Informisanost učenika srednjih škola o sportskom huliganizmu
Апстракт
Stepen informisanosti učenika o osnovnim karakteristikama sportskog hu-
liganizma smatra se jednom od ključnih pretpostavki uspešnog planiranja
školskih programa prevencije ovog oblika antisocijalnog ponašanja. U cilju
utvrđivanja nivoa znanja i obaveštenosti učenika o pravilima sportskog na-
vijanja, karakteristikama huliganskih navijačkih grupa i mogućim posledicama
huliganskog ponašanja, realizovano je kvalitativno istraživanje u okviru pro-
grama „Edukativno-preventivni centar“. Podaci su prikupljeni tokom 2015. go-
dine, u četiri radne jedinice Doma učenika srednjih škola – Beograd, primenom
metode učesničkih grupa, na uzorku od 100 učenika beogradskih srednjih škola,
oba pola. Ukupno su održane četiri rodno heterogene učesničke grupe koje su
brojale od 20 do 30 učesnika. Diskusije, prosečnog trajanja od 90 minuta, vođene
su u skladu sa posebno kreiranim upitnikom, beležene su audio zapisom i kas-
nije transkribovane, a dobijeni rezultati obrađeni su metodom kvalitativ...ne
analize sadržaja. Rezultati diskusija pokazuju da učenici primarno prepoznaju
različite vidove nasilnog ponašanja koja čine sportski huliganizam, ali ne i
ponašanja vandalističkog karaktera. Pravilno percipiraju razlike i granice
između navijačkog i huliganskog ponašanja, kao i načine funkcionisanja orga-
nizovanih navijačkih grupa. Pritisak vršnjačke grupe smatraju osnovnim raz-
logom uključivanja u huliganske grupe navijača, ali imaju podeljena mišljenja o
njegovoj opravdanosti. Manji broj učenika izjavljuje da jesu članovi navijačkih
grupa koje su učestvovale u pojedinim oblicima huliganskog ponašanja. Učenici
nisu u dovoljnoj meri upoznati sa normativnim aspektom regulisanja nasilja na
sportskim priredbama, niti sa granicom krivične odgovornosti, koju najčešće
vezuju za punoletstvo. Jasno prepoznaju posledice huliganskog ponašanja i daju
konstruktivne savete o mogućim načinima izbegavanja viktimizacije. U dve gru-
pe učenika izraženi su bili stavovi o niskom poštovanju zakonskih propisa od
strane policije i pravosudnih organa, te pozitivnom vrednovanju huliganskog
ponašanja. Izvedeni zaključci svedoče o relativno visokom nivou informisa-
nosti učenika o pojedinim aspektima sportskog huliganizma, ali i postojanju
stavova koji favorizuju huligansko ponašanje na sportskim priredbama, što
može biti solidan iskustveni okvir za kreiranje adekvatnih strategija pre-
ventivnog karaktera koje bi mogle biti primenjene u školskoj sredini kao ba-
zičnom području preventivnog delovanja.
Кључне речи:
huliganizam / nasilje na sportskim priredbama / prevencija / srednja škola / srednja školaИзвор:
Zbornik rezimea – Međunarodna stručno naučna konferencija„Dani defektologa Srbije”, Beograd, 11-14. Februar 2016, 2016, 40-40Издавач:
- Društvo defektologa Srbije
Институција/група
rFASPERTY - CONF AU - Nešić, Marija AU - Popović-Ćitić, Branislava AU - Bukvić, Lidija PY - 2016 UR - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/2601 AB - Stepen informisanosti učenika o osnovnim karakteristikama sportskog hu- liganizma smatra se jednom od ključnih pretpostavki uspešnog planiranja školskih programa prevencije ovog oblika antisocijalnog ponašanja. U cilju utvrđivanja nivoa znanja i obaveštenosti učenika o pravilima sportskog na- vijanja, karakteristikama huliganskih navijačkih grupa i mogućim posledicama huliganskog ponašanja, realizovano je kvalitativno istraživanje u okviru pro- grama „Edukativno-preventivni centar“. Podaci su prikupljeni tokom 2015. go- dine, u četiri radne jedinice Doma učenika srednjih škola – Beograd, primenom metode učesničkih grupa, na uzorku od 100 učenika beogradskih srednjih škola, oba pola. Ukupno su održane četiri rodno heterogene učesničke grupe koje su brojale od 20 do 30 učesnika. Diskusije, prosečnog trajanja od 90 minuta, vođene su u skladu sa posebno kreiranim upitnikom, beležene su audio zapisom i kas- nije transkribovane, a dobijeni rezultati obrađeni su metodom kvalitativne analize sadržaja. Rezultati diskusija pokazuju da učenici primarno prepoznaju različite vidove nasilnog ponašanja koja čine sportski huliganizam, ali ne i ponašanja vandalističkog karaktera. Pravilno percipiraju razlike i granice između navijačkog i huliganskog ponašanja, kao i načine funkcionisanja orga- nizovanih navijačkih grupa. Pritisak vršnjačke grupe smatraju osnovnim raz- logom uključivanja u huliganske grupe navijača, ali imaju podeljena mišljenja o njegovoj opravdanosti. Manji broj učenika izjavljuje da jesu članovi navijačkih grupa koje su učestvovale u pojedinim oblicima huliganskog ponašanja. Učenici nisu u dovoljnoj meri upoznati sa normativnim aspektom regulisanja nasilja na sportskim priredbama, niti sa granicom krivične odgovornosti, koju najčešće vezuju za punoletstvo. Jasno prepoznaju posledice huliganskog ponašanja i daju konstruktivne savete o mogućim načinima izbegavanja viktimizacije. U dve gru- pe učenika izraženi su bili stavovi o niskom poštovanju zakonskih propisa od strane policije i pravosudnih organa, te pozitivnom vrednovanju huliganskog ponašanja. Izvedeni zaključci svedoče o relativno visokom nivou informisa- nosti učenika o pojedinim aspektima sportskog huliganizma, ali i postojanju stavova koji favorizuju huligansko ponašanje na sportskim priredbama, što može biti solidan iskustveni okvir za kreiranje adekvatnih strategija pre- ventivnog karaktera koje bi mogle biti primenjene u školskoj sredini kao ba- zičnom području preventivnog delovanja. PB - Društvo defektologa Srbije C3 - Zbornik rezimea – Međunarodna stručno naučna konferencija„Dani defektologa Srbije”, Beograd, 11-14. Februar 2016 T1 - Informisanost učenika srednjih škola o sportskom huliganizmu EP - 40 SP - 40 UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_2601 ER -
@conference{ author = "Nešić, Marija and Popović-Ćitić, Branislava and Bukvić, Lidija", year = "2016", abstract = "Stepen informisanosti učenika o osnovnim karakteristikama sportskog hu- liganizma smatra se jednom od ključnih pretpostavki uspešnog planiranja školskih programa prevencije ovog oblika antisocijalnog ponašanja. U cilju utvrđivanja nivoa znanja i obaveštenosti učenika o pravilima sportskog na- vijanja, karakteristikama huliganskih navijačkih grupa i mogućim posledicama huliganskog ponašanja, realizovano je kvalitativno istraživanje u okviru pro- grama „Edukativno-preventivni centar“. Podaci su prikupljeni tokom 2015. go- dine, u četiri radne jedinice Doma učenika srednjih škola – Beograd, primenom metode učesničkih grupa, na uzorku od 100 učenika beogradskih srednjih škola, oba pola. Ukupno su održane četiri rodno heterogene učesničke grupe koje su brojale od 20 do 30 učesnika. Diskusije, prosečnog trajanja od 90 minuta, vođene su u skladu sa posebno kreiranim upitnikom, beležene su audio zapisom i kas- nije transkribovane, a dobijeni rezultati obrađeni su metodom kvalitativne analize sadržaja. Rezultati diskusija pokazuju da učenici primarno prepoznaju različite vidove nasilnog ponašanja koja čine sportski huliganizam, ali ne i ponašanja vandalističkog karaktera. Pravilno percipiraju razlike i granice između navijačkog i huliganskog ponašanja, kao i načine funkcionisanja orga- nizovanih navijačkih grupa. Pritisak vršnjačke grupe smatraju osnovnim raz- logom uključivanja u huliganske grupe navijača, ali imaju podeljena mišljenja o njegovoj opravdanosti. Manji broj učenika izjavljuje da jesu članovi navijačkih grupa koje su učestvovale u pojedinim oblicima huliganskog ponašanja. Učenici nisu u dovoljnoj meri upoznati sa normativnim aspektom regulisanja nasilja na sportskim priredbama, niti sa granicom krivične odgovornosti, koju najčešće vezuju za punoletstvo. Jasno prepoznaju posledice huliganskog ponašanja i daju konstruktivne savete o mogućim načinima izbegavanja viktimizacije. U dve gru- pe učenika izraženi su bili stavovi o niskom poštovanju zakonskih propisa od strane policije i pravosudnih organa, te pozitivnom vrednovanju huliganskog ponašanja. Izvedeni zaključci svedoče o relativno visokom nivou informisa- nosti učenika o pojedinim aspektima sportskog huliganizma, ali i postojanju stavova koji favorizuju huligansko ponašanje na sportskim priredbama, što može biti solidan iskustveni okvir za kreiranje adekvatnih strategija pre- ventivnog karaktera koje bi mogle biti primenjene u školskoj sredini kao ba- zičnom području preventivnog delovanja.", publisher = "Društvo defektologa Srbije", journal = "Zbornik rezimea – Međunarodna stručno naučna konferencija„Dani defektologa Srbije”, Beograd, 11-14. Februar 2016", title = "Informisanost učenika srednjih škola o sportskom huliganizmu", pages = "40-40", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_2601" }
Nešić, M., Popović-Ćitić, B.,& Bukvić, L.. (2016). Informisanost učenika srednjih škola o sportskom huliganizmu. in Zbornik rezimea – Međunarodna stručno naučna konferencija„Dani defektologa Srbije”, Beograd, 11-14. Februar 2016 Društvo defektologa Srbije., 40-40. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_2601
Nešić M, Popović-Ćitić B, Bukvić L. Informisanost učenika srednjih škola o sportskom huliganizmu. in Zbornik rezimea – Međunarodna stručno naučna konferencija„Dani defektologa Srbije”, Beograd, 11-14. Februar 2016. 2016;:40-40. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_2601 .
Nešić, Marija, Popović-Ćitić, Branislava, Bukvić, Lidija, "Informisanost učenika srednjih škola o sportskom huliganizmu" in Zbornik rezimea – Međunarodna stručno naučna konferencija„Dani defektologa Srbije”, Beograd, 11-14. Februar 2016 (2016):40-40, https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_2601 .