dc.description.abstract | Knjiga „Pozitivna školska klima: elementi, principi i modeli dobre prakse“
rezultat je dugogodišnjeg naučnog interesovanja autora za oblasti razvojne
prevencije problema ponašanja u detinjstvu i adolescenciji, sa jedne, i
sisteme unapređenja bezbednosti obrazovno-vaspitnih ustanova, sa druge
strane. Intenzivnim proučavanjem bogate naučne građe identifikovan je
jedinstveni konceptualni okvir koji pruža mogućnost objedinjene analize
dostignuća iz ovih oblasti, a to je koncept pozitivne školske klime.
Pozitivna školska klima ima značajnu ulogu u kreiranju zdrave i podsticajne
atmosfere važne za postignuće učenika i celokupnog školskog osoblja,
ali se, sudeći prema istraživačkim potvrdama, dovodi u snažnu vezu
i sa redukovanjem različitih vidova problema ponašanja učenika. U tom
smislu, teorija školske klime upotpunjava prazninu ne samo u teoriji, već
je od ključnog značaja za proces planiranja školskih preventivnih strategija
i intervencija, jer omogućava identifikovanje faktora koji podstiču ili
redukuju probleme ponašanja učenika u školskom okruženju. Adekvatno
i kontinuirano praćenje svih parametara socijalne klime u školi omogućava
bolje razumevanje nastajanja, razvijanja i održavanja problema, te
uspešnije planiranje različitih programa prevencije i tretmana.
Knjiga se sastoji iz tri osnovna dela. Prvi deo, pod nazivom „Školska
klima“, posvećen je razmatranju elemenata školske klime kao višedimenzionalnog
konstrukta, prikazu karakteristika bezbednih škola i škola sa
pozitivnom klimom, kao i analizi različitih modela i tehnika procene školske
klime. Drugi deo, naslovljen „Modeli dobre prakse“, sadrži detaljnu
deskripciju pet pristupa koji se pokazuju uspešnim u unapređenju različitih
aspekata školske klime, i to: sistem vršnjačke podrške (usmeren na
unapređivanje kvaliteta vršnjačkih relacija putem modela sprijateljivanja,
vršnjačke medijacije, vršnjačkog mentorstva i vršnjačkog savetovanja), | |