Odnos između sposobnosti prepoznavanja emocija i internalizovanih problema u ponašanju kod osoba sa lakom intelektualnom ometenošću
The relationship between the ability to recognize emotions and internalized behavioral problems in people with mild intellectual disabilities
Аутори
Đorđević, MirjanaGlumbić, Nenad
Brojčin, Branislav
Kostić, Ivana
Остала ауторства
Vuković MileJugović Aleksandar
Popović-Ćitić Branislava
Ilić Snežana
Конференцијски прилог (Објављена верзија)
Метаподаци
Приказ свих података о документуАпстракт
Cilj ovog rada je utvrditi odnos između sposobnosti prepoznavanja emocija i
internalizovanih problema u ponašanju kod osoba sa lakom intelektualnom
ometenošću.
Uzorak je činilo 70 osoba sa lakom intelektualnom ometenošću, ujednačenih
prema polu (χ²=0,000; df=1; p=1,000) i uzrastu (χ²=1,429; df=1; p=0,232). Za po-
trebe prikupljanja podataka u ovom istraživanju primenjeni su Upitnik za
prepoznavanje emocija (The Emotional Recognition Questionnaire, Davies, 2013) i
tri supskale Ahenbahovog sistema procene (Achenbach System of Empiricaly Based
Assessment – ASEBA, Teacher Report Form; Achenbach, Newhouse & Rescorla, 2001).
Veza između sposobnosti prepoznavanja emocija i internalizovanih problema u
ponašanju istražena je pomoću Pirsonove linearne korelacije.
Dobijeni rezultati pokazuju da se statistički značajne i negativne korelacije
pojavljuju između emocije straha i supskale Povučenost/depresija (p=-0,259),
supskale Somatizacija (p=-0,305), kao i ukupnog skora za internalizo...vane pro-
bleme u ponašanju (p=-0,264). Takođe, značajne i negativne korelacije dobijene su
i između emocije ljutnje i supskale Povučenost/depresija (p =-0,242).
The aim of this paper is to determine
the relationship between the ability to
recognize emotions and internalized
behavioral problems in people with mild
intellectual disabilities.
The sample consisted of 70 persons with
mild intellectual disability, equalized by
gender (χ²=.000; df=1; p=1.000) and age
(χ²=1.429; df=1; p=.232). For the purpose of
collecting data in this research, The Emotion
Recognition Questionnaire (Davies, 2013)
was applied as well as three subscales of the
Ahenbach Assessment System (Achenbach
System of Empiricaly Based Assessment –
ASEBA, Teacher Report Form; Achenbach,
Newhouse, & Rescorla, 2001).
The relationship between the ability to
recognize emotions and internalized
behavioral problems was investigated
using Pearson’s linear correlation.
The results obtained show that statistically
significant and negative correlations
appear between the emotion of fear and the
Withdrawn/depressed subscale (p=-.259),
Somatic complaint subscale (p=-.3...05), and
the total score for internalized behavioral
problems (p=- .264). Significant and negative
correlations were also found between the
emotion of anger and the Withdrawn/
depressed subscale (p=- .242).
Кључне речи:
depresivnost / intelektualna ometenost / ljutnja / povučenost / tuga / depression / intellectual disability / anger / withdrawal / sadnessИзвор:
Zbornik radova - Nacionalni naučni skup „Prevencija razvojnih smetnji i problema u ponašanju”, Beograd, 21. Decembar 2017., 2017, 137-145Издавач:
- Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation
Институција/група
rFASPERTY - CONF AU - Đorđević, Mirjana AU - Glumbić, Nenad AU - Brojčin, Branislav AU - Kostić, Ivana PY - 2017 UR - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/2636 AB - Cilj ovog rada je utvrditi odnos između sposobnosti prepoznavanja emocija i internalizovanih problema u ponašanju kod osoba sa lakom intelektualnom ometenošću. Uzorak je činilo 70 osoba sa lakom intelektualnom ometenošću, ujednačenih prema polu (χ²=0,000; df=1; p=1,000) i uzrastu (χ²=1,429; df=1; p=0,232). Za po- trebe prikupljanja podataka u ovom istraživanju primenjeni su Upitnik za prepoznavanje emocija (The Emotional Recognition Questionnaire, Davies, 2013) i tri supskale Ahenbahovog sistema procene (Achenbach System of Empiricaly Based Assessment – ASEBA, Teacher Report Form; Achenbach, Newhouse & Rescorla, 2001). Veza između sposobnosti prepoznavanja emocija i internalizovanih problema u ponašanju istražena je pomoću Pirsonove linearne korelacije. Dobijeni rezultati pokazuju da se statistički značajne i negativne korelacije pojavljuju između emocije straha i supskale Povučenost/depresija (p=-0,259), supskale Somatizacija (p=-0,305), kao i ukupnog skora za internalizovane pro- bleme u ponašanju (p=-0,264). Takođe, značajne i negativne korelacije dobijene su i između emocije ljutnje i supskale Povučenost/depresija (p =-0,242). AB - The aim of this paper is to determine the relationship between the ability to recognize emotions and internalized behavioral problems in people with mild intellectual disabilities. The sample consisted of 70 persons with mild intellectual disability, equalized by gender (χ²=.000; df=1; p=1.000) and age (χ²=1.429; df=1; p=.232). For the purpose of collecting data in this research, The Emotion Recognition Questionnaire (Davies, 2013) was applied as well as three subscales of the Ahenbach Assessment System (Achenbach System of Empiricaly Based Assessment – ASEBA, Teacher Report Form; Achenbach, Newhouse, & Rescorla, 2001). The relationship between the ability to recognize emotions and internalized behavioral problems was investigated using Pearson’s linear correlation. The results obtained show that statistically significant and negative correlations appear between the emotion of fear and the Withdrawn/depressed subscale (p=-.259), Somatic complaint subscale (p=-.305), and the total score for internalized behavioral problems (p=- .264). Significant and negative correlations were also found between the emotion of anger and the Withdrawn/ depressed subscale (p=- .242). PB - Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation C3 - Zbornik radova - Nacionalni naučni skup „Prevencija razvojnih smetnji i problema u ponašanju”, Beograd, 21. Decembar 2017. T1 - Odnos između sposobnosti prepoznavanja emocija i internalizovanih problema u ponašanju kod osoba sa lakom intelektualnom ometenošću T1 - The relationship between the ability to recognize emotions and internalized behavioral problems in people with mild intellectual disabilities EP - 145 SP - 137 UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_2636 ER -
@conference{ author = "Đorđević, Mirjana and Glumbić, Nenad and Brojčin, Branislav and Kostić, Ivana", year = "2017", abstract = "Cilj ovog rada je utvrditi odnos između sposobnosti prepoznavanja emocija i internalizovanih problema u ponašanju kod osoba sa lakom intelektualnom ometenošću. Uzorak je činilo 70 osoba sa lakom intelektualnom ometenošću, ujednačenih prema polu (χ²=0,000; df=1; p=1,000) i uzrastu (χ²=1,429; df=1; p=0,232). Za po- trebe prikupljanja podataka u ovom istraživanju primenjeni su Upitnik za prepoznavanje emocija (The Emotional Recognition Questionnaire, Davies, 2013) i tri supskale Ahenbahovog sistema procene (Achenbach System of Empiricaly Based Assessment – ASEBA, Teacher Report Form; Achenbach, Newhouse & Rescorla, 2001). Veza između sposobnosti prepoznavanja emocija i internalizovanih problema u ponašanju istražena je pomoću Pirsonove linearne korelacije. Dobijeni rezultati pokazuju da se statistički značajne i negativne korelacije pojavljuju između emocije straha i supskale Povučenost/depresija (p=-0,259), supskale Somatizacija (p=-0,305), kao i ukupnog skora za internalizovane pro- bleme u ponašanju (p=-0,264). Takođe, značajne i negativne korelacije dobijene su i između emocije ljutnje i supskale Povučenost/depresija (p =-0,242)., The aim of this paper is to determine the relationship between the ability to recognize emotions and internalized behavioral problems in people with mild intellectual disabilities. The sample consisted of 70 persons with mild intellectual disability, equalized by gender (χ²=.000; df=1; p=1.000) and age (χ²=1.429; df=1; p=.232). For the purpose of collecting data in this research, The Emotion Recognition Questionnaire (Davies, 2013) was applied as well as three subscales of the Ahenbach Assessment System (Achenbach System of Empiricaly Based Assessment – ASEBA, Teacher Report Form; Achenbach, Newhouse, & Rescorla, 2001). The relationship between the ability to recognize emotions and internalized behavioral problems was investigated using Pearson’s linear correlation. The results obtained show that statistically significant and negative correlations appear between the emotion of fear and the Withdrawn/depressed subscale (p=-.259), Somatic complaint subscale (p=-.305), and the total score for internalized behavioral problems (p=- .264). Significant and negative correlations were also found between the emotion of anger and the Withdrawn/ depressed subscale (p=- .242).", publisher = "Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation", journal = "Zbornik radova - Nacionalni naučni skup „Prevencija razvojnih smetnji i problema u ponašanju”, Beograd, 21. Decembar 2017.", title = "Odnos između sposobnosti prepoznavanja emocija i internalizovanih problema u ponašanju kod osoba sa lakom intelektualnom ometenošću, The relationship between the ability to recognize emotions and internalized behavioral problems in people with mild intellectual disabilities", pages = "145-137", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_2636" }
Đorđević, M., Glumbić, N., Brojčin, B.,& Kostić, I.. (2017). Odnos između sposobnosti prepoznavanja emocija i internalizovanih problema u ponašanju kod osoba sa lakom intelektualnom ometenošću. in Zbornik radova - Nacionalni naučni skup „Prevencija razvojnih smetnji i problema u ponašanju”, Beograd, 21. Decembar 2017. Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation., 137-145. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_2636
Đorđević M, Glumbić N, Brojčin B, Kostić I. Odnos između sposobnosti prepoznavanja emocija i internalizovanih problema u ponašanju kod osoba sa lakom intelektualnom ometenošću. in Zbornik radova - Nacionalni naučni skup „Prevencija razvojnih smetnji i problema u ponašanju”, Beograd, 21. Decembar 2017.. 2017;:137-145. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_2636 .
Đorđević, Mirjana, Glumbić, Nenad, Brojčin, Branislav, Kostić, Ivana, "Odnos između sposobnosti prepoznavanja emocija i internalizovanih problema u ponašanju kod osoba sa lakom intelektualnom ometenošću" in Zbornik radova - Nacionalni naučni skup „Prevencija razvojnih smetnji i problema u ponašanju”, Beograd, 21. Decembar 2017. (2017):137-145, https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_2636 .