Pamćenje i uspešnost u matematici kod dece sa lakom intelektualnom ometenošću
Memory and success in mathematics in children with mild intellectual disability
Аутори
Japundža-Milisavljević, MirjanaĐurić-Zdravković, Aleksandra
Gagić, Sanja
Остала ауторства
Vuković MileŽunić-Pavlović Vesna
Конференцијски прилог (Објављена верзија)
Метаподаци
Приказ свих података о документуАпстракт
Cilj ovog istraživanja bio je da se utvrdi da li postoji povezanost auditivnog,
vizuenog i verbalnog pamćenja kao prediktorskih varijabli s uspehom u nastavi
matematike kod dece s lakom intelektualnom ometenošću (LIO) kao
kriteriujumskom varijablom. Uzorak, na kome je bazirano istraživanje obuhvatio
je 31 učenika oba pola. Kriterijum za izbor ispitanika sadržao je sledeće
zahteve: količnik inteligencije od 50 do 69, procenjen WISC skalom intelektualnih
sposobnosti, kalendarski uzrast od 14 do 16 godina i odsustvo
neuroloških, psihijatrijskih i višestrukih smetnji. Istraživanje je obavljeno u
svim osnovnim školama za decu s LIO na teritoriji Beograda. Verbalno pamćenje
procenjeno je Reyovim testom verbalnog pamćenja (Rey Auditory verbal
learning test). Vizuelno pamćenje ispitano je suptestom 5 – Vizuelno pamćenje
iz Akadia testa razvoja sposobnosti, dok je za procenu sposobnosti auditivnog
pamćenja korišćen Suptest 8 – Auditivno pamćenje. Numeričke ocene
iz nastavnog predme...ta Matematika dobijene su standardnom analizom pedagoške
dokumentacije. U skladu sa postavljenim ciljem istraživanja primenjene
su metode neparametrijske statistike. Obradom rezultata istraživanja
dobijen je koeficijent multiple korelacije od 0,45 koji govori o povezanosti
ispitanih prediktora sa uspehom iz matematike. Oko 12% ukupne varijanse
uspeha iz matematike objašnjava se razlikama u postignuću na testovima
vizuelnog, auditivnog i verbalnog pamćenja. Dobijena razlika je statistički
značajna (p = 0,001). Vrednost β koeficijenta pokazuje da sposobnost verbalnog
pamćenja daje najveći parcijalni doprinos odličnog uspeha iz matemati ke kod dece s LIO. Rezultati izvedenog istraživanja ukazuju na neophodnost
primene mnemotehnika (loci metod, akronimi, lanac metod, metod ključnih
reči, rimovanje) pri usvajanju nastavnih sadržaja iz matematike.
The main goal of this research is to determine is there any conection between
auditive, visual, verbal memory, as predictors variablas, and success in teching
of mathematics in children with mild intellectual disability. Sample
contains 31 participants, both sexes. Qriterion for participants selection was
IQ from 50-60, estimated by WISC scale of intellectual abilitys, age from 14
to 16, and absence of neurological, psychiatric and combine disturbance.
Survey was conducted in all schools for children with mild intellectual disability
on territory of city of Belgrade. Verbal memory is estimated by
subtest 5 – Visual memory from Akadia test of development capabilities, on
other hand Auditive memory was estimated by subtest 8 – Auditive memory.
Grades in mathematics of children with mild intellectual disability we got
by standard analisys of pedagogical documentation. In accordance with given
order of this research has been used method of parametric and nonparametric
statisti...cs. At the end of research we got coefficient of multiple
correlation of 0.45 that stresses a conection of predictors and succsess in
mathematics. About 12% of all success in mathematics can be explane by
differences in test results of visual, auditive and verbal memory. The differences
that been mentoined above are stastisticaly significante (p = 0.001).
β coefficient value points out that capabillity of verbal memory is most important
part of success in mathematics in children with mild intellectual
disability. The results that we got pointed out a necessity of applying of
mnemonics (loci method, acronyims, chain method, key words method,
rhyming) for better asumption of curriculum of mathematics.
Кључне речи:
vizuelno / auditivno / verbalno pamćenje / matematika / visual / auditive and verbal memory / mathematicsИзвор:
Zbornik radova - 7. Međunarodni naučni skup „Specijalna edukacija i rehabilitacija danas“, Beograd, Srbija, 27-29. 11. 2013, 2013, 201-206Издавач:
- Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation
Финансирање / пројекти:
- Социјална партиципација особа са интелектуалном ометеношћу (RS-MESTD-Basic Research (BR or ON)-179017)
Институција/група
rFASPERTY - CONF AU - Japundža-Milisavljević, Mirjana AU - Đurić-Zdravković, Aleksandra AU - Gagić, Sanja PY - 2013 UR - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/2125 AB - Cilj ovog istraživanja bio je da se utvrdi da li postoji povezanost auditivnog, vizuenog i verbalnog pamćenja kao prediktorskih varijabli s uspehom u nastavi matematike kod dece s lakom intelektualnom ometenošću (LIO) kao kriteriujumskom varijablom. Uzorak, na kome je bazirano istraživanje obuhvatio je 31 učenika oba pola. Kriterijum za izbor ispitanika sadržao je sledeće zahteve: količnik inteligencije od 50 do 69, procenjen WISC skalom intelektualnih sposobnosti, kalendarski uzrast od 14 do 16 godina i odsustvo neuroloških, psihijatrijskih i višestrukih smetnji. Istraživanje je obavljeno u svim osnovnim školama za decu s LIO na teritoriji Beograda. Verbalno pamćenje procenjeno je Reyovim testom verbalnog pamćenja (Rey Auditory verbal learning test). Vizuelno pamćenje ispitano je suptestom 5 – Vizuelno pamćenje iz Akadia testa razvoja sposobnosti, dok je za procenu sposobnosti auditivnog pamćenja korišćen Suptest 8 – Auditivno pamćenje. Numeričke ocene iz nastavnog predmeta Matematika dobijene su standardnom analizom pedagoške dokumentacije. U skladu sa postavljenim ciljem istraživanja primenjene su metode neparametrijske statistike. Obradom rezultata istraživanja dobijen je koeficijent multiple korelacije od 0,45 koji govori o povezanosti ispitanih prediktora sa uspehom iz matematike. Oko 12% ukupne varijanse uspeha iz matematike objašnjava se razlikama u postignuću na testovima vizuelnog, auditivnog i verbalnog pamćenja. Dobijena razlika je statistički značajna (p = 0,001). Vrednost β koeficijenta pokazuje da sposobnost verbalnog pamćenja daje najveći parcijalni doprinos odličnog uspeha iz matemati ke kod dece s LIO. Rezultati izvedenog istraživanja ukazuju na neophodnost primene mnemotehnika (loci metod, akronimi, lanac metod, metod ključnih reči, rimovanje) pri usvajanju nastavnih sadržaja iz matematike. AB - The main goal of this research is to determine is there any conection between auditive, visual, verbal memory, as predictors variablas, and success in teching of mathematics in children with mild intellectual disability. Sample contains 31 participants, both sexes. Qriterion for participants selection was IQ from 50-60, estimated by WISC scale of intellectual abilitys, age from 14 to 16, and absence of neurological, psychiatric and combine disturbance. Survey was conducted in all schools for children with mild intellectual disability on territory of city of Belgrade. Verbal memory is estimated by subtest 5 – Visual memory from Akadia test of development capabilities, on other hand Auditive memory was estimated by subtest 8 – Auditive memory. Grades in mathematics of children with mild intellectual disability we got by standard analisys of pedagogical documentation. In accordance with given order of this research has been used method of parametric and nonparametric statistics. At the end of research we got coefficient of multiple correlation of 0.45 that stresses a conection of predictors and succsess in mathematics. About 12% of all success in mathematics can be explane by differences in test results of visual, auditive and verbal memory. The differences that been mentoined above are stastisticaly significante (p = 0.001). β coefficient value points out that capabillity of verbal memory is most important part of success in mathematics in children with mild intellectual disability. The results that we got pointed out a necessity of applying of mnemonics (loci method, acronyims, chain method, key words method, rhyming) for better asumption of curriculum of mathematics. PB - Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation C3 - Zbornik radova - 7. Međunarodni naučni skup „Specijalna edukacija i rehabilitacija danas“, Beograd, Srbija, 27-29. 11. 2013 T1 - Pamćenje i uspešnost u matematici kod dece sa lakom intelektualnom ometenošću T1 - Memory and success in mathematics in children with mild intellectual disability EP - 206 SP - 201 UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_2125 ER -
@conference{ author = "Japundža-Milisavljević, Mirjana and Đurić-Zdravković, Aleksandra and Gagić, Sanja", year = "2013", abstract = "Cilj ovog istraživanja bio je da se utvrdi da li postoji povezanost auditivnog, vizuenog i verbalnog pamćenja kao prediktorskih varijabli s uspehom u nastavi matematike kod dece s lakom intelektualnom ometenošću (LIO) kao kriteriujumskom varijablom. Uzorak, na kome je bazirano istraživanje obuhvatio je 31 učenika oba pola. Kriterijum za izbor ispitanika sadržao je sledeće zahteve: količnik inteligencije od 50 do 69, procenjen WISC skalom intelektualnih sposobnosti, kalendarski uzrast od 14 do 16 godina i odsustvo neuroloških, psihijatrijskih i višestrukih smetnji. Istraživanje je obavljeno u svim osnovnim školama za decu s LIO na teritoriji Beograda. Verbalno pamćenje procenjeno je Reyovim testom verbalnog pamćenja (Rey Auditory verbal learning test). Vizuelno pamćenje ispitano je suptestom 5 – Vizuelno pamćenje iz Akadia testa razvoja sposobnosti, dok je za procenu sposobnosti auditivnog pamćenja korišćen Suptest 8 – Auditivno pamćenje. Numeričke ocene iz nastavnog predmeta Matematika dobijene su standardnom analizom pedagoške dokumentacije. U skladu sa postavljenim ciljem istraživanja primenjene su metode neparametrijske statistike. Obradom rezultata istraživanja dobijen je koeficijent multiple korelacije od 0,45 koji govori o povezanosti ispitanih prediktora sa uspehom iz matematike. Oko 12% ukupne varijanse uspeha iz matematike objašnjava se razlikama u postignuću na testovima vizuelnog, auditivnog i verbalnog pamćenja. Dobijena razlika je statistički značajna (p = 0,001). Vrednost β koeficijenta pokazuje da sposobnost verbalnog pamćenja daje najveći parcijalni doprinos odličnog uspeha iz matemati ke kod dece s LIO. Rezultati izvedenog istraživanja ukazuju na neophodnost primene mnemotehnika (loci metod, akronimi, lanac metod, metod ključnih reči, rimovanje) pri usvajanju nastavnih sadržaja iz matematike., The main goal of this research is to determine is there any conection between auditive, visual, verbal memory, as predictors variablas, and success in teching of mathematics in children with mild intellectual disability. Sample contains 31 participants, both sexes. Qriterion for participants selection was IQ from 50-60, estimated by WISC scale of intellectual abilitys, age from 14 to 16, and absence of neurological, psychiatric and combine disturbance. Survey was conducted in all schools for children with mild intellectual disability on territory of city of Belgrade. Verbal memory is estimated by subtest 5 – Visual memory from Akadia test of development capabilities, on other hand Auditive memory was estimated by subtest 8 – Auditive memory. Grades in mathematics of children with mild intellectual disability we got by standard analisys of pedagogical documentation. In accordance with given order of this research has been used method of parametric and nonparametric statistics. At the end of research we got coefficient of multiple correlation of 0.45 that stresses a conection of predictors and succsess in mathematics. About 12% of all success in mathematics can be explane by differences in test results of visual, auditive and verbal memory. The differences that been mentoined above are stastisticaly significante (p = 0.001). β coefficient value points out that capabillity of verbal memory is most important part of success in mathematics in children with mild intellectual disability. The results that we got pointed out a necessity of applying of mnemonics (loci method, acronyims, chain method, key words method, rhyming) for better asumption of curriculum of mathematics.", publisher = "Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation", journal = "Zbornik radova - 7. Međunarodni naučni skup „Specijalna edukacija i rehabilitacija danas“, Beograd, Srbija, 27-29. 11. 2013", title = "Pamćenje i uspešnost u matematici kod dece sa lakom intelektualnom ometenošću, Memory and success in mathematics in children with mild intellectual disability", pages = "206-201", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_2125" }
Japundža-Milisavljević, M., Đurić-Zdravković, A.,& Gagić, S.. (2013). Pamćenje i uspešnost u matematici kod dece sa lakom intelektualnom ometenošću. in Zbornik radova - 7. Međunarodni naučni skup „Specijalna edukacija i rehabilitacija danas“, Beograd, Srbija, 27-29. 11. 2013 Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation., 201-206. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_2125
Japundža-Milisavljević M, Đurić-Zdravković A, Gagić S. Pamćenje i uspešnost u matematici kod dece sa lakom intelektualnom ometenošću. in Zbornik radova - 7. Međunarodni naučni skup „Specijalna edukacija i rehabilitacija danas“, Beograd, Srbija, 27-29. 11. 2013. 2013;:201-206. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_2125 .
Japundža-Milisavljević, Mirjana, Đurić-Zdravković, Aleksandra, Gagić, Sanja, "Pamćenje i uspešnost u matematici kod dece sa lakom intelektualnom ometenošću" in Zbornik radova - 7. Međunarodni naučni skup „Specijalna edukacija i rehabilitacija danas“, Beograd, Srbija, 27-29. 11. 2013 (2013):201-206, https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_2125 .