prosečan broj grešaka prilikom čitanja kod dece iz uzorka u skladu sa uzrasnim normama (AS=3.33; SD=3.09), pri čemu deca trećeg razreda prave prosečno više grešaka u čitanju (AS=4.03; SD=3.85) u odnosu na decu četvrtog razreda (AS=2.69; SD=2.01), bez utvrđivanja statistički značajnih razlika (p>.05). Razumevanje pročitanog materijala dece iz uzorka je takođe u skladu sa uzrasnim normama, čemu govore u prilog prosečne vrednosti broja navedenih činjenica prilikom prepričavanja teksta (AS=6.93; SD=2.05), dok su deca trećeg razreda navela prosečno manji broj činjenica prilikom prepričavanja teksta (AS=6.47; SD=2.49) u odnosu na decu četvrtog razreda (AS=7.36; SD=1.46), bez utvrđivanja statistički značajnih razlika (p>.05). Rezultati istraživanja su pokazali da je brzina čitanja statistički značajno povezana sa brojem grešaka i razumevanjem pročitanog, s obzirom da su deca koja su manje vremena čitala zadati tekst imala bolje razumevanje pročitanog teksta (r=-0.54; p<.05). Sa druge strane, duže vreme čitanja je prema našim rezultatima pratio veći broj grešaka (r=0.31; p<.05). Takođe, bolje razumevanje pročitanog teksta je statistički značajno povezano sa manjim brojem grešaka prilikom čitanja (r=-0.27; p<.05), što pokazuju rezultati našeg istraživanja. Analizirajući pojedinačne rezultate dece iz uzorka u odnosu na norme Helene Saks utvrđeno je da 13.33% dece ima brzinu čitanja manju u odnosu na uzrast, 6.66% dece pravi veći broj grešaka u odnosu na uzrast, dok 4% dece ima lošije razumevanje pročitanog materijala u odnosu na uzrast. S obzirom da čitanje i pisanje predstavljaju najznačajnije činioce u procesu sticanja znanja u školi, nephodna je primena odgovarajućih postupaka i procedura za prepoznavanje, dijagnostiku i tretman smetnji u učenju. | |
dc.language | sr | |
dc.publisher | Društvo defektologa Srbije | |
dc.rights | openAccess | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/ | |
dc.source | Zbornik rezimea sa stručno-naučne konferencije Dani defektologa Srbije | |
dc.subject | jezički razvoj | |
dc.subject | čitanje | |
dc.subject | razumevanje pročitanog | |
dc.title | Brzina čitanja, broj grešaka i razumevanje pročitanog kod dece mlađeg školskog uzrasta | sr |
dc.type | conferenceObject | |
dc.rights.license | BY-SA | |
dc.citation.epage | 83 | |
dc.citation.other | : 83-83 | |
dc.citation.spage | 83 | |
dc.identifier.fulltext | http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/bitstream/id/5864/bitstream_5864.pdf | |
dc.identifier.rcub | https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3224 | |
dc.type.version | publishedVersion |