Peer violence in pre-school institutions
Vršnjačko nasilje u predškolskim ustanovama
Abstract
Peer violence is characterized by repeated expression of negative actions towards peers with apparent appearance of misbalance of power between its participants. Pre school children show traditional social roles such as: violator, victim, aggressive victim and observer. There are certain individual characteristics which predispose a child for the role of a victim or a violator. But, an important role for peer violence has the whole group, because reactions of children not directly involved in violence, significantly influence the dynamics of social interactions. Considering the fact that peer violence can have long-lasting negative effects for psycho-social development, both for victims and violators of bullying, it is necessary to organize programmes for prevention of peer violence by children of pre-school age.
Vršnjačko nasilje karakteriše ponavljano ispoljavanje negativnih akcija prema vršnjacima uz očiglednu pojavu disbalansa u moći među njegovim učesnicima. Već kod dece predškolskog uzrasta mogu se zapaziti tradicionalne socijalne uloge kao što su: izvršilac nasilja, žrtva, agresivna žrtva i posmatrač. Postoje određene individualne karakteristike koje predisponiraju dete za ulogu žrtve ili pak za ulogu nasilnika. Međutim, značajnu ulogu u vršnjačkom nasilju ima cela vaspitna grupa, budući da i reakcije dece koja neposredno ne učestvuju u činu nasilja, značajno utiču na dinamiku socijalnih interakcija. S obzirom na to da vršnjačko nasilje može imati dugotrajne negativne efekte na psihosocijalni razvoj, kako žrtve tako i počinioca bulinga, potrebno je realizovati programe prevencije vršnjačkog nasilja još kod dece predškolskog uzrasta.
Keywords:
peer violence / pre school institutions / bullying / vršnjačko nasilje / predškolske ustanove / bulingSource:
Pedagogija, 2008, 63, 2, 205-212Publisher:
- Forum pedagoga Srbije i Crne Gore, Beograd
Collections
Institution/Community
rFASPERTY - JOUR AU - Glumbić, Nenad AU - Žunić-Pavlović, Vesna PY - 2008 UR - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/207 AB - Peer violence is characterized by repeated expression of negative actions towards peers with apparent appearance of misbalance of power between its participants. Pre school children show traditional social roles such as: violator, victim, aggressive victim and observer. There are certain individual characteristics which predispose a child for the role of a victim or a violator. But, an important role for peer violence has the whole group, because reactions of children not directly involved in violence, significantly influence the dynamics of social interactions. Considering the fact that peer violence can have long-lasting negative effects for psycho-social development, both for victims and violators of bullying, it is necessary to organize programmes for prevention of peer violence by children of pre-school age. AB - Vršnjačko nasilje karakteriše ponavljano ispoljavanje negativnih akcija prema vršnjacima uz očiglednu pojavu disbalansa u moći među njegovim učesnicima. Već kod dece predškolskog uzrasta mogu se zapaziti tradicionalne socijalne uloge kao što su: izvršilac nasilja, žrtva, agresivna žrtva i posmatrač. Postoje određene individualne karakteristike koje predisponiraju dete za ulogu žrtve ili pak za ulogu nasilnika. Međutim, značajnu ulogu u vršnjačkom nasilju ima cela vaspitna grupa, budući da i reakcije dece koja neposredno ne učestvuju u činu nasilja, značajno utiču na dinamiku socijalnih interakcija. S obzirom na to da vršnjačko nasilje može imati dugotrajne negativne efekte na psihosocijalni razvoj, kako žrtve tako i počinioca bulinga, potrebno je realizovati programe prevencije vršnjačkog nasilja još kod dece predškolskog uzrasta. PB - Forum pedagoga Srbije i Crne Gore, Beograd T2 - Pedagogija T1 - Peer violence in pre-school institutions T1 - Vršnjačko nasilje u predškolskim ustanovama EP - 212 IS - 2 SP - 205 VL - 63 UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_207 ER -
@article{ author = "Glumbić, Nenad and Žunić-Pavlović, Vesna", year = "2008", abstract = "Peer violence is characterized by repeated expression of negative actions towards peers with apparent appearance of misbalance of power between its participants. Pre school children show traditional social roles such as: violator, victim, aggressive victim and observer. There are certain individual characteristics which predispose a child for the role of a victim or a violator. But, an important role for peer violence has the whole group, because reactions of children not directly involved in violence, significantly influence the dynamics of social interactions. Considering the fact that peer violence can have long-lasting negative effects for psycho-social development, both for victims and violators of bullying, it is necessary to organize programmes for prevention of peer violence by children of pre-school age., Vršnjačko nasilje karakteriše ponavljano ispoljavanje negativnih akcija prema vršnjacima uz očiglednu pojavu disbalansa u moći među njegovim učesnicima. Već kod dece predškolskog uzrasta mogu se zapaziti tradicionalne socijalne uloge kao što su: izvršilac nasilja, žrtva, agresivna žrtva i posmatrač. Postoje određene individualne karakteristike koje predisponiraju dete za ulogu žrtve ili pak za ulogu nasilnika. Međutim, značajnu ulogu u vršnjačkom nasilju ima cela vaspitna grupa, budući da i reakcije dece koja neposredno ne učestvuju u činu nasilja, značajno utiču na dinamiku socijalnih interakcija. S obzirom na to da vršnjačko nasilje može imati dugotrajne negativne efekte na psihosocijalni razvoj, kako žrtve tako i počinioca bulinga, potrebno je realizovati programe prevencije vršnjačkog nasilja još kod dece predškolskog uzrasta.", publisher = "Forum pedagoga Srbije i Crne Gore, Beograd", journal = "Pedagogija", title = "Peer violence in pre-school institutions, Vršnjačko nasilje u predškolskim ustanovama", pages = "212-205", number = "2", volume = "63", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_207" }
Glumbić, N.,& Žunić-Pavlović, V.. (2008). Peer violence in pre-school institutions. in Pedagogija Forum pedagoga Srbije i Crne Gore, Beograd., 63(2), 205-212. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_207
Glumbić N, Žunić-Pavlović V. Peer violence in pre-school institutions. in Pedagogija. 2008;63(2):205-212. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_207 .
Glumbić, Nenad, Žunić-Pavlović, Vesna, "Peer violence in pre-school institutions" in Pedagogija, 63, no. 2 (2008):205-212, https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_207 .