Inhibitory control and bilingualism in children with mild intellectual disability
Inhibitorna kontrola i bilingvizam dece sa lakom intelektualnom ometenošću
Abstract
The aim of this research is to study the relationship between bilingualism and the quality of inhibitory control in children with mild intellectual disability. The sample consisted of 101 children with mild intellectual disability, of both sexes, aged from 10 to 13. According to research results, bilingual children with mild intellectual disability have better non-verbal inhibitory control than monolingual children.
Cilj ovog istraživanja je utvrđivanje odnosa bilingvizma i kvaliteta inhibitorne kontrole kod dece sa lakom intelektualnom ometenošću. Istraživanjem je obuhvaćen uzorak od 101 ispitanika sa lakom intelektualnom ometenošću, oba pola, uzrasta od 10 do 13 godina. Dobijeni rezultati ukazuju na to da bilingvalni učenici sa lakom intelektualnom ometenošću pokazuju veću kompetenciju u domenu neverbalne inhibitorne kontrole od monolingvala.
Keywords:
bilingualism / inhibitory control / mild intellectual disability / bilingvizam / inhibitorna kontrola / laka intelektualna ometenostSource:
Specijalna edukacija i rehabilitacija, 2010, 9, 2, 253-269Publisher:
- Univerzitet u Beogradu - Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju, Beograd
Institution/Community
rFASPERTY - JOUR AU - Buha-Đurović, Nataša AU - Gligorović, Milica PY - 2010 UR - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/318 AB - The aim of this research is to study the relationship between bilingualism and the quality of inhibitory control in children with mild intellectual disability. The sample consisted of 101 children with mild intellectual disability, of both sexes, aged from 10 to 13. According to research results, bilingual children with mild intellectual disability have better non-verbal inhibitory control than monolingual children. AB - Cilj ovog istraživanja je utvrđivanje odnosa bilingvizma i kvaliteta inhibitorne kontrole kod dece sa lakom intelektualnom ometenošću. Istraživanjem je obuhvaćen uzorak od 101 ispitanika sa lakom intelektualnom ometenošću, oba pola, uzrasta od 10 do 13 godina. Dobijeni rezultati ukazuju na to da bilingvalni učenici sa lakom intelektualnom ometenošću pokazuju veću kompetenciju u domenu neverbalne inhibitorne kontrole od monolingvala. PB - Univerzitet u Beogradu - Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju, Beograd T2 - Specijalna edukacija i rehabilitacija T1 - Inhibitory control and bilingualism in children with mild intellectual disability T1 - Inhibitorna kontrola i bilingvizam dece sa lakom intelektualnom ometenošću EP - 269 IS - 2 SP - 253 VL - 9 UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_318 ER -
@article{ author = "Buha-Đurović, Nataša and Gligorović, Milica", year = "2010", abstract = "The aim of this research is to study the relationship between bilingualism and the quality of inhibitory control in children with mild intellectual disability. The sample consisted of 101 children with mild intellectual disability, of both sexes, aged from 10 to 13. According to research results, bilingual children with mild intellectual disability have better non-verbal inhibitory control than monolingual children., Cilj ovog istraživanja je utvrđivanje odnosa bilingvizma i kvaliteta inhibitorne kontrole kod dece sa lakom intelektualnom ometenošću. Istraživanjem je obuhvaćen uzorak od 101 ispitanika sa lakom intelektualnom ometenošću, oba pola, uzrasta od 10 do 13 godina. Dobijeni rezultati ukazuju na to da bilingvalni učenici sa lakom intelektualnom ometenošću pokazuju veću kompetenciju u domenu neverbalne inhibitorne kontrole od monolingvala.", publisher = "Univerzitet u Beogradu - Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju, Beograd", journal = "Specijalna edukacija i rehabilitacija", title = "Inhibitory control and bilingualism in children with mild intellectual disability, Inhibitorna kontrola i bilingvizam dece sa lakom intelektualnom ometenošću", pages = "269-253", number = "2", volume = "9", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_318" }
Buha-Đurović, N.,& Gligorović, M.. (2010). Inhibitory control and bilingualism in children with mild intellectual disability. in Specijalna edukacija i rehabilitacija Univerzitet u Beogradu - Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju, Beograd., 9(2), 253-269. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_318
Buha-Đurović N, Gligorović M. Inhibitory control and bilingualism in children with mild intellectual disability. in Specijalna edukacija i rehabilitacija. 2010;9(2):253-269. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_318 .
Buha-Đurović, Nataša, Gligorović, Milica, "Inhibitory control and bilingualism in children with mild intellectual disability" in Specijalna edukacija i rehabilitacija, 9, no. 2 (2010):253-269, https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_318 .