Poštanske markice kao vizuelna podrška u nastavi biologije za učenike sa autizmom
Конференцијски прилог (Објављена верзија)
Метаподаци
Приказ свих података о документуАпстракт
Kod najvećeg broja učenika sa autizmom kao jake strane, koje
se mogu koristiti u nastavnom procesu, navode se vizuelni stilovi
procesiranja informacija i sklonost sistematizaciji, tj. uviđanju
pravila, šema, organizacije i modela, za razliku od oštećene
sposobnosti teorije uma. Obe navedene sposobnosti mogu se
angažovati korišćenjem poštanskih markica u nastavi biologije. Prve
ideje o upotrebi biomedicinskih motiva na poštanskim markicama u
nastavi biologije iznete su 2011. godine u međunarodnom časopisu
American Biology Teacher. Calver, Addison i Annan ističu da se
veoma jeftine i lako dostupne zbirke poštanskih markica mogu
koristiti za opservaciju i opisivanje prikazanih motiva, pravljenje
kolekcija prema zadatim motivima, biološke klasifikacije, kao i za
učešće u kampanjama javnog zdravlja. U našoj zemlji u protekloj
deceniji izdate su brojne kolekcije sa biološkim motivima. Sa
izuzetkom 2007. godine, kada su u redovnim izdanjima štampane
markice sa motivima pupovice... i dalije iz porodice glavočika
(Asteraceae) i vendela ruže, sve ostale markice sa biološkim
motivima vezuju se za tzv. prigodna izdanja. Motivi u prigodnim
izdanjima su pojedinačne familije biljaka (kolekcija “Orhideje u
svetu”), klase životinja (gmizavci), redovi životinja (detlići, sove,
sokolovke, kormorani, leptiri), rodovi (dabar, vidra), životinjske vrste
(beloglavi sup). Neretko se na našim markicama floralni i životinjski
motivi vezuju za određene oblasti (Grožđe i vinogradarske regije
Srbije, Ptice Stare planine, Gradske Ptice), dok su u sklopu
promovisanja važnih ekoloških pitanja u opticaj puštene kolekcije
Evropska zaštita prirode, Zaštićene životinjske vrste i Međunarodna godina biodiverziteta. Neslućene su mogućnosti korišćenja poštanskih
markica u radu sa decom sa poremećajem iz spektra autizma, ne samo
u nastavi biologije, već i u drugim predmetima. Raznovrsnost motiva,
kao i mogućnost nabavke personalizovanih markica pružaju dodatnu
priliku za prilagođavanje nastavnog rada karakteristikama svakog
pojedinačnog deteta sa autizmom.
Кључне речи:
autizam / sistematizacija / filatelija / biologijaИзвор:
Obrazovanje dece sa smetnjama u razvoju: Zbornik sažetaka, 2018, 73-74Издавач:
- Društvo defektologa Vojvodine
Финансирање / пројекти:
- Социјална партиципација особа са интелектуалном ометеношћу (RS-MESTD-Basic Research (BR or ON)-179017)
Напомена:
- XII međunarodna naučno-stručna konferencija Obrazovanje dece sa smetnjama u razvoju
Институција/група
rFASPERTY - CONF AU - Glumbić, Nenad AU - Đorđević, Mirjana AU - Matović, Vesna PY - 2018 UR - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/2941 AB - Kod najvećeg broja učenika sa autizmom kao jake strane, koje se mogu koristiti u nastavnom procesu, navode se vizuelni stilovi procesiranja informacija i sklonost sistematizaciji, tj. uviđanju pravila, šema, organizacije i modela, za razliku od oštećene sposobnosti teorije uma. Obe navedene sposobnosti mogu se angažovati korišćenjem poštanskih markica u nastavi biologije. Prve ideje o upotrebi biomedicinskih motiva na poštanskim markicama u nastavi biologije iznete su 2011. godine u međunarodnom časopisu American Biology Teacher. Calver, Addison i Annan ističu da se veoma jeftine i lako dostupne zbirke poštanskih markica mogu koristiti za opservaciju i opisivanje prikazanih motiva, pravljenje kolekcija prema zadatim motivima, biološke klasifikacije, kao i za učešće u kampanjama javnog zdravlja. U našoj zemlji u protekloj deceniji izdate su brojne kolekcije sa biološkim motivima. Sa izuzetkom 2007. godine, kada su u redovnim izdanjima štampane markice sa motivima pupovice i dalije iz porodice glavočika (Asteraceae) i vendela ruže, sve ostale markice sa biološkim motivima vezuju se za tzv. prigodna izdanja. Motivi u prigodnim izdanjima su pojedinačne familije biljaka (kolekcija “Orhideje u svetu”), klase životinja (gmizavci), redovi životinja (detlići, sove, sokolovke, kormorani, leptiri), rodovi (dabar, vidra), životinjske vrste (beloglavi sup). Neretko se na našim markicama floralni i životinjski motivi vezuju za određene oblasti (Grožđe i vinogradarske regije Srbije, Ptice Stare planine, Gradske Ptice), dok su u sklopu promovisanja važnih ekoloških pitanja u opticaj puštene kolekcije Evropska zaštita prirode, Zaštićene životinjske vrste i Međunarodna godina biodiverziteta. Neslućene su mogućnosti korišćenja poštanskih markica u radu sa decom sa poremećajem iz spektra autizma, ne samo u nastavi biologije, već i u drugim predmetima. Raznovrsnost motiva, kao i mogućnost nabavke personalizovanih markica pružaju dodatnu priliku za prilagođavanje nastavnog rada karakteristikama svakog pojedinačnog deteta sa autizmom. PB - Društvo defektologa Vojvodine C3 - Obrazovanje dece sa smetnjama u razvoju: Zbornik sažetaka C3 - Obrazovanje dece sa smetnjama u razvoju Zbornik sažetaka T1 - Poštanske markice kao vizuelna podrška u nastavi biologije za učenike sa autizmom EP - 74 SP - 73 UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_2941 ER -
@conference{ author = "Glumbić, Nenad and Đorđević, Mirjana and Matović, Vesna", year = "2018", abstract = "Kod najvećeg broja učenika sa autizmom kao jake strane, koje se mogu koristiti u nastavnom procesu, navode se vizuelni stilovi procesiranja informacija i sklonost sistematizaciji, tj. uviđanju pravila, šema, organizacije i modela, za razliku od oštećene sposobnosti teorije uma. Obe navedene sposobnosti mogu se angažovati korišćenjem poštanskih markica u nastavi biologije. Prve ideje o upotrebi biomedicinskih motiva na poštanskim markicama u nastavi biologije iznete su 2011. godine u međunarodnom časopisu American Biology Teacher. Calver, Addison i Annan ističu da se veoma jeftine i lako dostupne zbirke poštanskih markica mogu koristiti za opservaciju i opisivanje prikazanih motiva, pravljenje kolekcija prema zadatim motivima, biološke klasifikacije, kao i za učešće u kampanjama javnog zdravlja. U našoj zemlji u protekloj deceniji izdate su brojne kolekcije sa biološkim motivima. Sa izuzetkom 2007. godine, kada su u redovnim izdanjima štampane markice sa motivima pupovice i dalije iz porodice glavočika (Asteraceae) i vendela ruže, sve ostale markice sa biološkim motivima vezuju se za tzv. prigodna izdanja. Motivi u prigodnim izdanjima su pojedinačne familije biljaka (kolekcija “Orhideje u svetu”), klase životinja (gmizavci), redovi životinja (detlići, sove, sokolovke, kormorani, leptiri), rodovi (dabar, vidra), životinjske vrste (beloglavi sup). Neretko se na našim markicama floralni i životinjski motivi vezuju za određene oblasti (Grožđe i vinogradarske regije Srbije, Ptice Stare planine, Gradske Ptice), dok su u sklopu promovisanja važnih ekoloških pitanja u opticaj puštene kolekcije Evropska zaštita prirode, Zaštićene životinjske vrste i Međunarodna godina biodiverziteta. Neslućene su mogućnosti korišćenja poštanskih markica u radu sa decom sa poremećajem iz spektra autizma, ne samo u nastavi biologije, već i u drugim predmetima. Raznovrsnost motiva, kao i mogućnost nabavke personalizovanih markica pružaju dodatnu priliku za prilagođavanje nastavnog rada karakteristikama svakog pojedinačnog deteta sa autizmom.", publisher = "Društvo defektologa Vojvodine", journal = "Obrazovanje dece sa smetnjama u razvoju: Zbornik sažetaka, Obrazovanje dece sa smetnjama u razvoju Zbornik sažetaka", title = "Poštanske markice kao vizuelna podrška u nastavi biologije za učenike sa autizmom", pages = "74-73", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_2941" }
Glumbić, N., Đorđević, M.,& Matović, V.. (2018). Poštanske markice kao vizuelna podrška u nastavi biologije za učenike sa autizmom. in Obrazovanje dece sa smetnjama u razvoju: Zbornik sažetaka Društvo defektologa Vojvodine., 73-74. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_2941
Glumbić N, Đorđević M, Matović V. Poštanske markice kao vizuelna podrška u nastavi biologije za učenike sa autizmom. in Obrazovanje dece sa smetnjama u razvoju: Zbornik sažetaka. 2018;:73-74. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_2941 .
Glumbić, Nenad, Đorđević, Mirjana, Matović, Vesna, "Poštanske markice kao vizuelna podrška u nastavi biologije za učenike sa autizmom" in Obrazovanje dece sa smetnjama u razvoju: Zbornik sažetaka (2018):73-74, https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_2941 .