Primena vršnjačke edukacije u školskim preventivnim programima
Apstrakt
Vršnjačka edukacija, kao jedan od osnovnih modaliteta sistema
vršnjačke podrške u školskom okruženju, zasniva se na obučavanju i
angažovanju mladih u pružanju različitih vidova obrazovne, socijalne i
emocionalne pomoći i podrške svojim vršnjacima. Pristup uvažava
prirodnu spremnost, potencijal i volju mladih osoba da jedni sa drugima
diskutuju o interpersonalnim odnosima, brigama i problemima, te
počiva na premisi da se, kroz odgovarajući trening, mladi mogu osnažiti
da direktno sprovode preventivne intervencije edukativnog karaktera.
Uvažavajući značaj angažovanja vršnjaka u realizaciji
edukativnih preventivnih intervencija u školi, saradnici CEPORA –
Centra za pozitivan razvoj dece i omladine, na inicijativu Kancelarije
za mlade Grada Beograda, organizovali su, tokom novembra 2017. godine,
seriju vršnjačkih edukacija za srednjoškolce, kroz tri edukativne
kampanje: „Ili voziš ili piješ“, „Ne govoru mržnje“ i „Rodna
ravnopravnost. Edukativni program, u okviru svake kampan...je, obuhvatao je,
pored izrade edukativne brošure, po jednu osmočasovnu edukaciju
vršnjačkih edukatora i seriju dvočasovnih radionica vršnjačke
edukacije u beogradskim srednjim školama, a sve u cilju unapređenja
bezbednog ponašanja mladih u saobraćaju, prevencije govora mržnje i
podsticanja rodne ravnopravnosti među mladima. Tokom kampanja obučeno
je 87 vršnjačkih edukatora koji su sproveli ukupno 76 radionica
vršnjačke edukacije u 13 beogradskih srednjih škola, uz učešće 1.091
srednjoškolaca.
U radu će biti prezentovani rezultati evaluacije sprovedenih
vršnjačkih edukacija zasnovani na oceni zadovoljstva škole (kroz
intervjue sa članovima pedagoško-psihološke službe škole),
vršnjačkih edukatora (kroz onlajn anketu u formi upitnika sa otvorenim
i zatvorenim pitanjima) i samih učenika (kroz kratke evaluacione vežbe
sprovedene na kraju svake radionice). Na osnovu dobijenih rezultata biće
analizirani potencijali upotrebe vršnjačke edukacije u promociji
pozitivnog razvoja i prevenciji problema ponašanja.
Ključne reči:
vršnjačka edukacija / mladi / vršnjačka podrška / edukativne kampanjeIzvor:
Zbornik rezimea sa stručno-naučne konferencije Dani defektologa Srbije, 2018, 165-165Izdavač:
- Društvo defektologa Srbije
Institucija/grupa
rFASPERTY - CONF AU - Popović-Ćitić, Branislava AU - Nešić, Marija AU - Bukvić, Lidija PY - 2018 UR - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/2859 AB - Vršnjačka edukacija, kao jedan od osnovnih modaliteta sistema vršnjačke podrške u školskom okruženju, zasniva se na obučavanju i angažovanju mladih u pružanju različitih vidova obrazovne, socijalne i emocionalne pomoći i podrške svojim vršnjacima. Pristup uvažava prirodnu spremnost, potencijal i volju mladih osoba da jedni sa drugima diskutuju o interpersonalnim odnosima, brigama i problemima, te počiva na premisi da se, kroz odgovarajući trening, mladi mogu osnažiti da direktno sprovode preventivne intervencije edukativnog karaktera. Uvažavajući značaj angažovanja vršnjaka u realizaciji edukativnih preventivnih intervencija u školi, saradnici CEPORA – Centra za pozitivan razvoj dece i omladine, na inicijativu Kancelarije za mlade Grada Beograda, organizovali su, tokom novembra 2017. godine, seriju vršnjačkih edukacija za srednjoškolce, kroz tri edukativne kampanje: „Ili voziš ili piješ“, „Ne govoru mržnje“ i „Rodna ravnopravnost. Edukativni program, u okviru svake kampanje, obuhvatao je, pored izrade edukativne brošure, po jednu osmočasovnu edukaciju vršnjačkih edukatora i seriju dvočasovnih radionica vršnjačke edukacije u beogradskim srednjim školama, a sve u cilju unapređenja bezbednog ponašanja mladih u saobraćaju, prevencije govora mržnje i podsticanja rodne ravnopravnosti među mladima. Tokom kampanja obučeno je 87 vršnjačkih edukatora koji su sproveli ukupno 76 radionica vršnjačke edukacije u 13 beogradskih srednjih škola, uz učešće 1.091 srednjoškolaca. U radu će biti prezentovani rezultati evaluacije sprovedenih vršnjačkih edukacija zasnovani na oceni zadovoljstva škole (kroz intervjue sa članovima pedagoško-psihološke službe škole), vršnjačkih edukatora (kroz onlajn anketu u formi upitnika sa otvorenim i zatvorenim pitanjima) i samih učenika (kroz kratke evaluacione vežbe sprovedene na kraju svake radionice). Na osnovu dobijenih rezultata biće analizirani potencijali upotrebe vršnjačke edukacije u promociji pozitivnog razvoja i prevenciji problema ponašanja. PB - Društvo defektologa Srbije C3 - Zbornik rezimea sa stručno-naučne konferencije Dani defektologa Srbije T1 - Primena vršnjačke edukacije u školskim preventivnim programima EP - 165 SP - 165 UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_2859 ER -
@conference{ author = "Popović-Ćitić, Branislava and Nešić, Marija and Bukvić, Lidija", year = "2018", abstract = "Vršnjačka edukacija, kao jedan od osnovnih modaliteta sistema vršnjačke podrške u školskom okruženju, zasniva se na obučavanju i angažovanju mladih u pružanju različitih vidova obrazovne, socijalne i emocionalne pomoći i podrške svojim vršnjacima. Pristup uvažava prirodnu spremnost, potencijal i volju mladih osoba da jedni sa drugima diskutuju o interpersonalnim odnosima, brigama i problemima, te počiva na premisi da se, kroz odgovarajući trening, mladi mogu osnažiti da direktno sprovode preventivne intervencije edukativnog karaktera. Uvažavajući značaj angažovanja vršnjaka u realizaciji edukativnih preventivnih intervencija u školi, saradnici CEPORA – Centra za pozitivan razvoj dece i omladine, na inicijativu Kancelarije za mlade Grada Beograda, organizovali su, tokom novembra 2017. godine, seriju vršnjačkih edukacija za srednjoškolce, kroz tri edukativne kampanje: „Ili voziš ili piješ“, „Ne govoru mržnje“ i „Rodna ravnopravnost. Edukativni program, u okviru svake kampanje, obuhvatao je, pored izrade edukativne brošure, po jednu osmočasovnu edukaciju vršnjačkih edukatora i seriju dvočasovnih radionica vršnjačke edukacije u beogradskim srednjim školama, a sve u cilju unapređenja bezbednog ponašanja mladih u saobraćaju, prevencije govora mržnje i podsticanja rodne ravnopravnosti među mladima. Tokom kampanja obučeno je 87 vršnjačkih edukatora koji su sproveli ukupno 76 radionica vršnjačke edukacije u 13 beogradskih srednjih škola, uz učešće 1.091 srednjoškolaca. U radu će biti prezentovani rezultati evaluacije sprovedenih vršnjačkih edukacija zasnovani na oceni zadovoljstva škole (kroz intervjue sa članovima pedagoško-psihološke službe škole), vršnjačkih edukatora (kroz onlajn anketu u formi upitnika sa otvorenim i zatvorenim pitanjima) i samih učenika (kroz kratke evaluacione vežbe sprovedene na kraju svake radionice). Na osnovu dobijenih rezultata biće analizirani potencijali upotrebe vršnjačke edukacije u promociji pozitivnog razvoja i prevenciji problema ponašanja.", publisher = "Društvo defektologa Srbije", journal = "Zbornik rezimea sa stručno-naučne konferencije Dani defektologa Srbije", title = "Primena vršnjačke edukacije u školskim preventivnim programima", pages = "165-165", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_2859" }
Popović-Ćitić, B., Nešić, M.,& Bukvić, L.. (2018). Primena vršnjačke edukacije u školskim preventivnim programima. in Zbornik rezimea sa stručno-naučne konferencije Dani defektologa Srbije Društvo defektologa Srbije., 165-165. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_2859
Popović-Ćitić B, Nešić M, Bukvić L. Primena vršnjačke edukacije u školskim preventivnim programima. in Zbornik rezimea sa stručno-naučne konferencije Dani defektologa Srbije. 2018;:165-165. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_2859 .
Popović-Ćitić, Branislava, Nešić, Marija, Bukvić, Lidija, "Primena vršnjačke edukacije u školskim preventivnim programima" in Zbornik rezimea sa stručno-naučne konferencije Dani defektologa Srbije (2018):165-165, https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_2859 .