Spremnost osnovnih škola za prevenciju vršnjačkog nasilja
Конференцијски прилог (Објављена верзија)
Метаподаци
Приказ свих података о документуАпстракт
Spremnost škole za prevenciju izražava stepen i obim pripremljenosti škole
za planiranje, primenu i unapređivanje preventivnih aktivnosti. Ispoljava se
preko šest dimenzija koje sa različitih aspekata oslikavaju nivo obaveštenosti,
zainteresovanosti, sposobnosti i volje škole da inicira i podrži aktivnosti
preventivnog karaktera. Razlikuje se devet nivoa spremnosti, koji se kreću od to-
lerancije problema do profesionalizacije u preventivnom delovanju, pri čemu
svaki nivo direktno određuje strukturu i sadržaj preventivnih intervencija
koje je moguće sa uspehom primeniti u konkretnom okruženju. U cilju procene ni-
voa spremnosti osnovnih škola za prevenciju vršnjačkog nasilja sprovedeno je,
tokom 2015. godine, istraživanje u sedam beogradskih osnovnih škola. Podaci su
prikupljeni instrumentom „Intervju za procenu spremnosti zajednice“ (Plester,
Edwards, Jumper-Thurman, 2005), koji se sastoji od 44 otvorenih pitanja vezanih
za dimenzije spremnosti. U svakoj školi intervjuisan...a su po tri ključna infor-
manta (direktor, stručni saradnik i nastavnik predmetne nastave), a intervjui su
u proseku trajali oko 45 minuta. Odgovori informanata su obrađeni prema uput-
stvu za skorovanje podataka, koji je sastavni deo instrumenta. Rezultati istraži-
vanja pokazuju da se ispitane osnovne škole u proseku nalaze na trećem nivou
spremnosti, uz izraženu neusaglašenost dimenzija spremnosti. U pogledu znanja
o preventivnim aktivnostima i donekle raspoloživih resursa, škole se nalaze
na nižem nivou od opšteg nivoa, dok je u oblasti rukovođenja i posebno znanja o
vršnjačkom nasilju nivo spremnosti iznad opšteg nivoa. Drugim rečima, uprava
škole i zaposleni jasno prepoznaju da je vršnjačko nasilje prisutno u školskom
okruženju i priznaju neophodnost preduzimanja planiranih i organizovanih pre-
ventivnih aktivnosti, međutim, njihova znanja o procesu planiranja prevencije i
strukturi, sadržaju i načinu primene preventivnih programa su ograničena is-
ključivo na osnovne informacije i time nedovoljna za preduzimanje konkretnih
akcija. Preventivne aktivnosti koje se sprovode u školi su povremenog i privre-
menog karaktera, bez jasne strukture i utvrđenog plana, uz nedovoljnu vidljivost
njihove primene na nivou škole i odsustvo evaluacije njihovih efekata. Osim
toga, škole ne raspolažu resursima koje bi koristile isključivo za preventiv-
no delovanje niti su upoznate sa načinima pribavljanja kako finansijskih tako i
tehničkih i ljudskih resursa. Na osnovu dobijenih rezultata koji ukazuju na nedo-
voljan nivo spremosti škola za planiranje i iniciranje programa prevencije
vršnjačkog nasilja, te neusaglašenost između pojedinih dimenzija spremnosti, u
radu su izvedeni zaključci i odgovarajuće preporuke za unapređenje spremnosti
škole za prevenciju vršnjačkog nasilja.
Кључне речи:
spremnost škole / vršnjačko nasilje / prevencija / osnovna školaИзвор:
Zbornik rezimea – Međunarodna stručno naučna konferencija„Dani defektologa Srbije”, Beograd, 11-14. Februar 2016, 2016, 37-37Издавач:
- Društvo defektologa Srbije
Институција/група
rFASPERTY - CONF AU - Popović-Ćitić, Branislava AU - Nešić, Marija PY - 2016 UR - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/2469 AB - Spremnost škole za prevenciju izražava stepen i obim pripremljenosti škole za planiranje, primenu i unapređivanje preventivnih aktivnosti. Ispoljava se preko šest dimenzija koje sa različitih aspekata oslikavaju nivo obaveštenosti, zainteresovanosti, sposobnosti i volje škole da inicira i podrži aktivnosti preventivnog karaktera. Razlikuje se devet nivoa spremnosti, koji se kreću od to- lerancije problema do profesionalizacije u preventivnom delovanju, pri čemu svaki nivo direktno određuje strukturu i sadržaj preventivnih intervencija koje je moguće sa uspehom primeniti u konkretnom okruženju. U cilju procene ni- voa spremnosti osnovnih škola za prevenciju vršnjačkog nasilja sprovedeno je, tokom 2015. godine, istraživanje u sedam beogradskih osnovnih škola. Podaci su prikupljeni instrumentom „Intervju za procenu spremnosti zajednice“ (Plester, Edwards, Jumper-Thurman, 2005), koji se sastoji od 44 otvorenih pitanja vezanih za dimenzije spremnosti. U svakoj školi intervjuisana su po tri ključna infor- manta (direktor, stručni saradnik i nastavnik predmetne nastave), a intervjui su u proseku trajali oko 45 minuta. Odgovori informanata su obrađeni prema uput- stvu za skorovanje podataka, koji je sastavni deo instrumenta. Rezultati istraži- vanja pokazuju da se ispitane osnovne škole u proseku nalaze na trećem nivou spremnosti, uz izraženu neusaglašenost dimenzija spremnosti. U pogledu znanja o preventivnim aktivnostima i donekle raspoloživih resursa, škole se nalaze na nižem nivou od opšteg nivoa, dok je u oblasti rukovođenja i posebno znanja o vršnjačkom nasilju nivo spremnosti iznad opšteg nivoa. Drugim rečima, uprava škole i zaposleni jasno prepoznaju da je vršnjačko nasilje prisutno u školskom okruženju i priznaju neophodnost preduzimanja planiranih i organizovanih pre- ventivnih aktivnosti, međutim, njihova znanja o procesu planiranja prevencije i strukturi, sadržaju i načinu primene preventivnih programa su ograničena is- ključivo na osnovne informacije i time nedovoljna za preduzimanje konkretnih akcija. Preventivne aktivnosti koje se sprovode u školi su povremenog i privre- menog karaktera, bez jasne strukture i utvrđenog plana, uz nedovoljnu vidljivost njihove primene na nivou škole i odsustvo evaluacije njihovih efekata. Osim toga, škole ne raspolažu resursima koje bi koristile isključivo za preventiv- no delovanje niti su upoznate sa načinima pribavljanja kako finansijskih tako i tehničkih i ljudskih resursa. Na osnovu dobijenih rezultata koji ukazuju na nedo- voljan nivo spremosti škola za planiranje i iniciranje programa prevencije vršnjačkog nasilja, te neusaglašenost između pojedinih dimenzija spremnosti, u radu su izvedeni zaključci i odgovarajuće preporuke za unapređenje spremnosti škole za prevenciju vršnjačkog nasilja. PB - Društvo defektologa Srbije C3 - Zbornik rezimea – Međunarodna stručno naučna konferencija„Dani defektologa Srbije”, Beograd, 11-14. Februar 2016 T1 - Spremnost osnovnih škola za prevenciju vršnjačkog nasilja EP - 37 SP - 37 UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_2469 ER -
@conference{ author = "Popović-Ćitić, Branislava and Nešić, Marija", year = "2016", abstract = "Spremnost škole za prevenciju izražava stepen i obim pripremljenosti škole za planiranje, primenu i unapređivanje preventivnih aktivnosti. Ispoljava se preko šest dimenzija koje sa različitih aspekata oslikavaju nivo obaveštenosti, zainteresovanosti, sposobnosti i volje škole da inicira i podrži aktivnosti preventivnog karaktera. Razlikuje se devet nivoa spremnosti, koji se kreću od to- lerancije problema do profesionalizacije u preventivnom delovanju, pri čemu svaki nivo direktno određuje strukturu i sadržaj preventivnih intervencija koje je moguće sa uspehom primeniti u konkretnom okruženju. U cilju procene ni- voa spremnosti osnovnih škola za prevenciju vršnjačkog nasilja sprovedeno je, tokom 2015. godine, istraživanje u sedam beogradskih osnovnih škola. Podaci su prikupljeni instrumentom „Intervju za procenu spremnosti zajednice“ (Plester, Edwards, Jumper-Thurman, 2005), koji se sastoji od 44 otvorenih pitanja vezanih za dimenzije spremnosti. U svakoj školi intervjuisana su po tri ključna infor- manta (direktor, stručni saradnik i nastavnik predmetne nastave), a intervjui su u proseku trajali oko 45 minuta. Odgovori informanata su obrađeni prema uput- stvu za skorovanje podataka, koji je sastavni deo instrumenta. Rezultati istraži- vanja pokazuju da se ispitane osnovne škole u proseku nalaze na trećem nivou spremnosti, uz izraženu neusaglašenost dimenzija spremnosti. U pogledu znanja o preventivnim aktivnostima i donekle raspoloživih resursa, škole se nalaze na nižem nivou od opšteg nivoa, dok je u oblasti rukovođenja i posebno znanja o vršnjačkom nasilju nivo spremnosti iznad opšteg nivoa. Drugim rečima, uprava škole i zaposleni jasno prepoznaju da je vršnjačko nasilje prisutno u školskom okruženju i priznaju neophodnost preduzimanja planiranih i organizovanih pre- ventivnih aktivnosti, međutim, njihova znanja o procesu planiranja prevencije i strukturi, sadržaju i načinu primene preventivnih programa su ograničena is- ključivo na osnovne informacije i time nedovoljna za preduzimanje konkretnih akcija. Preventivne aktivnosti koje se sprovode u školi su povremenog i privre- menog karaktera, bez jasne strukture i utvrđenog plana, uz nedovoljnu vidljivost njihove primene na nivou škole i odsustvo evaluacije njihovih efekata. Osim toga, škole ne raspolažu resursima koje bi koristile isključivo za preventiv- no delovanje niti su upoznate sa načinima pribavljanja kako finansijskih tako i tehničkih i ljudskih resursa. Na osnovu dobijenih rezultata koji ukazuju na nedo- voljan nivo spremosti škola za planiranje i iniciranje programa prevencije vršnjačkog nasilja, te neusaglašenost između pojedinih dimenzija spremnosti, u radu su izvedeni zaključci i odgovarajuće preporuke za unapređenje spremnosti škole za prevenciju vršnjačkog nasilja.", publisher = "Društvo defektologa Srbije", journal = "Zbornik rezimea – Međunarodna stručno naučna konferencija„Dani defektologa Srbije”, Beograd, 11-14. Februar 2016", title = "Spremnost osnovnih škola za prevenciju vršnjačkog nasilja", pages = "37-37", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_2469" }
Popović-Ćitić, B.,& Nešić, M.. (2016). Spremnost osnovnih škola za prevenciju vršnjačkog nasilja. in Zbornik rezimea – Međunarodna stručno naučna konferencija„Dani defektologa Srbije”, Beograd, 11-14. Februar 2016 Društvo defektologa Srbije., 37-37. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_2469
Popović-Ćitić B, Nešić M. Spremnost osnovnih škola za prevenciju vršnjačkog nasilja. in Zbornik rezimea – Međunarodna stručno naučna konferencija„Dani defektologa Srbije”, Beograd, 11-14. Februar 2016. 2016;:37-37. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_2469 .
Popović-Ćitić, Branislava, Nešić, Marija, "Spremnost osnovnih škola za prevenciju vršnjačkog nasilja" in Zbornik rezimea – Međunarodna stručno naučna konferencija„Dani defektologa Srbije”, Beograd, 11-14. Februar 2016 (2016):37-37, https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_2469 .