Uticaj pola i uzrasta na kognitivne sposobnosti učenika sa intelektualnom ometenošću
Конференцијски прилог (Објављена верзија)
Метаподаци
Приказ свих података о документуАпстракт
Cilj rada je bio da se ispita uticaj pola i uzrasta na kognitivne sposobnosti učenika sa
intelektualnom ometenošću. Istraživanje je realizovano na uzorku od 50 ispitanika, oba
pola (52% ispitanika muškog pola), koji funkcionišu na nivou lake (54%) i umerene
(46%) intelektualne ometenosti. Ispitanici su učenici radne, prve, druge i treće godine
srednjih škola za učenike sa smetnjama u razvoju u Beogradu, koji su za potrebe istraživanja
razvrstani u grupu učenika mlađeg i grupu učenika starijeg školskog uzrasta. Za
procenu kognitivnih sposobnosti korišćena je Montrealska procena kognicije (Montreal
Cognitive Assessment – MoCA; Nasreddine, 1996). MoCA je test koji se koristi za brzu
procenu kognitivnih sposobnosti i obuhvata procenu domena pažnje i koncentracije,
izvršne funkcije, memorije, jezika, vizuokonstruktivne sposobnosti, konceptualizacije,
računanja i orijentacije. Dvofaktorskom analizom varijanse istražen je uticaj pola i nivoa
intelektualne ometenosti, kao i uticaj u...zrasta i nivoa intelektualne ometenosti na
postignuća na proceni kognitivnih sposobnosti. Rezultati pokazuju da uticaj interakcije
između pola i nivoa intelektualne ometenosti učenika nije bio statistički značajan
(F (1, 46) = 0,524, p = 0,473), dok je istovremeno utvrđen statistički značajan glavni
uticaj nivoa intelektualne ometenosti (F (1, 46) = 43,391, p = 0,000), ali ne i zaseban
uticaj pola (F (1, 46) = 0,107, p = 0,745). Takođe, uticaj interakcije između nivoa intelektualne
ometenosti i uzrasta učenika nije bio statistički značajan (F (1, 46) = 1,232,
p = 0,273), ali je utvrđen statistički značajan glavni uticaj uzrasta (F (1, 46) = 14,449,
p = 0,000), kao i statistički značajan glavni uticaj nivoa intelektualne ometenosti
(F (1, 46) = 50,507, p = 0,000). Na osnovu prikazanih rezultata možemo reći da, kada
su u interakciji, pol i intelektualna ometenost, kao i uzrast i intelektualna ometenost ne
predstavljaju faktore koji zajednički doprinose postignuću na proceni kognitivnih sposobnosti
učenika, već da se uzrast i intelektualna ometenost izdvajaju kao faktori koji
daju pojedinačni i nezavisni doprinos razvoju kognitivnih sposobnosti.
Кључне речи:
MoCA / kognitivne funkcije / kognitivne sposobnosti / intelektualna ometenostИзвор:
Zbornik rezimea sa VI stručno-naučnog skupa sa međunarodnim učešćem "Aktuelnosti u edukaciji i rehabilitaciji osoba sa smetnjama u razvoju", 2019, 35-35Издавач:
- Resursni centar za specijalnu edukaciju
Напомена:
- VI stručno-naučni skup sa međunarodnim učešćem Aktuelnosti u edukaciji i rehabilitaciji osoba sa smetnjama u razvoju
Институција/група
rFASPERTY - CONF AU - Nedović, Goran AU - Sretenović, Ivana AU - Lero, Milica PY - 2019 UR - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/3113 AB - Cilj rada je bio da se ispita uticaj pola i uzrasta na kognitivne sposobnosti učenika sa intelektualnom ometenošću. Istraživanje je realizovano na uzorku od 50 ispitanika, oba pola (52% ispitanika muškog pola), koji funkcionišu na nivou lake (54%) i umerene (46%) intelektualne ometenosti. Ispitanici su učenici radne, prve, druge i treće godine srednjih škola za učenike sa smetnjama u razvoju u Beogradu, koji su za potrebe istraživanja razvrstani u grupu učenika mlađeg i grupu učenika starijeg školskog uzrasta. Za procenu kognitivnih sposobnosti korišćena je Montrealska procena kognicije (Montreal Cognitive Assessment – MoCA; Nasreddine, 1996). MoCA je test koji se koristi za brzu procenu kognitivnih sposobnosti i obuhvata procenu domena pažnje i koncentracije, izvršne funkcije, memorije, jezika, vizuokonstruktivne sposobnosti, konceptualizacije, računanja i orijentacije. Dvofaktorskom analizom varijanse istražen je uticaj pola i nivoa intelektualne ometenosti, kao i uticaj uzrasta i nivoa intelektualne ometenosti na postignuća na proceni kognitivnih sposobnosti. Rezultati pokazuju da uticaj interakcije između pola i nivoa intelektualne ometenosti učenika nije bio statistički značajan (F (1, 46) = 0,524, p = 0,473), dok je istovremeno utvrđen statistički značajan glavni uticaj nivoa intelektualne ometenosti (F (1, 46) = 43,391, p = 0,000), ali ne i zaseban uticaj pola (F (1, 46) = 0,107, p = 0,745). Takođe, uticaj interakcije između nivoa intelektualne ometenosti i uzrasta učenika nije bio statistički značajan (F (1, 46) = 1,232, p = 0,273), ali je utvrđen statistički značajan glavni uticaj uzrasta (F (1, 46) = 14,449, p = 0,000), kao i statistički značajan glavni uticaj nivoa intelektualne ometenosti (F (1, 46) = 50,507, p = 0,000). Na osnovu prikazanih rezultata možemo reći da, kada su u interakciji, pol i intelektualna ometenost, kao i uzrast i intelektualna ometenost ne predstavljaju faktore koji zajednički doprinose postignuću na proceni kognitivnih sposobnosti učenika, već da se uzrast i intelektualna ometenost izdvajaju kao faktori koji daju pojedinačni i nezavisni doprinos razvoju kognitivnih sposobnosti. PB - Resursni centar za specijalnu edukaciju C3 - Zbornik rezimea sa VI stručno-naučnog skupa sa međunarodnim učešćem "Aktuelnosti u edukaciji i rehabilitaciji osoba sa smetnjama u razvoju" T1 - Uticaj pola i uzrasta na kognitivne sposobnosti učenika sa intelektualnom ometenošću EP - 35 SP - 35 UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3113 ER -
@conference{ author = "Nedović, Goran and Sretenović, Ivana and Lero, Milica", year = "2019", abstract = "Cilj rada je bio da se ispita uticaj pola i uzrasta na kognitivne sposobnosti učenika sa intelektualnom ometenošću. Istraživanje je realizovano na uzorku od 50 ispitanika, oba pola (52% ispitanika muškog pola), koji funkcionišu na nivou lake (54%) i umerene (46%) intelektualne ometenosti. Ispitanici su učenici radne, prve, druge i treće godine srednjih škola za učenike sa smetnjama u razvoju u Beogradu, koji su za potrebe istraživanja razvrstani u grupu učenika mlađeg i grupu učenika starijeg školskog uzrasta. Za procenu kognitivnih sposobnosti korišćena je Montrealska procena kognicije (Montreal Cognitive Assessment – MoCA; Nasreddine, 1996). MoCA je test koji se koristi za brzu procenu kognitivnih sposobnosti i obuhvata procenu domena pažnje i koncentracije, izvršne funkcije, memorije, jezika, vizuokonstruktivne sposobnosti, konceptualizacije, računanja i orijentacije. Dvofaktorskom analizom varijanse istražen je uticaj pola i nivoa intelektualne ometenosti, kao i uticaj uzrasta i nivoa intelektualne ometenosti na postignuća na proceni kognitivnih sposobnosti. Rezultati pokazuju da uticaj interakcije između pola i nivoa intelektualne ometenosti učenika nije bio statistički značajan (F (1, 46) = 0,524, p = 0,473), dok je istovremeno utvrđen statistički značajan glavni uticaj nivoa intelektualne ometenosti (F (1, 46) = 43,391, p = 0,000), ali ne i zaseban uticaj pola (F (1, 46) = 0,107, p = 0,745). Takođe, uticaj interakcije između nivoa intelektualne ometenosti i uzrasta učenika nije bio statistički značajan (F (1, 46) = 1,232, p = 0,273), ali je utvrđen statistički značajan glavni uticaj uzrasta (F (1, 46) = 14,449, p = 0,000), kao i statistički značajan glavni uticaj nivoa intelektualne ometenosti (F (1, 46) = 50,507, p = 0,000). Na osnovu prikazanih rezultata možemo reći da, kada su u interakciji, pol i intelektualna ometenost, kao i uzrast i intelektualna ometenost ne predstavljaju faktore koji zajednički doprinose postignuću na proceni kognitivnih sposobnosti učenika, već da se uzrast i intelektualna ometenost izdvajaju kao faktori koji daju pojedinačni i nezavisni doprinos razvoju kognitivnih sposobnosti.", publisher = "Resursni centar za specijalnu edukaciju", journal = "Zbornik rezimea sa VI stručno-naučnog skupa sa međunarodnim učešćem "Aktuelnosti u edukaciji i rehabilitaciji osoba sa smetnjama u razvoju"", title = "Uticaj pola i uzrasta na kognitivne sposobnosti učenika sa intelektualnom ometenošću", pages = "35-35", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3113" }
Nedović, G., Sretenović, I.,& Lero, M.. (2019). Uticaj pola i uzrasta na kognitivne sposobnosti učenika sa intelektualnom ometenošću. in Zbornik rezimea sa VI stručno-naučnog skupa sa međunarodnim učešćem "Aktuelnosti u edukaciji i rehabilitaciji osoba sa smetnjama u razvoju" Resursni centar za specijalnu edukaciju., 35-35. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3113
Nedović G, Sretenović I, Lero M. Uticaj pola i uzrasta na kognitivne sposobnosti učenika sa intelektualnom ometenošću. in Zbornik rezimea sa VI stručno-naučnog skupa sa međunarodnim učešćem "Aktuelnosti u edukaciji i rehabilitaciji osoba sa smetnjama u razvoju". 2019;:35-35. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3113 .
Nedović, Goran, Sretenović, Ivana, Lero, Milica, "Uticaj pola i uzrasta na kognitivne sposobnosti učenika sa intelektualnom ometenošću" in Zbornik rezimea sa VI stručno-naučnog skupa sa međunarodnim učešćem "Aktuelnosti u edukaciji i rehabilitaciji osoba sa smetnjama u razvoju" (2019):35-35, https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3113 .